• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Buspasy w Gdyni to krótkie odcinki odcięte farbą od jezdni (11)

    Powodują jeszcze większe korki

    • 141 79

    • za 22,5 mln zł

      • 14 7

    • nieprawda (5)

      autobusy nie stoją jak inne auta. Poza tym musiałbyś wyburzyć połowę Gdyni, żeby zrobić osobne buspasy (czego nie robi się nigdzie na świecie)

      • 24 18

      • To trololo, on nie ma być logiczny (4)

        • 15 3

        • nie dziwi (3)

          skoro nadaje z podlaskiego tego zagłębia PiS siedliska ciemnoty, zabobonu i wiary w gusła.

          • 10 9

          • weź leki (2)

            • 5 4

            • odstaw grzyby (1)

              • 1 5

              • wypij

                • 1 1

    • Wszędzie buspasy to odcinki odcięte farbą od jezdni (1)

      Ba, to cały czas jest fragment jezdni. No ale skąd w Barczewie mają o tym wiedzieć.

      • 19 8

      • ty w Meksyku wiesz najlepiej

        • 5 5

    • Nie narzekam, mogłoby być ich więcej.

      • 7 4

    • Naucz się raz na zawsze że korki powodują tylko kierowcy samochodów osobowych.

      Nie buspasy, wąskie drogi, remonty, zima itp. Te czynniki mogą ewentualnie przesuwać problem w czasie i przestrzeni.

      • 7 1

  • (5)

    Buspasy...pięknie malowane pasy....kiedy tunele,nowe drogi,infrastruktura dla mieszkańców....ehh.

    • 120 30

    • (1)

      Teraz to trzbeba walczyc o przetrwanie, horala tyle kasy zabral samorzadom ze nic nie bedzie

      • 9 10

      • aziewiczowi idź się wypłacz

        • 6 6

    • i bardzo dobrze

      stop blachosmrodom

      • 8 17

    • trollu

      nie zauważyłeś potężnego remontu 2km obydwu pasów Morskiej?

      • 5 8

    • samolociki będą, to najwazniejsze

      • 4 5

  • To teraz biletomaty należy postawić (6)

    I będzie git

    • 35 14

    • A co nie masz komórki?

      To było fajne 10 lat temu teraz w telefonie wszytko ogarniesz

      • 9 7

    • Prościej wymalować na ścianie budynku

      Szczurek i czarodziejski ołówek

      • 5 8

    • (1)

      Ale najpierw koniecznie duża podwyżka ce biletów.

      • 2 2

      • duża - 4 złote / miesiac

        weż człowieku nie pajacuj

        • 7 2

    • Najbardziej w buspasach (1)

      wkurzają Janusze, którzy wbrew przepisom z nich korzystają. Najgorzej jest chyba na wjeździe z Morskiej na Estakadę. Notorycznie, ktoś przejeżdza przez buspas a człowiek który wjeżdza na prawoskręt musi uważac na szybko jadące buspasem samochody osobowe.

      W Wlk. Brytanii praktycznie na każdym Buspasie jest system kamer, które monitorują czy ktoś nie łamie przepisów. Mandaty przychodzą bardzo szybko = dodatkowy wpływ do kasy miasta.

      • 12 2

      • Lecz się na nogi bo na głowę już za późno. Człowieku!!! Zmieniasz pas więc musisz ustąpić pierwszeństwa, niezależnie czy pojazd znajdujący się na tym pasie jest tam legalnie czy nie. Zacznij jeszcze mieć pretensje do tego, że przy zmianie pasa, gdzie buspas nie występuje, też musisz uważać na samochody jadące obok. Żenada.

        • 2 9

  • Opinia wyróżniona

    Szybko się jedzie raczej (1)

    I nawet kierowcy wpuszczają autobus do ruchu. Magia.

    • 46 28

    • Jakiś czas temu był artykuł o tym że nowe przejście dla pieszych na Pogórzu będzie bardzo drogo kosztować, ale będzie automatyczne, że podchodzi pieszy i zapala się zielone światło, ostatnio tam przechodziłem i normalnie musiałem nacisnąć przycisk i czekać. Może to jakiś wałek?

      • 5 0

  • To prawda, że od września nie będzie darmowych przejazdów dla uczniów? (7)

    To fajnie składa się w połączeniu z likwidacją szkół.

    • 46 14

    • nieprawda

      • 10 6

    • (2)

      zastanawiam się w jakim celu piszesz te kłamstwa?

      • 9 6

      • pewnie Marcinek Ch płaci (1)

        wytropił już tę mafię watowską wśród swoich kolegów? czy bez mapy nie da rady?

        • 6 3

        • jakiś portal na fb o tym napisał , ktoś udostępnił na grupie Gdynia jest zarąbista

          ludzie zaczynali wierzyć w to a ZKM odpowiedzieli na wiadomość że to kłamstwo

          • 3 1

    • klamstwo

      jakas grazynka na fb tak napisała a niczym to nie jest podparte

      • 4 6

    • prawda, budżet Gdyni to ruina

      • 9 5

    • darmowe bilety

      Jak bardzo zacofaną osobą trzeba być, żeby pisać o istnieniu darmowego biletu.
      Pincet plus też jest za darmo?

      • 3 0

  • Buspasy w gdyni to porażka tak jak malowane ścieżki (2)

    Prowadzą z nikąd do nikąd.

    • 96 37

    • Buspasy na Morskiej są bezsensowne.

      Przerywane, nie wiadomo dlaczego np nie ma ciągłości od estakady do Kalksztajnów (dalej też by się dało) w kierunku centrum. Brakuje tam kilkadziesiąt metrów, a miejsce jest. To samo od Kauflandu do AM. Spokojnie zmieściłby się zarówno parking jak i buspas. Podsumowując, są to wyrzucone w błoto pieniądze, brandzlowali się z tym nie wiadomo ile czasu, a skutek mizerny. Samochodem i tak jest szybciej. Z kolei te nowiutkie linie dopiero co malowane na Rolniczej za bagatela 160 tys. PLN już się wycierają.

      • 9 5

    • DOŚĆ

      Czegoś tu nie rozumiem...

      Skoro wyprowadza się samochody z śródmieścia to po co dalej daję się zgodę na budowę nowych osiedli w centrum, gdzie wiadomo że to kolejne dodatkowe samochody?
      Przecież te samochody fizycznie nie wyparują.
      Wojciech porównuje Gdynię do Berlina ,tylko różnicą jest to że w tych miastach są potężne piętrowe parkingi by zostawić samochód i korzystać z komunikacji .
      Szkoda że nie ma w tym mieście opozycji,bo opozycja w postaci Horały to żadna opozycja.
      Smutno patrzeć jak to miasto z roku na rok umiera, stając się tylko turystycznym celem i areną d**ilnych imprez z której my mieszkańcy mamy zero. Bo pisząc o korzyściach ,zapomina się o tym ile np inwestorów prywatnych traci prowadząc biznes w centrum.

      I największym smutkiem jest to że my gdynianie wybierzemy na prezydenta Marka Ł..... Bo mamy syndrom Sztokholmski

      • 5 5

  • Najbardziej lubią je producenci białej farby. (4)

    • 92 18

    • Kurdupel jeszcze nie powolal narodowej fabryki farby? Koledzy horaly mogliby zostac prezesami za 20.000

      • 4 7

    • byłeś kiedyś w Londynie? (1)

      nigdzie nie robi się inaczej niż wymalowanie pasów na drodze - chyba ci się pomyliło ze ścieżką rowerową

      • 9 5

      • Nie nidzie tylko rzadko. Brisbane, Australia. Stambuł, Turcja.

        • 0 0

    • Kilka milionów na przebudowę centrum i rozszerzenie strefy płatnego parkowania i tyle samo na farbę.

      • 3 1

  • Mogły by być dłuższe...a nie odcinkowe

    Jeżdżę z centrum na Pogórze i jest trochę szybciej autobusem...ale wystarczy ze dojedziemy do centrum Obłuża a potem pakujemy się i tak w wąskie gardło na Kwiatkowskiego ...i czar pryska.

    • 63 13

  • wszędzie inwestycje, tutaj farba na dziurawe drogi. (2)

    Czy rondo na puckiej zawsze będzie tak wyglądało? Może zmieści się tak kontrbuspas?

    • 72 13

    • (1)

      Odpowiedz tak rono tak będzie wyglądało a co byś jeszcze więcej chciał?

      • 1 1

      • na środku ronda napis arka Gdynia albo pomnik szczurka

        • 2 4

  • Jeszcze wieksze korki przez te buspasy. (17)

    Na szczescie od lutego wyprowadzam sie do Gdanska, to takie nowoczesne miasto. Dostalem prace w korpo w Olivia Star.

    Zbyszek z Witomina

    • 62 49

    • Polecam okolice szadolek, rok i wrócisz

      • 17 5

    • Oj Zbyniu, Zbyniu... (1)

      w nowoczesnym mieście Gdańsk są jeszcze większe korki niż w Gdyni. Ale nic, wyprowadzaj się. Jednego blachosmroda w Gdyni mniej !

      • 22 9

      • a ON skad ma to wiedzieć?

        skoro PiSze z Podlaskiego za diengi

        • 6 4

    • Oliwę widziałeś w najlepszym wypadku na pocztówkach (4)

      Ale faktycznie z gdyńskiego smutnego grajdoła podatnicy masowo uciekają do ościennych gmin i nie jest to powód do śmiechu.

      • 7 5

      • Wszędzie tak jest (2)

        W Gdańsku różnicy jest tylko tyle, że "ościenne gminy" zostały włączone do granic miasta.

        • 8 1

        • Ale komunikacja i drogi lepsze (1)

          • 2 5

          • Raczysz kpić

            • 3 1

      • masowo?

        masz kolorowe sny...

        • 1 0

    • Korki (3)

      Buspas na Witominie nie pomoże dopóki nie będzie drogi prosto na obwodnice.

      • 4 6

      • Jasne (2)

        Dla jednej malutkiej dzielnicy wybudują obwodnice dookoła jej, na Witomino prowadzą aż 3 drogi dojazdowe od Gdyni i jedna od Chwarzna, w zupełności wystarczy

        • 4 5

        • (1)

          Eh, czyli dalej nie wiesz o co chodzi, a się wypowiadasz.

          Ta droga nie jest dla Witomina a dla całej Gdyni Zachód. W tym momencie cały tranzyt odbywa się tą ścieżynką osiedlową czyli Chwarznieńską.

          Chodzi o połączenie Zachodu z Centrum w taki sposób, by 20 tysięcy ludzi nie tonęło w ich spalinach.

          • 3 3

          • "Cała Gdynia Zachód" ach ta megalomania. Otóż nie! Na zachód prowadzi jeszcze ul Wielkopolska oraz Obwodowa z rozwidleniem na Estakade więc są alternatywy na wydostamie się z pominięciem Witomina

            • 3 2

    • Powodzenia (2)

      Pewnie będziesz tłukł się z Jasienia co ranek? Zbiorkom w Gdańsku jest dużo gorszy niż w Gdyni i zdecydowanie mniej awaryjny

      • 5 4

      • Z przymorza. Piszo 5 minut

        • 2 2

      • Czemu z Jasienia.mieszkam Jelitkowski Dwor,kilkaset metrow od plazy

        • 2 1

    • Ja juz dwa lata temu przeprowadzilem sie i w Gdansku nie ma takich problemow

      • 2 4

    • trol, ale przynajmniej zabawny

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane