• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bukmacherzy: otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą po terminie

Maciej Naskręt
6 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą mieszkańcom mogą towarzyszyć podwójne emocje - nie tylko radość z zakończonej inwestycji, ale też z ewentualnej wygranej u bukmachera. W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą mieszkańcom mogą towarzyszyć podwójne emocje - nie tylko radość z zakończonej inwestycji, ale też z ewentualnej wygranej u bukmachera.

Termin otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska trafił do oferty firmy bukmacherskiej. Jeśli ktoś wytypuje, że zostanie on otwarty przed 30 kwietnia, i tak też się stanie, wtedy za każde postawione 100 złotych wzbogacić się można o 67 zł 20 gr. Mniej zarobimy, gdy - co według analityków jest bardziej prawdopodobne - tunel zostanie otwarty po terminie.



Kiedy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą?

Analitycy Star-Typ Sport Zakłady Bukmacherskie, największej firmy bukmacherskiej w Polsce, typują termin oddania do użytkowania tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Podobne zakłady wciąż są w Polsce nieczęste, ale przed czterema laty można było m.in. obstawiać wyniki wyborów.

Zdaniem specjalistów nie uda się zakończyć prac do 30 kwietnia 2016 roku. Dlatego kurs na "nie" jest niższy i wynosi 1,70. Najwięcej pieniędzy można wygrać stawiając na "tak" - czyli na to, że inwestycja zostanie oddana do użytku w terminie 30 kwietnia. Kurs dla tej opcji wynosi 1,90. Za każde 100 złotych postawione właśnie na "tak", można więc wzbogacić się - po odliczeniu podatku - o 67 zł 20 groszy.

Tunel w 90 proc. gotowy

Przypomnijmy, że zgodnie z pierwotną umową na roboty, zawartą w 2011 r. pomiędzy miejską spółką Gdańskie Inwestycje Komunalne a firmą OHL, budowa tunelu pod Martwą Wisłą powinna zakończyć się w październiku 2014 r. Prace miały potrwać równe trzy lata. Tego terminu nie udało się jednak dotrzymać. Roboty w tunelu trwają do teraz - 12 miesięcy po pierwotnej dacie zakończenia prac.

Władze Gdańska przekonują, że otwarcie tunelu dla kierowców powinno nastąpić po 1 kwietnia 2016 r. - półtora roku po terminie.

- Ponad 90 proc. zaawansowania prac, trzy zmiany po 250 osób. Wyśmienite tempo pracy i rozpoczyna się już zbrojenie tunelu nr 1 w urządzenia sterownicze, a do końca października ta nitka będzie miała wszystkie ściany zabezpieczające. Zakładamy, że do kwietnia 2016 zakończymy - napisał w poniedziałek na portalu społecznościowym zastępca prezydenta Gdańska, Andrzej Bojanowski.
Pojawiają się jednak głosy, że otwarcie przeprawy może nastąpić miesiąc później - w maju. Na termin mają przede wszystkim wpłynąć ostateczne odbiory. Warto się jednak pospieszyć z obstawianiem - im bliżej kwietnia 2016 r., tym bardziej kursy będą spadać.

Film archiwalny z sierpnia 2015 r.

Miejsca

Opinie (152) 4 zablokowane

  • Propagowanie hazardu ?! (12)

    nie ładnie trójmiasto.pl

    • 215 53

    • nieładnie pisze się razem (5)

      więc nieładnie panie/-i "aj"

      • 39 8

      • Adamowicz musi odejść (4)

        Nie mówi się razem, tylko łącznie.

        • 15 7

        • chory? (3)

          siedzisz i śledzisz co ktoś napisał pod twoim głupim wpisem? No brawo. Proponuję - wyjdź na świeże powietrze.

          • 8 9

          • (1)

            To powiedz mi proszę, gdzie w tym mieście mamy świeże powietrze?

            • 4 5

            • w lesie

              • 0 0

          • dobry kurs

            Kurs na to, że Adamowicz opuści stołek do 2020r wynosi 100.0

            • 1 0

    • jaki hazard

      1000% że nie zdążą w terminie!

      • 25 4

    • Raczej drwiny z propagandy sukcesu

      I bardzo dobrze

      • 25 4

    • bukmacherzy

      To może też bukmacherzy by obstawiali, czy przyjmie się Ciało Chrystusa?

      • 10 16

    • Raczej wzbogacić o 67,20 zł a nie 167,20. Ktoś chyba wagarował na matmie.

      • 12 5

    • to tak samo jak byś się założył o coś

      to żaden hazard.

      • 2 3

    • jeszcze dzisiaj do prokuratury zostanie wyslany email o nielegalnej reklami hazardu na trojmiescie

      • 8 7

  • juz tysiaka postawiłem...nie ma szans na otwarcie do konca kwietnia (8)

    • 95 14

    • podwykonawca? (4)

      • 29 3

      • Nie. (3)

        • 30 4

        • (2)

          kolejny zakład :
          Czy Bojanowski zaora gotowy tunel jak gotową drogę na Letnicy ?

          • 8 4

          • napisał rolnik? (1)

            jakieś roszczenia do terenu? Kartofelki?

            • 5 2

            • Kartofelki ??? Ty słoiku !!! Miastowi mówią ziemniory .

              • 1 1

    • otworzą byle jaki

      potem będą szpachlować, przegrałeś tysiaka

      • 19 1

    • To juz go nie masz tumel napewno zostanie otwarty w terminie.

      100 % żywcem zajeżdzimy podwykonawców a otowrzymy, flaki im wyprujemy a zrobią to w teminie. Sprzedamy ich handlarzom narządów a otworzymy w termine. Tak juz jest termin to świętość.

      • 0 0

    • coo

      Tyyyyyy, tyyyyyyy, no nie powiem tak mi sie rence trzensa, tyyyyy

      • 0 0

  • he he zaraz cwaniaki ustawią całe zdarzenie,cała załoga obstawi ze nie skończa w terminie to nie skończą:)) (5)

    I dodatkowa premia im wpadnie:)

    • 203 2

    • Lepsze były zakłady , kto i ile imigrantów przyjmie :)

      A teraz są zakłady , w którym kraju wybuchnie pierwsza bomba. Mieli pełne plecaki ładunków a wiadomo jak ich kontrolowali.

      • 12 4

    • Prędzej wisła ożyje jak oni skonczą tunel! (1)

      • 3 4

      • chyba prędzej Wisła wygra ligę mistrzów

        • 10 1

    • Załoga to nic, ale ponoć sam Adamowicz z Bojanowskim obstawili otwarcie po terminie i to po 10 tys. każdy :]

      • 1 2

    • Odwrotnie

      Ekipa powinna postawić, że skończą i robić tak, żeby skończyli. Wtedy więcej tej premi za wygraną będzie ;)

      • 0 0

  • Kto otwarcie powie o co tu chodzi? Kto dal ciala miasto czy wykonawca? (8)

    Bareja przy tym to pikus.

    • 88 18

    • (3)

      Ciekawe jakby to była łazienka Adamowicza , czy też by był taki ugodowy jakby co pół roku przesuwali mu termin podłączenia wody w kiblu.

      • 28 3

      • ew awarie w tym np zalanie kibla miałoby mniej tragiczne skutki niż zalanie tunelu...

        • 8 2

      • on ma kilkanaście łazienek

        brak wody w jednej mu nie straszny

        • 18 1

      • Ale, w którym miedzkaniu?

        • 13 1

    • w przypadku tego typu inwestycji miasto jest na łasce wykonawcy (1)

      to nie jest wymiana opraw na latarniach, gdzie stosunkowo łatwo zinwentaryzować prace

      • 4 5

      • Są terminy a za nie dotrzymanie ich są kary - jakie kary są przewidziane dla wykonawcy ?

        • 2 0

    • o co tu chodzi (1)

      Termin się wydłuża bo budują trzecią nitkę dla rowerów.

      • 9 1

      • znaleźli megabursztyna, kombinują jak go nocą wywieźć po cichutku

        • 4 1

  • Dlaczego w PL nic nie jest zgodne z planem ,nic nie otwarto w ''terminie '' ? (32)

    Czy nie lepiej zaplanowac '' dluzszy czas '' juz w fazie projektu ? bo tak chyba swiat robi gdzie fachowcy zakladaja rozne trudnosci mogace sie pojawic np. przy drazeniu tuneli w skalach '' . Moze mamy zbyt malo fachowcow a jedynie dziki ped za zyskiem a potem dziwaczne tlumaczenia. Nie znasz sie , nie umiesz przewidywac , nie potrafisz zaplanowac , nie potrafisz oszacowac kosztow plus ewentualne ich zwiekszenie w razie klopotow etc etc .to sie zwyczajnie nie bierz za takie prace bo to znaczy ze nie jestes fachowcem lub zespolem fachowcow . W PL mamy aktualnie nadmiar ''pseudo znawcow '' ktorzy tylko mysla ze sie wszedzie nadaja .

    • 56 22

    • Zadaj pytanie tym od: (3)

      - afery hazardowej,
      - afery podsłuchowej,
      - afery szczepionkowej,
      - afery skoków,
      - afery FOZZu,
      - afery marszałkowej,
      - afery związanej z budową elektrowni jądrowej,
      - afery rywin-michnik,
      - afery z gazoportem,
      - afery ...

      • 13 6

      • to na kogo tu głosować?? (2)

        ?

        • 5 2

        • korwin , stonoga, (1)

          • 2 4

          • Stonoga to dobry dziennikarz ale nie do rządzenia

            • 0 0

    • (6)

      Winna ustawa o zamowieniach publicznych. Najwazniejszszym kryterium jest cena a wiadomo, ze z g***na bata nie ukręcisz. Gdyby cena byla wyzsza (ale z uwzlgednieniem trudnosci) to taka ofertra zostanie odrzucona. Wygrywa najtansza i mamy co mamy. W DE jak cena jest za niska to wchodzi prokurator a u nas barany sie ciesza ze "zaoszczedza". Nie zaoszczedza bo doklada sie w trakcie prac.

      • 13 4

      • (4)

        Ciekawe- przy każdym przetargu do badania najniższej ceny jest włączana prokuratura? Muszą mieć niezwykle rozbudowany aparat urzedniczo-represyjny
        W PL pzp sama najniższa cena juz nie wygrywa, doczytaj kolego

        • 4 5

        • ok ide czytac

          • 4 1

        • Ja tez idę czytac (1)

          • 0 2

          • u mnie z czytaniem kiepsko

            • 0 1

        • Jasne, można odpowiednio spreparować warunki PZP i wtedy zawsze wygra tylko jedna oferta, niezależnie od ceny.
          Przypadek?

          • 0 0

      • zawsze winna ustawa... szkoda że na bazie tej samej ustawy jedne przetargi wychodzą cacy a inne nie

        to może to wina ludzi?

        • 4 1

    • PKM oddano w terminie (7)

      twoja teza jest typowym przejawem niskiej samooceny kraju w którym mieszkasz

      to można zmienić

      • 12 6

      • PKM oddano w terminie ? chyba kpisz ! (5)

        to ze wpisano jakis termin to juz bylo po pewnych ustaleniach chyba. Malo osob pamieta kiedy oglaszano plan budowy PKM i kiedy to mialo powstac a powstac mialo przed lub na tzw. mistrzostwa pilki noznej'' EURO ''.przeciez nawet dzis sa nadal realizowane projekty ktore mialy byc otwarte przed Euro..chyba w dzienniku baltyckim byla wzmianka ------------ Przed mistrzostwami Europy, czyli rokiem 2012, koleją metropolitalną uda się połączyć jedynie odcinek od lotniska w Rębiechowie z Gdynią. Podróż trwać ma ok. 15 min..pozdro

        • 11 7

        • jasne, co to takiego, przygotować dokumentacje, przeprowadzić przetargi, przygotować infrastrukturę...myślisz ze to łatwo przewidzieć z wyprzedzeniem kilkuletnim termin zakończenia takiej inwestycji. Byłoby dziwne gdyby nic nie było przesuwane

          • 4 6

        • przedmówca (3)

          mówiąc o otwarciu w terminie miał na myśli termin określony w przetargu. , a nie zapowiedzi polityków. Umowa na pkm została podpisana 6 maja 2013 r. i określała termin zakończenia budowy na 2 lata. W dniu 30 kwietnia 2015 r. pkm była zbudowana. Ruch puszczono w dniu 1 września 2015 r.

          • 10 5

          • nie bredz '' wrzeszczanin '' bo masz internet i wiedza jest jawna (2)

            wikip'' ..........'' Pierwotne plany budowy linii kolejowej łączącej centra Gdańska i Gdyni z portami lotniczymi w tych miastach (z funkcjonującym w Gdańsku oraz z planowanym w Gdyni-Kosakowie) przewidywały ukończenie jej budowy przed Euro 2012. Cel ten nie został jednak zrealizowany, nawet w wersji okrojonej do odcinka Gdańsk Port Lotniczy Gdańsk Osowa i dalej do Gdyni.''.............czytaj dokladnie .zakonczenie budowy bylo planowane na rok 2012 ! .tak wiec sa 3 lata opoznien czyli paranoja a nie normalnosc bo nie mow ze ktos jest fachowcem skoro sie myli o 3 lata.

            • 5 9

            • wiki...

              taaaaaaaa

              • 3 1

            • Nie wiedzialem, ze w Gdyni istnialo wtedy lotnisko, ktore wymagaloby polaczenia kolejowego...

              • 2 4

      • samooceny kraju? wtf?!

        • 2 0

    • Mozna zbudowac w terminie

      Przykladem niech bedzie chocby tramwaj na "Morene" - miesiac przed terminem.

      Ostatnio kolega z projektu, ktory jest wybitnym ekspertem w sprawach bazodanych zaczal lubic uzywac porownania okreslania dlugosci pewnych zadan do dlugosci nieznanego ciagu znakow. Poki nie zobaczysz calego - nie masz pojecia jak dlugi jest.

      Moze sie okazac, ze ma 2 znaki, a moze sie okazac, ze encyklopedia.

      • 2 2

    • widać, że nigdy nie pracowałeś przy projektach - terminy zawsze są przekraczane (3)

      "każdy projekt zajmuje conajmniej tyle czasu na ile został zaplanowany plus jeszcze trochę". "Każdy budżet jest przekroczony"
      Tak po prostu jest i tworzenie zapasów czasowych i finansowych jest bez sensu.

      • 4 0

      • Zawsze? (2)

        Współczuje Twoim klientom.
        U nas jest 70% o czasie oraz 15/15% tych przed lub po czasie. Tak tak, nie pomyliłem się - przed czasem i zachowaną jakością.

        • 2 1

        • I taką firmę wybierają klienci a taką jak ten pan poprzednio wspomniał wybierają urzędnicy co swej kasy nie wydają, inaczej by rachowali jak bhy to ich bezpośrednio tyczyło i jak by z włąsnej kieszeni płacili

          • 0 1

        • A jakie projekty realizujecie?

          Jak wiele osob w nich pracuje? Jak wielu podwykonawcow/dostawcow?

          Jak wiele urzedow musi byc zaangazowanych w wydanie wszystkich pozwolen, licencji itp.?

          Mozna powiedziec, ze robimy wszystko na czas, jak sie smazy frytki (dla jednej osoby, w jednej kuchni, jedna porcje). Co innego, kiedy musisz najpierw zaorac pole, zasadzic ziemniaki, poczekac az urosna, zorganizowac wykopki, posortowac, przeslac do wielu kuchni i przygotowac wtedy taka porcje frytek.

          No i teraz z 2 letnim wyprzedzeniem podaj prosze konkretna date...

          Aha, pamietajmy, ze abys mogl wygrac przetarg nie mozesz podac daty z zapasem, bo taniej wyjdzie cie wygranie przetargu (zarobienie) i zaplacenie kary za opoznienie niz przegranie kolejnego przetargu.

          • 0 0

    • wiesz gdzie są polscy specjalisci? (1)

      w norwegii , szwecji, niemczech, holandii , wielkiej brytanii , usa , francji itd... pojechali zarabiac 4x tyle za to samo i w lepszych warunkach :D

      • 8 1

      • jesli tam pracuja i do Polski przyjezdzaja wydawac, to ogolnie sie oplaca

        W przypadku jednak przeprowadzki tam przestaje to byc az tak oplacalne.

        W Londynie mieszkanie to nie mniej niz tys funtow. I to mowimy o studio < 30 m kw. (albo na koncu swiata w fatalnych warunkach).

        • 0 0

    • Wiele inwestycji oddano w terminie. Szybko o nich zapomniałeś. (5)

      Tak z kromką chleba posmarowaną masłem. Choćby na dziesięć przypadków dziewięć upadło masłem do góry, zapamiętasz tylko ten jeden i powiesz że zawsze w dół.

      44 biegnących owczym pędem też. Nawet media głównego nurtu nie wspominają o maśle w dół tak często, żeby uzasadniać twą rozpacz.

      • 2 1

      • (4)

        Wszystko pięknie - tylko ile to trwało i ile kosztowało i kto zapłacił za ten przewalony termin i dodatkowe godziny pracy ??
        Oszustwo przetargowe by wygrać - a potem brutalna rzeczywistość ale przetarg wygrany.

        • 1 2

        • Może prościej. (3)

          Zrzuć ze stołu sto posmarowanych kromek chleba. Niech tylko jedna upadnie masłem do podłogi. Powiesz, że zawsze dzieje się tylko to. Bo Polska ma czarny pijar w polskojęzycznych mediach.

          • 0 0

          • (2)

            mam oczka i uszka więc widzę i słyszę co się dzieje , pkmka miała być na euro gotowa - taki był jej cel , tunel miał być otwarty listopad 2014 , a o drodze kaszubskiej czy też milionach na tristara co nie działa to już nie wiem ile razy słyszałem . ta sama bajka z mostem w Sobieszewie ... to wszystko zła propaganda medialna czy nieudolność decydentów ? Wydaje mi się , że tu jest problem "mierz siły na zamiary"

            • 1 3

            • losiu, jak miala byc gotowa na Euro, skoro budowe rozpoczeto po Euro?

              O ile kiedy pojawil sie pierwszy pomysl (2006 czy 2008 rok) byla mowa o tym, aby skonczyc ja na Euro, to kiedy pomysl przeradzal sie w konkretny projekt byly tylko niesmiale glosy o polaczeniu Lotniska z Osowa (i dalej Gdynia). Pomysl jednak upadl.

              Bredzisz, albo klamiesz. Poszukaj, poczytaj, a najlepiej pomysl. Skoro nie bylo teraz opoznienia w oddaniu to jakim cudem budowa bez opoznien oddana 2015 roku miala byc gotowa na 2012?!

              • 0 0

            • Złych lub spóźnionych projektów może być o wiele więcej niż myślisz.

              Ale tylko one znajdują czas antenowy w mediach polskojęzycznych. Dla powodów do dumy, skąpi się tego. To jest czarny pijar. Nie musi kłamać. Wystarczy dozować.

              • 0 0

  • a jaki był pierwotny planowany termin kiedy mieli to otworzyć? (5)

    bo juz wiele razy przekladali terminy

    • 29 9

    • przeczytaj artykuł (1)

      to się dowiesz....

      • 4 5

      • Jak to "przeczytaj"? Nie za dużo tych wymagań? Ludzie nie mają czasu w epoce prezentacji w PP czy infografik

        • 11 1

    • pamiętam ze pierwsze obietnice mówiły u o roku 2004 (2)

      i budyń cos mówił ze coś zrobi!!!

      • 2 2

      • (1)

        tak tak , wtedy obiecywał też nowy most w Sobieszewie i inne gruszki na wierzbie

        • 0 1

        • FAKTY

          Budowę mostu w Sobieszewie przygotowywał rząd w 2006 i 2007 roku. Ta inwestycja jako inwestycja PISowska została wykreślona z wszystkich planów i dokąd Platforma będzie rządzić PISowskich inwestycji nie będzie na pewno.

          A co do tunelu miał być otwarty przed EURO 2012 bo miał być elementem łączącym miasta GOSPODARZY EURO. Ale że budował to rząd Tuska do spółki a Adamowiczem no to powstanie na Euro 2020. Oby tylko nie było tak jak z lotniskiem w Modlinie gdzie Ekipa TUSKA zbudowała lotnisko otworzyła je z wdziękiem po czym rozpoczął się roczny remont inwestycji bo nie nadawała się do niczego. Podobnie może być z tunelem Adamowicz go otworzy bo Tusk nadal będzie udawał że z opóźnionymi inwestycjami na EURO 2012 to on nie ma nic wspólnego. A następnego dnia zamknie się go i rozpocznie REMONT.

          • 0 2

  • lepiej zrobić raz a dobrze, to nie wyścig, tym bardziej, że to nie jest zwykła droga (4)

    i tak super, że to w końcu powstaje:)

    • 43 32

    • Zakład ze już niedługo w tym tunelu będzie remont ? (1)

      to nie ameryka tylko POstan gdzie nikt za nic nie odpowiada a kolego kryje kolegę.

      • 12 4

      • Ameryka?

        Poczytaj chlopcze o Big dig w Bostonie. Ile lat trwal, ile bylo obsuwy i jak bardzo przekroczono planowany budzet.

        Bredzisz. Wylewasz swoje komplesky liczac na to, ze dzieki temu twoje niepowodzenia beda mniejsze. Przy duzych projektach zdarza sie, ze w trakcie pracy odkrywasz nowe problemy. Nie wszystko tu zalezy od jednej osoby - to nie budowa altanki na dzialce.

        • 5 9

    • raz a dobrze to nigdy niczego nie zrobili w tym mieścienie

      niechca i niepotrafią

      • 4 5

    • no właśnie nie

      lepiej żeby to nigdy nie powstało - za tę kasę mielibyśmy kilometry szybkich linii tramwajowych z bezkolizyjnymi przejazdami jak np PST w Poznaniu a nie te marne pseudo tory na Morenę
      a tak to tylko jeden wielki korek na całe Przymorze będzie dzięki temu tunelowi

      • 6 3

  • Juz

    Uwielbiam słowo juz w opóźniony np.jak ta o rok inwestycjach.Juz Panie wiceprezydencie byłoby,gdyby w domu miał Pan pomalowane jajeczka na Święta Wielkanocne

    • 24 7

  • Otworzą

    butelki z zupą regeneracyjną chmielną

    • 28 5

  • (7)

    Kolejny element potwornego sznytu przecinajacy tkanke miejska ktory jest dowodem na to, ze miasto nie robi nic w kwestii zrownowazonego rozwoju i stygmatyzuje osoby popierajace alternatywne srodki transportu. Wybudowanie tunelu nie daje automatycznie prawa do jezdzenia w nim samochodami.

    • 16 77

    • Uwaga! Wariat! (2)

      • 30 4

      • nie, nie wariat (1)

        "matematyk, do tego kierowca"

        • 6 2

        • do kompletu

          powinien sie wypowiedziec "kierunek szacunek" ;)

          • 4 1

    • tak tak najpierw tunel musi sie "uleżeć" potem trzeba nim przepuścić stado owiec , za nim przejdą imigranci a potem to może już się puści samochody

      • 8 5

    • Oczywiście (2)

      Tunel powinien być wyłącznie dla pieszych (których tam mnóstwo) i dla rowerzystów oczywiście...
      Było by zdecydowanie bardziej "miejsko"...

      • 10 2

      • Jako rowerzysta, osobiście wolę kładki (bez schodów vel Witomino) i mosty (1)

        Z zastrzeżeniem tego debilizmu który zrobiono w Gdyni na Obłużu. Tunel po Wisłą to jedna z lepszych inwestycji jakie robi się w Trójmieście.
        Pieniądze na utrzymanie tunelu proponuję wziąć z rozbiórki nowego stadionu, jego długi powinny wystarczyć na tunel

        • 7 6

        • juz zbudowany stadion lepiej przebudowac na cokolwiek, co bedzie przynosic odpowiedni zysk niz likwidowac

          Chcialbym tylko zauwazyc, ze budowa kawalka drogi czy chodnika nie przynosi bezposrednio zysku.

          Nie mowie, ze ostatni wytrysk duzych inwestycji w kulture i rozrywke jest sluszny. Pewnym jednak jest, ze sa budowle/instalacje, ktore nalezy budowac.

          Wodociagi czy kanalizacja sama z siebie moze i nie zarabia na siebie, jednak w jakis sposob swiadczy o miescie. Neptun takze nie zarabia. Dzieki temu stadionowi w Gdansku powstalo bardzo wiele inwestycji (w duzej mierze z pieniedzy spoza gdanskiego budzetu) i o tym nalezy pamietac.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane