• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę na finiszu

Maciej Naskręt
6 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Sprawdziliśmy postęp prac na budowie 3,5-kilometrowej trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę. Inwestycja jest na ukończeniu. Tramwaje pojadą tam do 30 września.



Czy nowa trasa tramwajowa odkorkuje ulice Moreny?

Wiosną 2014 roku rozpoczęła się budowa trasy tramwajowej, która ma usprawnić mieszkańcom m.in. Moreny dojazd do centrum Gdańska, a także gotowego przystanku PKM Brętowo przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Inwestor - spółka miejska Gdańskie Inwestycje Komunalne - przedsięwzięcie podzielił na dwa zadania. Pierwsze - za 116 mln zł przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia ponadto pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo. Prace wykonuje konsorcjum firm MTM z Gdyni i Rajbud.

Drugie zadanie, które obejmuje realizacje dwutorowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, wykonywane jest od jesieni 2014 r. Za realizację tej inwestycji konsorcjum WPRD Gravel oraz Tor-Kar-Sson otrzyma ok. 22,989 mln zł brutto. W ramach budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej mają powstać dwa przystanki: "Budapeszteńska" i "Myśliwska". Przedsięwzięcie obejmuje też przebudowę infrastruktury kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej.

Sprawdziliśmy co do tej pory wykonawcom udało się wybudować.

  • Prace w rejonie pętli Siedlce.
  • Gotowa część torowiska na pętli Siedlce.
  • Gotowe torowisko w ciągu ul. Nowolipie.
  • Przystanek tramwajowy Piekarnicza.
  • Parking na rowery przy ul. Piekarniczej. Na razie bez zadaszenia.
  • Estakada przy PKM Brętowo.
Układanie torów na pętli Siedlce

Kończą się prace przy układaniu torowiska na pętli Siedlce od strony kościoła. Wykonawcy pozostaje tam ułożenie około 100 metrów linii. W trakcie naszej piątkowej wizyty torowcy montowali na podkładach szyny. Tuż obok torowiska natomiast toczą się prace związane z poziomowaniem krawężników, które stanowią granicę linii tramwajowej.

Gotowy jest budynek socjalny na pętli, ale teren wokół niego zamienił się w ostatnich dniach w skład materiałów budowlanych. Ustawiono tam palety z płytami gumowymi typu Strail, a także piach i tłuczeń. Do wykonania pozostały tam jeszcze perony przystankowe, chodniki, warstwa wierzchnia dróg dojazdowych. Rowerzyści mogą zobaczyć tam nowy, ale jeszcze niedostępny parking dla swoich pojazdów.

Przebieg linii tramwajowej. Przebieg linii tramwajowej.
Odcinek Nowolipie - Rakoczego gotowy

Torowisko wzdłuż ul. Nowolipie jest już gotowe. Zdołała wokół niego wyrosnąć już nawet trawa. Przy przystankach Piekarnicza i Belgradzka pozostaje wykonawcy zamontować barierki odgradzające peron od jezdni. Gotowe są natomiast nawierzchnie tych przystanków wraz z elementami podpowiadającymi drogę osobom niewidomym i niedowidzącym.

Wzdłuż ul. Nowolipie, na nitce w kierunku Moreny, wykonawca ponadto prowadzi frezowanie nawierzchni jezdni. To przygotowania pod układanie nowej nawierzchni. W tym celu drogowcy zajęli jeden pas ruchu. Jest ciasno, trzeba uważać.

Natomiast na Rakoczego wmontowano i wybetonowano torowisko.

Wizualizacja przystanku autobusowo-tramwajego (PAT) przy ul. Warneńskiej. Wizualizacja przystanku autobusowo-tramwajego (PAT) przy ul. Warneńskiej.
Estakada Rakoczego na ukończeniu

Na Estakadzie zakończyło się szalowanie i zbrojenie płyt podtorza oraz montaż odbojnic
z kątowników. Na finiszu jest korytowanie oraz prace konstrukcyjne w rejonie przystanku Brętowo. Wykonawca w tej chwili zakłada ponadto elementy sieci kanalizacyjnej pod estakadą i maluje obiekt. Trwa też montaż sieci trakcyjnej i oświetlania nowego obiektu.

Gotowe jest też torowisko wraz z rozjazdami i nawierzchnią peronu na wysokości przystanku kolejowego. W rejonie estakady pozostaje do wykonania układ drogowy, tym będzie zajmować się firma Skanska, która wykonuje dojazdy do przystanków PKM w Gdańsku.

Tak wyglądały prace na linii tramwajowej przed rokiem - w lipcu 2014 r.

Tory w Bulońskiej prawie gotowe

Drugie zadanie, czyli budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej także zmierza do końca. Tam już można zobaczyć zarys przystanku Myśliwska. Przystanek wcześniejszy - Budapesztańska - powstaje nieco później. To z uwagi na liczne sieci podziemne jakie w jego miejscu musieli przebudować pracownicy wykonawcy. Niemniej torowisko jest praktycznie w całości gotowe.

Warto nadmienić, że tramwaje linią z Siedlec na Morenę mają pojechać 30 września, może jednak uda się uruchomić linię wcześniej. 1 września wstępnie mają być gotowe dojazdy do linii PKM w Jasieniu, Kiełpinku i na Brętowie. Wtedy ma też ruszyć linia PKM.

Miejsca

Opinie (165) 5 zablokowanych

  • dlaczego ciąle stosuje się na przejazdach te gumowe płyty?! (2)

    to jest kopmletny idiotyzm, zamiast zabetonować w p**** tak jak na góze moreny to zjazd z kerfura w dół tymi krzywymi gumami jest obłożony, trzeba zwalniać do 5kmh, zeby zderzaka nier urwać albo głową w suficie dziury nie zrobić..



    te samy gumy przy zieleniaku i całm gdansku, ktos wział niezły hajs i olał sprawe przy odbiorze roboty.



    ja rozumiem, ze zmiany ale dlaczego znow zmiany w bulu i nadzieji idą w tą gorszą strone?

    • 4 17

    • to samo przy łostowice swietokrzyska

      to co sie zrobilo przy kerfurcie to jakis dramat

      • 1 7

    • bo tory pracuja, billku

      • 4 1

  • Ulice Moreny blokują osoby spoza miasta Gdańska. (6)

    Wystarczy rano stanąć na Piecewskiej lub na Armii Krajowej , Słowackiego itp. ulicach . I pod wieczór / od 15 w sumie ,gdy wracają. Ślepym trzeba by być by nie zauważyć MONSTRUALNYCH korków. Rano do Gdańska a wieczorem z Gdańska. Zwłaszcza podczas roku szkolnego - pchają się do mieszkania za Gdańskiem a dzieci wożą do miasta...Często kłamiąć w szkołach , gdzie naprawdę zamieszkują i tym samym gdzie podlegają do szkół ich dzieci.

    Jedź na przykład na Morenę o 12 w południe i zobacz jakie tam pustki na drogach w porównaniu do czasu najazdu i wyjazdu prowincji.

    Mam znajomą , która kupiła mieszkanie za miastem , właśnie na Kaszubach i twierdzi , że nie widzi żadenj różnicy w dojazdach do pracy w porównaniu do czasu gdy mieszkała w Gdańsku... de/b/i-lka.

    Od lat mówięm by zrobić skróty w mieście , by puścić chociaż taxi przez most na Rakowym , by wybetonować skrót z Cgańskiej na Sobieskiego , by chcoiaż taxi mogły jeździć pod Katownią , by by by by i by robić zatoczki autobusowe , zwłaszcza na Sobieskiego!

    Gdzie są ekolodzy? tu nie ma dla nich pieniędzy...

    I Kasujecie obce L za jazdę po Gdańsku! I za zrobienie sobie bazy na parkingu przy PKP Główny!

    • 6 18

    • (3)

      Jak ktoś dojeżdża spoza miasta, to omija Morenę szerokim łukiem, korzystając z Nowej Spacerowej - po to ją zbudowano. Po kiego taka osoba miałaby skręcać na Morenę ? Jeśli chodzi o dowożenie dzieci do szkół - no cóż, jest to mało praktyczne, bo dziecko wówczas trafia na min 8 h do szkoły, jeśli zaś będzie samo dojeżdżać - to straci na dojazdy dużo czasu każdego dnia.

      • 5 4

      • Nowa Spacerowa ??? (2)

        • 5 0

        • jestes w przyszlosci, uaktywniles proces dowolnego przenoszenia sie do dowolnie wybranej daty (1)

          • 4 0

          • heheheeeeea

            • 1 0

    • ZABRONIC Wjazdu ;)

      Morena Morena Morena

      • 0 0

    • Wprowadzić pasy "Nur fur Pieckische und Migowische"!

      • 1 0

  • beton beton beton

    wszedzie beton

    • 2 10

  • zły kaszub

    w Gdańsku tramwaj dla mieszkańców w Gdyni kolejka na Kamienną górę dla turystów. W Gdyni mieszkańcy by chcieli jakieś inwestycje dla siebie....

    • 11 1

  • Jeszcze kolejka linowa na Morenę i będzie git.

    • 4 0

  • (1)

    Od półtora roku codziennie pokonujemy slalom na ulicy Bulońskiej. Wyjeżdżając rano z domu nie wiesz jak będziesz wracać, bo prawie codziennie są małe zmiany w ruchu. To tu barierka to tam. Ulica co kawałek pocięta, przyłożona płytą, dużo nierówności, kamyczki uderzające w karoserię. Studzienki wystające dość mocno. Czekam na dzień w którym zapanuje porządek.

    • 7 4

    • dbaja zebys nie misala alzhaimera na starosc ;]. jedz wolniej 20km/h srodkiem ulicy i problem z glowy

      • 3 2

  • Bałagan i brak organizacji (1)

    Miasto sobie nie radzi z tą inwestycją - podwykonawcy robią co chcą - brak dobrego oznakowania, brak nadzoru, prace prowadzone jakby rzutami - raz coś się dzieje a raz nie.
    Kierowcy ciągle są zaskakiwani różnymi zmianami - korki w tym miejscu to normalka. Trzeba zmienić władze miejskie - te sobie z tym nie radzą.

    • 5 9

    • wyprowadź się do Gdyni tam nie ma takich inwestycji

      i będziesz miał święty spokój.

      • 4 2

  • Ciekawe kto będzie tam pracował, jak

    starzy motorniczy szykują strajk i to nawet bez udziału związków?

    • 8 2

  • Wszystko pięknie...

    ....ale, stan nawierzchni na Bulońskiej, przez cały czas trwania budowy jest katastrofalny. Ludzie, którzy jeżdżą tędy codziennie, mają zagwarantowany remont zawieszenia. Ja również do nich należę. Szkoda że nikt o to nie zadbał i jak prują nawierzchnię to mają w głębokim poważaniu, że wstawiane w dziury płyty jumbo się zapadają, że zasypanie dziury mieszanką asfaltu, kamieni i żwiru nie jest rozwiązaniem, że zrywanie nawierzchni i zostawianie kilkunastocentymetrowych uskoków to niedbałość i lenistwo wykonawcy.
    Skoro i tak układają te płyty to może raz zrobiliby to porządnie? To zresztą bolączka wszystkich trójmiejskich wykonawców.
    Może Trójmiasto się zainteresuje w końcu sprawą, zamiast ciągle wielbić inwestycję?!

    • 7 4

  • przejazdy samochodów przez torowiska (1)

    ...są beznadziejne! Uważam. że cały projekt jest bardzo potrzebny i faktycznie większą efektywność osiągnie po wybudowaniu nowej politechnicznej. Jednak przejazdy przez torowiska są wykonane fatalnie, samochód cały skacze. Widać firma odpowiedzialna za zamówienie jest kiepska, brakuje je porządnego inżyniera-trzeba było wziąć któregoś ze studentów z PG, na pewno zaprojektowałby to lepiej.

    • 6 4

    • Sylwia, zmień samochód. Nikt nie będzie dostosowywał przejazdu przez torowisko do Twojego zawieszenia :)

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane