• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Busem bez kierowcy można dojechać do zoo

Maciej Korolczuk
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku.


Od piątku do końca września goście odwiedzający ogród zoologiczny w Gdańsku mogą dojechać do niego bezpłatnie autonomicznym busem. Pojazd bez kierowcy może zabrać na pokład od dziewięciu do 12 osób. Wewnątrz towarzyszy im operator, który czuwa nad bezpieczeństwem podróżnych. Gdańsk za testy nowoczesnej maszyny zapłacił niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.



Kiedy na ulicach polskich miast pojawią się pojazdy bez kierowcy?

Autonomiczne busy kursują codziennie w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny między głównym wejściem do zooul. Spacerową.

W połowie trasy zatrzymują się przy parkingu, gdzie następuje wymiana pasażerów. Na pokład może wejść jednocześnie maksymalnie 12 osób. Wewnątrz nie ma pasów bezpieczeństwa, więc trzeba trzymać się uchwytów, ale prędkość pojazdu jest ograniczona do 11 km/h.

Przejazd całego odcinka zajmuje ok. 4-5 min. W klimatyzowanym busie oprócz pasażerów jest też operator, który czuwa nad ich bezpieczeństwem.

Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo. Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo.
Do jego obowiązków należy otwieranie i zamykanie drzwi, reagowanie w razie nieprzewidzianych sytuacji, np. pojawienia się na drodze pieszego, auta czy zwierzęcia. Czuwa też, by busem nie jechała większa od dopuszczonej liczba pasażerów, a po zakończonych kursach - już za pomocą specjalnego steru - parkuje pojazd w specjalnym garażu.

Bus porusza się po zaprogramowanej trasie i nieustannie skanuje otoczenie, by zareagować na ewentualnie pojawiającą się przeszkodę. O tym, jak czułe są kamery odpowiadające za rozpoznanie otoczenia świadczy choćby fakt, że przez cały czas trwania testów wysokość trawy wzdłuż trasy musi być regularnie utrzymywana na tym samym poziomie, by system nie "pomyślał", że jedzie zmienioną trasą.

  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.

W Gdańsku pojawiły się dwa tego typu pojazdy. Oba są elektryczne i powstały w 2016 r. Jedno ładowanie pozwala im na pokonanie około 60 km.

- Miasto ogłosiło zapotrzebowanie na prezentację z wykorzystaniem jednego pojazdu, jednak wykonawca, tj. firma Easymile przywiozła do Gdańska dwa pojazdy EZ10, przy czym jeden będzie pojazdem zastępczym na wypadek awarii - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Usługa w 85 proc. jest finansowana z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego, a 15 proc. stanowi wkład własny Gminy Miasta Gdańsk. Przejazdy busem po trasie pokazowej w Gdańsku są nieodpłatne. Gdańsk zapłacił za to niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.

Autonomiczne busy pojawią się w Gdańsku na stałe?



- Takie rekomendacje zostaną zawarte w finalnej publikacji projektu Sohjoa Baltic, która powstanie do września 2021. Jeśli chodzi o lokalizacje, duże znaczenie będą miały dla nas sugestie mieszkańców, o które pytamy w ankietach przeznaczonych dla pasażerów autonomicznego busa. Generalnie takie rozwiązanie sprawdza się np. na przedmieściach i w innych obszarach gorzej skomunikowanych, gdzie dowozi pasażerów do węzłów przesiadkowych. Plany wdrożenia takich rozwiązań w innych częściach miasta będą zależały także od powodzenia bieżącej prezentacji. Poza tym obserwujemy rynek, ponieważ technologia jest nowa i liczymy, że większa konkurencja w przyszłości sprawi, że ceny takich pojazdów lub ich udostępniania staną się bardziej przystępne.

Projekt Sohjoa Baltic jest pierwszym doświadczeniem Gdańska, ale także polskiego miasta z wykorzystaniem autonomicznych pojazdów na potrzeby transportu publicznego. Miasto będzie się starało pozyskać dofinansowanie np. ze środków europejskich na realizację podobnych projektów na większą skalę w przyszłości - dodaje Sieliwończyk.

Miejsca

  • ZOO Gdańsk, Karwieńska 3

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • Przecież nikogo głupiego w żadnym innym mieście na świecie się nie znajdzie,żeby przetestować swój wynalazek i jeszcze (2)

    zapłacą,mało poproszą.Pojazd bez głowy ,już to słyszeliśmy.

    • 37 9

    • gdybys nie był głupi to bys wiedział ze te testy są jeszce w 10 innych m iastach (1)

      • 4 5

      • Tylko w tylu miastach PO wygrała?

        • 3 4

  • (1)

    Ciekawe co taki autonomiczny pojazd zrobi, jak wyleje się kubeł białej farby na drogę i kilka samochodów stworzy nowe pasy w różnych kierunkach? Albo wiatr pustą paczkę po chipsach postawi na drodze tego czegoś?

    • 25 11

    • na takiej trasie d**ile ne jeżdżą

      • 1 1

  • 342 tysiące? (2)

    za 12 osób i 11km/h?

    To już lepiej dać komuś pracę na 10 lat x 2,5tys na rękę to koszt 300 tyś zostaje + na utrzymanie elektro/hybrydowego/ gazowego busika....

    • 45 0

    • (1)

      kto ci przyjdzie do pracy za 2500?

      • 3 0

      • Emerytowany

        Operator z innej galaktyki.

        • 4 1

  • Bez kierowcy? A komu wtedy można narzekać, placić 100zl banknotem za ulgowy czy wyzywać od najgorszych?

    • 20 6

  • operator to tak jakby tam był kierowca.

    jak jest

    • 31 5

  • Operator

    Operator broni busa przed pasażerami i dewastacją pierwszego dnia. Tylko to tak mało politycznie przyznać wprost

    • 21 8

  • 53,98 zł za jeden przejazd jednej osoby.

    342.000,00 zł zapłacił Gdansk za 24 dni przejazdów, gdzie każdego dnia odbędzie się 11 kursów w dwie strony. Jeden kurs w dwie strony to 24 przewiezione osoby (maksymalnie). 24 dni x 11 kursów x 24 osoby daje 6336 przewiezionych osób. Łatwo policzyć, ze koszt przewiezienia jednego pasażera to uwaga: 53,98 zł.
    Moim zdaniem przepłacono.
    Dodatkowo za testy to niemiecka firma powinna zapłacić Gdańskowi.

    • 41 5

  • Taaąaa niby autonomiczny i bez kierowcy, ale

    operator musi blokowac miejsce dla pasazera hahahahahaha

    • 28 6

  • Ubezpieczenie (1)

    Przecież w razie wypadku mój ubezpieczyciel natychmiast sie odetnie: "na jazdy bez kierowcy się z panem nie umawialismy". Kto odpowiada za ubezpieczenie jadących? Płaci za leczenie? ZOO?!

    • 21 11

    • no przy 11km/h spodziewałbym się makabrycznych wypadków.

      • 5 0

  • Bus za 342 tys moze ciagnac rydwan za 150 tys

    Taka synergia za pół banki..

    • 33 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane