• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowniczy estakady na Okopowej: miasto nie ma na nią pomysłu

Maciej Korolczuk
25 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać. Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać.

We wtorek wróciliśmy do pomysłu wyburzenia estakady nad ul. Okopową w centrum Gdańska. Większość naszych czytelników (69 proc.), którzy zagłosowali w ankiecie pod artykułem uważa, że obiekt powinien pozostać na swoim miejscu. Podobnie uważa Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca całego węzła i samej estakady i dodaje, że miasto nie ma na to miejsce żadnego sensownego pomysłu.



Maciej Korolczuk: Czy estakada nad Okopową powinna zniknąć?

Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca węzła Leningradzkiego (obecnie węzła Unii Europejskiej) i estakady: - Jestem przeciwnikiem robienia sztuki dla sztuki. Bo tak to na dziś wygląda. Można wyburzyć każdy obiekt w mieście, ale pytanie, co dalej? Czy mamy jakiś pomysł na to, co pojawi się w tym miejscu później? Jakie skutki to za sobą pociągnie? Obawiam się, że na dziś takiego pomysłu w mieście nie ma.

To obiekt, który z jednej strony usprawnia szybki wyjazd z centrum Gdańska, ale z drugiej z racji swoich gabarytów szpeci ścisłe centrum, rozdziera je na dwie części połączone podziemnym i zapuszczonym tunelem, który dla wielu osób jest barierą nie do przejścia. Pytania o przyszłość i kształt tego miejsca wydają się zasadne?

- Oczywiście, że tak. To trochę paradoksalne, bo ta estakada nie przystawała ani do czasów, w których powstała, ani do tego, co mamy dzisiaj.

Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku. Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku.
Dlaczego?
- Proszę pamiętać w jakim ustroju przyszło nam wówczas wznosić obiekty inżynieryjne. Gdy pod koniec lat 60. kończyłem technikum metody budowania mostów, estakad i wiaduktów, w porównaniu do dzisiejszej technologii to niebo a ziemia. Wszystko robiło się ręcznie, począwszy od wznoszenia rusztowania, przez szalunki, wylewki itd. To trwało tygodniami, miesiącami. Dopiero gdy poszedł "prikaz" z góry, że węzeł wraz z estakadą ma powstać, dostaliśmy profesjonalny na tamte czasy sprzęt budowlany, który ułatwiał i przyspieszał prace. Estakada i cały węzeł wyprzedzały epokę, w której powstały. To był nowoczesny obiekt, jak na tamte czasy i potrzeby, bo przecież trzeba pamiętać, że w połowie lat 70. ruch samochodowy w mieście był radykalnie mniejszy niż dzisiaj. Teraz można kupić auto za 5 tys. zł. Dopiero, gdy chcemy go zaparkować albo nawet dojechać do domu okazuje się, że nie ma gdzie i jak, bo miasto pozwala deweloperom budować osiedla bez towarzyszącej im infrastruktury drogowej.

Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało. Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało.
Początkowo miał powstać tylko tunel w ciągu Okopowej i trasa Armii Krajowej w kierunku Podwala Przedmiejskiego (ówczesnej ul. Leningradzkiej).

- Tak, dopiero w późniejszym czasie Komitet Centralny dał zielone światło, pieniądze i sprzęt na budowę estakady, która miała być wizytówką nie tylko miasta, ale i władz centralnych. Nikt nigdy wcześniej nigdzie nie postawił takiego obiektu.

Dla pana firmy to też musiało być wielkie przedsięwzięcie.

- Oczywiście. Tuż przed wejściem na budowę skończyliśmy budowę tunelu między dworcem PKS a Dworcem Głównym, więc byliśmy zaprawieni w boju. Gdy powstał węzeł Leningradzki, estakada stała się też logo naszej firmy: Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych. Później poszły kolejne kontrakty: Armii Krajowej od 3 Maja w kierunku Chełmu i Łostowickiej, wiadukt na Elbląskiej czy Błędnik. W Gdyni pracowaliśmy przy Estakadzie Kwiatkowskiego, a jednym z ostatnich dużych kontraktów była estakada na Obwodnicy Południowej. Trochę śladów w Trójmieście po sobie zostawiłem.

Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia. Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia.
Jak ocenia pan inwestycje drogowe w Gdańsku na przestrzeni ostatnich lat?

- Krytycznie. Brakuje spójnej wizji rozwoju. Tylko wokół mojej Zaspy, gdzie mieszkam, widzę kilka inwestycji, które powstają bez choćby podstawowych dróg dojazdowych. Nie mogę pojąć, jak miasto może się godzić na zabudowę pasa startowego na Zaspie połączonego z al. Grunwaldzką jedną nitką na wiadukcie Braci Lewoniewskich. Albo jak można budować kilka tysięcy mieszkań w Letnicy bez zapewnienia mieszkańcom dojazdu do nich? W dodatku w sytuacji, gdy codziennie totalnie korkuje się Czarny Dwór, bo miasto nie potrafiło dokończyć Drogi Zielonej od Hallera w kierunku Ergo Areny. A to tylko przykłady pierwsze z brzegu.

Nie przekonują pana działania miasta w Śródmieściu, polegające na wprowadzaniu strefy tempo 30, przebudowy Podwala Przedmiejskiego, ograniczania ruchu w Strefie Ograniczonej Dostępności, budowania parkingów, powstawania nowych naziemnych przejść dla pieszych czy planów budowy tunelu między Elbląską a Nową Wałową?

- Przepracowałem 47 lat w zawodzie. Budowałem drogi i estakady w całym kraju i za granicą, m.in. w Libii. I powiem panu, że lepsze drogi od Gdańska ma choćby Rzeszów, gdzie w 2015 r. stawialiśmy prawie 500-metrowy most wantowy na Wisłoku.

Co zrobiłby pan więc z estakadą?

- Zostawił. Dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na to miejsce, nie ma sensu się jej pozbywać. Zresztą nie będzie to takie proste, bo w podporach estakady są tony stali. Proces jej ewentualnego wyburzenia będzie więc z pewnością bardzo kosztowny i skomplikowany.

Opinie (444) ponad 20 zablokowanych

  • Jeden z niewielu głosów rozsądku (2)

    Fachowców znających się na rzeczy jest niewielu i są niemedialni, natomiast domorosłych krzykaczy co to niby wszystko wiedzą najlepiej na pęczki.

    • 73 11

    • Nie są medialni bo mają koncepcję. (1)

      • 11 3

      • koncepcje zagłady miasta

        • 7 5

  • Nie raz w komentarzach to takie kretyni piszą że aż odechciewa się wchodzić na te Trójmiasto. pl (5)

    Fanatycy PO zrobią wszystko by było źle

    • 43 33

    • Yyy bo pis, kościół, 500 plus yyy i w ogole

      • 3 6

    • kolejny PiSi fanatyk

      ... normalnie średniowiecze!

      • 3 8

    • posprzątaj Motławe pod domkiem kacperka, pełno butelek on z okna wyrzuca

      • 2 4

    • (1)

      Fanatycy z PiS są wspaniali, szczególnie Ci z zakładów psychiatrycznych. Prawie 100 % poparcia według oficjalnych danych!

      • 1 4

      • Zobacz na dane z kryminału jak miazdzą PiS

        • 0 2

  • Jako wyborca pisu (1)

    Obawiam się że gdy do władzy wróci po to bedą nas...

    • 17 8

    • Spokojnie, taka opozycja nie moze wrocic. No chyba , ze by ućpali caly naród;)

      • 9 4

  • To inżyniera Karwowskiego ten pan musiał znać (2)

    A propos - ja wiem że ten most wantowy miał 5000 metrów i powstał z inicjatywy premiera Matołusza
    A Rzeszów to metropolia i stolica polskiej doliny krzemowej jakich w świecie nie ma.
    I biurem podróży "Kuchcinsky Trawel"

    • 15 34

    • Rzeszów stolycą świata! (1)

      • 2 0

      • Jak Gdańsk dalej będzie tak schodził na psy

        To może i zostanie.

        • 3 2

  • Tak generalnie i obiektywnie, w czym ona przeszkadza? (2)

    No, pełowcy, ponad podziałami, w czym?

    • 42 9

    • Zawołaj weterynarza bo za póżno na lekarza (1)

      • 3 11

      • Bingo!

        • 1 0

  • Wyburzyc i zrobic rondo (1)

    • 9 45

    • Fi 100m

      • 0 1

  • Bez estakady??? (2)

    Brak jej spowoduje korki

    • 43 4

    • raczej powiększy korki

      • 3 1

    • Ługinowi przeszkadza

      • 0 1

  • Tak.... Pan Inżynier mądrze prawi... (4)

    Miasto może w końcu posłucha specjalistów od budowy rozwiązań drogowych a nie ekoterrorystow rowerowych.

    • 66 10

    • specjalista 20 wieku. przypomnę ze mamy już 2019r. czasy się zmieniły (2)

      te rozwiązania się nie sprawdziły i dlatego się od nich odchodzi

      • 5 10

      • Specjalista ma doświadczenie. (1)

        Takich chyba w Gdańsku potrzeba,rozwiązania komunikacyjne interesują wszystkich,każdy chce,żeby w Gdańsku nie było korków.

        • 5 3

        • proponuje zatrudnić budowniczych piramid. oni zapewne tez mieli doswiadczenie

          tylko to co ma do rzeczy.

          korków nie będzie jak będzie mniej samochodów. proste

          • 3 4

    • równie dobrze można zapytać majstra co dyrygował malowaniem oznakowania poziomego na tym węźle - na pewno dobrze znał się na swojej robocie, ale jaki z niego urbanista?

      • 0 0

  • ten pan (1)

    po prostu zachwala swój towar . Ta estakada niczego nie rozwiązuje. Usprawnia jedynie ruch z centrum Gdańska na Dolne Miasto . Z powrotem i tak trzeba jechać przez skrzyżowanie i stać na światłach. Obecnie ruch na estakadzie jest małym gdyż skrzyżowanie to przestało pełnić rolę wylotu na Elbląg. Od tego czasu powstała obowodnica południowa oraz tunel pod Martwą Wisła , które spowodowały zmniejszenei się ruchu w śródmieściu Gdanska o ponad połowę. Ta budowla straszy tylko a nie roziwązuje żadnych problemów komunikacyjnych. Poza tm węzeł ten jest przykładem niewielu na świecie trójpoziomowego , kolizyjnego węzła . Na poziomie środkowym są przecież zwykłe skrzyżowania. Jedynie trasa północ południe jest bezkolizyjna. Jesetm za zburzeniem estakady i przeprowadzeniem ruchu w lewo na Dolne Miasto po środkowym poziomie . Poza tym taką samą operację należy przeprowadzić pod Bramą Żuławską

    • 18 70

    • Nie ma pieniędzy na burzenie,

      będą potrzebne na budowę nowych dróg do osiedli w polu wybudowanych przez deweloperów.

      • 3 1

  • Coś, co jest niepotrzebne trzeba burzyć! Może i ona jest niepotrzebna, ale (1)

    jak się ma do tego ecs na który brak złamanego grosza, jako siedzisko troli rujnuje budżet naszego pięknego miasta???!!!!

    • 29 11

    • trole mają biuro w mieszkaniu Płazyńskiego a nie w ECS

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane