• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos na torach PKM i SKM w Trójmieście. 3 pociągi w naprawie

Maciej Korolczuk
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (245)
Najnowszy artykuł na ten temat PKM z kłopotami, przewoźnik nieprzygotowany?
Opóźnione i przepełnione pociągi to w tym tygodniu smutna codzienność pasażerów korzystających z kolei w Trójmieście. Opóźnione i przepełnione pociągi to w tym tygodniu smutna codzienność pasażerów korzystających z kolei w Trójmieście.

To nie jest łatwy tydzień dla pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej. Powodów utrudnień jest kilka. Na PKM brakuje pociągów, bo 3 z 10 składów należących do Urzędu Marszałkowskiego, z których do tej pory korzystała SKM, zdaniem nowego przewoźnika Polregio nie nadawały się do wożenia pasażerów i w trybie pilnym zostały wysłane do naprawy. SKM odpiera zarzuty, a na urzędniczych przepychankach najbardziej tracą pasażerowie.



Jak często jeździsz koleją po Trójmieście?

Opóźnienia, za krótkie i przepełnione składy, zbyt mała liczba pociągów i problemy z trakcją - tak w ostatnich dniach wygląda podróżowanie koleją po Trójmieście.

Na linii PKM zbiegło się to w czasie ze zmianą przewoźnika, gdzie Szybką Kolej Miejską zastąpiła spółka Polregio. Z perspektywy pasażera zmiana może wydawać się pozorna, przewozy są realizowane głównie tymi samymi szynobusami, które przewoźnikowi użycza Urząd Marszałkowski, będący organizatorem przewozów.

Teoretycznie spółka Polregio powinna otrzymać od Urzędu Marszałkowskiego 10 pociągów. W praktyce okazało się, że jest ich mniej. Gdy zapytaliśmy nowego przewoźnika o przyczyny opóźnień i przepełnionych składów na linii PKM, okazało się, że brakuje pociągów, bo część odjechała na pilny remont do Chojnic.

4 z 10 pociągów nie nadawały się do wożenia pasażerów



- Obecnie usługa realizowana jest przez 6 pojazdów. Z przekazanych przez UM pojazdów 4 nie nadają się do eksploatacji - poinformowała nas spółka Polregio.
Cierpliwość pasażerów w ostatnich dniach wystawiona jest na dużą próbę. Cierpliwość pasażerów w ostatnich dniach wystawiona jest na dużą próbę.
Urzędnicy potwierdzają, że część pociągów wymaga remontu i została wyłączona z eksploatacji, co mogło na początku tygodnia mieć wpływ na utrudnienia.

- W nocy z 10 na 11 grudnia nastąpiło przekazanie przez PKP SKM do Polregio taboru kolejowego, którego właścicielem jest województwo pomorskie, a który wykorzystywany jest do realizacji przewozów na sieci PKM. Niestety w czasie tego przekazania stwierdzono, że 4 z 10 pojazdów nie nadają się do eksploatacji. Pomimo że Polregio zadysponowało do realizacji przewozów na sieci PKM dodatkowo 4 swoje pojazdy, 12 grudnia nie udało się uniknąć problemów z zapewnieniem miejsca wszystkim zainteresowanym pasażerom - przyznaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

3 pociągi do naprawy, 1 wrócił na tory



Jednocześnie dodaje, że sytuację udało się opanować tylko dzięki zastępczym składom podstawionym przez spółkę Polregio. Ostatecznie do naprawy odjechały 3 składy, a 1 udało się włączyć do eksploatacji.

Próbowaliśmy się dowiedzieć, jak poważne są stwierdzone usterki, jaki będzie zakres remontu, jak długo on potrwa i wreszcie - kto za niego zapłaci. Jednoznacznej odpowiedzi się jednak nie doczekaliśmy. Z przekazanego komunikatu wynika, że zakres i koszt remontu będzie znany dopiero za kilka dni.

06:17 15 GRUDNIA 22 (aktualizacjaakt. 07:39)

Pociągi z opóźnieniami przez brak napięcia (63 opinie)

Brak napięcia w sieci. Pociągi Polregio stoją. SKM kursuje normalnie
Brak napięcia w sieci. Pociągi Polregio stoją. SKM kursuje normalnie


SKM odpiera zarzuty



Z wersją Urzędu Marszałkowskiego nie zgadza się Szybka Kolej Miejska. Jak mówi nam Tomasz Złotoś, rzecznik SKM, pojazdy, którymi SKM woziła pasażerów do niedzieli, 11 grudnia, były sprawne i na bieżąco serwisowane.

Jak dodaje, w okresowej naprawie od listopada rzeczywiście przebywa jeden z pojazdów (dwuczłonowy SA 133-031), ale za wiedzą i zgodą UM. W czerwcu przez kilka dni wyłączony był też drugi pojazd (3-członowy SA 136-019), ale w tym przypadku usterkę udało się usunąć już po 4 dniach.

- 6 pojazdów zostało odebranych przez właściciela w nocy z 10 na 11 grudnia, a 3 kolejne pojazdy 12 grudnia. 8 z tych szynobusów do ostatniego dnia poprzedniego rozkładu jazdy woziło pasażerów na liniach PKM - zapewnia Złotoś.- Opisywane przez media perypetie pasażerów, którzy 12 grudnia nie zmieścili się do porannego pociągu z Kartuz do Gdańska, mogły wynikać z tego, że do obsługi tego połączenia przewoźnik wykorzystał krótszy pociąg składający się tylko z jednej jednostki.
Szkoda tylko, że za przepychanki urzędników z przewoźnikami cenę płacą pasażerowie. W imieniu pasażerów i naszych czytelników apelujemy, by chaos udało się opanować jak najszybciej.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (245)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane