Fakty i opinie

stat

Budowa trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę na finiszu


Sprawdziliśmy postęp prac na budowie 3,5-kilometrowej trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę. Inwestycja jest na ukończeniu. Tramwaje pojadą tam do 30 września.



Czy nowa trasa tramwajowa odkorkuje ulice Moreny?

tak, wiele osób przesiądzie się z auta do komunikacji 23%
tak, ale wszystko zależy od częstotliwości kursowania tramwaju 30%
nie, ale mieszkańcy będa mieli alternatywę 38%
nie, nic się nie zmieni 9%
zakończona Łącznie głosów: 1279
Wiosną 2014 roku rozpoczęła się budowa trasy tramwajowej, która ma usprawnić mieszkańcom m.in. Moreny dojazd do centrum Gdańska, a także gotowego przystanku PKM Brętowo przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Inwestor - spółka miejska Gdańskie Inwestycje Komunalne - przedsięwzięcie podzielił na dwa zadania. Pierwsze - za 116 mln zł przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia ponadto pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo. Prace wykonuje konsorcjum firm MTM z Gdyni i Rajbud.

Drugie zadanie, które obejmuje realizacje dwutorowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, wykonywane jest od jesieni 2014 r. Za realizację tej inwestycji konsorcjum WPRD Gravel oraz Tor-Kar-Sson otrzyma ok. 22,989 mln zł brutto. W ramach budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej mają powstać dwa przystanki: "Budapeszteńska" i "Myśliwska". Przedsięwzięcie obejmuje też przebudowę infrastruktury kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej.

Sprawdziliśmy co do tej pory wykonawcom udało się wybudować.

Układanie torów na pętli Siedlce

Kończą się prace przy układaniu torowiska na pętli Siedlce od strony kościoła. Wykonawcy pozostaje tam ułożenie około 100 metrów linii. W trakcie naszej piątkowej wizyty torowcy montowali na podkładach szyny. Tuż obok torowiska natomiast toczą się prace związane z poziomowaniem krawężników, które stanowią granicę linii tramwajowej.

Gotowy jest budynek socjalny na pętli, ale teren wokół niego zamienił się w ostatnich dniach w skład materiałów budowlanych. Ustawiono tam palety z płytami gumowymi typu Strail, a także piach i tłuczeń. Do wykonania pozostały tam jeszcze perony przystankowe, chodniki, warstwa wierzchnia dróg dojazdowych. Rowerzyści mogą zobaczyć tam nowy, ale jeszcze niedostępny parking dla swoich pojazdów.

Przebieg linii tramwajowej.
Przebieg linii tramwajowej. graf. Trojmiasto.pl
Odcinek Nowolipie - Rakoczego gotowy

Torowisko wzdłuż ul. Nowolipie jest już gotowe. Zdołała wokół niego wyrosnąć już nawet trawa. Przy przystankach Piekarnicza i Belgradzka pozostaje wykonawcy zamontować barierki odgradzające peron od jezdni. Gotowe są natomiast nawierzchnie tych przystanków wraz z elementami podpowiadającymi drogę osobom niewidomym i niedowidzącym.

Wzdłuż ul. Nowolipie, na nitce w kierunku Moreny, wykonawca ponadto prowadzi frezowanie nawierzchni jezdni. To przygotowania pod układanie nowej nawierzchni. W tym celu drogowcy zajęli jeden pas ruchu. Jest ciasno, trzeba uważać.

Natomiast na Rakoczego wmontowano i wybetonowano torowisko.

Wizualizacja przystanku autobusowo-tramwajego (PAT) przy ul. Warneńskiej.
Wizualizacja przystanku autobusowo-tramwajego (PAT) przy ul. Warneńskiej. mat. prasowe
Estakada Rakoczego na ukończeniu

Na Estakadzie zakończyło się szalowanie i zbrojenie płyt podtorza oraz montaż odbojnic
z kątowników. Na finiszu jest korytowanie oraz prace konstrukcyjne w rejonie przystanku Brętowo. Wykonawca w tej chwili zakłada ponadto elementy sieci kanalizacyjnej pod estakadą i maluje obiekt. Trwa też montaż sieci trakcyjnej i oświetlania nowego obiektu.

Gotowe jest też torowisko wraz z rozjazdami i nawierzchnią peronu na wysokości przystanku kolejowego. W rejonie estakady pozostaje do wykonania układ drogowy, tym będzie zajmować się firma Skanska, która wykonuje dojazdy do przystanków PKM w Gdańsku.

Tak wyglądały prace na linii tramwajowej przed rokiem - w lipcu 2014 r.

Tory w Bulońskiej prawie gotowe

Drugie zadanie, czyli budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej także zmierza do końca. Tam już można zobaczyć zarys przystanku Myśliwska. Przystanek wcześniejszy - Budapesztańska - powstaje nieco później. To z uwagi na liczne sieci podziemne jakie w jego miejscu musieli przebudować pracownicy wykonawcy. Niemniej torowisko jest praktycznie w całości gotowe.

Warto nadmienić, że tramwaje linią z Siedlec na Morenę mają pojechać 30 września, może jednak uda się uruchomić linię wcześniej. 1 września wstępnie mają być gotowe dojazdy do linii PKM w Jasieniu, Kiełpinku i na Brętowie. Wtedy ma też ruszyć linia PKM.

Opinie (165) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.