• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budynek stacji Kanał Kaszubski do rozbiórki

Jakub Gilewicz
17 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Dach zapada się do środka, brakuje większości okien, a wnętrza są zdewastowane. Choć jeszcze kilka lat temu przedwojenny budynek na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska był zamieszkany, to dziś jest ruiną przeznaczoną do rozbiórki.



Czy polskie koleje dbają o swoje stare budynki?

- Obecny stan budynku budzi żałość, ale w żadnym wypadku nie powinno się go rozbierać. Jako autentyczny obiekt historycznej struktury kolejowej powinien być pod ochroną - przekonuje Andrzej Januszajtis, znawca dziejów Gdańska.
Budynek wzniesiono prawdopodobnie w 1919 r. nieopodal portowego kanału, który oddzielał Troyl (czyli Przeróbkę) od wyspy Holm (Ostrów).

- Kanał powstał na początku XX wieku i nazwany został Kaiserhafen, po czym wybudowano przy nim stację o tej samej nazwie. Danzig Kaiserhafen znajdowała się tuż obok promu kolejowego, który transportował wagony przez kanał. W ten sposób zaopatrywano warsztaty i fabryki, które działały na wyspie Ostrów - wyjaśnia Henryk Jursz, badacz historii kolejnictwa na Pomorzu.
Linię kolejową, która prowadziła na wyspę nazwano Holmbahn. A budynek stacyjny Danzig Kaiserhafen był jednym z większych obiektów kolejowych w jej rejonie.

- Dziś wielu osobom typowy dworzec może kojarzyć się z kasami biletowymi, poczekalnią i fastfoodem. Dworzec Danzig Kaiserhafen, a po wojnie Dworzec Kanał Kaszubski nie wpisywał się w ten obraz. To było miejsce, gdzie znajdowały się przede wszystkim biura pracowników związanych z obsługą linii towarowej - tłumaczy Leszek Lewiński, zastępca dyrektora w Zakładzie Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Tak budynek stacji Gdańsk Kanał Kaszubski wyglądał w marcu 2011 r. Wtedy był jeszcze zamieszkany. Tak budynek stacji Gdańsk Kanał Kaszubski wyglądał w marcu 2011 r. Wtedy był jeszcze zamieszkany.
W PRL-u budynek stacji przemianowanej na Gdańsk Kanał Kaszubski zmienił nieco swoją funkcję. Prawdopodobnie w latach 60. część pomieszczeń została zagospodarowana na mieszkania dla pracowników.

- W pewnym momencie mieszkało tam nawet osiem rodzin. Jednak od 2011 roku liczba mieszkań stopniowo zmniejszała się. Lokatorzy otrzymywali od PKP lokale zamienne w innych, dogodniejszych lokalizacjach. Ostatnia umowa lokalowa została rozwiązana w październiku 2013 - wylicza Maciej Bułtowicz z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych.
Po tym jak z budynku wyprowadzili się mieszkańcy, obiekt szybko zaczął popadać w ruinę. Obecnie dach jest bardzo podziurawiony, a jego części wpadają do pomieszczeń. Do tego brakuje okien, a wnętrza są zdewastowane.

- Obiekt przeznaczony jest do rozbiórki - informuje Bułtowicz.
Najprawdopodobniej dojdzie ona do skutku, ponieważ obiekt nie jest objęty żadną formą ochrony konserwatorskiej.

- W tej chwili budynek pozbawiony jest ochrony, co nie znaczy, że ten stan nie ulegnie zmianie. Decyzja, po ocenie obiektu, należeć będzie do konserwatora - stwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Poznaj też historię stacji Kokoszki i filii obozu koncentracyjnego Stutthof

Opinie (129)

  • Chwila chwila,chwial..Ile to miliardow a nie milionow..miliardow nie wykorzystanych oddalo PKP do budzetu uni? (5)

    Nie stac tych baranich lbow na odnowe zabytkowego budynku?..Bo co- teren juz jakis deweloper sobie upatrzyl i z Heniem z PKP Przy kielichu w dobrej restauracji dogadali sprawe za odpowiednia gratyfikacja?..Sluchajcie barany z zarzadu PKP....Macie obowiazek dbac o swoja infrastrukture...a odpowiedzialnych za zaniedbania i doprowadzenie tego i innych budynkow kolei przed sad, i pluton egzekucyjny.Jak mozna bylo zmarnowac takie tereny,obiekty...Czy nikt tam w tym zassranym pkp Nie zrobil inwentaryzacjii..Takich obiektow? Przeciez byly realne srodkI na odbudowe infrastruktury pkp..A Budynki,nastawnie,to nie elementy infrastruktury kolejowej?Nie?...Jeden wniosek..winnych tak jak i tych ktorzy doprowadzili budynek telewizjii Gdansk do ruiny..przed sad.

    • 4 2

    • Gdańszczanin(niestety)

      Racja, czas na audyt!!!!

      • 1 0

    • Wydaje mi się, że mylisz sprawy (3)

      UE dofinansowywała transport kolejowy, a w tym miejscu o transporcie kolejowym mowy być nie może.

      • 1 1

      • Unia dofinansowywala nie sam transport kolejowy tylko, lecz i infrastrukture kolei--To ty wydaje sie mylisz. (2)

        Byly srodki..oj byly...i co /I niewykorzystane wrocily do Brukseli..Bo ktos nie sprawdzil co jest na stanie i nie napisal wnioskow....Zabraklo rak do pisania czy nie wiedzial co ma na stanie/?

        • 1 1

        • Jak dofinansowywało infrastrukturę kolei (1)

          To jednak mam rację: ten budynek nie pełnił funkcji kolejowych tylko mieszkalne.

          • 1 0

          • Ale byl w infrastrukturze kolei i pelnil jakis czas role biuraPKP...

            Funkcja ta-biura PKP mogla by na jakis czas wrocic aby zdobyc fundusze na remont z Unijnej kasy....Wtedy nie bylo by zadnych watpliwosci....ale nie ..budynku nie doinwestowano tylko zmieniono na budynek mieszkalny...Czy to tedy droga? CZY NIE LEPIEJ BYLO NAJPIERW POZYSKAC SRODKI na odrestaurowanie obiektu na nastepne dzisiatki lat a pozniej ewentualnie podnajac go na mieszkania?..a tak co?.Nie mniej obiekt w dalszym ciagu jest na stanie PKP i jeszcze mozna go odratowac...Mozna ale do tego trzeba woli .Wyremontowany budynek na pewno znalazl by najemce i to za dobre pieniadze jesli byl by dobrze odrestaurowany...no ale po co?Po co ratowac w Gdansku zabytki..Lepiej wprowadzic konserwatora na pole namiotowe w Sopocie i niech pilnuje czy trawa dobrze rosnie.

            • 1 2

  • Kto wydal decyzje o wykwaterowaniu mieszkancow? (1)

    Kto wydal ta decyzje o wykwaterowaniu mieszkancow i nie zabezpieczyl terenu budynku dawnego dworca?Kto zamiast zdobyc decyzje na renowacje ,odnowe budynku zdecydowal o jego swiadomej dewastacjii..bo wiadomo,ze jesli swiadomie wykwaterowal stamtąd mieszkancow i zostawil budynek bez zadnego nadzoru..To juz zdecydowal o jego dalszym losie..SWIADOMIE I Z PREMEDYTACJA zezwolil na to co stalo sie z tym budynkiem pozniej....To jest niebywaly skandal .Ktos za to powinien odpowiedziec.Prosze zobaczyc jak wygladal ten piekny budynek przed wojna a jak wyglada teraz...Byly srodki..zabraklo woli..lub moze ktos kierowal sie wlasnym interesem.

    • 4 2

    • Polska od 26 lat się strasznie zeszmaciła.Tfu!

      W Stegnie tez plac PSS SPOŁEM oddano Biedronce, która teraz zarabia najwiecej w Polsce. ZDRADA!!! nie można było tam postawić polskiego sklepu? Np Polomarketu lub innego????

      • 2 2

  • Trza bylo wyremontowac zabytkowy obiekt i mozna by bylo go pozniej podnajac... (1)

    Ladnie odnowiony przetrwal by nastepne dziesieciolecia,wynajety-nie przynosil by strat a nawet cos tam na siebie zarabial...ale nie lepiej sprzedac kolesiom teren ..czysty teren ...bo przeciez powstanie tam nowe osiedle co nie?Tak samo bylo z parkiem na Morenie..Czy dziada ktory tam dokonal dewastacjii dworku i drzew ktos juz przebadal?CZY CZEKAMY AZ SPRAWA UCICHNIE"??cO DALEJ W TAMTEJ sprawie/Komu dziad sprzedal teren ktory miasto mu sprzedalo za symboliczna zlotowke?Kto pociagnal do odpowiedzialnosci urzedasow ktorzy dziadowi sprzedali ten teren bez zadnego zabezpieczenia finansowego ze strony dziada?

    • 4 2

    • Gdzie działacze PISu z Gdanska?

      To podpada pod Audyt !!!

      • 0 1

  • LIcze na to ze pis wroci kiedys do zawartych przez urzedasow z urzedow Wojewdzkiego i Miejskiego..wszystkich umow (1)

    Czy podwyzszania czynszu najemcom w celu wykurzenia ich z zajmowanego lokalu aby sprzedac calosc komus zaprzyjaznionemu pod duza restauracje lub kolejny bank...Tak sie robi walki w miescie praworzadnosci...Wszystkie umowy sprzedazy zasobow komunalnych,terenow za zlotowke,zamiany dzialek na mniej wartosciowe,zmiany zagospodarowania terenow..pod zabudowe,zabieranie waznych dla mieszkancow terenow zielonych-powinny byc zbadane przez odpowiednie wladze jeszcze raz i jeszcze raz...

    • 3 1

    • Audyty w samorządach juz nie długo

      Audyt konieczny!!!!

      • 0 0

  • Ale koszmarny kosciol w Gdyni

    Wybudowany niedawno jest zabytkiem klasy 0!

    • 2 0

  • Komunistyczni ślady

    • 0 0

  • jw

    Proponuje miksować muzykę ciszej... Ciężko zrozumieć dialogi.

    • 1 0

  • Rozebrać budynek i w tym miejscu postawić kościół. (1)

    Taką mam koncepcję.

    • 0 1

    • Wyj z głupoty.

      Ani mądre ani poważne , po prostu głupie jak ty

      • 0 0

  • Czy ktoś mi może odpowiedzieć? (1)

    Ja mam pytanie związane zarówno z tym budynkiem jak i bardzo delikatnie mówiąc z kilkoma innymi. Co do k...y robi konserwator zabytków w Gdańsku????
    On ma jakieś wykształcenie w tym zakresie czy po prostu jest czyimś znajomy albo dał komuś d...y i nie ma bladego pojęcia o tej pracy????
    Do redakcji: jeżeli można prosić o artykuł, w którym można by było zrobić zestawienie budynków, które w przeciągu ostatnich powiedzmy 10 lat trafiły do rejestru zabytków i tych które pomimo tego że powinny nie zostały wciągnięte na tą listę oraz ile z budynków będących w rejestrze przeszło w tym czasie jakiekolwiek odnowienie (przynajmniej malowanie) a które nasz "wspaniały" pseudo-konserwator zostawił same sobie co doprowadziło do ich kompletnej ruiny.
    Taki artykuł nam Gdańszczanom da obraz kompetencji tego człowieka (a właściwie w moim najgłębszym przekonaniu o ich braku) a zabytkom gdańskim może nowe życie (przynajmniej tym które da się jeszcze uratować).

    • 6 1

    • ile z budynków będących w rejestrze przeszło w tym czasie jakiekolwiek odnowienie (przynajmniej malowanie)

      A wiesz, czyj to obowiązek?

      WŁAŚCICIELA.
      Włąsność to nie tylko prawa - też obowiązki.

      • 1 0

  • Deweloper juz czeka aby zaczac budowe

    Ten teren juz chyba jest przeznaczony przez miasto dla znajomego dewelopera dlatego wykwaterowano mieszkancow mimo, ze dom byl wtedy jeszcze w dobrym stanie (widac wstawione nowe okna).W tym miejscu zaplanowano budowe kolejnego hotelu i apartamentowca, w ktorym bedzie zarezerwowane kolejne mieszkanie dla naszego znajomego pana A.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane