• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas przy gdańskim dworcu jeszcze w maju

Maciej Korolczuk
11 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Buspas powstanie na prawym skrajnym pasie wzdłuż Podwala Grodzkiego. Jego inauguracja ma nastąpić wraz z otwarciem Nowego Podwala Grodzkiego w drugiej połowie miesiąca. Buspas powstanie na prawym skrajnym pasie wzdłuż Podwala Grodzkiego. Jego inauguracja ma nastąpić wraz z otwarciem Nowego Podwala Grodzkiego w drugiej połowie miesiąca.

W drugiej połowie maja kierowcom udostępnione zostanie Nowe Podwale Grodzkie. Wraz z otwarciem nowej drogi w centrum Gdańska, między placem Solidarności a Bastionem św. Elżbiety drogowcy wytyczą buspas, którym - oprócz autobusów komunikacji miejskiej - będą mogli poruszać się także taksówkarze, służby miejskie i motocykliści. Według zapowiedzi urzędników w godzinach popołudniowego szczytu pasażerowie komunikacji miejskiej mają zyskać od kilku do nawet kilkunastu minut.



Czy wytyczenie buspasa na drodze, w której codziennie stoisz w korku, skłoniłoby cię do zamiany auta na komunikację miejską?

Potwierdzają się nasze informacje, jakie podaliśmy kilka miesięcy temu. Jeszcze w tym miesiącu - najprawdopodobniej w jego drugiej połowie - drogowcy wytyczą buspas na Podwalu Grodzkim i Wałach Piastowskich zobacz na mapie Gdańska. Autobusy przyśpieszą i pojadą wyznaczonym pasem ruchu między skrzyżowaniem Wałów Piastowskich z ul. Łagiewniki zobacz na mapie GdańskaBastionem św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska.

- Dzięki powstaniu blisko kilometrowego buspasa pasażerowie podróżujący na tym odcinku autobusami komunikacji miejskiej zaoszczędzą od kilku do kilkunastu minut w porównaniu do obecnych czasów przejazdu - zapowiada Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Pas ruchu dla autobusów będzie umożliwiał poruszanie się również pojazdów taxi, służb miejskich, motocykli i motorowerów.
Wyznaczenie buspasa będzie miało wpływ na organizację ruchu nie tylko na Wałach Piastowskich oraz Podwalu Grodzkim, ale również na Błędniku zobacz na mapie Gdańska. Obecnie, jadąc od strony Wrzeszcza w kierunku Dworca Głównego, kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy, które umożliwiają jazdę na wprost.

Po wprowadzeniu zmian ze skrajnego lewego pasa będzie można wyłącznie skręcić w lewo w ulicę Rajską zobacz na mapie Gdańska. Z kolei obecny prawy pas na Błędniku płynnie przejdzie w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Za sygnalizacją świetlną skrajny pas będzie początkiem buspasa. Po zmianie organizacji ruchu na ul. Wały Piastowskie pojazdy poruszające się w kierunku Huciska pojadą tylko dwoma pasami.

- Kierowcy jadący ulicą Wały Piastowskie, chcąc skręcić w prawo w ul. Kupiecką lub w kierunku Błędnika w stronę Wrzeszcza będą korzystać ze wspólnego pasa wraz z autobusami - dodaje Wawrzonek.
Powstanie buspasa to niejedyna zmiana, która zostanie wprowadzona w tym czasie. W drugiej połowie miesiąca kierowcy będą mogli pojechać Nowym Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska - drogą pod Forum Gdańsk. Odcinek o długości 1,5 km omija Hucisko i ma charakter przelotowy. Skorzystanie z tej trasy umożliwi ominięcie ulic 3 Maja oraz Wały Jagiellońskie.

  • Obecnie sygnalizacja na wjeździe na Nowe Podwale Grodzkie pracuje w trybie pulsacyjnym. W tle reklama przypominająca o otwarciu Forum Gdańsk.
  • Sygnalizacja zostanie uruchomiona w dniu otwarcia Nowego Podwala Grodzkiego.
  • Obecnie wjazd od strony Bastionu św. Elżbiety jest zagrodzony.
  • Od drugiej połowy maja kierowcy jadący w stronę Huciska będą poruszać się dwoma, a nie jak obecnie - trzema pasami.
  • Po buspasie będą mogły też jeździć taksówki, służby miejskie, motocykle i skutery.
  • Wjazd do tunelu pod Huciskiem. Przed nim znak zmiennej treści, który będzie informował kierowców o ewentualnych utrudnieniach.

Pierwotnie zapowiadano, że NPG zostanie otwarte wraz z Forum Gdańsk, a więc w środę 16 maja. Wciąż jednak inwestor nie przekazał go formalnie miastu, a procedury z tym związane mają potrwać jeszcze kilka dni.

Otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, a wraz z nim inauguracja buspasa ma nastąpić w drugiej połowie maja.

Opinie (138)

  • (1)

    Największy strzał w kolano dla Gdańska zaraz po tym betonowym centrum przy bramie wyżynnej.
    1. Autobus samym buspasem pojedzie szybciej - ALE TYLKO TYM PASEM więc pózniej w korku będzie stał tak samo jak reszta samochodów jak już z tego buspasa wyjedzie. A że korki będą większe to nie pojedzie szybciej bo przepustowość drogi do wyjazdu z buspasu będzie fatalna. Wszyscy będą myśleli ,że będą szybciej bo w końcu buspas ale jak porównają przejazd z teraz a z buspasem to wyjdzie tak samo albo nawet gorzej.
    2. Nie zniechęci to osoby jadące samochodem bo komunnikacja miejska obecnie jest bardzo awaryjna, problematyczna, drogie bilety a pozatym dojazd gdzieś dalej to wieczna przesiadka, długi okres dojazdu do celu. Ostatnio chyba kierowców brakuje bo często autobusy poprostu nie przyjeżdżają i ludzie stoją godzine na przystanku z nadzieją ,że "to tylko małe opóznienie". Jest wiele problemów w komunikacji miejskiej w gdańsku ale nikt tyle lat nie chce tego rozwiązać. Buspas będzie kolejnym problemem a nie rozwiązaniem.

    • 13 7

    • to bie wczesniej strzelił ktos do łba dlatego teraz masz tam pustke!

      • 0 6

  • To ciekawe jak skręcić w tan nowy tunel skoro po prawej będzie buspas pełen autobusów?

    • 8 1

  • Dlaczego tylko jeden bus-pass? Trzeba koniecznie zrobić trzy!!!!!!! Niech czuje budyń!!!!!!!

    • 3 3

  • Teraz przywrócić autobusy! (1)

    Doskonała informacja :) To teraz należałoby jeszcze przywrócić jak najwięcej autobusów na ulicę Kartuską, bo tramwaje się nie sprawdzają (mimo kilku lat, kiedy powinno już wszystko zagrać), a ludzie właśnie z powodu braku autobusów bezpośrednich jeżdżą samochodami.
    Absolutnie na pierwszym miejscu powinien być przywrócony autobus 142! Wprawdzie nie jeździł spod dworca, ale teraz połączyłby nowe Forum z wieloma dzielnicami. I nie, tramwaje nie dublują jego całej trasy. Poza tym tramwaje są zawodne, wiecznie spóźnione i przepełnione.

    • 5 1

    • po h ten 142?

      Od Brętowa do Huciska dublowałby idealnie tramwaj. Od Potokowej do Brętowa - 184. Więc po co to?

      • 3 0

  • opinia (1)

    Palanty a kiedy przejśćie naziemne dla pieszych

    • 2 1

    • jak budyń

      Wyjdzie z pierdla.

      • 0 1

  • Wszystko się zapcha na przystanku przy nowym hotelu/browarze.

    Będzie korek autobusowy na bus-pasie, ale co tam, ja żadnego autobusu nie wpuszczę.
    Chcieli mieć bus-pas - niech się kiszą.

    • 3 2

  • Już widzę jak będzie zalany po każdym większym opadzie

    Aby tylko tam nie utknąć bo mozna sie utopic

    • 3 1

  • Tylko dlaczego wpuszczają tam motocyklistów?!!! (2)

    Generatory hałasu porównywalnego ze startującymi odrzutowcami mają być dodatkowo uprzywilejowani?! Już i tak jadą slalomem między samochodami wyprzedzając je, więc są już uprzywilejowani. Czy chodzi o to, że w godzinach szczytu teraz nie mogą rozwijać 100 km/h przed dworcem bez osobnego pasa, czy ten pas potrzebny jest im bardziej na jazdę na jednym kole?

    • 3 1

    • (1)

      Panie, co ty pier****?

      • 0 1

      • pier*** to motocykle...

        ...ktore emitują 80+dB i robią sobie rajdy w nocy głównymi ulicami miasta.
        Konieczne są skuteczne kontrole układu wydechowego i poziomu hałasu.

        • 0 1

  • Tramwaje a obok Buspas?

    Coś tu nie bangla, czy mi się to wydaje? To tramwaje miały zapewnić szybki transport, bo biegnący własnymi trasami, i dlatego wpompowano w ten złom tyle kasy? A teraz co? Tramwaj a obok buspas? A może to dowód na źle działający (bo zaplanowany w latach 50-tych) zbiorkom w gdańsku? Czy szkody poczynione w gdańsku przez dewelopersko-biznesowo-urzędniczy układ ktokolwiek będzie w stanie naprawić, czy miasto powoli skona?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane