• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • Inwestycje drogowe w Gdyni (1)

    najlepiej obrazuje rondo na Puckiej i Unruga......

    • 19 0

    • pseudo rondo....

      i pseudo inwestycje.......mamy plany......mamy pomysły.......już za 3lata..........

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    Buspas na estakadzie to porażka, generuje jeszcze większe korki niż były, bo korek przesunął się na ulicę Wiśniewskiego, autobus zyskuje może górka kilka minut albo nic, a kierowcy stoją o kilkanaście minut dłużej w korkach.

    • 86 62

    • no i dla mnie bomba (7)

      100 osób w busie zyskuje kilka minut każdy, a samochody rdzewieją w korku. Pomyśl jeszcze chwilę i może wymyślisz co zrobić, żeby nie stać w korku tylko też zyskać kilka minut.

      • 34 18

      • (2)

        Te 100 osób stoi w korku razem z samochodami na Wiśniewskiego. Tam też trzeba zrobić prawy pas jako buspas i tylko lewy dla samochodów. To by polepszyło sytuację.

        • 23 8

        • na Wiśniewskiego jest dosyć miejsca zeby zbudować buspasy w obie strony

          ale nie da sie

          • 8 1

        • Na Wiśniewskiego nie umieli zbudować nawet ścieżki rowerowej

          • 5 0

      • (2)

        Tylko Ci się wydaje, że zyskujesz. Przez to, że buspas na estakadzie jest od Wiśniewskiego a zjazd z estakady na Kwiatkowskiego ma jeden pas zamiast dwóch, korek wydłuża się przed 16 już do Węzła Ofiar Grudnia '70. Autobusy zyskują 30 sekund ale po drodze w korku tracą kilkanaście minut bo na Wiśniewskiego stoją wszyscy solidarnie. To jest wyłącznie mydlenie oczu, że buspasy są w tym miejscu super i jedzie się szybciej.

        • 15 12

        • Przedłużymy.

          • 5 4

        • hahah

          rzuć jeszcze paroma statystykami wyssanymi z palca
          tu 30s tam kilkanaście minut, jedno i drugie tak samo kłamliwe

          • 10 1

      • a samochody rdzewieją w korku? o co dokładnie chodzi?

        • 5 0

    • Jeśli autobus zyskuje aż kilka minut to buspas doskonale się sprawdza

      • 18 7

    • Potwierdzam (2)

      Też to zaobserwowałem. Sytuacja się znacznie pogorszyła. Zrobiłem test i jeździłem przez ponad tydzień autobusem na Oksywie.
      Niestety ale nie przekona mnie nikt, że autobusem jest szybciej, niż samochodem.
      Autobusy wiecznie spóźnione, stoją tak samo w korku, no i musiałem kawał drogzi dojść do przystanku i z przystanku.
      Brak węzłów przesiadkowych w okolicach skm (jeżdżę skm).
      Wyszło mi od 30 do 45 minut dłużej niż stojącym w korku samochodem :-(

      • 12 8

      • Dzięki tej decyzji i braku Twojego samochodu na ulicach setki ludzi zyskały tego dnia po kilka sekund.
        Dzięki tej decyzji i braku Twojego samochodu na ulicach wyemitowano mniej CO2 i pyłów do atmosfery.

        Może jednak warto? Może w autobusie możesz spędzić czas pożyteczniej niż prowadząc samochód (np. czytanie)?

        • 6 3

      • Trochę ruchu nie zaszkodzi

        Przynajmniej miałeś spacer...

        • 2 0

    • Dokładnie, a przecież w wielu odcinkach drogi autobus stoi w tym samym korku

      • 1 0

    • Co za brednie

      A jak nie było buspasa to były mniejsze Coś ci się pomyliło

      • 2 0

  • Gdynia miasto farby i pędzla (1)

    Wojciech S. Wstydu oszczędź, zabijesz swoją drużynę i odejdź...

    • 25 3

    • Bez przesady

      Tez wolałbym super inwestycje za grube miliony, ale w tym przypadku są to dobre rozwiązania wprowadzone mniejszym kosztem. Czekam jeszcze na jeden kierunek na Świętojańskiej, buspas na całej długości Wiekopolskiej i ścieżki rowerowe z prawdziwego zdarzenia po jej obydwu stronach. Miasto powinno być przede wszystkim dla mieszkancow, dla dzieci, dla starszych, dla komunikacji miejskiej i dla rowerów, nie dla nuworyszy w lizingowanych furkach, którzy za nic mają ograniczenia prędkości i zasady ruchu drogowego i myślą, ze wszystko im się należy, łącznie z parkowaniem na trawnikach i miejscach dla niepełnosprawnych

      • 4 3

  • bus pas na estakadzie (1)

    Bus Pas na Estakadzie oraz na wjeździe na Estakadę to kompletna porażka , czas powrotu z pracy wydłużył się o 20 min. Dojazd z Centrum na Oksywie ( trasa 7 km ) zajmuje 45- 60 min. Kierowcy na estakadzie nie stosują się do końca bus pasa skracając sobie drogę ,nie przestrzegają zasady jazdy na zamek a wyjeżdżający z bazy kontenerowej zapomnieli o znaku STOP .

    • 20 1

    • Efekt wymagany został osiągnięty.

      Czyli kasa zarobiona przy minimalnej inwestycji w postaci farby.

      • 5 1

  • Proste rozwiązanie:

    Zakazać dowożenie "bąbelków" do szkół i nie będzie korków. Wystarczy zobaczyć jak pusto na drogach jest w ferie lub wakacje, gdy madki nie jeżdżą. Puścić autobus szkolny, który zbiera g*wniaków o stałej porze z przystanków i koniec! Przy okazji g*wniarzeria nauczy się punktualności i nie spóźniania na pierwsze lekcje.

    • 23 8

  • Witomino buspas (1)

    Tragedia w godzinach szczytu większość jedzie ul. Chwarznieńską w górę czyli skręca w prawo, jak były dwa pasy to można było dużo łatwiej przejechać prosto w ul. Wielkokacką lub w lewo w ul. Małokacką dzięki tej farbowanej inwestycji powstaje jeszcze większy korek niż był i proszę nie pisać w artykule bzdur ze powstał wydzielony buspas/patrz opis mapki/ bez straty dla kierowców /nota bene koszt farby i paru znaków 157 tys. zł./

    • 21 5

    • Jechałam dzisiaj

      farba, którą wymaloano buspas już jest słabo widoczna

      • 0 0

  • Za takie artykuły ktoś bierze pieniądze czy piszą to stażyści?

    Tak jak ktoś napisał niżej, gdzie są jakieś konkretne dane - z tristara, pomiary, jakies dane z google? Co mnie interesują jakieś opinie jakiś losowych ludzi. Powinni jeszcze więcej tych buspasów wyznaczyć. Jeżeli nawet 2 min autobus oszczędza to biorąc pod uwagę ilość autobusów każdego dnia oraz ilość ludzi jaka nimi podróżuje to są to realne godziny w ciągu tygodnia. Nie wspominając o kosztach dla ZKM, taki buspas za 1 mln to pewnie się zwraca w max pare lat.

    Ale nie oczekuje takich wyliczeń od dziennikarzy trojmiasto.pl, przecież to wybitni humaniści.
    Tylko wtedy by trzeba ruszyć głową i pupą i włączyć excela. A tak piękny artykuł, który nie wnosi nic.

    • 7 5

  • buspas (1)

    ten na Wladyslawa 4 to porazka Kierowcy samochodow skrecajacych w lewo blokuja jadacych prosto bo musza nagle zmieniac dwa pasy

    • 12 1

    • Coś ci się koleś pomyliło - z Wl. 4 chyba

      skręca się w prawo w kierunku Śląskiej, gdzie ty masz z tym problemy - ja nie.

      • 0 0

  • Za przedłużenie buspasa z estakady do Unruga

    Pan Łucyk powinien odbyć karę bezwzględnego więzienia.

    • 11 1

  • W Gdyni

    najlepszy biznes jest na wizualizacjach i farbie - kilkadziesiąt milionów złotych idzie...

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane