• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • Czy słyszeliście (2)

    Że w 2025 całe śródmieście Gdyni ma zostać zamknięte dla ruchu kołowego prócz komunikacji miejskiej, taxi, służb oraz samochodów dostawczych.

    • 21 5

    • Zapomniałeś dodać, że z zakazu ruchu będą też wyłączone służbowe Skody Superb którymi z domów do UM i z powrotem wożeni są codziennie gdyńscy prezydenci

      • 10 1

    • I bardzo dobrze.

      • 0 1

  • Zdecydowana poprawa

    Zdecydowanie buspasy pomagają. Z kierunku Chwarzno-Wiczlino jest mega poprawa. Super by było, gdyby pociągnięto nitkę jezdni dla autobusów od Sokółki do obwodnicy.

    • 21 13

  • Oprocz tworzenia buspasow powinno sie tez podejmowac inne dzialania:

    - zwiekszyc oplate za parkowanie w centrum miasta
    - w centrum miasta zbudowac dwa parkingi wielopoziomowe
    - uszczelnic strefe parkowania w centrum (wiele dzikich parkingow)
    - szybciej interweniowac na niewlasciwe parkowanie
    - obnizyc cene biletu jednorazowego do 3zl (karnet skladajacy sie z 4 a nie 5 odcinkow, czyli lacznie za 6zl)

    • 13 11

  • Czy są jakieś konkretne dane? (4)

    Jak zmienił się czas przejazdu komunikacji miejskiej i czy w ogóle zmienił się czas przejazdu samochodem?
    Te wszystkie opinie są nic nie warte bez konkretnych danych. Była informacja, że na Chwarznieńskiej autobus zyskuje 10 minut, ale co z pozostałymi, jakie efekty?

    • 24 0

    • wyznacznikiem sukcesu jest odsetek zdenerwowanych kierowców osobówek

      jeśli uda się wqrwić choc jednego szofera, w urzędzie otwierają szampana

      • 8 2

    • Na Rolniczej autobus zyskuje 3-4 minuty. (1)

      • 7 1

      • Zyskuje 4 minuty spóźnienia chyba

        • 1 3

    • Na estakadzie korki są dłuższe

      Przed przedłużeniem buspasa na wjeździe w Unruga korki na estakadzie zaczynały się przy ul. Janka Wiśniewskiego, teraz zaczynają się już od Hutniczej. To był natychmiastowy efekt przedłużenia tego buspasa. Teraz na skrzyżowaniu Kwiatkowskiego i Unruga jest stosunkowo pusto, ponieważ nie ma jak tam dojechać, wszyscy stoją na estakadzie w dłuższym korku. A przedłużenie buspasa już się praktycznie wytarło, więc nawet farba była dziadowska...

      • 9 2

  • Opinia wyróżniona

    Bałagan (14)

    Z buspasami w polsce jest jeden zasadniczy problem. Nie ma sensownego przepisu odnosnie korzystania z nich przez pojazdy inne niż autobusy.
    Premier wygaduje jakies populistyczne glupoty a w miedzyczasie my kierowcy np nie mamy zielonego pojecia kto i na jakich zasadach moze sie buzpasem poruszac.

    Jestem kierowcą taksówki czyli defakto komunikacji miejskiej. Za kazdym razem powinnem czytac litanie wyłączeń z zakazau pod każdym znakiem a powinno być na odwrót.
    Buspas z samej zasady powinien być dla wszystkich uprawnionych typu taxi bus służby itp a ewentualnie gdy jest inaczej mozna umiescic znak nie dotyczy.

    W gdyni jest totalny bajzel bo sam nie wiem ktorym buzpasem moge jechac ktorym nie.

    • 58 49

    • taxi to nie zbiorkom (5)

      Ale masz rację, ze w Gdyni jest bajzel. Ze wszystkim. Z taksami macie jeszcze o tyle dobrze, że możecie się ładować wszędzie, gdzie normalna osobówka nie może. Raz byłem świadkiem jak jeden geniusz zastawił autem cały wjazd do przychodni. Nikt nie mógł wejść ani wyjść z budynku, literalnie nie dało się przecisnąć między autem a barierkami. A szofer sobie spokojnie wysadzał jakąś starowinkę. Dramat.

      • 15 8

      • A gdzie miał zaparkować? (3)

        Wszędzie słupki, doniczki, delfinki, zasieki... Taki jest efekt likwidacji miejsc parkingowych.

        • 8 23

        • W najbliższym miejscu, w którym zatrzymanie było zgodne z przepisami (1)

          Nie rozumiem tego dziwnego przeświadczenia, że taxi musi móc podjechać wszędzie pod same drzwi, a osobówka może parkować 200m dalej. Prywatnymi osobówkami tak samo podróżują starsi, schorowani ludzie, kobiety w zaawansowanej ciąży, ważni turyści z zagranicy itp itd. Dlatego uważam, że nie powinno być żadnych uprzywilejowanych postojów pod dworcami, lotniskami, hotelami, tylko normalne parkingi kiss and fly na takich samych zasadach dla wszystkich.

          • 23 3

          • Powiedz to p.Lucykowi

            • 3 1

        • taki jest efekt nadmiaru samochodów w mieście

          ściślej: nadmiaru skłonności do korzystania z samochodów prywatnych nawet na krótkie odległości. Brak także konsekwentnej, jasno komunikowanej, restrykcyjnej polityki parkingowej.

          • 0 0

      • Poczekamy jak bedziesz starcem.To zrozumiesz

        • 11 10

    • Słabo

      Nie chciałbym trafić na takiego kierowcę taxi co nie wie z których bus pasów może korzystać a z których nie i to na dodatek w mieście w którym świadczy usługi. Byłaby to skrajnie niebezpieczna sytuacja dla nieświadomego klienta. Ja nie jestem taksówkarzem a mimo to wiem którymi bus pasami taxi mogą jeździć a którymi nie.

      • 15 5

    • a ja uwazam ze taxówki nie powinny miec tego przywileju, to prywatny biznes. (3)

      • 16 6

      • (2)

        W cslym normalnym swiecie oprocz autobusow buspasrm jezdza tez wszystkie auta pod warunkiem ze jedzie min.3 osoby.Sa miasta chyba tez Warszawa,ze w godz.6-9 i 14.30-17 tylko autobusy a w pozostalych godzinach wszystkie pojazdy.

        • 1 8

        • Ale polacy to oszuści, nie sprawdzi się

          • 7 1

        • to że wydaje ci się, że znasz rozwiązania z całego świata to tylko złudzenie

          W wielu miastach świata po buspasach jeżdżą legalnie rowerzyści, są też buspasy tzw. BRT (Bus Rapid Transit) - por. np. Kurytyba czy Bogota - po których jeżdżą tylko autobusy.

          • 0 0

    • nie ma bałaganu

      Kto może jechać buspasem? Bus. Koniec tematu.

      To, że w niektórych miejscowościach warunkowo dopuścili inne pojazdy (np. taksówki) nijak nie oznacza, że to domyślna opcja.

      • 15 4

    • pfff

      po 1) po to zdaje sie licencje taksowkarska zeby taka podstawowa rzecz wiedziec i nie jezdzic na gps
      po 2) buspasy powinny byc domyslnie przeznaczone jedynie dla transportu zbiorowego a nie grupowego.

      • 14 1

    • Taksówkarzy

      To tylko prądem. Bez litości i tłumaczeń.

      • 2 3

  • Linia pseudo pośpieszna R miała dzisiaj o godzinie 7 rano UWAGA 23 minuty opóźnienia !!! (1)

    Żenada !!!
    Dokładnie tyle na minusie wskazywał ekran przy kierowcy

    • 18 0

    • no i właśnie przeciwko takim kretyńskim pomysłom kierowcy powinni strajkować

      a nie przeciw niewiele wnoszącym zmianom w regulaminie

      • 1 2

  • Zakorkowanewitomino

    Witam, bus pas tylko spotęgował korki. Sytuacja kierowców jadących od strony witomina w kierunku na obwodnicę jest tragiczna. Wcześniej było źle ale teraz jest dramat. Proszę autora aby przejechał się w godzinach szczytu drogami gdzie farbą wprowadza te wynalazki.

    • 28 7

  • kiedy w Gdyni realne inwestycje?

    wciąż tylko pędzel i farba

    • 24 4

  • Innowacyjne rozwiązania komunikacyjne :)))

    problemy komunikacyjne w Gdyni rozwiązuje się za pomocą farby i pędzla! a gdzie nowe drogi? w stronę Wiczlina powstają nowe osiedla a droga tylko jedna! Tam juz wszystko stoi!

    • 23 2

  • Jak się sprawdzają Bus Pasy?

    Tak samo jak władza:) Wcale się nie sprawdzają :)

    • 26 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane