• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas w centrum Gdańska na razie zdaje egzamin

Maciej Korolczuk
4 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Od soboty autobusy miejskie sprawniej przejeżdżają przez centrum Gdańska. Na Podwalu Grodzkim i Wałach Piastowskich zobacz na mapie Gdańska powstał buspas, z którego w pierwszych dniach korzystają także zwykli kierowcy. Zwężenie jezdni przy dworcu z trzech do dwóch pasów oraz udostępnienie dla kierowców Nowego Podwala Grodzkiego nie tylko przyspieszyło kursowanie autobusów, ale także nie spowodowało większych korków przy dworcu.



Czy w Trójmieście powinny powstawać kolejne buspasy?

Z buspasa najbardziej zadowoleni są pasażerowie miejskich autobusów. Dotychczas linie kursujące z pętli przy Jana z Kolna przez centrum Gdańska już na dojeździe do dworca głównego łapały od kilku do nawet kilkunastu minut opóźnienia. W korku stały i na Wałach Piastowskich i na Podwalu Grodzkim, w jednym czasie w zatorze między placem Solidarności a Huciskiem potrafiło utknąć nawet 20 autobusów.

Od soboty sytuacja diametralnie się zmieniła, ale dopiero w poniedziałkowe popołudnie można było przekonać się o skali zmian w organizacji ruchu w centrum Gdańska. Kierowcom, którym zabrano jeden z trzech pasów najwyraźniej trudno było przyzwyczaić się do zmian, bo już od rana - głównie z przyzwyczajenia - korzystali z pasa przeznaczonego autobusom.

Przypomnijmy: poza pojazdami komunikacji miejskiej z wydzielonego pasa mogą korzystać także taksówki, jednoślady oraz służby miejskie i ratunkowe.

  • Buspas ma ułatwić i przyspieszyć funkcjonowanie autobusów miejskich w centrum Gdańska.
  • Kierowcy dostali nieformalnie kilka dni na przyzwyczajenie się do nowych warunków na Podwalu Grodzkim.
  • Dotychczas autobusy tkwiły tu w korkach i już na pierwsze przystanki na trasie przyjeżdżały mocno opóźnione.
  • Buspas na Podwalu Grodzkim zaczyna się przy zjeździe z Błędnika.
  • Otwarcie buspasa ma związek z oddaniem do użytku Nowego Podwala Grodzkiego.

Część kierowców, których obserwowaliśmy zarówno przed, jak i w trakcie popołudniowego szczytu, wjeżdżała na buspas z Wałów Piastowskich. Większość z nich o tym, że łamie przepisy, orientowała się po zobaczeniu napisu "BUS" i jeszcze przed dworcem zjeżdżała na środkowy pas.

Inni albo ignorowali nowe oznakowanie, albo nie zdawali sobie sprawy, że korzystają z pasa przeznaczonego pojazdom uprzywilejowanym. Tablice rejestracyjne aut jeżdżących po buspasie sugerują, że część kierowców na co dzień nie jeździ po Gdańsku.

Jak ustaliliśmy, służby - w tym głównie policja - na razie bacznie przyglądają się sytuacji i dają kierowcom kilka dni na przyzwyczajenie się do nowych warunków. Jeśli po tym czasie kierowcy nadal będą łamać przepisy, będą musieli liczyć się z konsekwencjami.

- W związku ze zmianą organizacji ruchu drogowego w tym miejscu, policjanci będą sprawdzać w jaki sposób przebiega tam ruch kołowy. Tak jak dotychczas będziemy zwracać uwagę i reagować na naruszanie przepisów przez kierowców. Apelujemy do kierujących aby nie jeździli na pamięć i zwracali uwagę na obowiązujące w tym miejscu nowe oznakowanie - tłumaczy asp. Karina Kamińska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Za jazdę po buspasie kodeks wykroczeń przewiduje mandat w wysokości 100 zł i 1 pkt. karny. Kolejne 100 zł można dostać za wjazd na buspas i przekroczenie ciągłej linii.

W poniedziałkowe popołudniu przekonaliśmy się, że otwarcie buspasa i Nowego Podwala Grodzkiego nie tylko przyśpieszyły kursowanie autobusów, ale i nie zwiększyły korków w samym centrum miasta. Jednak jak mówią drogowcy i policjanci, na wyciąganie głębszych wniosków trzeba jednak poczekać kilka dni.

Opinie (368) 7 zablokowanych

  • Co na to nauczyciele fizyki niektórych przychlastów (8)

    dwie rurki - jedna o przekroju 2 cm a druga 3 cm. Przez którą przepłynie więcej wody ? Analogia - trudne słowo dla ekotalibów..

    • 17 27

    • (4)

      Na końcu jest taki sam zawór, odkręcony w takim samym stopniu.
      Przez 2cm i 3cm przepłynie taka sama ilość wody

      • 14 4

      • . (1)

        No chyba nie :-)

        • 4 8

        • no chyba tak

          tylko będzie miała wyższe ciśnienie.. :) Szach mat "fizyku"

          • 2 1

      • jeśli na końcu jest taki sam zawór to buss pas nie ma sensu !` (1)

        Analogicznie ( trudne słowo) - nie było by więc problemu aby zrobić na Podwalu jeden pas ? Cały świat jest w błędzie robiąc np. po dwa pasy w jedną stronę :) Rzeczywiście szkoły przestały chyba uczyć myślenia

        • 3 1

        • To trochę bardziej skomplikowane niż Ci się wydaje. Poszukaj w Google o przepustowosci miejskich ulic to może coś z tego zrozumiesz.

          Ps Naukowo udowodniono, że im więcej strażaków gasi pożar tym są większe straty. Czy to znaczy że jak pożar jest duży to trzeba wysłać mniej zastępów?

          • 0 4

    • zauważ, że woda jest materiałem nieściśliwym. (2)

      cząstki wody płynąc w jedną stronę mają tę samą prędkość i nie zderzają się ze sobą.

      Samochody - im szybciej jadą, tym dotkliwsze skutki ewentualnych zderzeń wynikających z jazdy "na zderzaku poprzednika".

      Stąd im wyższa dopuszczalna prędkość (powyżej 40 km/h) tym mniejsza przepustowość pasa drogowego wykorzystywanego przez samochody. Nieintuicyjne ale prawdziwe, potwierdzone w praktyce.

      • 10 5

      • I musi się lać! Dana woda podlegająca ciśnieniu napotykając na otwór, czyli szczelinę, wypływa. Praw fizyki Pan nie zmienisz, nie bądź Pan głąb. Głąb, zapisałeś?

        • 0 1

      • to jest ta cała manipulacja ludzi, którzy są zwolennikami wprowadzania ograniczeń prędkości w miastach

        Autor opinii mówi o szczycie komunikacyjnym- między godzinami 7-9 i 15-17, a z tego co się orientuję, to ewentualne ograniczenia dozwolonej prędkości obowiązują całą dobę. Co więcej w szczycie komunikacyjnym i tak wszyscy jeżdżą wolno (ograniczenia nic tu nie wnoszą).

        Za to poza szczytem absolutnie wszyscy kierowcy, z punktu A do punktu B, dojadą wolniej.

        • 0 0

  • tragedia!

    Kto to wymyślił ! Korki były przy 3- ech pasach a teraz to już tylko katastrofa !!!

    • 23 29

  • (1)

    Naprawdę nie jest źle. Jeśli ma się doświadczenie w jeździe po różnych innych miastach w Polsce i poza nią, można docenić poruszanie się po Trójmieście. Jedyny problem, jaki dzisiaj zauważyłam po zmianie organizacji ruchu, to kierowcy jadący "na pamięć" i ich "ucieczka" w ostatniej chwili z pasa do lewoskrętu przy Zieleniaku. Bądźmy więc tolerancyjni wobec tych, którzy potrzebują troszkę więcej czasu na przystosowanie się. Pozdrawiam. Do zobaczenia na drodze :)

    • 30 2

    • Znak nad jezdnią informuje, że można jechać prosto..

      • 1 0

  • Czy ten buspas popiera Pięta z parkingowym wraz z wnikiem Bolesława ?

    • 6 4

  • Bardzo dobry pomysł :)

    • 11 5

  • Samochodziarze

    załamani :(

    • 7 10

  • (1)

    a dlaczego nie do bramy wyżynej nie jest bus pas

    • 11 6

    • Ty umieć polski?

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kierowcy jeżdżą po nowym buspasie w centrum Gdańska

    Betonowych zapór nie ma to jadą. Żadne znaki i przepisy nie zatrzymają kierofce. ;) (2)

    • 44 6

  • Fajna informacja! A kiedy ktoś rozprawi się z prezesem gaitu? Co z tego, że jest buspas, skoro brakuje kierowców, którzy poprowadzili autobusy? :D

    • 16 4

  • A ja bym tak chciał zobaczyć... (3)

    jak ten bus pas zdaje egzamin, ale na filmie nakręconym w godzinach 16 - 17. Wtedy można by było jakieś obiektywne zdanie na ten temat sobie wyrobić.

    • 20 7

    • powoduje korek do Opery (1)

      • 4 5

      • korki w mieście powoduje nadmiar samochodów

        a nie sporadycznie występujące buspasy

        • 5 11

    • Dzis po 16 z centrum wrzeszcza na trakt jechalem 7 minut

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane