• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem gdańskiego przewoźnika GAiT

Maciej Korolczuk
16 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na spotkaniu z prezesem Lisickim pojawiło się w poniedziałek rano ok. 60 niezadowolonych kierowców. Na spotkaniu z prezesem Lisickim pojawiło się w poniedziałek rano ok. 60 niezadowolonych kierowców.

Znów gorąco w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Po ubiegłorocznym proteście, w którym pracownicy domagali się podwyżek, tym razem swoje niezadowolenie wyrażają kierowcy autobusów. Twierdzą, że podwyżki były fikcyjne, narzekają też na trudne warunki pracy, niesprawne autobusy i niewłaściwie układane grafiki. Zarząd spółki odpiera zarzuty. Trudności, na jakie skarżą się pracownicy, tłumaczy "trudną sytuacją na rynku".



Czy kierowcy autobusów w GAiT powinni dostać kolejne podwyżki?

W poniedziałek rano w siedzibie GAiT przy Jaśkowej Dolinie pojawiło się kilkudziesięciu rozgoryczonych kierowców. Pracownicy narzekali na ostatnie zmiany w grafikach pracy. Ze względu na braki kadrowe w ubiegłym tygodniu zlikwidowano zmianę C (kierowcy jeżdżący w nocy), a ich pracę rozłożono na kierowców jeżdżących na zmianie A i B, odpowiednio wydłużając im czas pracy.

Szefostwo GAiT wycofuje się ze zmian w nocnych grafikach

- Nikt z nas nie będzie pracował po 12 godzin! Nie zgodzimy się na takie traktowanie, tym bardziej, że tych zmian nikt z nami nie uzgadniał, nikt nie pytał nas o zdanie - mówił jeden z kierowców.
Zanim do głosu zostali dopuszczeni jego koledzy, przybyły na spotkanie z kierowcami Zbigniew Kowalski, dyrektor ds. eksploatacji w GAiT oznajmił, że zmiany w grafikach zostały cofnięte i od wtorku kierowcy będą jeździć na starych zasadach.

Zmiany w grafikach były jednak tylko pretekstem do spotkania, bo - jak mówią kierowcy - problemów jest więcej. Tym razem nie chcą ich rozwiązywać za pośrednictwem związków zawodowych, bo po ostatnich - jak mówią: fikcyjnych - podwyżkach, stracili do nich zaufanie.

Gorąca wymiana zdań między pracownikami GAiT a prezesem spółki.



Prezes GAiT: poprosimy ZTM o wyrozumiałość



Gdy w sali pojawił się prezes Maciej Lisicki, dyskusja zrobiła się jeszcze gorętsza.

- Dlaczego firma zmusza nas do wyjeżdżania z bazy niesprawnymi autobusami? - dopytywali prezesa. - Pan naraża na niebezpieczeństwo nie tylko nas, ale także pasażerów, których my musimy wozić! W warsztatach brakuje podstawowych narzędzi do naprawiania tych pojazdów. Brakuje ludzi, którzy mogliby to robić. Nawet najlepsze pojazdy będą prędzej czy później nieprzydatne, jeśli się odpowiednio o nie nie zadba. Firma kupuje używane autobusy z Niemiec, które mają tylko dwie pary drzwi, a Zarząd Transportu Miejskiego nakłada na GAiT kary, bo wymaga, by jeździć pojazdami z trzema parami drzwi. Z czego płacone są te kary? Z naszych pieniędzy! To niegospodarność, za którą pan ponosi odpowiedzialność.
Maciej Lisicki próbował odpierać zarzuty i przekonywać, by kierowcy wybrali spośród siebie kilkuosobową delegację, bo "na wiecu nie da się konstruktywnie rozmawiać".

- Będziemy aneksować tę umowę, by ZTM zmienił podejście i nie nakładał tych kar. A co do kwestii technicznych i organizacyjnych na bazie czy w warsztacie, to niedobrze się dzieje, jeśli to prezes firmy ma podejmować decyzję o potrzebie zakupu pneumatycznego klucza do pracy mechaników - stwierdził Lisicki.

Mechanik do prezesa: Nie mamy podstawowych narzędzi do pracy


Kierowcy domagali się wyciągnięcia personalnych konsekwencji wobec osób, które doprowadziły w firmie do takich zaniedbań.

Podwyżki kosztem premii



Inną kwestią poruszoną na spotkaniu były też wywalczone przez związki zawodowe podwyżki. Przypomnijmy, że w wyniku sporu zbiorowego, od 1 stycznia wszyscy pracownicy GAiT dostali po 400 zł brutto podwyżki. Jednak zdaniem kierowców i motorniczych podwyżki określone jako "dodatek regulacyjny" okazały się fikcyjne.

- Co mi z tej podwyżki, skoro nasi przełożeni zaczęli ścinać premie, często o sumy przekraczające te 400 zł brutto? - dopytywał jeden z kierowców. - Nienormalne jest, że za tę samą pracę każdy z nas dostaje inną premię, która waha się od kilkuset złotych do nawet 1300 zł. Nikt nie wie, za ile pracuje, nikt nie wie, za co dostaje premię, a za co mu się ją odbiera. I wy się dziwicie, że nie możecie znaleźć kilkunastu czy kilkudziesięciu kierowców, skoro stawki godzinowe wynoszą 13,5 zł za godzinę, a u konkurencji 20-21 zł?
Kierowcy po raz kolejny postulowali, by zarząd rozważył przesunięcie puli pieniędzy z premii na podwyższenie wynagrodzenia podstawowego.


Lisicki: - Sytuacja na rynku kierowców nie tylko w Gdańsku, ale w całym kraju jest trudna. Szacuje się, że w tej chwili brakuje ok. 100 tys. kierowców. Cały czas prowadzimy nabór, jedni przychodzą, drudzy odchodzą. Robimy, co możemy, motywacja i rynek są, jakie są.
Zobacz więcej: Brakuje kierowców autobusów. Mechanicy i dyspozytorzy za kierownicami w Gdańsku

Kolejne rozmowy kierowców z zarządem GAiT mają odbyć się w najbliższych dniach.

Miejsca

Opinie (499) ponad 10 zablokowanych

  • Dwanaście godzin za kierownicą miejskiego autobusu? to jest wykańczalnia ludzi tam pracujących,skandal na europejską skale.

    • 62 2

  • (1)

    zrobcie strajk generalny, jestem całym sercem po stronie kierowców i wszystkich zarabiających 13 brutto na godzine. macie do tego prawo.

    • 64 4

    • stawki

      dodam ze to kwoty brutto!!!!!

      • 0 0

  • (2)

    Idźcie ludzie na lotnisko, kierunek W na mapie, przestaniecie się martwić o pracę, pieniądze i takie tam.

    • 14 2

    • Na lotnisku potrzeba wielu sprzataczy i ludzi do koszenia trawy. (1)

      • 1 2

      • a pensja identyczna :p
        nie podpowiadaj im bo tak zrobią

        • 3 0

  • Kierowca autobusu, czy motorniczy tramwaju, powinien zarabiać netto 5000 zł miesicznie (5)

    plus dodatki. To jest ciężka i odpowiedzialna praca, ważniejsza niż "praca" jakiegoś urzędasa

    • 75 9

    • A może 10 000, a co tam 15 000 . W d*pach się poprzewracało. (1)

      • 3 27

      • Nie 10 000 czy 15 000, tylko 5000.....

        • 15 3

    • człowieku, a ile zarabia urzędas? jeżeli masz na myśli halinki i janusze z pierwszej linii frontu, to dzięki

      wole jak robot kasować w biedrze

      • 5 0

    • hahah no tak siedzenie na tyłku 8 godzin to bardzo ciezka robota to zasuwaj do biedronki :)

      • 3 2

    • kto da więcej

      Ja daje 50 tys i bilety po 10 zł

      • 1 0

  • (1)

    "Szacuje się, że w tej chwili brakuje ok. 100 tys kierowców" przestańcie ludziom głupoty wciskać o braku pracowników! Dajcie godne pensje i warunki pracy, a także szacunek, to pracowników będzie tylu że będziecie mogli przebierać! Jakoś prezesów nie brakuje!!! Kosztem prezesa i rzecznika prasowego można podwyższyć zarobki tych pracowników którzy są naprawdę potrzebni!!!!

    • 49 2

    • ilu?

      100 tysięcy?

      • 1 0

  • Dodam

    W tramwajach to samo , zaczęto bez powiadomienia nikogo ani związkow ani pracowników, o tym że maja podpisać zobowiązanie o podjęciu pracy zmianowej- nikt nikogo nie pytał , chcieli po cichu wcisnac zmiany. Nikt niczego nie podpisał i nie podpisze ! Kombinacje po to by stworzyć bezsensowne etaty .
    Najpierw niech oni ludzi zatrudnia, a wtedy wymyślają zmiany.

    • 33 1

  • rty (1)

    monopolista w miescie i narzeka na trudna sytuacje finansowa! dobre sobie!. gryf niedosc ze ma tansze bilety to i wygodniejsze autobusy...

    • 16 4

    • Tym się kończy monopol

      • 0 0

  • Jak sie im nie podoba to moga sie zwolnic. (24)

    Wziac mlodych, chcacych pracowac kierowcow ze wschodnich panstw i bedzie po klopocie. Ja mialem takie same rozmowy w moich brygadach budowlancow. Teraz mam ekipe 50 ukraincow i praca idzie jak ta lala. Zadnych fochow ani pretensji. Wszystko na czas.

    • 9 92

    • Racja. Maja wygodna prace. Siedza za fajera i kreca. (4)

      Zadnego stresu ani na glowe nie kapie.

      • 3 11

      • To wsiądź za kierownice i zobaczymy po tyg z obsr*....mi gaciami będziesz

        • 13 0

      • bzdury gadasz !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

        żeby się wypowiadać to trzeba mieć pojęcie co się pisze , a twoja niewiedza prowadzi do tego że BZDURY PISZESZ - żadnego stresu - są odpowiedzialni za twoja d*pę

        • 8 0

        • Maja nowoczesny tobor. To se wolna jada i jest bezpiecznie.

          • 1 3

      • oj ty głupia pindo jeździć cały dzień w korku nie mieć na pętli czasu by się wyszczać a potem wysłuchiwać takich pind jak ty które się pytają dlaczego autobus się spóźnił

        • 6 0

    • ci*l jesteś!!!!

      • 2 0

    • ciekawy

      Ukraińców nie zrobisz w.kija tak jak Polaków .PANIE BUDOWNICZY

      • 8 0

    • Ogłoszenie u urzędzie pracy wisi rok że gait zatrudni Ukraińców przyszedł przez ten czas jeden (1)

      • 8 0

      • Bo jak wyjeżdżasz za granicę to nie po to by zarobić tylko na przeżycie ale też cos odłożyć. Kierowcy z Ukrainy wybierają przeważnie pracę w turystyce gdzie zarobi 2x tyle co na miejskich. A jakość usług? Gdyby Niemiec czy Anglik krzyczał, że Polacy to najgorsi fachowcy, którzy nic potrafią i trzeba ich wszystkiego uczyć, etc. to zaraz większość by sie obraziła. Bo jak to tak można? To czemu takie obraźliwe komentarze padają w kierunku naszych sąsiadów zza wschodniej granicy? Nie bądźmy hipokrytami. Tacy sami fachowcy jak my, jedyne czego muszą sie nauczyć to język i lokalne warunki. Jedno co to powinni miec płacone tyle samo co Polacy na tym samym stanowisku a nie, że wszelkiego rodzaju dziady i janusze biznesu zgarniaja wszystko dla siebie.

        • 3 0

    • Nie bądź kur.... Urzednicza taka mądra

      • 0 2

    • odpowiedzialność !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2)

      co ty porównujesz budowlankę do prowadzenia autobusu , gdzie jesteś odpowiedzialny za wszystkie osoby które przewozisz , zastanów się nad tym co piszesz

      • 15 0

      • A jak budujesz to jestes odpowiedzialny za wszystkich co tam.zamieszkaja. (1)

        To jest odpowiedzialnosc

        • 1 4

        • na budowie pajacu odpowiada kierownik i inżynier a nie klepacz cegieł w autobusie baranku jesteś odpowiedzialny za ludzi wewnątrz i na zewnątrz za siebie i za pojazd za każdą rysę baranku płacisz ty

          • 3 0

    • i tym się chwalisz? że zatrudniasz ludzi za miskę ryżu... (2)

      "kapitalista"z bożej łaski

      • 19 0

      • Jak za miske ryzu ? Place im 30 pln za godzine. (1)

        Sami fachowcy. A Polacy to by chcieli wiecej i ciagle im sie nie podoba.

        • 0 8

        • na działalność- samozatrudnienie....

          • 7 0

    • został w gait wprowadzony aneks pozwalający zatrudaniac ukraincow

      ale nie przyszedł ani jeden. nikt z ukrainy nie chce tu pracowac. a moze. i zażad tez chciał. chetnych zza miedzy brak

      • 9 0

    • Janusz łap plusa za ten cudowny bait. Robaki już się pieklą w komentarzach

      • 1 0

    • janus ...

      weż ty sie klupnij w ten glupi lep ...." najlepiej od razu na te stanowiska uchodźców zatrudnić , kierowca autobusu to nie to samo co budowlaniec

      • 5 0

    • No nie

      Aleś ty głupi

      • 1 0

    • Znam kilku kierowcow.

      Lenie straszne. Tylko siedziec i krecic.
      A na pks pracuje jeden mlody z ukrainy. Przystojny, zawsze usmiechniety, nie narzeka. Ci nasi to jacys przewrotowcy.

      • 1 6

    • jesteś najgorszą wersja rąbanego prywaciarza!!!

      • 2 0

    • Szpilek vel Januszu z Olszynki

      Ty cholerny trollu znowu wkurzyłeś ludzi jednym, niewinnym, przewrotnym komentarzykiem...;)
      Ejże! Forum Radunia, Maliniaku Kaczyniaku, pan i pani billowa, Krystyno ze Skarszew, Antoni Smoleński, Jaco, Zi0m, Agato, Anno, Melanio itp. itd

      • 0 0

    • ty nawet nie wiesz co mówisz ,po pierwsze język trzeba znać,po drugie wszystkie trasy, po trzecie trzeba mieć wizę,być miłym ,zdrowym po psychotestach,czy ty myślisz budowlańcu że naszym chłopcom tego brakuje, wystarczy troszeczkę dobrej woli z zarządu spółki i po problemie. jak by miało być tak jak ty myślisz to ciekaw jestem ile więcej jechał bym do domu a o kolizjach i wypadkach już zapomniałeś nie wspomnę,już o naszym społeczeństwie

      • 0 0

  • Budyń znów daje ciała. Autobusy ze sojej ojczyzny sprowadza.

    • 24 4

  • prowadzisz firmę, wygrywasz przetarg na dostawę komputerów najnowszej generacji

    ale dostarczasz komputery po leasingowe, takie mające z 5-6 lat. może zamawiający aneksuje umowę i wezmie poleasingowy sprzet. firma januszex

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane