• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas przyspieszył pojazdy ZKM o 3-5 minut

Patryk Szczerba
20 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Autobusy i trolejbusy korzystają z buspasa na ul. Wielkopolskiej od poniedziałku do piątku, w godz. od 15 do 18. ZKM Gdynia informuje, że dzięki temu każdy kurs nadrabia od 3 do 5 minut. Autobusy i trolejbusy korzystają z buspasa na ul. Wielkopolskiej od poniedziałku do piątku, w godz. od 15 do 18. ZKM Gdynia informuje, że dzięki temu każdy kurs nadrabia od 3 do 5 minut.

Kierowcy samochodów narzekają, że buspas na ul. WielkopolskiejMapka w Gdyni wydłużył korki na tej ulicy. Ale dzięki niemu pojazdy komunikacji miejskiej nadrabiają straty o 3-5 min. Urzędnicy, przekonują, że sytuacja poprawi się dla wszystkich, gdy zmniejszą się utrudnienia na obwodnicy.



Czy stworzenie tymczasowych buspasów miało sens?

Przypomnijmy, że buspas na Wielkopolskiej, wytyczony na odcinku od ul. GedyminaMapka do skrzyżowania z ul. StrzelcówMapka jest przeznaczony dla autobusów tylko przez trzy godziny dziennie (w godz. 15-18), od poniedziałku do piątku.

Buspas na Wielkopolskiej: pechowy start w feralnym dniu



Buspas "ruszył" ostatniego dnia września. Akurat wtedy, gdy w Trójmieście trwał jeden z największych paraliżów drogowych w historii, wywołany pracami na węźle Wielkie Kacka, związanymi z budową Trasy Kaszubskiej.

Tego dnia stanęło całe Trójmiasto, a więc i ul. Wielkopolska. Kierowcy zaczęli jednak obwiniać gdyńskich urzędników, że buspas przyczynił się do powiększenia zatorów.

Te, jak przekonywali urzędnicy, były spowodowane zwężeniem na obwodnicy. Z kolei buspas ma być częściowym remedium na trwające utrudnienia na drogach.

W ostatnich dniach sytuacja na obwodnicy nieco poprawiła się, ale negatywny wpływ na poruszanie się po Trójmieście mają trwające prace remontowe na al. Niepodległości w Sopocie.

Czytelnik: korki były zawsze, ale nie w takim miejscu



Kierowcy przekonują w Raporcie z Trójmiasta o bezzasadności utworzenia buspasa. Ich zdaniem autobusy i trolejbusy, które z niego korzystają, stoją w dłuższym w korku, żeby do niego dojechać .

Zdaniem czytelników korek przesunął się dalej, więc autobusy niewiele nadrabiają. Zdaniem czytelników korek przesunął się dalej, więc autobusy niewiele nadrabiają.
- Ulica ta była zawsze zakorkowana w godzinach szczytu, ale znacznie wyżej. Teraz, po wprowadzeniu bus pasa, wszystko stoi co najmniej od wysokości Placu Górnośląskiego. Pani w UM Gdynia nie była w stanie mi odpowiedzieć na pytanie, jak taki bus pas pomaga autobusom i trolejbusom. Czy omijają go drogą lotniczą? Jeżeli nie, to ile minut tracą na staniu w nim, aby nadrobić 3 minuty jadąc później bus pasem? - pytał pan Michał.
Podobnych zgłoszeń było w ostatnich dniach więcej.

Jednak pojawiają się też głosy, że po unormowaniu się sytuacji na obwodnicy, korek na Wielkopolskiej znacząco się zmniejszył.

- Kto jechał dziś na Karwiny czy Wielki Kack w godzinach popołudniowego szczytu przekonał się, jak udrożnienie obwodnicy wpłynęło na rozładowanie korków na ulicy Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Oby tak dalej. Dąbrowa nadal jednak nie ma lekko - napisała w mediach społecznościowych Anna Szpajer, radna Gdyni.

Zwężenie wciąż pozostaje na Chwaszczyńskiej



Warto wiedzieć, że o ile w przypadku obwodnicy o zwężeniach można mówić w czasie przeszłym, to te nadal występują na ul. Chwaszczyńskiej, gdzie pracuje firma MTM, budująca węzeł Karwiny. Do tego zamknięty jest wyjazd z ul. Źródło Marii w Chwaszczyńską. Przy tej inwestycji prace potrwają jeszcze rok. Niewykluczone, że buspas będzie działał co najmniej do tego czasu.

Urzędnicy: buspas zmniejsza opóźnienia komunikacji miejskiej



Zadowoleni z jego wprowadzenia są urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni. Przekonują, że pojazdy komunikacji miejskiej poruszają się dzięki niemu znacznie płynniej.

Autobusy i trolejbusy korzystają z buspasa na ul. Wielkopolskiej od poniedziałku do piątku, w godz. od 15 do 18. ZKM Gdynia informuje, że dzięki temu każdy kurs nadrabia od 3 do 5 minut. Autobusy i trolejbusy korzystają z buspasa na ul. Wielkopolskiej od poniedziałku do piątku, w godz. od 15 do 18. ZKM Gdynia informuje, że dzięki temu każdy kurs nadrabia od 3 do 5 minut.
- Zgodnie z informacją od ZKM Gdynia, tymczasowy buspas na ul. Wielkopolskiej pozwala na nadrobienie strat pojazdom komunikacji zbiorowej o 3-5 min. Wprowadzone rozwiązania są wdrożone na oficjalną, pilną prośbę ZKM Gdynia, w związku bardzo dużymi opóźnieniami w przejazdach komunikacji zbiorowej i zgłaszanymi uwagami mieszkańców Gdyni - informują na profilu Mobilna Gdynia na FB.

Od czwartku kolejny buspas działa na Płk Dąbka



W czwartek ruszył kolejny zapowiadany tym razem od kilku dni tymczasowy buspas, który pojawił się na ul. Płk Dąbka. Autobusy jeżdżą bez przeszkód na odcinku od ronda na Pogórzu Górnym do wysokości wjazdu/wyjazdu z niedawno wybudowanego dyskontu.

Kolejny buspas. Tym razem na płk. Dąbka Kolejny buspas. Tym razem na płk. Dąbka

Buspas będzie obowiązuje w godzinach od 6 do 9 w dni powszednie. Poza tymi godzinami i weekendy można z niego korzystać bez przeszkód.
  • Kolejny tymczasowy buspas został uruchomiony na Płk Dąbka.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (332) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • to jest (2)

    bezczelność w najczystszej postaci

    • 93 20

    • dokładnie (1)

      płacisz podatki na badziewia to wymagasz... a polsza to jedyny burdel gdzie placisz i ciebie dymajo

      • 1 2

      • ja place większe niz robotnik, bo mam swoja firme i chce pasa

        jak zarabiam 10 srednich miesiecznie, to mam 10 głosow, czy jak liczymy?

        • 1 0

  • Kolejna wielka inwestycja w Gdyni (4)

    Przy pomocy kubła farby

    • 134 10

    • Jak na chodniku malują linie miejsc parkingowych (2)

      To już tak nie napiszecie, o wtedy super że miasto robi coś dla was kosztem pieszych. Ale zdradzę ci tajemnicę - piesi i pasażerowie komunikacji wam nie zazdroszczą. Wożenie wszędzie tyłka ma negatywne skutki dla zdrowia, nie tylko fizycznego. Powodzenia w życiu z otyłością i nie tylko. Obyście do lekarzy mieli takie długie kolejki jak te korki co je powodujecie.

      • 7 14

      • (1)

        Wożenie tyłka autobusem ma za to wspaniały wpływ na zdrowie

        • 8 4

        • do przystanku autobusowego trzeba dojść

          komfort i bezpieczeństwo poruszania się pieszo jest podstawowym prawem człowieka.

          • 1 0

    • inwestycja o bardzo korzystnym wskaźniku efektywności nakładów

      Nakłady na inwestycje rowerowe cechują się jeszcze wyższą efektywnością.

      • 1 0

  • (1)

    3 minuty....co za wynik!Jestem w szoku))

    • 102 12

    • Ty jesteś szokiem

      • 2 12

  • Władze miasta prześladują mieszkańców którzy chcą przyjechać do centrum (8)

    Teraz zabierając im drogę, pozbawiają nas możliwości swobodnego powrotu do domu. Niech ktoś to przerwie!!!

    • 125 17

    • Sami to możemy przerwać.

      W najbliższych wyborach samorządowych. Mieszkam w Gdyni, a do knajp i sklepów jadę do Gdańska, bo w centrum Gdyni nie mam gdzie zaparkować. Co mogę zamawiam przez Internet, żeby nie stać w korkach do lokalnych sklepów. Myślę, że nie tylko kierowcy, ale właściciele biznesów z szeroko rozumianego centrum Gdyni inaczej niż nakazuje tradycja zagłosują w najbliższych wyborach.

      • 21 1

    • Badania

      Na zlecenie wszystkowiedzącego Łucyka badania wykonali specjaliści ( czytaj koledzy) z ZKM Gdynia. To jest kpina. Napiszą wszystko żeby obronić te chore pomysły człowieka, który już czuje się kolejnym Prezydentem Gdyni

      • 15 1

    • odspawaj cztery litery od samochodu (1)

      to może przestaniesz czuć się prześladowany, histeryku...

      • 3 13

      • odspawaj sie od sklepu spozywczego

        nie bede stal w sztucznym korku gryzonia aby ci zreć przywiezc

        • 6 1

    • niestety (1)

      eko solarny irnbecyl chasa w najlepsze

      • 6 1

      • osoby przyspawane mentalnie do foteli samochodów nie hasają: stoją w korkach

        bez sensu

        • 0 1

    • Dla bogatych

      Bo chodzi o zrobienie miejsca dla bogatych kub wplywowych. Zeby mieli gdzie zaparkowac. I to jest dla mnie jasne

      • 3 1

    • taki tekst może napisać jedynie osoba uważająca, że jedynym środkiem transportu w mieście jest samochód

      To jest samochodoza (paranoja) w wersji hard.

      • 0 1

  • Chodzi o 3-5 minut w skali całego dnia czy jednego przyjazdu (a i tak ilość odjazdów pozostała po staremu) ? (1)

    • 53 5

    • w skali roku, łacznie dla wszystkich kursow.

      • 23 1

  • buspas dla 3-5 minut?? Czyli jeden przystanek (7)

    A pozostali niech stoją, gratulacje dla miasta za nadmiar smogu i zyskane 3-5 minut - czujecie mój sarkazm

    • 146 14

    • Pozostali mieszkańcy czy pozostałe samochody? (4)

      Przypominam, że jeden autobus może przewieźć nawet 130 pasażerów, tymczasem średnio w samochodach jedzie 1.37 pasażera na pojazd, co oznacza że jeden autobus to około 80 samochodów. Proszę sobie porównać zajmowany teren i liczbę pasażerów a nie liczbę pojazdów. Przepustowość pasażerów jest dużo dużo większa w autobusie niż w samochodach.

      • 10 25

      • Chyba jak ich na dachu upakujesz

        • 13 2

      • .....ale (2)

        masz świadomość p...le że nie mam ochoty wąchać twojego smrodu ? bo akurat deszczyk popadał i pchasz się ze swoim jowejkiem do busa , może gdybyś częściej się podmywał i te obcisłe gacie zmieniał ......

        • 7 5

        • a co...zapach domu rodzinnego

          ci sie przypomina, a może teraźniejszość?

          • 1 6

        • no to sobie stój w korku, tylko przestań łkać

          • 4 5

    • Nie musisz stać

      Mozesz przesiąść się na kom,miejską. A tak w ogóle to nie stoisz a siedzisz w klimatyzowanym samochodzie z włączonym radyjkiem....burżuju!

      • 1 9

    • 5 minut razy 50 pasażerów za jednym zamachem

      sory, ale twój suw w lizingu nie przewiezie więcej

      • 7 6

  • Opinia wyróżniona

    Żeby jeden pojazd przyjechał 3 minuty szybciej, to tysiące kierowców musi stać w korkach (48)

    Czy ktoś liczył ile paliwa, czasu i nerwów stracą przez to zwykli ludzie?

    • 461 121

    • a (1)

      trzeba mieć nieźle pod kopułką nasr*ne żeby coś takiego zrobić na tej drodze, widać ten kto podjął taką decyzję mieszka w innej dzielnicy.d**ilizm i nic więcej

      • 92 35

      • trzeba mieć nieźle zryte pod beretem, żeby pisać takie dyrdymały

        świadczące o braku skojarzenia prostego faktu: to kierowcy sami sobie gotują ten los (stanie w korkach).

        • 10 9

    • (2)

      Nie jeden, a wiele autobusow korzysta, z ktorych kazdy zastepuje kilkadziesiat aut. Gdyby nie ta komunikacja publiczna, to byscie dopiero mieli korki.

      • 83 68

      • Nie masz racji, kiedyś w Gdyni zawsze mówiono, że trolejbusy to zawalidrogi zwłaszcza gdy im "szelki" spadały na środku skrzyżowania. Kiedyś to znaczy wtedy gdy samochodów było 10 razy mniej, a trajtki to były tylko czeskie i ruskie.

        • 11 25

      • Kajtek Lewandowski to ty?

        • 6 7

    • Miliardy kierowców pomnożone przez jeszcze więcej i stoją w korku przez to nawet pod Bydgoszczą. Widziałem

      • 17 24

    • (11)

      tak, bo komunikacja ma (i powinna mieć) priorytet. do auta wchodzi max 5 osób (jeździ z reguły 1-2), do przeciętnego autobusu do 100. rachunek jest prosty.

      • 52 47

      • (1)

        Bo teraz każda panienka musi mieć swoje auto, jako drugie lub trzecie w rodzinie.Czasem to jazda do pracy, ale w ciągu dnia większość kręci się po mieście bez większego celu ze względu na słaby dojazd komunikacją miejską.

        • 24 25

        • Panienka? Rozumiem że twój mały męski móżdżek uważa że tylko mężczyźni potrzebują aut, a kobiety (panienki) mają tylko taki kaprys. Żałosne. U mnie w rodzinie to ja jeżdżę do pracy a po pracy wożę roczne dziecko z wózkiem, robię zakupy (ciężkie) oczywiście z dzieckiem w wózku. Przesiądź się do komunikacji miejskiej jak ci kobiety na drogach przeszkadzają

          • 9 6

      • Jaką ocenę miałeś z mamtematyki? (4)

        100 osób to wejdzie jak napchasz ten autobus po sufit!!! A z tego co widziałem to autobusem jedzie max 20-30 osób w godzinach szczytu.

        • 32 27

        • Ludzie w autobusie się wymieniają co kilka przystanków, więc tak - sto osób na pewno takim autobusem jedzie w godzinach szczytu. Nie muszą w nim być jednocześnie.

          • 26 9

        • ty chyba nigdy w przegubowej eRce nie byłeś

          50 siedzących i 50 stojących to jeszcze nawet nie jest tłok.

          • 25 8

        • Musisz zmienić wycieraczki - bo coś kiepsko widzisz.

          • 4 1

        • Narracja się wam sypie

          zawsze piszecie, że w godzinach szczytu do autobusu lub tramwaju nie da się wejść

          • 6 1

      • Do Autobusu moze i wchodzi 100 osob ale przecietnie jezdzi z 10 (1)

        • 22 33

        • Ty kiedyś jechałeś autobusem?

          • 20 8

      • Budować bus pasy, a nie zabierać, zwężać kiedyś zaprojektowane w/g badań drogi. (1)

        • 29 6

        • drogi były przez kilkadziesiąt lat projektowane z myślą o samochodach

          dlatego w mieście mamy samochody i korki. Gdyby arterie ruchu drogowego były projektowane dla ludzi, w mieście mielibyśmy ludzi poruszających się pieszo, rowerami i komunikacją zbiorową: samochodami tylko w dużo mniejszej skali a nie jako codzienny środek dojazdu do pracy.

          • 2 1

    • (11)

      Pomyślmy o ekologii - dla przyspieszenia 1 autobusu, zatrzyma się kilkaset samochodów które będą stały i emitowały spaliny. Ruch musi być szybki i płynny. Skoro już musisz spalić to paliwo, to trzeba tego dokonać jak najbardziej efektywnie dla jak największej ilości użytkowników.

      • 46 26

      • (4)

        Chodzi o to, żeby część kierowców samochodów przesiadła się do autobusów.

        • 30 16

        • (1)

          Jak zkm zacznie strajk, to pasażerowie przesiądą się do aut

          • 14 6

          • badania wykazują, że jak kierowcy autobusów komunikacji miejskiej strajkują

            to wiele osób przesiada się na rowery, chodzi pieszo lub korzysta z samochodów swoich sąsiadów i znajomych. Tylko ci pierwsi odkorkowują miasto.

            • 1 0

        • Gdyby ci ludzie przesiedli się do autobusów, to nikt by nie wszedł (1)

          I nie dojechał nigdzie, bo w takim autobusie nie zmieszczą się wszyscy, którzy stoją w korku

          • 11 5

          • 100 osób, każdy w swoim samochodzie, to 700-1000m korka.

            Bez problemu wszyscy się zmieszczą do kilku autobusów.

            • 7 2

      • I pamiętaj o tym przy wybotczj urnie. (1)

        • 14 7

        • Oni już tak przegięli

          że chyba każdy pamięta.
          Niech już się żegnają z posadkami

          • 7 4

      • przepustowość - mówi ci to coś?

        Pod każdym względem bardziej opłacalne jest przepuszczenie 1 autobusu wiozącego 100 pasażerów niż 100 samochodów wiozących tylko kierowcę.

        • 20 17

      • Racja, zabrońmy osobówek spalinowych a będzie ekologiczniej (1)

        No chyba że masz na myśli zlikwidować autobusy i zamiast nich niech każdy kupi kopcącego passata, ale ekologiczne to to nie będzie

        • 5 12

        • i co Twój suchar ma udowodnić?

          jak na razie to widać że nie rozumiesz argumentów na rzecz rozwoju przyjaznego dla środowiska systemu transportowego.

          • 2 1

      • oczywiście: dla użytkowników a nie dla pojazdów

        użytkownik miasta (jeśli porusza się inaczej niż samochodem) zajmuje niewielki ułamek tej przestrzeni, która jest potrzebna do poruszania się pojazdów takich jak samochody prywatne.

        • 0 1

    • mogą się przesiąść do autobusu :-)))))))) (4)

      • 24 28

      • Nie mogą (3)

        Nikt nie będzie jechał do pracy 2h w jedną stronę

        • 34 18

        • Skoro nie to po co myśleć o ekologii?

          • 7 11

        • Jak się kupowało mieszkanie 2h od cywilizacji, to się już nie myślało... (1)

          • 3 4

          • Rozumiem

            Że jak zmieniasz pracę to również zmieniasz mieszkanie?

            • 0 0

    • Pamiętajcie o tym przy urnach. Ta ideologia przeszkadza na tu żyć. (1)

      • 20 11

      • samochodoza może śmiało być interpretowana jako ideologia

        chociaż prościej określić ją można jako przejaw paranoi.

        • 3 1

    • (1)

      Liczysz na pojazdy, a nie na pasażerów, bo jesteś przyzwyczajony do tego, że jednym pojazdem porusza się jedna osoba. Tymczasem w jednym autobusie jest kilkadziesiąt osób, a linii autobusowych też jest kilkadziesiąt.

      • 14 8

      • A taki 31 trajtek jeździ co pół godziny, więc

        Jakby wszyscy chcieli wsiąść, to ten który się nie zmieści czeka kolejne pół godziny na następny. Inny nie jezdzi do Sopotu np z małego kacka

        • 8 4

    • A po co loczyć

      Zmusić do jazdy autobusem przepełnionym, z przesiadkami z covidowcami...

      • 12 9

    • tysiąc? Nie krępuj się: morbilion!!!

      • 6 6

    • Może miliony od razu ?

      Przestań jeździć autem nie będzie korków

      • 9 8

    • Uśmiechnij się jesteś w Gdyni. (1)

      Nie poszedłeś na wybory to też ich wybrałeś......

      • 10 4

      • Poszedłem, wybrałem i jeszcze raz wybiorę

        Na przekór trollom i przyspawanym

        • 6 10

    • zwykli ludzie sa tez w autobusach i jada szybciej

      • 4 7

    • Ten pojazd wiezie tylu pasażerów co kilkadziesiąt osobówek. Porównaj - co zajmuje więcej miejsca w korku - przegubowy autobus czy 30-60 osobówek? Te "tysiące" kierowców muszą stać w korkach, które sami tworzą. Sami sobie.

      • 7 5

    • tysiące ludzi stoi w korkach nie z powodu buspasa

      tylko z powodu terenochłonności samochodów i nadmiernej skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości (do 5 km).

      • 1 2

    • są glupi to tracą, naprawdę taka typowa wschodnia mentalność, myślą, że kiedy jadą autem to są lepsi od innych. Żałosne.

      • 1 0

  • Moja opinia (3)

    Jestem jak najbardziej za bus pasami ale

    - to co widzimy w Gdyni to KPINA malowanie na trasach bus pasow ktore i tak nie sa przejezdne
    - powinno sie budowac osobne pasy
    - czy to prawda ze obcina sie kursy zkm płaci się grosze kierowcy a zabiera pasy?

    Jak ktoś widzi te inwestycje to płacze

    • 130 4

    • (1)

      Kursy się obcina bo ludzi do pracy brakuje i nic dziwnego - za takie śmieszne pieniądze.
      Kasy na osobne buspasy brak bo gdynia ma miliard długu (pozdrawiamy władze za lotnisko, wielki napis arka na polance redłowskiej, kółeczka na skwerze, strefę płatnego parkowania co przynosi pół bańki straty rocznie).

      • 10 1

      • Co prawda Morawiecki zabrał Gdyni 400 000 000 rocznie, ale to właśnie przez to 500k Gdynia nie ma pieniędzy.

        • 2 0

    • Zakład że jakby deweloperzy chcieli osobnych buspasów to mielibyśmy największą ich sieć w Polsce?

      • 9 0

  • Oho (7)

    Rzetelne dziennikarstwo. Może łaskawie redakcja sprawdzi ile czasu autobusy tracą stojąc w korkach w dolnej części Wielkopolskiej zamiast kopiować peany od UM na temat nowego buspasa?

    • 153 4

    • (1)

      Propagandowe nie rzetelne

      • 27 1

      • Nierzetelne

        Piszemy razem

        • 0 0

    • Bardzo rzetelne

      Chyba przyszedł przelew. Dzisiaj znowu śmierdziało z Lezyc. Problem nie zauważany przez redakcję. Za to szadolkach trąbią co chwilę

      • 21 1

    • albo sprawdzenie jak bardzo jest to ekorozwiązanie? ile smogu więcej samochody generują niż jakby jechały dwoma pasami.

      Pewnie za bardzo by bolało ;)

      • 13 2

    • jakie dni były porównywane do jakich? (2)

      w jaki sposób uśredniono pomiary? Czy można gdzieś zobaczyć wyniki tych badań?

      • 16 0

      • nie było żadnych badań (1)

        tak sobie powiedzieli

        • 10 1

        • Na jakiej podstawie?

          Jak producenci jadła, "100% eko" na przodzie opakowaniu... a małym drukiem E400, C510 i inne swinstwa

          • 3 1

  • Nie zapomnę o tym przy wyborach (3)

    Na taczkach wywiozą te ekipę "Samorządność" won!!!

    • 108 4

    • lewico wróć

      • 2 5

    • wejdzie PIS i program PAS+, kazdy dostanie swoj pas z roboty do domu (1)

      oraz talon na polski elektryczny samochod

      • 1 2

      • Czy tylko ostaniej po i PiS? Samorządność i PiS?!

        Poważnie?!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane