• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • Najgorszy jest buspas na Władysława IV w kierunku Sopotu - blokuje prawostręt w kierunku Śląskiej

    Na obu pasach: prawym i środkowym tworzą się korki a autobusy i tak jeżdżą środkowym pasem - zwłaszcza pospieszne S, R, K
    lepiej jakby Marek Ł, pomyślał o utworzeniu Kaszubiapas dla jeżdżących do Trójmiasta z Kaszub - bo oni generują największe korki

    • 16 1

  • kiedy naprawa mostku na Wisniewskiego?

    • 13 0

  • Kierowcy nie mają szerokiej jezdni? Ojej, bidulki.

    • 6 15

  • Buspas jestem za (2)

    Nie jestem posiadaczem prawa jazdy poruszam się komunikacją miejską i tak czasami się zastanawiam po co tyle krzyku o buspas! Ciagla narzekanie że korki ze korki ze korki!!! A może by tak zerknąć kto powoduje te korki! Jeden samochód Jeden tylko kierowca w środku, dzieci samochodem do szkoły najlepiej pod sama klasę a przecież można zgarnąć gromadkę dzieci i zawieść je do szkoły czy nie było by bardziej Eko i mniej samochodów powodujących korki???? Patrząc na korek to na 30 aut w ponad polowie w środku tylko jedna osoba. Przecież korków nie powodują autobusy! Miłego dnia

    • 14 17

    • nie wszyscy maja lewe rece jak ty i maja pj (1)

      polecam fajna sprawa być niezależnym o szczurzej propagandy

      • 7 4

      • Bezczelny jesteś koleś ! Bowiem to nie

        kwestia lewych rąk a talentu do prowadzenia samochodu - nie każdy w wieku t. zw. produkcyjnym nadaje się na kierowcę.

        Zatem chcesz więcej tragedii na drogach z winy takich kierowców, gdzie i ty możesz być poszkodowanym ?

        Większość takich osób po zdobyciu jakimś cudem pj widząc, że cały czas robią za kierownicą niebezpieczne manewry i poprawa nie nadchodzi, rezygnują z prowadzenia samochodów - zostawiają to innym w swojej rodzinie lub sprzedają auta.

        Tu najgorsi są tacy co mocno kiepsko jeżdżą (W tym powodują co jakiś czas drobne kolizje), ale uważają siebie za super kierowców.

        Tu teść mojego brata miał kolegę, co zaczął od drobnych kolizji, a swój "super talent" do prowadzenia aut zakończył spowodowaniem wypadku śmiertelnego, w którym zginęły inne osoby prócz niego, w tym jego żona.

        Wspomnę jeszcze o tych, którym odebrano pj z powodu np. alkoholizmu. Ci ludzie mają jeździć autami na nielegalu czy autobusami jako pasażerowie ?

        Zatem koleś nie wypominaj chamsko komuś brak prawa jazdy i tego że woli jeździć autobusami.

        • 1 0

  • Halo trojmiasto.pl?? (2)

    Nie widzicie ze mamy dosyć waszej retoryki o tym ze wrogiem miasta sa samochody? Czas sobie z tego sprawe zdac. Nie damy sie omamic. Nie wszyscy. Piszecie te swoje artykuly tak stronniczo ze do polowy dojsc nie mozna. Gdzie obiektywizm? Piszecie ze zyje sie lepiej, a spojrzcie co się dzieje, ni3 jestesmy glupi, to ze rząd mowi z3 zywnosc tanieje gdy kazdy widzi ceny ni3 znaczy ze teraz wszedzie tak mozna

    • 14 8

    • Załóżmy, że zrobią po Twojemu

      Szerokie ulice do centrum, ludzie wsiadają masowo do samochodów. Wszyscy stają na światłach przed centrum. Korek na kilka kilometrów, absolutny brak miejsc parkingowych. Będziesz pierwszy do narzekania na te korki. Miejsce dla samochodów w centrum już się skończyło i trzeba to przyjąć do wiadomości.

      • 6 1

    • Kto ma koleś mieć dość retoryki redakcji ?

      Jako kierowca auta nie czuję się z tobą solidarny i proszę nie pisz "my kierowcy", bo nie zgadzam się z tobą.

      • 3 1

  • Morska

    Codziennie autobusem jeżdżę Morską w korku i uważam, że buspasy są bardzo potrzebne
    Na Morskiej jest ich stanowczo za mało a jest miejsce żeby te buspasy dodatkowe zrobić
    A co będzie jak rozbuduje się Pekin i powstanie osiedle w miejscu TOSU
    już teraz rano stoimy
    apel do władz: ul. Kartuska stoi codziennie,coś z tym zrobicie
    dlaczego zrobiono szeroki chodnik przy skrzyżowaniu z Morską zamiast prawoskrętu do Morskiej dla samochodów i autobusów

    • 7 10

  • Brawo Gdynia za buspasy. Wreszcie powstał buspas na Kieleckiej i Rolniczej. Buspasy nie tworzą korków, tylko je likwidują.

    Jeszcze trzeba dokończyć obiecany buspas na Małokackiej do skrzyżowania na Witominie.
    Wreszcie można normalnie dojechać do domu i pracy, Kto chce niech się kisi w korku w blachosmrodzie, może się przesiąść do autobusu.
    Chcemy zielonego miasta dla ludzi, nie dla samochodów.

    • 13 23

  • fatalnie!!!

    bus pas ma sen jeśli jest budowany dodatkowy pas
    a nie zwezany z dotychczas obowiazujacych

    • 15 8

  • a skąd te gigantyczne pieniądze na buspasy (1)

    farba tyle nie kosztuje, a przecież tylko malują a nie budują!
    na morskiej to jest dramat!

    • 15 2

    • f

      i to farbą, której np ma Rolniczej już nie widać. Farba po terminie? rozcieńczona? a może plakatowa

      • 5 1

  • (1)

    A na Hutniczej (utrzymującej pół Gdyni) coś powstanie ? chodnik na całej długości ? ścieżka rowerowa ? buspas ? NIC !? To może chociaż przejście piesze z Hutniczej na Wiśniewskiego ???

    • 10 2

    • Na Hutniczej trzeba wydzielić TIRpas i będzie się płynnie jeździć

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane