- 1 Rolnicy znowu zablokują Gdańsk (428 opinii)
- 2 Ewa szuka córki. Nie widziała jej 18 lat (312 opinii)
- 3 Martwy noworodek znaleziony w Gdyni (293 opinie)
- 4 Można ją zwiedzić, zanim zostanie otwarta (95 opinii)
- 5 Przejście wzdłuż Motławy znów możliwe (70 opinii)
- 6 To jedyna szansa dla tej obwodnicy (237 opinii)
Budynek stacji Kanał Kaszubski do rozbiórki
Dach zapada się do środka, brakuje większości okien, a wnętrza są zdewastowane. Choć jeszcze kilka lat temu przedwojenny budynek na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski był zamieszkany, to dziś jest ruiną przeznaczoną do rozbiórki.
Budynek wzniesiono prawdopodobnie w 1919 r. nieopodal portowego kanału, który oddzielał Troyl (czyli Przeróbkę) od wyspy Holm (Ostrów).
- Kanał powstał na początku XX wieku i nazwany został Kaiserhafen, po czym wybudowano przy nim stację o tej samej nazwie. Danzig Kaiserhafen znajdowała się tuż obok promu kolejowego, który transportował wagony przez kanał. W ten sposób zaopatrywano warsztaty i fabryki, które działały na wyspie Ostrów - wyjaśnia Henryk Jursz, badacz historii kolejnictwa na Pomorzu.
Linię kolejową, która prowadziła na wyspę nazwano Holmbahn. A budynek stacyjny Danzig Kaiserhafen był jednym z większych obiektów kolejowych w jej rejonie.
- Dziś wielu osobom typowy dworzec może kojarzyć się z kasami biletowymi, poczekalnią i fastfoodem. Dworzec Danzig Kaiserhafen, a po wojnie Dworzec Kanał Kaszubski nie wpisywał się w ten obraz. To było miejsce, gdzie znajdowały się przede wszystkim biura pracowników związanych z obsługą linii towarowej - tłumaczy Leszek Lewiński, zastępca dyrektora w Zakładzie Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
W PRL-u budynek stacji przemianowanej na Gdańsk Kanał Kaszubski zmienił nieco swoją funkcję. Prawdopodobnie w latach 60. część pomieszczeń została zagospodarowana na mieszkania dla pracowników.
- W pewnym momencie mieszkało tam nawet osiem rodzin. Jednak od 2011 roku liczba mieszkań stopniowo zmniejszała się. Lokatorzy otrzymywali od PKP lokale zamienne w innych, dogodniejszych lokalizacjach. Ostatnia umowa lokalowa została rozwiązana w październiku 2013 - wylicza Maciej Bułtowicz z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych.
Po tym jak z budynku wyprowadzili się mieszkańcy, obiekt szybko zaczął popadać w ruinę. Obecnie dach jest bardzo podziurawiony, a jego części wpadają do pomieszczeń. Do tego brakuje okien, a wnętrza są zdewastowane.
- Obiekt przeznaczony jest do rozbiórki - informuje Bułtowicz.
Najprawdopodobniej dojdzie ona do skutku, ponieważ obiekt nie jest objęty żadną formą ochrony konserwatorskiej.
- W tej chwili budynek pozbawiony jest ochrony, co nie znaczy, że ten stan nie ulegnie zmianie. Decyzja, po ocenie obiektu, należeć będzie do konserwatora - stwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.
Poznaj też historię stacji Kokoszki i filii obozu koncentracyjnego Stutthof
Opinie (129)
-
2016-01-17 12:10
Ruina. (10)
"Jako autentyczny obiekt historycznej struktury kolejowej powinien być pod ochroną - przekonuje Andrzej Januszajtis, znawca dziejów Gdańska."
Stara buda, bez wartości architektonicznej, do wyburzenia. Mówiąc delikatnie, z polityką ochrony zabytków nie jest za dobrze w Gdańsku, ale po tej "starej budzie" płakał nie będę.- 161 75
-
2016-01-17 12:16
Też tak pomyślałam, choć może nie aż tak dobitnie.
- 8 9
-
2016-01-17 12:19
co to jest "wartość architektoniczna" wg Ciebie? (3)
może beton i szkło i trochę blachodachówki?
- 31 5
-
2016-01-17 13:28
budynek, ktory jest w jakis sposob unikatowy, ktory trudno dzis odbudowac, z ktorym wiaze sie jakas historia (1)
np. kamienica kupiecka - tak
sklep osiedlowy - nie.- 12 10
-
2016-01-17 16:26
Czyli stara stacja kolejowa z 1919 roku - tak
- 16 8
-
2016-01-17 13:57
np.
nastawnia bramowa we Wrzeszczu, czy GOL na Przymorzu.
- 20 1
-
2016-01-17 12:26
to niech Januszajtis sam tam zamieszka
w koncu ktos musiałby sfinansować trwanie
- 14 17
-
2016-01-17 12:27
chronienie dla chronienia (2)
chronienie dla chronienia nie ma sensu. Koszty niepotrzebne. Nie da się zatrzymać czasu. Budynek się rozpada, nie ma sensownej możliwości wykorzystania, no to o co chodzi.....
- 27 13
-
2016-01-17 12:50
(1)
Chronienie dla chronienia nie ma sensu. Za to dewastowanie dla dewastowania i rozkradanie dla rozkradania - ma. Nie da się zatrzymać czasu. Da się zatrzymać wandali i złodziei.
- 24 4
-
2016-01-18 08:40
Jak?
- 1 0
-
2016-01-17 19:15
co ty wiesz o duszy tego miasta ciubaryku?
- 9 4
-
2016-01-17 12:17
Konerwator niech się lepiej zajmie bramą nizinną i prawdziwymi zabytkami
A nie zapadająca się ruiną, której stan grozi katastrofą budowlaną.
- 137 31
-
2016-01-17 12:21
Tutaj akurat w tym przypadku widze jakas pojedyncza ruine o klasycznym wygladzie, ktora... (2)
blokowalaby tylko inwestycje. Dookola niego jest duzy wolny obszar i tutaj ten pojedynczy budynek pasowalby do nowej zabudowy jak.......itd.
Zgadzam sie z teza, ze kolej zupelnie nie dba o swoje stare budynki. Taka jest tez niestety prawda. Tam gdzie znajdzie sie chetny, kolej przekazuje je na kawiarnie, hostele itp.- 66 14
-
2016-01-17 12:23
Skupcie sie lepiej na budynkach stacyjnych w Kokoszkach, Wielkim Kacku, Wiezycy, Krzesznej, itd.
- 16 2
-
2016-01-17 15:16
nie widze problemu
sprzedać teren z budynkiem i obudować wokół a ten przeznaczyć na gospodarcze cele - co za problem go zachować? nic nie blokuje.
- 2 2
-
2016-01-17 12:25
Niech sobie Pan Janusz go wyremontuje (5)
i utrzyma. Wtedy może zejdzie na ziemię.
- 71 39
-
2016-01-17 15:55
Uświadomcie sobie...
...że wy wszyscy hejterzy Panu Andrzejowi nie sięgacie nawet do paznokcia u małego paluszka przy lewej stopie.
Dla was zabytek to zamek Wiedźmina a reszta to budy.- 14 8
-
2016-01-17 16:37
Nie chodzi o remontowanie ale wystarczyło dać komuś tam zamieszkać (3)
i nie byłoby ruiny i mieszkania dla 4 rodzin a tak rozkradli; nie ma siły żeby w 5 lat sam budynek się tak posunął; to celowa dewastacja w celu wyburzenia; to już taka tradycja się robi beznadziejna;
- 6 4
-
2016-01-17 17:26
Argument bez sensu (2)
Ludzie tam mieszkali i skończyło się tym, że budynek popadł w taki stan, że trzeba było ich wykwaterować.
- 5 3
-
2016-01-17 18:29
(1)
Mieszkali, ale bez prawa własności!!! Czemu Ty nie zainwestujesz w przystanek tramwajowy ?
- 4 4
-
2016-01-18 08:42
A czemu ty nie kupisz takiego zrujnowanego budynku?
Budynek jest niesprzedawalny.
- 1 0
-
2016-01-17 12:36
Tam mieszkal Stefan D. (2)
- 15 3
-
2016-01-17 14:23
a kim jest Stefan D.?
- 5 2
-
2016-01-17 14:25
Może Stefan N.?
- 8 3
-
2016-01-17 12:40
Czy w PL musi byc cos objete jakas '' ochroną '' zeby dostrzec wartosc historyczna ? to chore ! (6)
Czy Polacy , instytucje bez przepisu juz nie potrafia sie kierowac rozumem ? bo w PL najlepiej sie ma dzis brak rozumu na rzecz przepisow ktore sluza za asekuracje wielu. Zanim sie cos zniszczy, zburzy mozna moze dac oferte sprzedazy bo zburzyc mozna zawsze . Niech PKP pokaze co chce tam stworzyc po zburzeniu gdyz dzis latwo wyburzamy a nic po nie oferujemy . Dzis nikt nawet nie wie jak i w jaki sposob latami PKP obracalo milionami i chyba jeszcze dotacje z budzetu pobierali a to dosc dziwne bo PKP to sztandarowa rodzima firma ktora zawsze mowila ze '' beda wspaniale inwestycje itd '' .......przeciez od 25 lat tam obracano miliardami a patrzac na wszelkie obiekty PKP wydaje sie jakby to byla jakas firma z PRL , dworce zaniedbane , perony tez ale za to setki spolek tam potworzono z setkami prezesow chyba i skoro brak pieniedzy na inwestycje i dbalosc nad infrastruktura PKP to ciekawe czy tez prezesi i zarzady nie braly lub brakowalo dla nich na pensje bo skoro jak sie mowi ze pieniedzy nie ma na nic to i na pensje tez nie powinno byc ! jak jest nie bardzo wiadomo !
- 50 15
-
2016-01-17 13:05
(1)
Bo u nas społeczeństwo wytresowane jest aby żyć pod batem. Jak jest przepis, przymus, to zrobią. Z własnej inicjatywy zadziałać, żeby było wszystkim lepiej - mało kto. A nawet jak już, to zaraz zewsząd będą podejrzenia w stylu "a co on z tego będzie miał". Kompletny brak myślenia w kategoriach dobra wspólnego.
- 11 4
-
2016-01-17 18:32
To napisz mądralo ile groszy zainwestowałeś w nie swoją nieruchomość? Tobie szczególnie radzę inwestycje w szpital wariatów. Dla Ciebie jak znalazł.
- 1 4
-
2016-01-17 13:30
tak, szeczegolnie ostatnio to widac (2)
- przebudowany peron na Gda Gl
- rozpoczety remont na Gda Gl
- dodatkowy peron + odswiezenie dworca we Wrzeszczu
- nowy dworzec w Sopocie
- wyremontowany dworzec w Gdy
- Pendolino, Swift, Dart
Rzeczywiscie - zadnych zmian nie ma!- 10 5
-
2016-01-17 13:50
bredzisz chlopie ! przebudowy i remonty byly pod '' Euro '' robione oraz za szmal z UE !
co to znaczy ze to jakas łaska jak po 25 latach od komuny komus peron odnowia ? lecz sie chlopie !. a co PKP przez 25 lat robila z twoimi pieniedzmi ? i gdzie sa te miliardy skoro PKP bez wsparcia UE nic wczesniej nie umiala zrobic ? . Policz ile miliardow zmarnowano przez ost. 25 lat to ci sie oczy otworza a nie piejesz zachwyty ze ktos laskawie wymienia kostke na peroniku po w sumie 50 latach i to z dotacji z UE. Tez mi osiagniecie !. Jakos na potezne pensje prezesow zawsze bylo . Wiec sie ocknij bo to instytucja nic nie umiejaca oprocz sciemy i sa mierni jak mial.
- 9 10
-
2016-01-17 16:22
+ remont elewacji na Dyrekcyjnej
+ kilkadziesiąt innych dużych inwestycji w całej Polsce
- 4 0
-
2016-01-17 16:21
90% budynków którymi zarządza PKP ma ponad 100 lat!
Jak oni mają to wszystko utrzymywać? Trupa nie da się reanimować w nieskończoność, kasę można ładować 1,2,3, 10 obiektów, ale nie w kilka tysięcy! W Gdańsku remontują właśnie budynek dyrekcyjnej: wiesz jakie to są koszty robić cokolwiek na budynku o tak wielkiej powierzchni?
- 6 2
-
2016-01-17 12:40
A ja czekam (13)
15 lat na mieszkanie
- 28 23
-
2016-01-17 12:43
a kto ci niby ma dać? (9)
zamiast czekać to weź kredyt i sobie kup
- 33 8
-
2016-01-17 13:12
tylko oszusty maja pieniondze i kredyty (5)
kiedyź dawali za darmo i bylo ruwno i normalnie a teras gupki porobily ze zeby kupowac. Na calym swiecie dajom za darmo mieszkania a nas chcom banki okrazc i wy tego nie rozumiecie ?
- 6 20
-
2016-01-17 13:38
(3)
Kolego, polecam słownik języka polskiego bo wstyd to czytać.
- 3 14
-
2016-01-17 14:43
Ja polecam instalację... (1)
Wykrywacza sarkazmu, ironii i pokrewnych.
- 27 1
-
2016-01-17 22:22
Sarkazm, a ironia to jest to samo
- 0 4
-
2016-01-17 18:02
Wstyd to pisać. Piszę oczywiście o Twoim komentarzu.
- 0 1
-
2017-02-12 09:09
"Na calym swiecie dajom za darmo mieszkania" - coś takiego. Za darmo dają.
- 0 0
-
2016-01-17 13:27
Psychiatre masz od 7.00 (2)
Frankowicze ktorzy chca aby rzad za nich placil to najgorsza patologia tego kraju
- 26 8
-
2016-01-17 14:27
rząd jest gorszy (1)
Bo przed wyborami obiecał ze zapłaci
- 10 6
-
2016-01-17 18:03
Mądrzejszy. Bo obiecał, a nie zapłacił.
- 7 2
-
2016-01-17 12:53
pójdź do pracy
- 15 4
-
2016-01-17 13:30
I dostane komunalne (1)
Niedlugo a wszystkim frankowicza miedzynarodowe pozdrowienia sle (wiadomo ktorym palcem)
- 4 5
-
2016-01-17 18:04
Jaka to języka?
- 2 0
-
2016-01-17 12:43
A co z zajezdnią ! (4)
U zbiegu ulic Pomorskiej i Grunwaldzkiej nadal niszczeje zajezdnia. Gdański konserwator zabytków zupełnie o niej zapomniał. Obecny właściciel nie wywiązał się ze zobowiązań nałożonych przy zakupie tego obiektu. Pewnie ktoś dostał okrągłą sumkę by patrzeć przez palce jak zabytkowy budynek jest dewastowany.
- 98 1
-
2016-01-17 16:01
Zajezdnia... (3)
... to własność Pani Senator z PiS. Nie tykać bo PiS to Pogarda i Samowola.
Będziecie węszyć to was dopadnie Mariusz A. K. (ułaskawiony choć nieskazany)
ze swoimi służbami i możecie zostać pierwszymi więźniami c.k.lager.- 17 6
-
2016-01-17 16:29
(1)
Już ją sprzedała w inne ręce. Po za tym należała ona do jej mężulka.
- 11 0
-
2016-01-18 10:07
skoro sprzedała, to musiała do niej należeć
- 2 1
-
2016-01-17 18:06
IP wiadome.
- 1 0
-
2016-01-17 13:09
(1)
Wyjątkowo brzydka rudera, czym prędzej wyburzyć i zapomnieć.
- 27 34
-
2016-01-18 09:15
tak wygląda 80% polski PO byłych rządach
- 1 4
-
2016-01-17 13:18
PKP nie szanuje swoich obiektów (7)
Ile to już stacji, stacyjek, lokomotywowni zostało celowo doprowadzone do ruin i potem rozebranych... PKP ma te obiekty wg hasła "...w ruinie"
- 82 6
-
2016-01-17 16:25
PKP nie szanuje okiektów, które są im do nieczego nie potrzebne (5)
I chwała im za to, że publiczna firma nie trwoni pieniędzy na fanaberie Januszów typu Januszajtis.
- 6 9
-
2016-01-17 16:38
chwała za to że dewastują budynki (4)
chyba żeś się z koniem na łby pozamieniał
- 8 5
-
2016-01-17 17:31
Budynków nie trzeba dewastować, stare budynki mają to do siebie, że się sypia (3)
W przyrodzie się wszystko rozpada, kwestia czasu. Zgodnie z II zasadą termodynamiki, entropia cały czas rośnie.
- 3 2
-
2016-01-17 20:53
Jeśli się dba, remontuje, to się nie sypią. (2)
Ale niestety w kwestii poszanowania zabytków i dbania o nie jesteśmy jeszcze daleko za zachodem. Tam przypadki celowego doprowadzenia zabytku do ruiny lub jego dewastacji są naprawdę jednostkowe.
- 2 3
-
2016-01-18 06:45
To prawda. Tam się wyburza od razu.
- 2 1
-
2016-01-18 08:45
Jeśli się dba, remontuje, to się nie sypią
Sypią, się sypią, czasu i fizyki nie oszukasz.
- 1 1
-
2016-01-17 18:07
Jak tam Twój konik na biegunach? Dbasz o niego?
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.