• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy we Wrzeszczu: projekty są za drogie

bra
19 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Buspas na al. Żołnierzy Wyklętych ma powstać na jezdni w kierunku lotniska (po lewej stronie). Buspas na al. Żołnierzy Wyklętych ma powstać na jezdni w kierunku lotniska (po lewej stronie).

Oferty na zaprojektowanie buspasów na ul. Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych są znacznie droższe, niż zakładali gdańscy urzędnicy. W drugim przetargu ta różnica okazała się jeszcze większa niż w pierwszym podejściu.



Potrzebne są kolejne buspasy w mieście?

Pod koniec roku zapowiadaliśmy, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przymierza się do ogłoszenia przetargu na opracowanie projektu wytyczenia dwóch buspasów we Wrzeszczu:
  1. od skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (jezdnia w kierunku Portu Lotniczego łącznie z rondem)
  2. od przystanku autobusowego "Słowackiego - Działki" do skrzyżowania ulic Słowackiego - Potokowa w kierunku Wrzeszcza

Pierwszy przetarg został unieważniony w połowie stycznia, bowiem jedyna oferta, jaka wpłynęła - od firmy Nevora Projekt na kwotę 531 tys. zł - była ponad dwukrotnie wyższa, niż zamierzał przeznaczyć inwestor. DRMG zarezerwowała na ten cel 200 tys. zł.

Czytaj też: "Wąskie gardła" na trójmiejskich drogach

Postępowanie powtórzono. W środę urzędników znów czekała przykra niespodzianka. Budżet zadania nie zwiększył się i wciąż wynosił 200 tys. zł. Za to wzrosły oczekiwania wykonawców. Europrojekt Gdańsk wycenił swoje usługi na niemal 924 tys. zł, zaś spółka Highway zażyczyła sobie ponad 1,236 mln zł.

Zobacz też: Kto powinien móc korzystać z buspasów?

Należy zatem spodziewać się, że i tym razem przetarg zostanie unieważniony.

Wstępna koncepcja ruchu na rondzie de la Salle po wprowadzeniu buspasów. Wstępna koncepcja ruchu na rondzie de la Salle po wprowadzeniu buspasów.
Przypomnijmy, że buspas na al. Żołnierzy Wyklętych ma mieć ok. 1,8 km długości, a jego powstanie wiązało się będzie z przebudową jezdni, która będzie miejscami poszerzana kosztem lewego i prawego pobocza.

Czytaj też: Czy w Gdańsku powstaną kontrapasy dla autobusów?

Z kolei buspas na ul. Słowackiego będzie liczył ok. 870 m. W związku z jego powstaniem istniejące pasy jezdni będą zwężone z 3,5 do 3 m oraz dobudowany zostanie odcinek jezdni po prawej stronie o szerokości 2 m.

Z analiz drogowców wynika, że po wybudowaniu obu buspasów pojazdy komunikacji miejskiej zaoszczędzą ok. czterech minut na Słowackiego i ok. sześciu minut na al. Żołnierzy Wyklętych.
bra

Opinie (127) 7 zablokowanych

  • Milion złotych za projekt??? (5)

    Niech mi ktoś wytłumaczy skąd się biorą tak horrendalne koszty? Ale poważnie. Ilu ludzi pracuje nad takim projektem i ile czasu to zajmuje? Ile można rysować 2 km drogi? No strzelam - 8 inżynierów niech robi tylko to przez 4 miesiące. Powiedzmy 10k brutto na głowę. To daje 320k. Koszty (biuro, oprogramowanie, komputery) 80k, zarobek 100k. Mamy 500k.

    • 30 8

    • ale to samnorzad tu ceny sa.... samorzadowe- doic mozna do oporu

      • 3 5

    • Zapomniałeś o łapówce i to pewnie nie jednej. Przetarg sam się nie wygrywa.

      • 1 4

    • Powodzenia! Mamy nowego projektanta z biznesplanem...

      • 3 3

    • 8 osób przez cztery miesiące to ponad 5 tys. godzin pracy nad projektem

      Mogliby narysować w skali 1:1
      Bezpośrednio na asfalcie.

      • 4 1

    • zapomniałeś o branżystach

      Narysować przebudowę drogi to "pikuś". Pomyśl co się dzieje kiedy trzeba przerobić instalacje wodne, elektryczne, kanalizacyjne i 20 innych które są w ziemi a ty nie masz pojęcia że taka nowa droga nagle zaczyna je przecinać.
      Nagle nie 8 osób chce wypłatę a 30.

      • 2 1

  • Za wysokie oferty? Urzędnicy w Gdańsku bez mrugnięcia okiem akceptuja milion PLN na serial TVN

    Konferencja jutuberek w ECS za 500 tys. tez specjalnie nikogo w urzędzie nie skłoniła do żadnej refleksji.
    Bez przetargów, bez zastanawiania się czy to jest tego warte, bez żadnych negocjacji.
    Po prostu są w mieście priorytety i priorytety.

    • 39 11

  • (1)

    Zamiast kombinować w przebudowę jezdni wystarczy wziąć pędzel i przemalować prawy pas na buspas. Przestańcie wreszcie ciągle bawić się w półśrodki!!!! Kierowcy i tak będą do przodu, bo mają jeden pas na Trasie Słowackiego i jeden na starej Słowackiego.

    • 17 18

    • Przemówca to chyba w Gdyni projektuje drogi ?

      • 5 1

  • Gdański sposób, udając ze coś się robi tak naprawdę nie robić nic

    To nic że buspasy zwiększają wielokrotnie przepustowość i umożliwiają wielu ludziom przesiadkę na transport zbiorowy. Najważniejsze, żeby kierowców zza obwodnicy wciąż dobrze stało się w korkach

    • 12 9

  • Tam nic nie będzie dobudowywane... będzie pociągnięcie farbą po ulicy i tyle.

    Co tu projektować???

    • 13 7

  • Tyle pieniędzy za namalowane kilku kresek na mapie... (1)

    Przecież to nie jest jakaś wiedza tajemna. Gość z kublem farby, szablon z napisem BUS i jedziesz z robotą. Do tego kilka znaków, ale nie. W Gdańsku wszystko musi trwać latami i kosztować miliony

    • 13 13

    • Mogles wystartowac z oferta za 200zl

      • 9 2

  • Napiszcie artykuł na temat obywatelskich pomysłów

    W komentarzach pod nim znajdziecie najlepsze projekty. Zupełnie za free. Janusz Ch. i Sven już trzymają ręce na klawiaturze.

    • 10 3

  • W Gdyni maja dużo projektów, może by coś odsprzedali

    • 10 0

  • W Trójmieście brakuje zdecydowanego postawienia (3)

    na rozwój komunikacji szynowej (modernizację taboru i zwiększenie częstotliwości SKM, budowę osobnych par torów SKM w stronę Pruszcza i Tczewa, oraz z Chyloni do Rumi, Redy i Wejherowa, utworzenie nowych połączeń PKM do Gdyni Północ i Gdańska Południe a także radykalną poprawę dostępu do przystanków komunikacji publicznej (zwłaszcza węzłów przesiadkowych), głównie stacji SKM i PKM dla niezmotoryzowanych (pieszych i rowerzystów oraz hulajnogowców). Do tego odpowiednia polityka przestrzenna (nowe miejsca pracy w biurowcach głownie przy stacjach SKM i PKM), a także restrykcyjna polityka parkingowa. Wpływy z opłat za parkowanie legalne i grzywien za parkowanie nielegalne powinny być ważnym źródłem finansowania projektów poprawy funkcjonowania komunikacji miejskiej i SKM/PKM oraz kolei regionalnej. Bez tego wszystkie cząstkowe projekty takie jak buspasy będą tylko tworzyć konflikty i koszty, bez rzeczywiście odczuwanej korzystnej zmiany, która jest możliwa i pożądana. Samo deklarowanie stawiania na komunikację zbiorową tylko prowokuje frustracje i możliwość wyżywania się trolli.

    • 19 6

    • Gdzie Polregio, jako szybsza alternatywa (1)

      po torach dalekobieżnych na odcinku Gdynia Chylonia - Gdańsk Gł. dla części pasażerów ?

      Tu przy okazji - gdzie u Ciebie postulat budowy tunelu pod torami w ciągu ulicy Puckiej między st. Gdynia Chylonia a przystankiem SKM Gdynia Leszczynki, gdzie brak jego blokuje zwiększenie częstotliwości kursów SKM - inaczej obecny przejazd dla samochodów w tym miejscu, musiałby być praktycznie zamknięty przez cały okres szczytów przewozowych ?

      Zaś na odrębne tory SKM na odcinku Pruszcz Gd. - Tczew to jeszcze nie czas.

      • 3 1

      • na odcinku Gdańsk Śródmieście - Pruszcz Gdański to już od dawna był (jest czas)

        na budowę dodatkowych torów dla ruchu SKM. Jeśli chodzi o tunel lub inne rozwiązanie problemów wiążących się z przejazdem drogowym w ciągu ulicy Puckiej to oczywiście temat, który powinien mieć priorytet w stosunku do budowy kolejnej obwodnicy Trójmiasta czy innych przewymiarowanych projektów pseudobezkolizyjnych węzłów drogowych wokół niego.

        • 3 0

    • Nie za dużo wymagasz?

      Pani Prezydentka jest u steru 1 rok. Na to wszystko potrzeba czasu, minimum 10 lat.

      • 0 1

  • Dlaczego takie projekty robią firmy zewnętrzene, a nie urzędnicy ?? (3)

    Robić się nie chce po prostu. Najlepiej to produkować sterty papierów, ale zrobić coś konkretnego to już za wielki problem....

    • 23 7

    • Bo w urzędach pracują ludzie bez kwalifikacji, proste. Nikt nie pcha się do budżetówki jak ma jakieś perspektywy.

      • 9 0

    • Równie dobrze sprzątaczka na intelu mogłaby wdrażać nowe procesory. Weź się zastanów. (1)

      • 5 0

      • Zastanowiłem się: jeżeli sprzątaczka potrafi to robić, nie mam nic przeciwko.

        Pytanie jest, dlaczego urzędnicy miejscy NIE potrafią zrobić takiego projektu.
        Nie jest to nic nowego, bus pasy funkcjonują od lat i w obowiązkach jakiegoś działu powinno być właśnie projektowanie czegoś takiego.
        Na zdrowy rozum, tak to właśnie powinno wyglądać.
        A dlaczego nie wygląda ? To ja się właśnie pytam o to.
        Swoje cenne porady odnośnie zastanawiania zostaw kolegom i koleżankom z budyniowego UM.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane