- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (170 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (188 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (48 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (151 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (36 opinii)
Busem bez kierowcy pojedziemy do zoo
Gdańsk szuka firmy, która pomoże zaprezentować na ulicach miasta pierwszy pojazd autonomiczny. Trasa pokazowa, którą pasażerowie będą mogli przejechać się bez opłat, została wytyczona na ul. Karwieńskiej, między ul. Spacerową a zoo . Testy mają potrwać minimum cztery tygodnie. Pojazdem bez kierowcy będzie można przejechać się w drugiej połowie roku.
Pojazd bez kierowcy pojawi się w Gdańsku w ramach unijnego projektu Sohjoa Baltic (więcej piszemy o nim w ramce pod artykułem). Oprócz Gdańska autonomiczne busy trafią na testy do Helsinek, Tallina oraz Konsbergu w Norwegii.
Pasażerowie będą mogli przetestować jazdę bez kierowcy prawdopodobnie w sierpniu lub wrześniu. Przejazd będzie darmowy, a pokazową trasę wytyczono między ul. Spacerową a zoo. Na pokład będzie mogło wejść ok. sześciu osób.
W ciągu godziny bus ma przejechać między Spacerową a zoo minimum dwa razy. Po drodze zatrzyma się na wysokości parkingu dla samochodów. Testy potrwają minimum 24 dni kalendarzowe, co najmniej sześć dni w tygodniu, w tym każda sobota i niedziela, przez minimum pięć godzin każdego dnia w godz. 10-18. Rozkład jazdy ma zostać sporządzony przez wykonawcę i zaakceptowany przez miasto.
Głównym kryterium w przetargu jest cena (60 ze 100 pkt.), ale pod uwagę brane są też m.in. doświadczenie zespołu w przeprowadzeniu przynajmniej jednej wcześniejszej prezentacji na drodze publicznej oraz czas trwania prezentacji ponad wymagane 24 dni kalendarzowe.
Punktowane są też inne kryteria: możliwość śledzenia położenia pojazdu w czasie rzeczywistym, wyświetlacz zmiennej treści (ekran) na pokładzie z obowiązkiem wyświetlania reklam i innych treści zleconych przez miasto, system automatycznego liczenia pasażerów oraz natychmiastowy transfer obrazu z kamer wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz dostęp do nagrań.
Firmę, która zrealizuje usługę na rzecz miasta poznamy w maju. Umowa ma zostać podpisana najpóźniej do połowy czerwca.
Czym jest Projekt Sohjoa Baltic
W ramach projektu prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów jako części łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili. Projekt wprowadza wiedzę i kompetencje organizacji inteligentnego oraz przyjaznego środowisku transportu publicznego. Ponadto dostarcza on wytycznych prawnych i organizacyjnych stanowiących warunki niezbędne do efektywnego świadczenia tego rodzaju usługi.
W skład konsorcjum Sohjoa Baltic wchodzą partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski, Norwegii oraz Danii, posiadający wiedzę techniczną z zakresu planowania transportu wewnątrzzakładowego oraz publicznego, jak również prawną, połączoną z dogłębnym zrozumieniem zagadnień technicznych, umożliwiających autonomiczny transport.
Dzięki Sohjoa Baltic w najbliższych latach sześć miast w Regionie Morza Bałtyckiego zaprezentuje autonomiczne minibusy na trasach testowych. Projekt Sohjoa Baltic jest finansowany z Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.
Opinie (209) ponad 10 zablokowanych
-
2019-04-23 10:00
Opinia wyróżniona
przepraszam ale to chyba jakaś nieścisłość (4)
jak można szukać firmy, skoro pojazd jest i musi być obsługiwany przez firmę, która 'robi' cały projekt (z Finlandii), trudno by jakakolwiek firemka krzak, typu nextbike od mevo, mogła obsługiwać coś, o czym nie ma pojęcia
i to raczej nie Gdańsk szuka czegokolwiek, bo Gdańsk został wybrany jedynie do testów - i szkoda, bo po tym miesiącu czy dwóch, te pojazdy znikną- 46 4
-
2019-04-23 10:45
(klaskam w rączki)
- 1 0
-
2019-04-23 13:01
brak nieścisłości (2)
Nie ma jednej firmy, która 'robi' cały projekt w Finlandii. Tego typu usługi świadczyń może dowolna firma, która posiada wymagane kompetencje, niekoniecznie podwykonawca z Finlandii. oprócz Gdańska miesięczne prezentacje planuje też duńskie miasto Vejle oraz łotewski region Zemgale.
- 0 1
-
2019-04-23 16:00
Kompetencje posiada tylko firma dysponująca narzędziami serwisowymi i dokumentację. (1)
W przypadku pojazdów autonomicznych producent, który musi zadbać o spełnienie przepisów oceny zgodności i homologację pojazdu. Większość pojazdów autonomicznych to wciąż przedsięwzięcia unikatowe, których założenia serwisowe i projektowe są objęte tajemnicą producenta. To nie jest: produkcja masowa i nie da się tego obsłużyć pierwszym lepszym diagnoskopem, ani znaleźć w internecie pirackiej dokumentacji serwisowej jak jest w przypadku większości samochodów. Nikt nie ma interesu w tym żeby udostępniać obcym podmiotom ciężko wypracowaną wiedzę i technologię. Chyba że jest odpłatnie.
- 1 0
-
2019-04-24 08:51
Oczywiście, że udostępnienie pojazdu operatorowi odbędzie się odpłatnie, przy czym jednym z wymogów dla operatora jest wykazanie doświadczenia w tym obszarze. Tymczasem 2 producentów, których autonomiczne mikrobusy dostępne są w Europie, chętniej współpracuje z doświadczonymi operatorami transportu aniżeli udostępnia busy wraz z obsługą na potrzebę kilkumiesięcznych prezentacji. Warto też dodać, że w międzynarodowym zespole realizującym projekt znajdują isę inżynierowie specjalizujący się w autonomicznej mobilności.
- 0 0
-
2019-04-23 10:05
Znajac urzedasów to bedzie jak z Mevo czy niewyrobią sie w czasie i rozładuja sie akumulatory :)
- 2 1
-
2019-04-23 10:09
A z piskiem opon rusza?
- 1 3
-
2019-04-23 10:14
I znów kierowcy stracą prace (1)
Gdzie są związki zawodowe, czemu nikt tego nie blokuje
- 5 1
-
2019-04-23 13:19
Gdzie są zieloni? Zmęczeni po dyngusie?
- 0 0
-
2019-04-23 10:19
straż miejska zbankrutuje - teraz łoją ile mogą z kierowców którzy podwożą pasażerów pod samą bramę ZOO
i kilku strażników przejdzie na bezrobocie - albo do sprzątania klatek w zoo
- 1 4
-
2019-04-23 10:21
Przez 3 dni swiąt buractwo za kierownica spowodowało 40 wypadków smiertelnych 500 rannych
i 1300 zatrzymanych za jazde po pijaku!! Wiec trzeba jak najszybciej je wprowadzić na stałe na nasze ulice !
- 1 3
-
2019-04-23 10:42
prośba od mieszkańców
może by tak przestać roztrwaniać hajs na te świetne pomysły, a zająć się prawdziwymi potrzebami mieszkańców?
- 6 1
-
2019-04-23 10:43
Ktoś próbuje przytulić hajsiwo
Po co ten wynalazek? Chyba nie po to, bo jest taka potrzeba. Zrobimy przetarg i Zdzisiek sprzeda nam ten bubel z narzutem x 200.
Naprawdę miasto nie ma na co wydawać pieniędzy. Chleba i igrzysk...- 6 2
-
2019-04-23 10:44
Uwolnić ciuchcię z zoo!
Niech jeździ po całej Karwieńskiej. Może robić za pojazd autonomiczny, tylko pomalujcie na kolorowo lub inaczej schowajcie traktorzystę.
- 2 1
-
2019-04-23 10:58
kaldiga (2)
A do Morskiego Oka nie można wykorzystać !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! A tam górale mało , że katują konie to ciągle im mało pieniędzy !!!!! wyzysk w górach.
- 7 0
-
2019-04-23 11:29
Górale to ci*le, jeśli chodzi o traktowanie zwierząt (koni).
Inna sprawa to poje...ni turyści, którzy korzystają z ich usług, mimo że wiedzą z czym to się wiąże.
- 0 0
-
2019-04-23 13:17
Nigdy w mediach nie słyszałem aby wypowiadający się góral miał pieniądze, zawsze cierpią nędzę.
A chałupy wywalone pod niebiosa.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.