Fakty i opinie

Buspasy we Wrzeszczu: projekty są za drogie

Najnowszy artukuł na ten temat

Będzie nowy buspas na Chwarznie

Buspas na al. Żołnierzy Wyklętych ma powstać na jezdni w kierunku lotniska (po lewej stronie).
Buspas na al. Żołnierzy Wyklętych ma powstać na jezdni w kierunku lotniska (po lewej stronie). fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl

Oferty na zaprojektowanie buspasów na ul. Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych są znacznie droższe, niż zakładali gdańscy urzędnicy. W drugim przetargu ta różnica okazała się jeszcze większa niż w pierwszym podejściu.



Potrzebne są kolejne buspasy w mieście?

tak, należy wciąż usprawniać komunikację miejską 51%
tak, ale wybór miejsc musi być przemyślany 16%
nie, komunikacja zyskuje niewiele, a kierowcy dużo tracą 17%
nie, należy nawet zlikwidować część już istniejących 16%
zakończona Łącznie głosów: 1351
Pod koniec roku zapowiadaliśmy, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przymierza się do ogłoszenia przetargu na opracowanie projektu wytyczenia dwóch buspasów we Wrzeszczu:
  1. od skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (jezdnia w kierunku Portu Lotniczego łącznie z rondem)
  2. od przystanku autobusowego "Słowackiego - Działki" do skrzyżowania ulic Słowackiego - Potokowa w kierunku Wrzeszcza

Pierwszy przetarg został unieważniony w połowie stycznia, bowiem jedyna oferta, jaka wpłynęła - od firmy Nevora Projekt na kwotę 531 tys. zł - była ponad dwukrotnie wyższa, niż zamierzał przeznaczyć inwestor. DRMG zarezerwowała na ten cel 200 tys. zł.

Czytaj też: "Wąskie gardła" na trójmiejskich drogach

Postępowanie powtórzono. W środę urzędników znów czekała przykra niespodzianka. Budżet zadania nie zwiększył się i wciąż wynosił 200 tys. zł. Za to wzrosły oczekiwania wykonawców. Europrojekt Gdańsk wycenił swoje usługi na niemal 924 tys. zł, zaś spółka Highway zażyczyła sobie ponad 1,236 mln zł.

Zobacz też: Kto powinien móc korzystać z buspasów?

Należy zatem spodziewać się, że i tym razem przetarg zostanie unieważniony.

Wstępna koncepcja ruchu na rondzie de la Salle po wprowadzeniu buspasów.
Wstępna koncepcja ruchu na rondzie de la Salle po wprowadzeniu buspasów. materiały prasowe
Przypomnijmy, że buspas na al. Żołnierzy Wyklętych ma mieć ok. 1,8 km długości, a jego powstanie wiązało się będzie z przebudową jezdni, która będzie miejscami poszerzana kosztem lewego i prawego pobocza.

Czytaj też: Czy w Gdańsku powstaną kontrapasy dla autobusów?

Z kolei buspas na ul. Słowackiego będzie liczył ok. 870 m. W związku z jego powstaniem istniejące pasy jezdni będą zwężone z 3,5 do 3 m oraz dobudowany zostanie odcinek jezdni po prawej stronie o szerokości 2 m.

Z analiz drogowców wynika, że po wybudowaniu obu buspasów pojazdy komunikacji miejskiej zaoszczędzą ok. czterech minut na Słowackiego i ok. sześciu minut na al. Żołnierzy Wyklętych.

Opinie (127) 7 zablokowanych

  • (2)

    Może to i lepiej, znów wygrałaby najtańsza oferta i efekt byłby jak ze wszystkimi inwestycjami w tym mieście. Torowisko na stogach np, lub nowa bulońska. Śmiech.

    • 70 44

    • to była zaledwie oferta na projekt, wykonanie projektu to zupelnie inna bajka (1)

      • 19 0

      • to wszystko zależy od grubości oferty w kopercie od zasłużonej córki leśniczego.

        na potrzeby Srebrna+ Dwie Wieże

        • 1 0

  • (1)

    Firmy dobrze wiedza jaki jest budzet i daja wyzsze oferty

    • 27 20

    • bo wiedzą, że

      tyfusowo można walnąć na kasę i za mniej nie ma sensu platfusom robić czego kolwiek

      • 6 6

  • Przecież wystarczy napisać BUS na prawym pasie (8)

    • 118 43

    • Widać w Gdańsku tego nie kumają

      Niech spytają się w Gdyni, tam są najlepsi eksperci od malowania po asfalcie.

      • 56 0

    • (1)

      Ale to kosztuje miliony...

      • 9 1

      • W Gdańsku to być może będą chcieli.dobudować ten pas. W Gdyni tylko.malują

        • 15 4

    • (1)

      A co z informacjami dla kierowców niewidomych?

      • 20 2

      • już są - wyboje

        • 3 0

    • Niby tak ale wszystko kosztuje

      Trzeba sporządzić dokumentację, projekt, przegłosować go (czyt. przekupić), zamówić farbę spełniającą wszystkie normy, do tego wypożyczyć maszynę która to namaluje, zatankować unijne paliwo bo jak będzie z pisowskiej stacji to skargi do TSUE murowane. Poza tym przetarg na wykonawcę, wstrzymanie ruchu, odbiór, no i jakieś premie trzeba sypnąć żeby starczyło chociaż na kubełek kurczaków, pączki i pepsi.

      • 16 2

    • "Автобус" - tak trzeba obecnie pisać, żeby dla kierowców było jasne.

      • 7 4

    • A czemu na prawym ?

      Marnotrastwo bus pas powinien iść środkiem drogi rozkłady lini po nich kursujących powinny być tak zsynchronizowane żeby autobusy mogły się wahadłowo przemieszczać po jednym pasie w obu kierunkach wymagało by to wprowadzenia systemu zawiadującego środkami komunikacji które po takim pasie się przemieszczają żeby się mijały np na śluzach Ze światłami do zjazdów na przystanki. W ten sposób oszczędzamy jeden pas ruchu poświęcony bus pasy na którym odbywała by się jazda autobusów jednokierunkowo jeden pas to jest dodatkowa przepustowość rzędu 1500 pojazdów / h

      • 3 2

  • A urzędnicy nie mogą tego sami zaprojektować? Są tam przecież ludzie z odpowiednim wykształceniem. (11)

    Boją się odpowiedzialności czy o co chodzi?

    • 103 19

    • nie umio (1)

      do urzędów trafiają najmniej zdolni i pracowici absolwenci uczelni

      • 35 9

      • oj już nie psioczcie na administrację. Są tam też bardzo ogarnięci ludzie. (nie mówię że wszyscy ale spora liczba).

        • 4 2

    • Moze jeszcze maja sami zbudowac? (4)

      • 11 5

      • może była by jakaś z nich wtedy korzyść

        • 12 3

      • Po polsku już nie umie pisać ?

        Czas zejść z budowy i iść do szkoły.

        • 4 0

      • (1)

        zdecydowanie tak , powinni zbudować

        • 1 1

        • zdecydowanie nie

          lepiej niech to robią fachowcy

          • 1 0

    • (3)

      W DRMG niestety pracują ludzie ze słabymi kwalifikacjami, słabo opłacani, którzy nie ogarniają kilku tematów na raz prowadzonych na ich zlecenie przez różne biura. Dodatkowo panicznie boją się kontroli różnych instytucji, w sumie słusznie w Państwie policyjnym jakim stała się PL. Stąd firmy, które wielokrotnie z nimi współpracowały dają ceny zaporowe za straty moralne z okazji obcowania z tymi "fachowcami".

      • 13 3

      • (2)

        I powinni się bać. Dość nietrafionych "inwestycji" za grube miliony, takie jak tristar czy mevo, za które nikt nie idpowiada.

        • 7 2

        • (1)

          tristar działa. pisałem pracę magisterską kilka lat temu (2016) która miała wykonać pomiary przepływu samochodów na kilku krzyżówkach. A następnie porównać z wynikami z pracy magisterskiej przed 2ch lat (2013/14).
          Po przyjęciu modelu oraz wyliczeniach wyszło że nawet 14% usprawniony ruch na niektórych krzyżówkach. Na niektórych za to mowa o kilku procentach lub braku. (weźcie pod uwagę że natężenie samochodów wzrosło przez 2 lata. Czyli nawet wynik 0% oznacza że jest poprawa bo ten zachowany przepływ z tym przed dwóch lat kiedy to było mniejsze natężenie.

          Mevo - firma zgłosiła i przekazała ofertę. Nikt nie kazał im dać tak niskich stawek. Miasto zaś nie może odrzucić oferty w myśl że wywróżyli z fusów. Złożenie oferty następnie podpisanie odbywa się na podstawie prawnie obowiązujących przepisów oraz same umowy wiązały obie strony.

          • 1 3

          • W 2014

            Elementy systemu były już zainstalowane i sygnalizacja celowo spowalniała ruch- lepiej porównać z 2008-10, a nawet wcześniej, ruch był tam wielki od zawsze, wiec nie ma co zwalać, ze więcej samochodów...

            • 1 2

  • Chyba rozsądek tym razem po stronie urzędników.

    Inwestycje to jedno, ale zawyżone wyceny przy samych ofertach też nie powinny być z marszu klepnięte.

    • 33 14

  • (4)

    Śmiech ma sali te wszystkie pseudoinwestycje

    • 48 21

    • a co proponujesz? (2)

      Nie marnuj czasu na czczą krytykę. Zajmij stanowisko i przedstaw argumenty.

      • 6 1

      • proszę bardzo: (1)

        wiadukt nad rondem i prawdziwie bezkolizyjne skrzyżowanie z obwodnicą.

        Ale wiem, w Gdańsku "nie da się", trzeba robić przejścia naziemne, likwidować wiadukty ("bo bszytkie") i tunele ("bo tesz bszytkie") i walić co 100 m światła + progi zwalniające. W zamian droga, niesprawna, śmierdząca i wiecznie spóźniona (i to nie przez te mityczne korki) komuna miejska. Aaa i zapomniałem - autobusy też by jechały po wiaduktach (wooow niesamowite!!!.

        PS. nie, korek nie "przesunie się" dalej, to nie perpetuum mobile, które raz puszczone nigdy nie maleje (jak to próbują społeczniaki przedstawiać).

        Do miejsca z obwodnicą już odchodzi od niego co najmniej 30% ruchu, do tego korki robią się uwaga niesłychane! na światłach i kolizyjnych skrzyżowaniach.

        • 8 2

        • Tworzenie miast dla samochodów. wypitalaj do USA. tam tak robili. Tylko nie wracaj. (Też sie ogarnęli że to nie działa. i gruby hajs inwestują w ride&park teraz)

          • 0 0

    • Pseudoinwestycje

      to niestety są w Gdyni

      • 1 2

  • (2)

    szkoda, mam nadzieje, że jednak buspasy kiedyś powstaną. To newralgiczne miejsce w mieście dla wielu dzielnic

    • 29 22

    • (1)

      Gdynia jest specjalistą w budowaniu.. przepraszam malowaniu buspasów.

      • 2 0

      • Tylko tu miałoby to być sensownie bo na nowych pasach

        • 1 1

  • no bo nie można było odrazu tego zrobić parę lat temu... (6)

    Brawo ...

    • 73 10

    • To samo pomyślałem. Zupełnie niedawno budowali tą ulicę (4)

      Skrajna niegospodarność. Nie można było od razu zaprojektować i zbudować tych bus pasów? Tak trudno było przewidzieć że będą potrzebne? Tak jest ze wszystkim w tym chorym państwie. Elektrownię w Ostrołęce zaprojektowali na węgiel ale teraz przerobią ja na gaz. Winnych takich decyzji powinno się wsadzać na długie lata do pierdla. To są prawdziwi bandyci. Nie wierzę ze ktoś tego nie zaplanował żeby zarobić...

      • 12 4

      • Wtedy wierzyli w bajki że poszerzanie dróg likwiduje korki (1)

        Oczywiście skończyło się tak samo jak na każdej poszerzanej drodze - korki wróciły po roku. Może nie popełnią tego samego błędu z nową politechniczną i wreszcie zbudują sam tramwaj bez drogi.

        • 8 1

        • jak się słucha Jamroza to tak się kończy

          • 0 0

      • Ale...

        ... po co mieszać w to państwo? Przecież drogi w mieście, to tylko i wyłącznie sprawa samorządu. Poruszenie tematu Ostrołęki też bardzo "pasuje" w tym miejscu.

        • 3 0

      • Nie ładnie.

        Takie zarzuty przeciwko Prezydentowi Miasta. Prezydentowi 1000 Lecia?

        • 1 1

    • pamiętam

      miejscy aktywiści już wtedy mówili, że trzeba przynajmniej na etapie projektu uwzględnić miejsce na transport publiczny. odpowiedź była, że wcale nie jest potrzebny. bo nie będzie korków.

      • 9 0

  • w Gdańsku na nic nie ma pieniędzy. (6)

    można było nie sprzedawać GPEC, pieniądze za ogrzewanie zostawałby w Gdańsku a nie płynęły do Lipska,

    • 85 23

    • i Sauru... i niedługo nowej spalarni budowanej na kredyt...

      nie wiem jak to może być zgodne z prawem żeby budować za publiczne pieniądze infrastrukturę zadłużając miasto po uszy a zyski z jej użytkowania oddawać zagranicznym firmom

      • 23 4

    • to było 15 lat temu. Inaczej dziś w ogóle GPECu by nie było. Dobrze, że sprzedali - przynajmniej jest ciepło (4)

      Rząd zadusił samorządy finansowaniem oświaty, socjalów różnych, obniżył im wpływy z podatku PIT - to i są rezultaty - nie ma kasy na inwestycje !!!!

      Adres narzekań - jest na Nowogrodzkiej.

      • 24 13

      • 15 lat temu i teraz nowogrodzka nie ma nic do Gdańska

        • 6 6

      • Po stokroć....dokładnie tak

        ...no ale te argumenty nie dotrą do piszacej tutaj "smarkaterii" tudzież "ciemnego ludu" zapatrzonego w wodza z nowogrodzkiej.Dla nich wszystko jest proste ,jak te nieszczesne 500+ które pisdał....jakakolwiek dyskusja z dyletantami o IQ zbieżnym do zera jest bezsensowna, oni wiedza, że gdyby GPEC był "nasz narodowy" to Gdańsk byłby miastem"mlekiem i miodem " płynącym :-)))

        • 10 6

      • Czy w innych miastach w Polsce, tych większych i mniejszych ludzie masowo poumierali z zimna? (1)

        Czy te przedsiębiorstwa produkujące ciepło, które nie zostały sprzedane popupadały na pysk a w miastach zabrakło ogrzewania i ciepłej wody? Nie wszędzie tak ochoczo sprzedawano miejskie spółki w zamian za posady w radzie nadzorczej. Żeby było smieszniej, GPEC został kupiony przez ...miejską spółką tylko że niemiecką.

        • 7 2

        • Zobacz co jest w Elblągu, niestety też nie jest dobrze, a jest to lokalna elektrociepłownia.

          • 0 3

  • O ludzie! (6)

    Ceny z kosmosu. Kiedy ta drożyzna się skończy.

    • 39 12

    • Trzeba poczekać na Wiosnę.

      No.

      • 3 2

    • Koszty pracy wzrastają, materiałów, robocizny. W dodatku prawo wymaga ekspertyz, pozwoleń, zgód i opinii. Normalna cena, z czego 50% to przez chore państwo.

      • 8 3

    • jutro albo pojutrze, ewentualnie popojutrze

      • 2 0

    • Gdynia wykupuje wojenne zapasy farby, to i braki są.

      • 3 0

    • jak ty zmondrzejesz

      • 1 2

    • Po pisie

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.