• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Busem bez kierowcy pojedziemy do zoo

Maciej Korolczuk
23 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Podobnym pojazdem autonomicznym będzie się można wkrótce przejechać między ul. Spacerową a zoo. Podobnym pojazdem autonomicznym będzie się można wkrótce przejechać między ul. Spacerową a zoo.

Gdańsk szuka firmy, która pomoże zaprezentować na ulicach miasta pierwszy pojazd autonomiczny. Trasa pokazowa, którą pasażerowie będą mogli przejechać się bez opłat, została wytyczona na ul. Karwieńskiej, między ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańskazoo zobacz na mapie Gdańska. Testy mają potrwać minimum cztery tygodnie. Pojazdem bez kierowcy będzie można przejechać się w drugiej połowie roku.



Czy zamierzasz przejechać się pojazdem bez kierowcy?

Autonomiczny minibus porusza się wzdłuż trasy niczym winda. Skanuje otoczenie i wie, kiedy zwolnić lub całkowicie się zatrzymać, jeżeli na swej drodze napotka przeszkodę. Podobnie jak w pierwszych windach, także na pokładzie minibusa podczas jazd testowych obecny będzie operator.

Pojazd bez kierowcy pojawi się w Gdańsku w ramach unijnego projektu Sohjoa Baltic (więcej piszemy o nim w ramce pod artykułem). Oprócz Gdańska autonomiczne busy trafią na testy do Helsinek, Tallina oraz Konsbergu w Norwegii.

Testowa trasa pojazdu autonomicznego, jaki wkrótce kursować będzie między Spacerową a zoo. Testowa trasa pojazdu autonomicznego, jaki wkrótce kursować będzie między Spacerową a zoo.
Pasażerowie będą mogli przetestować jazdę bez kierowcy prawdopodobnie w sierpniu lub wrześniu. Przejazd będzie darmowy, a pokazową trasę wytyczono między ul. Spacerową a zoo. Na pokład będzie mogło wejść ok. sześciu osób.

W ciągu godziny bus ma przejechać między Spacerową a zoo minimum dwa razy. Po drodze zatrzyma się na wysokości parkingu dla samochodów. Testy potrwają minimum 24 dni kalendarzowe, co najmniej sześć dni w tygodniu, w tym każda sobota i niedziela, przez minimum pięć godzin każdego dnia w godz. 10-18. Rozkład jazdy ma zostać sporządzony przez wykonawcę i zaakceptowany przez miasto.

  • Początkiem testowej trasy jest wjazd od ul. Spacerowej.
  • W połowie drogi autonomiczny bus ma się zatrzymać w pobliżu parkingu.
  • Przystanek końcowy i jednocześnie początkowy dla osób wyjeżdżających z zoo testowej trasy wyznaczono w pobliżu głównego wejścia.

Głównym kryterium w przetargu jest cena (60 ze 100 pkt.), ale pod uwagę brane są też m.in. doświadczenie zespołu w przeprowadzeniu przynajmniej jednej wcześniejszej prezentacji na drodze publicznej oraz czas trwania prezentacji ponad wymagane 24 dni kalendarzowe.

Punktowane są też inne kryteria: możliwość śledzenia położenia pojazdu w czasie rzeczywistym, wyświetlacz zmiennej treści (ekran) na pokładzie z obowiązkiem wyświetlania reklam i innych treści zleconych przez miasto, system automatycznego liczenia pasażerów oraz natychmiastowy transfer obrazu z kamer wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz dostęp do nagrań.

Firmę, która zrealizuje usługę na rzecz miasta poznamy w maju. Umowa ma zostać podpisana najpóźniej do połowy czerwca.

Czym jest Projekt Sohjoa Baltic


W ramach projektu prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów jako części łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili. Projekt wprowadza wiedzę i kompetencje organizacji inteligentnego oraz przyjaznego środowisku transportu publicznego. Ponadto dostarcza on wytycznych prawnych i organizacyjnych stanowiących warunki niezbędne do efektywnego świadczenia tego rodzaju usługi.

W skład konsorcjum Sohjoa Baltic wchodzą partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski, Norwegii oraz Danii, posiadający wiedzę techniczną z zakresu planowania transportu wewnątrzzakładowego oraz publicznego, jak również prawną, połączoną z dogłębnym zrozumieniem zagadnień technicznych, umożliwiających autonomiczny transport.

Dzięki Sohjoa Baltic w najbliższych latach sześć miast w Regionie Morza Bałtyckiego zaprezentuje autonomiczne minibusy na trasach testowych. Projekt Sohjoa Baltic jest finansowany z Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.

Opinie (209) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe, ile postoji będzie miał na trasie... (3)

    Przez źle zaparkowane pojazdy będzie robił postoje. Na dodatek nikt nie wysiądzie poza przystankiem. Sześć osób co pol godziny to nie lada atrakcja ;) Oczywiście jestem za wprowadzaniem do transportu miejskiego nowinek, ale ten pojazd nie nadaje się do naszych warunków drogowych i poziomu kultury niektórych kierowców. Może za 20 lat i takie na 30 osób to byłoby coś konkretnego :)

    • 28 1

    • i z monitorami do komentowania na trojmiescie (1)

      to by bylo dla ciebie idealne, pewnie jezdzilbys w kolko

      • 2 4

      • ???

        • 1 0

    • Postoiów

      • 0 1

  • Sześć osób tylko? Dwa razy na godzinę??

    Kolejka chętnych skończy się pewnie gdzieś w okolicach Olivii.

    • 50 0

  • te ankiety są beznadziejne (1)

    nie zamierzam się przejechać bo nie chce się przepychać z Januszami w kolejce do elektrycznego pudła

    • 32 2

    • Pogonic Januszy i z glowy.

      • 0 0

  • Tylko Lisicki zapewni sukces (2)

    Pasuje do takiego bezzałogowego pojazdu bo tam tez nic nie trzeba robić żeby mieć „sukces”.

    • 13 1

    • Wystarczą foteczki z Prezydentką (1)

      Sukces murowany.

      • 2 2

      • zazdrościsz?

        • 0 1

  • jakiej produkcji jest ten pojazd? (3)

    czy to jedno z miliona aut elektrycznych obiecanych przez Morawieckiego?

    • 13 4

    • dokładnie (2)

      obiecywał 3 szt w pierwszym kwartale 2019 , zbudowane miały być polskimi siłami. Spółka celowa Elektromobility Poland (państwowa ) pochłonęła grube miliony z budżetu by po 3 -eh latach stwierdzić że Polski nie stać na wybudowanie samochodu elektrycznego, tylko będziemy musieli to zlecić Niemcom. Dla zwolenników 'pinokia ' przypomnę że po wojnie w przeciągu dwóch lat Polacy uruchomili produkcję Stara

      • 5 4

      • (1)

        Projekt Stara był przygotowany już przed wojną,też przypominam.

        • 3 0

        • jezdze Starem od przedwojny!!

          • 0 0

  • No to mamy projekt vtopeo mevo ll (2)

    Aż 12 osób na godzinę przewiezie? Minus operator..

    • 18 1

    • minus 2 x operator (1)

      na stronie projektu jest informacja, że mieści się 9 osób

      poza tym widać, że ma 6 miejsc siedzących

      • 0 0

      • minus 3 x operator ,

        bo jeszcze kontroler biletów z Renomy

        • 1 0

  • Mevo 2

    • 7 0

  • Jeśli ten projekt się nie sprawdzi w Gdansku (1)

    To zmienmy szybko prezesa i my w Gdyni to odkupimy, do bezzałogowego podrozowaniamiedzy wydziałami urzędu miasta. Proszę o kontakt w tej sprawie z Panem Guciem od innowacji lub Baryosiewiczem Panem ds. Jakości życia. Mam nadzie tylko ze na gdyńskich drogach nie pękną spawy na ramie.

    • 7 1

    • tobie widze już pękły i to nie tylko w ramie

      • 0 0

  • (4)

    pic na wode

    • 6 2

    • bo? (2)

      • 0 1

      • bo na wodę

        • 4 0

      • bo to nie przejdzie

        • 0 0

    • pic na wodę II

      • 0 0

  • Bendom wypadki! (4)

    • 8 3

    • (2)

      bendom a nie bendon

      • 1 0

      • Bolka trza zapytać

        • 1 1

      • beton

        • 1 0

    • Nie Bendom a bedom

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane