- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (109 opinii)
- 2 Martwe dziki z Karwin miały ASF (179 opinii)
- 3 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (91 opinii)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (372 opinie)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (156 opinii)
- 6 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (271 opinii)
Budynek stacji Kanał Kaszubski do rozbiórki
Dach zapada się do środka, brakuje większości okien, a wnętrza są zdewastowane. Choć jeszcze kilka lat temu przedwojenny budynek na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski był zamieszkany, to dziś jest ruiną przeznaczoną do rozbiórki.
Budynek wzniesiono prawdopodobnie w 1919 r. nieopodal portowego kanału, który oddzielał Troyl (czyli Przeróbkę) od wyspy Holm (Ostrów).
- Kanał powstał na początku XX wieku i nazwany został Kaiserhafen, po czym wybudowano przy nim stację o tej samej nazwie. Danzig Kaiserhafen znajdowała się tuż obok promu kolejowego, który transportował wagony przez kanał. W ten sposób zaopatrywano warsztaty i fabryki, które działały na wyspie Ostrów - wyjaśnia Henryk Jursz, badacz historii kolejnictwa na Pomorzu.
Linię kolejową, która prowadziła na wyspę nazwano Holmbahn. A budynek stacyjny Danzig Kaiserhafen był jednym z większych obiektów kolejowych w jej rejonie.
- Dziś wielu osobom typowy dworzec może kojarzyć się z kasami biletowymi, poczekalnią i fastfoodem. Dworzec Danzig Kaiserhafen, a po wojnie Dworzec Kanał Kaszubski nie wpisywał się w ten obraz. To było miejsce, gdzie znajdowały się przede wszystkim biura pracowników związanych z obsługą linii towarowej - tłumaczy Leszek Lewiński, zastępca dyrektora w Zakładzie Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
W PRL-u budynek stacji przemianowanej na Gdańsk Kanał Kaszubski zmienił nieco swoją funkcję. Prawdopodobnie w latach 60. część pomieszczeń została zagospodarowana na mieszkania dla pracowników.
- W pewnym momencie mieszkało tam nawet osiem rodzin. Jednak od 2011 roku liczba mieszkań stopniowo zmniejszała się. Lokatorzy otrzymywali od PKP lokale zamienne w innych, dogodniejszych lokalizacjach. Ostatnia umowa lokalowa została rozwiązana w październiku 2013 - wylicza Maciej Bułtowicz z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych.
Po tym jak z budynku wyprowadzili się mieszkańcy, obiekt szybko zaczął popadać w ruinę. Obecnie dach jest bardzo podziurawiony, a jego części wpadają do pomieszczeń. Do tego brakuje okien, a wnętrza są zdewastowane.
- Obiekt przeznaczony jest do rozbiórki - informuje Bułtowicz.
Najprawdopodobniej dojdzie ona do skutku, ponieważ obiekt nie jest objęty żadną formą ochrony konserwatorskiej.
- W tej chwili budynek pozbawiony jest ochrony, co nie znaczy, że ten stan nie ulegnie zmianie. Decyzja, po ocenie obiektu, należeć będzie do konserwatora - stwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.
Poznaj też historię stacji Kokoszki i filii obozu koncentracyjnego Stutthof
Opinie (129)
-
2016-01-17 18:18
w ciagu 4 lat nie mozliwe jest aby budynek az tak sam sie "zepsuł" (5)
Ktos mu w tym systematycznie pomaga
- 11 2
-
2016-01-17 18:38
Eureka!!!
- 3 0
-
2016-01-17 19:40
(1)
PKP olalo budynek, zlomiarze zrobili co chcieli.
- 5 1
-
2016-01-18 08:50
I złomiarze tam ukradli?
Drewniane belki z więźby dachowej, czy fragmenty starej papy?
- 3 2
-
2016-01-18 08:49
Ręce opadają
Skoro ludzi wykwaterowywali, to chyba logiczne, że zepsuty był już 4 lata temu. Złomiarze nie mieliby tam czego kraść.
- 1 1
-
2016-01-18 19:15
a w rzeźni kto odpiłował modrzewiowe belki stropowe, także te nadpalone?
- 0 0
-
2016-01-17 19:34
szkoda,
że nie będzie można znów zrzucić winy na komunistów ?
- 4 1
-
2016-01-17 19:42
Kolej potrzebuje tego terenu pod wynajem. Dookoła wszystko służy jako plac składowy więc budynek sądzi. Celowo go zostawili nas pastwę zlomiarze, a teraz udają głupka, że to ruina i trzeba rozebrać.
- 6 2
-
2016-01-17 20:41
Zabytek???
Mieszkam w domu o kilka lat starszym, w dodatku ładniejszym, który (na szczęście zresztą) nie jest zabytkiem. Może dlatego, ze stoi w Oliwie, a nie nad jakimś kanałem.
- 3 2
-
2016-01-17 21:01
Achtung
Idzie Paweł w PO-wskich trepach, za nim Jacuś, a po bokach armia dewastatorów NDI, Robyg, Inpro, Budros. Nic się nie uchowa, nic się nie uchroni, dopadną każdy zabytek, wytropią każdy niezabudowany zakątek, parki, lasy, pola, łąki - w beton, w beton, w beton.
- 11 7
-
2016-01-17 22:35
pPolecam film odnośnie terenów w/w budynku link w komentarzu
https://youtu.be/h0-xs9HkQHA
- 0 1
-
2016-01-18 02:34
Po co burzą?
Niech tam wsadzą imigrantów, będą czuli się jak u siebie
- 3 3
-
2016-01-18 08:02
Palił sie parę razy
Byliśmy pół roku temu po drugiej stronie kanału w Stoczni Gdańskiej na operacji przejęcia kadłuba okretowego, wtem o 3 w nocy widzieliśmy pożar i dym unoszący się z tego budynku, telefon na straz- byli w 5 minut...Brawo Ja :)
- 1 0
-
2016-01-18 09:56
I co postawią 99 Lidla?
Szkoda. Tak wiele zabytków ginie.
- 0 1
-
2016-01-18 09:58
Mam dość niemieckich sklepów!!!
"Im więcej reklam Lidla, Kauflanda i innych szwabskich sklepów tym mniej ma się ochotę tam kupować. "
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.