• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowniczy estakady na Okopowej: miasto nie ma na nią pomysłu

Maciej Korolczuk
25 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać. Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać.

We wtorek wróciliśmy do pomysłu wyburzenia estakady nad ul. Okopową w centrum Gdańska. Większość naszych czytelników (69 proc.), którzy zagłosowali w ankiecie pod artykułem uważa, że obiekt powinien pozostać na swoim miejscu. Podobnie uważa Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca całego węzła i samej estakady i dodaje, że miasto nie ma na to miejsce żadnego sensownego pomysłu.



Maciej Korolczuk: Czy estakada nad Okopową powinna zniknąć?

Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca węzła Leningradzkiego (obecnie węzła Unii Europejskiej) i estakady: - Jestem przeciwnikiem robienia sztuki dla sztuki. Bo tak to na dziś wygląda. Można wyburzyć każdy obiekt w mieście, ale pytanie, co dalej? Czy mamy jakiś pomysł na to, co pojawi się w tym miejscu później? Jakie skutki to za sobą pociągnie? Obawiam się, że na dziś takiego pomysłu w mieście nie ma.

To obiekt, który z jednej strony usprawnia szybki wyjazd z centrum Gdańska, ale z drugiej z racji swoich gabarytów szpeci ścisłe centrum, rozdziera je na dwie części połączone podziemnym i zapuszczonym tunelem, który dla wielu osób jest barierą nie do przejścia. Pytania o przyszłość i kształt tego miejsca wydają się zasadne?

- Oczywiście, że tak. To trochę paradoksalne, bo ta estakada nie przystawała ani do czasów, w których powstała, ani do tego, co mamy dzisiaj.

Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku. Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku.
Dlaczego?
- Proszę pamiętać w jakim ustroju przyszło nam wówczas wznosić obiekty inżynieryjne. Gdy pod koniec lat 60. kończyłem technikum metody budowania mostów, estakad i wiaduktów, w porównaniu do dzisiejszej technologii to niebo a ziemia. Wszystko robiło się ręcznie, począwszy od wznoszenia rusztowania, przez szalunki, wylewki itd. To trwało tygodniami, miesiącami. Dopiero gdy poszedł "prikaz" z góry, że węzeł wraz z estakadą ma powstać, dostaliśmy profesjonalny na tamte czasy sprzęt budowlany, który ułatwiał i przyspieszał prace. Estakada i cały węzeł wyprzedzały epokę, w której powstały. To był nowoczesny obiekt, jak na tamte czasy i potrzeby, bo przecież trzeba pamiętać, że w połowie lat 70. ruch samochodowy w mieście był radykalnie mniejszy niż dzisiaj. Teraz można kupić auto za 5 tys. zł. Dopiero, gdy chcemy go zaparkować albo nawet dojechać do domu okazuje się, że nie ma gdzie i jak, bo miasto pozwala deweloperom budować osiedla bez towarzyszącej im infrastruktury drogowej.

Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało. Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało.
Początkowo miał powstać tylko tunel w ciągu Okopowej i trasa Armii Krajowej w kierunku Podwala Przedmiejskiego (ówczesnej ul. Leningradzkiej).

- Tak, dopiero w późniejszym czasie Komitet Centralny dał zielone światło, pieniądze i sprzęt na budowę estakady, która miała być wizytówką nie tylko miasta, ale i władz centralnych. Nikt nigdy wcześniej nigdzie nie postawił takiego obiektu.

Dla pana firmy to też musiało być wielkie przedsięwzięcie.

- Oczywiście. Tuż przed wejściem na budowę skończyliśmy budowę tunelu między dworcem PKS a Dworcem Głównym, więc byliśmy zaprawieni w boju. Gdy powstał węzeł Leningradzki, estakada stała się też logo naszej firmy: Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych. Później poszły kolejne kontrakty: Armii Krajowej od 3 Maja w kierunku Chełmu i Łostowickiej, wiadukt na Elbląskiej czy Błędnik. W Gdyni pracowaliśmy przy Estakadzie Kwiatkowskiego, a jednym z ostatnich dużych kontraktów była estakada na Obwodnicy Południowej. Trochę śladów w Trójmieście po sobie zostawiłem.

Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia. Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia.
Jak ocenia pan inwestycje drogowe w Gdańsku na przestrzeni ostatnich lat?

- Krytycznie. Brakuje spójnej wizji rozwoju. Tylko wokół mojej Zaspy, gdzie mieszkam, widzę kilka inwestycji, które powstają bez choćby podstawowych dróg dojazdowych. Nie mogę pojąć, jak miasto może się godzić na zabudowę pasa startowego na Zaspie połączonego z al. Grunwaldzką jedną nitką na wiadukcie Braci Lewoniewskich. Albo jak można budować kilka tysięcy mieszkań w Letnicy bez zapewnienia mieszkańcom dojazdu do nich? W dodatku w sytuacji, gdy codziennie totalnie korkuje się Czarny Dwór, bo miasto nie potrafiło dokończyć Drogi Zielonej od Hallera w kierunku Ergo Areny. A to tylko przykłady pierwsze z brzegu.

Nie przekonują pana działania miasta w Śródmieściu, polegające na wprowadzaniu strefy tempo 30, przebudowy Podwala Przedmiejskiego, ograniczania ruchu w Strefie Ograniczonej Dostępności, budowania parkingów, powstawania nowych naziemnych przejść dla pieszych czy planów budowy tunelu między Elbląską a Nową Wałową?

- Przepracowałem 47 lat w zawodzie. Budowałem drogi i estakady w całym kraju i za granicą, m.in. w Libii. I powiem panu, że lepsze drogi od Gdańska ma choćby Rzeszów, gdzie w 2015 r. stawialiśmy prawie 500-metrowy most wantowy na Wisłoku.

Co zrobiłby pan więc z estakadą?

- Zostawił. Dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na to miejsce, nie ma sensu się jej pozbywać. Zresztą nie będzie to takie proste, bo w podporach estakady są tony stali. Proces jej ewentualnego wyburzenia będzie więc z pewnością bardzo kosztowny i skomplikowany.

Opinie (444) ponad 20 zablokowanych

  • Coś z Węzłem się dzieje bo zostawili tylko jeden pas dla ruchu. (3)

    • 9 2

    • i tak już zostanie. dwa pasy są tam zbędne. cala estakada w sumie jest zbedna (2)

      • 4 7

      • (1)

        Przydałby się drugi pas,jedzie melex turystyczny,który jest pojazdem wolnobieżnym i blokuje ruch.

        • 0 2

        • Drugi pas na buspas

          • 2 1

  • (1)

    Estakada szpeci? A obok, toto zentrum handlowe to niby ładne jest?

    • 54 4

    • Pewnie, że ładne!

      • 1 4

  • Miasto nie ma pomysłu?Wystarczył pomysł na wybudowanie i tak ma być nadal.Pomysły niech skupią na czymś innym.

    • 13 1

  • ekspert...?! (4)

    porównanie lokalizacji Gdańska i Rzeszowa to jakiś nonsens...

    • 11 28

    • Widziałeś jak się Rzeszów rozwija ignorancie? (2)

      • 5 3

      • tak, mocno ekspanduje, bo mnostwo terenow dookoła i inwestycji zwiazanych z dolina lotniczą... sieć dróg wewnatrz miasta, nie

        • 0 3

      • Rzeszów wybuduje niedługo wyrzutnię rakiet międzplanetarnych

        oraz 24-pasmową autostradę do Lwowa
        Rzeszów żąda także dostępu do morza

        • 2 4

    • czystosć

      rzeszów to jedno z najczystszych miast w polsce . o gdańsku nie można tego powiedzieć

      • 1 0

  • Na estakadzie nie ma wydzielonego pasu dla rowerow ani dla hulajnog.

    To jest spora dyskryminacja. Poszerzyc estakade. Jedyne dobre rozwiazanie.

    • 13 7

  • przez ostatnie 30 lat jaka powstała alternatywa przejazdu z Gdańska do Gdyni? (2)

    obwodnica lub centrum. Czy jest coś jeszcze ? Trzej królowie cudotwórcy jakoś nic nie wymyślili

    • 27 6

    • (1)

      skm

      • 5 3

      • transport do sklepów?

        przesyłki i inne dostawy? SKM. Turyści jadący na Hel. Z głupimi się jednak nie dyskutuje.

        • 1 2

  • Racja!!!!

    Słuchać trzeba fachowców z doświadczeniem , ten człowiek mówi sensownie- zburzenie tej estakady to koszt i bezsens. Skąd się nagle pojawiło tyle przeciwników przejść podziemnych (moda z zachodu?), nikt mnie nie przekona że przejścia naziemne nie są barierą, Są?? czekać trzeba na zmianę świateł , wypadki,etc -szybciej przejdę na druga stronę przejściem podziemnym - tyko trzeba je ucywilizować.

    • 41 9

  • Kładkę,

    dać tam kładkę.

    • 8 11

  • Miasto ma za to pomysł na walkę... (3)

    ...o konstytucję, o tęczowych, o karpie, o sądy i nie wiadomo o co jeszcze...

    • 39 22

    • Jeśli twierdzisz, że sądy powinny być kloaką pisich kolesi, a konstytucja to szmata (2)

      to nie ma sensu z tobą polemizować.

      • 3 10

      • Jeśli masz mózg przeżarty totalniacką nienawiścią i ideologią rodem z tvn i gw to...

        ...po prostu pozdrów Adama a on niech pozdrowi brata:)

        • 9 3

      • Włocławski troll się odezwał

        • 4 1

  • (1)

    Opinia cenna jednak człowieka z innych czasów, teraz juz tak sie nie myśli o centach. Estakada jest do wyburzenia a samochody powinny mieć zakaz poruszania po głównym mieście. Mam nadzieje ze już wkrótce.

    • 9 36

    • Aha... A kretynom powinno się zabronić używania komputerów. Jacy wszyscy k... mądrzy. Samochody - zakazać. I co jeszcze? Ale jak coś to taksóweczka jest OK? A może sąsiad, ten znienawidzony śmierdziuch podwiezie. Mam nadzieję, że jak będziesz potrzebował, to ktoś ci pokaże środkowy palec i powie masz komunikację miejską.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane