- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (157 opinii)
- 2 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (97 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (170 opinii)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (85 opinii)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (68 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (448 opinii)
Budżet Gdyni: więcej na inwestycje przy niższych dochodach
Budżet Gdyni ma wynosić 2 151 947 938 zł. Na wydatki majątkowe, czyli inwestycje, miasto chce przeznaczyć ponad 353 mln zł, czyli o ok. 25 mln zł więcej niż w zeszłym roku, choć prognozowane dochody mają być niższe o 126 mln zł. Deficyt ma wynieść 202 142 075 zł, który w zdecydowanej większości ma zostać pokryty z kredytu zaplanowanego w wysokości 193 mln zł.
Budżet Gdyni na 2023 rok:
2 151 947 938 zł.
Dochody: 1 856 642 011 zł zł.
Wydatki: 2 058 784 086 zł zł.
Deficyt: 202 142 075 zł.
Projekt budżetu Gdyni na 2023 rok w pliku pdf
Miasto tłumaczy, że budżet skalkulowany na kwotę 2 151 947 938 zł to wprawdzie więcej, niż zakładał pierwotny plan budżetu na bieżący, 2022 rok (1,98 mld), ale przy prognozowanych niższych dochodach samorządu przy jednoczesnym wysokim, dwucyfrowym wskaźniku inflacji będzie trudny do zrealizowania.
Mniejsze dochody przez zmiany podatkowe
Po stronie dochodów Gdynia ma zanotować 1 856 642 11 zł. To niemal 126 mln zł mniej niż w tym roku. Kwota jest podobna do proponowanej w budżecie w... 2020 roku.
Władze miasta wyjaśniają, że to efekt zmian podatkowych, które wprowadził tak zwany "Polski Ład" powodujący mniejszy wpływ z podatku dochodowego. Dodają, że z samego PIT odprowadzanego przez gdynian wpłynie do miejskiej kasy o 57,7 mln zł mniej.
- Utraconych w ten sposób dochodów nie da się wyrównać w żaden sposób - nawet kosztem wyższych dochodów z podatków i opłat lokalnych, które i tak nie pokrywają różnicy - można przeczytać w oficjalnym komunikacie Gdyni ws. projektu budżetu.
Najwięcej pochłonie edukacja, kilkanaście milionów do komunikacji
Najwięcej będzie kosztowała edukacja, której funkcjonowanie to niemal 35 proc. wszystkich bieżących wydatków (oraz 29 proc. wydatków ogółem). Dalej wśród bieżących wydatków znajdują się koszty utrzymania opieki społecznej i rodzin (12,9 proc.) oraz transportu i łączności (12,7 proc.), a później - działania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska (9,7 proc). Około 7,6 proc. to wydatki bieżące na administrację publiczną.
Wiadomo, że kilkanaście milionów złotych trzeba będzie dołożyć do funkcjonowania komunikacji miejskiej. 27,6 mln zł pochłonie dodatkowo obsługa długu i będzie o 56 proc. droższa niż w tym roku.
Wśród zaplanowanych inwestycji najwięcej pochłoną wydatki na transport i łączność. Na rozwój komunikacji miejskiej zostanie przeznaczonych około 18,5 mln zł, a ponad 217,7 mln zł na inwestycje w infrastrukturę drogową. Blisko 28 mln zł przeznaczono na obiekty sportowe.
Nie pojawią się takie oczekiwane projekty jak np. budowa obwodnicy Witomina czy lodowiska. W większości inwestycje to kontynuacja zapowiedzi z poprzednich lat.
Inwestycje drogowe
- budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej nad torami kolejowymi stacji Gdynia Port oraz likwidacja dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w ul. Puckiej 50 mln zł,
- utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku PKM Gdynia Karwiny - 24 72 mln zł,
- rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w obrębie dzielnicy Witomino - 26,4 mln zł,
- budowa buspasa w ul. Chwarznieńskiej - 20 mln zł,
- przebudowa ul. Unruga na odcinku od ul. Kwiatkowskiego do ul. Bosmańskiej - 20 mln zł,
- utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy PKM na Nowowiczlińskiej - 19,2 mln zł,
- przebudowa ul. Starowiejskiej oraz remont odcinka ul. Abrahama - 9,1 mln zł,
- budowa ścieżki rowerowej w ul. Rolniczej 3,6 mln zł,
- budowa buspasa ul. Wiśniewskiego - 3,5 mln zł.
Inwestycje komunalne i ochrona środowiska
- budowa parku Centralnego z parkingiem podziemnym - 40 973 mln zł,
- realizacja projektów rewitalizacyjnych dzielnicy Witomino-Radiostacja - 5 948 556 zł oraz dzielnicy Oksywie - 5 667 208 zł,
- modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej na terenie Gdyni - 1 680 307 zł.
Budżet Gdańska: projekt
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-11-16 15:37
Zostawcie tą Chwarznieńską i (16)
zbudujcie obwodnice Witomina!!!!!Obwodnica powinna buc zbudowana wiele lat temu jak UM zaplanował osiedle Sokółka i zjazd z Obwodnicy przez Witomino.Ekipa z UM kompletnie nie potrafi planować,teraz obwinia rząd za zabranie kasy z PIT a tymczasem miliard długu miasta pochodzi z nietrafionej inwestycji w lotnisko w Kosakowie.
- 196 34
-
2022-11-18 02:29
Żadnej obwodnicy Witomino! Won! Witomino jest świetnie skomunikowane
Łapy precz
- 1 0
-
2022-11-16 22:25
Po co?
Żeby przenieść korki z Chwarznieńskiej na Węzeł Wzgórze?
- 5 2
-
2022-11-16 19:59
ten komiczny duet szczurek/łucyk nie jest w stanie przeprowadzić żadnej inwestycji
no chyba, że przy użyciu białej farby
- 8 0
-
2022-11-16 18:33
Miał być buspas za 20 mln a oferty wpłynęły za ok. 30 mln..... Kto szacuje budżety na inwestycje????No chyba że teza o unieważnieniu z powodu ceny jest już założona na początku. Papier wszystko przyjmie.
- 10 1
-
2022-11-16 18:25
Prezydent obiecał, że zbuduje obwodnicę Witomina w tej kadencji (2)
Minęły 4 lata i nue ma nawet projektu
- 19 0
-
2022-11-18 02:30
I bardzo dobrze
- 0 0
-
2022-11-16 20:14
przecież to Szczurek - jak obiecał, znaczy palem nie kiwnie.
- 6 0
-
2022-11-16 16:56
(1)
Lotnisko w Kosakowie owszem nietrafione, ale to nie miliard tylko 90 mln.
- 9 2
-
2022-11-17 13:25
100 mln już dawno UM podawał plus do końca roku kara z sądu UE naliczona od
poczatku procesu czyli od 2014r. Ile tego bedzie??? duuużo
- 1 1
-
2022-11-16 16:45
niedasie
To taka polityka miasta, zebys jezdzil rowerem (nawet zima) albo autobusem,jak uczen albo emeryt po 80tce. Nic nie mam przeciwko emerytom i uczniom, dalem tylko przyklad.
- 22 2
-
2022-11-16 16:06
(1)
Miliard na lotnisko? I to UM zbudowało zjazd z obwodnicy na Witomino? xD
Trollować to trzeba umieć, troliku!- 14 14
-
2022-11-16 20:07
Horała, choć gdynianin, ale buduje lotnisko CPK w ramach rządu
ktoś z piszących komentarze całkowicie odleciał powiązując lotnisko CPK z Gdynia i jej budżetem. Niemniej gdyńskie lotnisko w BD mogłoby być połączone z tym centralnych, ale czy one powstaną?
- 1 2
-
2022-11-16 16:02
Bez kozery napisz 5 miliardów
- 9 5
-
2022-11-16 15:52
Pewnie że tak
- 7 2
-
2022-11-16 15:50
Oczywiscie (1)
- 8 3
-
2022-11-16 18:24
Jedyna inwestycja która zostanie zrealizowana to podziemny parking
Wszystko dla dewelopera i urzędników
- 21 3
-
2022-11-16 15:29
(14)
"budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej nad torami kolejowymi stacji Gdynia Port oraz likwidacja dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w ul. Puckiej 50 mln zł".
Jeśli ta inwestycja zrealizuje się, to będzie super. Ale bardzo proszę, róbcie to w takiej kolejności jak napisano, czyli najpierw budowa wiaduktu, później likwidacja przejazdów."budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej nad torami kolejowymi stacji Gdynia Port oraz likwidacja dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w ul. Puckiej 50 mln zł".
Jeśli ta inwestycja zrealizuje się, to będzie super. Ale bardzo proszę, róbcie to w takiej kolejności jak napisano, czyli najpierw budowa wiaduktu, później likwidacja przejazdów. Nie na odwrót.
Jeszcze jeden temat. Dlaczego inwestycja Starowiejska/Abrahama ponownie znalazła się w nowym projekcie, skoro inwestycja ta jest już w trakcie realizacji i ma już finansowanie.- 78 10
-
2022-11-17 13:28
bo Abrahama i park koło Sztuczki sa połaczone instalacjami podziemnymi a park koło (1)
Sztuczki kupił dewe. Miasto wyremontuje mu za darmo całe podziemie a dewe zabetonuje ostatni mały skwer w centrum.
- 2 1
-
2022-11-17 21:15
Co to za instalacje podziemne w tym miejscu ?
- 0 0
-
2022-11-17 07:03
Przejazd SKM (1)
Ale przecież budowany wiadukt nie będzie budowany nad torami którymi jeżdżą pociągi SKM, prawda? Dotyczy to innego przejazdu.
- 6 0
-
2022-11-17 10:44
Dokładnie tak.
Ten nad torami SKM musi zostać - coby można było o nim opowiadać ciemnemu ludowi przy okazji następnych wyborów (i kloejnych również).- 5 0
-
2022-11-16 18:26
Ten wiadukt zapowiadany jest od lat
W przyszłym roku nie powstanie
- 10 0
-
2022-11-16 17:47
Przecież to chodzi o tory portowe (1)
Swoją drogą miasto tylko dopłaca, bo inwestycje realizuje i finansuje Port Gdynia że środków UE
- 15 3
-
2022-11-16 18:08
3,9% z UE
wszystko unia płaci, wszystko.
- 6 5
-
2022-11-16 17:10
Starowiejska będzie rozliczana dopiero w 2023 roku (teoretycznie mają skończyć remont w marcu) więc musi być wpisana do przyszłorocznego budżetu. Za inwestycje płaci się po a nie przed jej rozpoczęciem.
- 10 0
-
2022-11-16 16:46
Ale to nie chodzi o ten przejazd (2)
nad glownymi torami, tylko dalej na polnoc, gdzie i tak prawie nikt nie jezdzi :-).
- 22 2
-
2022-11-17 13:27
bedzie jeżdzić całe Pogórze, ominie Estakade (1)
- 0 3
-
2022-11-17 14:28
i gdzie...
dojedzie?!
- 1 0
-
2022-11-16 15:39
(2)
Bajki dla naiwnych
- 22 8
-
2022-11-16 22:41
Za długi, marazm, zapaść odpowiadają panowie (1)
Horała, Tusk, Kaczyński, Miller i wielu innych. Nasz prezydent Szczurek rządzi dopiero 25 lat i na nic nie miał wpływu.
- 3 1
-
2022-11-16 23:31
skoro nie ma wpływu...
to rządzi?
- 2 0
-
2022-11-16 17:53
Budżet z deficytem nigdy nie będzie dobry (5)
Ile jeszcze szczurasy chcą miasto zadłużać? Przecież tak dalej nie można
- 86 8
-
2022-11-16 20:00
szczurek zadłużył Gdynie na miliard. W przyszłym roku dołoży dodatkowe 200 milionów długu (2)
- 10 2
-
2022-11-17 19:04
Gdańsk tylko w rok o 700 milionów, a mikry Sopot o 100 milionów
ale nie, wszyscy cacy tylko Gdynia zła
- 1 0
-
2022-11-16 23:01
A sam już nie wie jak lewiznę prac, żona już ma dosyc
- 3 2
-
2022-11-16 18:08
60% (1)
Nie mogą zadłużyć miasta powyżej 60% rocznego budżetu, a ten z roku na rok jest coraz większy, tym samym mogą brać więcej kredytów (dług może być na spokojnie już powyżej miliarda bo budżet rośnie z roku na rok) . Wszystko zgodnie z prawem - kredytowanie pod kurek, ale dzięki temu jest rozwój, dotacje z UE etc...
Sam nie wiem czy to dobrze... inni też tak robią więc chyba tak...- 2 5
-
2022-11-16 18:39
rozwoj ahahahaha
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.