• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą kupić dwa trolejbusy na baterie

Michał Sielski
6 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (110)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Za miesiąc dowiemy się jakiej firmy nowe trolejbusy będą jeździć po Gdyni. Za miesiąc dowiemy się jakiej firmy nowe trolejbusy będą jeździć po Gdyni.

Kamery wewnątrz i na zewnątrz pojazdów, porty USB i przede wszystkim baterie pozwalające jeździć tam, gdzie nie ma trakcji. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni ogłosiło przetarg na dwa nowe, przegubowe trolejbusy. Na ulicach miasta mają pojawić się pod koniec 2023 roku.



Ma dla ciebie znaczenie czy jedziesz nowym trolejbusem, autobusem etc.?

Przypomnijmy:

  1. Do Gdyni miało wcześniej trafić sześć trolejbusów niskopodłogowych o długości od 11,5 m do 13,5 m.
  2. Dofinansowanie z ministerialnych środków miało wynieść 6,4 mln zł, a wkład własny 7 mln zł.
  3. Pojazdy miały dotrzeć do miasta jesienią przyszłego roku.
  4. Przetarg został unieważniony w maju.


- Koszt energii w 2023 r. wzrośnie o ponad 100 proc. w stosunku do bieżącego roku, co spowoduje potrzebę ograniczenia wydatków inwestycyjnych. W ocenie zamawiającego ustalenie zaistnienia tych zjawisk oraz ich skutków powoduje konieczność unieważnienia przedmiotowego postępowania, gdyż dalsze prowadzenie postępowania jest z wyżej wymienionych powodów w zakładanym terminie niemożliwe do realizacji - napisał wtedy Piotr Małolepszy, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Czytaj więcej: Bez nowych trolejbusów przez drogi prąd.

Wiele osób zarzuciło mu wtedy, że jest pesymistą, ale okazało się, że i tak były to ostrożne założenia. W pierwszym przetargu na dostawę energii Gdynia otrzymała jedną ofertę - 4,5-krotnie wyższą.

PKT: już nie sześć, a dwa trolejbusy



Dlatego Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni zrewidowało swoje plany i rozpisało nowy przetarg na dwa pojazdy przegubowe z zasilaniem opartym na bateriach trakcyjnych. Dostawy miałyby zostać zrealizowane do końca przyszłego roku.

Klimatyzacja, kamery i porty USB



Zamawiający wymaga fabrycznie nowych pojazdów o długości 17,5-18,5 m i szerokości maks. 2,550 m. Trolejbusy mają być niskopodłogowe, mieć cztery pary dwuskrzydłowych drzwi, poręcze w kolorze żółtym, okna uchylne, pasy do mocowania rowerów, klimatyzację, ogrzewanie, system zliczania pasażerów, monitoring, kamery zewnętrzne, elektroniczne kasowniki, wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Ładowanie z trakcji i odzysk energii podczas hamowania



Trolejbusy będą oczywiście czerpały zasilanie z sieci trakcyjnej, ale mają być też wyposażone w baterie litowo-tytanowe o całkowitej pojemności znamionowej min. 83 kWh. Założono też odzysk energii podczas hamowania oraz ładowanie z sieci trakcyjnej.

Termin składania ofert mija 3 listopada 2022 r.

O wyborze zdecydują:

  • cena - 60 proc.,
  • kryteria techniczne - 18 proc.,
  • terminy gwarancji - 8 proc.,
  • bezpieczeństwo - homologacja w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz ochrony osób przebywających w kabinie - 8 proc.,
  • komfort: liczba siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi - 6 proc.

Na realizację jest 13 miesięcy od dnia potwierdzenia przez zamawiającego pozyskania finansowania na zakup trolejbusów ze środków UE, ale wykonawca musi je dostarczyć najpóźniej do 15 grudnia 2023 r.

Miejsca

Opinie (110) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (2)

    Może i jest to ekologiczne. Może i jest to trendy. Ale zawsze co irytuje mnie w Gdyni to tempo tych trolejbusów. Zawalidroga.

    • 9 26

    • przecież elektryki mają większy moment obrotowy niż spalinowe, reszta wynika z rozkładu jazdy

      • 9 2

    • Nie wiem, ale się wypowiem...

      Kiedy ty gościu jechałeś, albo widziałeś trolejbus? 30 lat temu? Zawalidrogi, to są ci, co prawko w chipsach znaleźli i wyjeżdżają na ulicę w swych bolidach i przy lekkiej mżawce jadą 20km/h...

      • 7 2

  • Czy moglibyście już dać sobie siana z inwestycją w elektrobusy? (28)

    Przy tak szalejących cenach energii i zawodności tych pojazdów. Dlaczego uparcie nie kupujecie polskich wodorowców zamiast tego? Są znacznie tańsze (również w eksploatacji), bardziej eko i niezawodne. A przede wszystkim mają duży zasięg, a nie 100km z górki (latem) i nie generują potężnych kosztów wymiany baterii co 5-7 lat.

    • 118 25

    • (2)

      Polskie wodorowce to niestety obecnie "pieśń przyszłości" o której ciągle niewiele wiadomo. Prąd to pewniak - nawet jeśli droższy.

      • 15 18

      • Pewna jest tylko twoja głupota którą musiałeś na ją objawić. Obecnie pewniakiem to są autobusy spalinowe i jednocześnie (1)

        w eksploatacji jak i na gaz CNG

        • 16 11

        • wystarczy dowalić marzę 7000% jak w przypadku energii elektrycznej i stają sie mało atrakcyjne

          • 0 0

    • A co maja powiedzieć w Gdańsku gdzie kupuja sie ciagle stary tramwajowy złom z niemiec awaryjny na potege!! (6)

      Trolejbusy przynajmniej nie potrzebuja torów nie zqawłaszczaja miejsca wmiescie i jak sie zepsuja to nie blokuja całej lini jak tramwaje

      • 13 10

      • od 10 lat się nie kupuje... (2)

        a trolejbus ma wszytkie wady autobusu i tylko jedną zaletę tramwaju- jest bezemisyjny. reszta to porażka

        • 3 15

        • co ty pitolisz?

          trolejbus, zwłaszcza te z akumulatorami do jazdy bez trakcji, to świetne rozwiązanie

          jest o niebo tańszy od tramwaju, bo nie trzeba kłaść szyn, są już ulice

          te z możliwością jazdy bez trakcji to już wyższy poziom, bo nawet nie potrzeba rozbudowywać kosztownych linii, wystarczą te istniejące i ewentualnie zwykłe zasilanie na pętlach i mogą śmigać tam gdzie sie tylko wymyśli

          nie zanieczyszczają jak spalinowe

          pomijam obecny problem z kosztem energii elektrycznej

          • 4 0

        • Autobus ciemnioto niema zadnych wad ma same zalety tramwaj niema zalet ma tylko wady ty natomiast nie masz rozumu bo nie

          • 0 1

      • (2)

        Kiedy ostatnio kupili? Ostatnio dwa w cenie złomu na ewentualne części. Od 10 lat kupują nowe Pesy

        • 6 1

        • Nco zabrednie nowe pesu psuja sie tak samo czesto jak stry niemiecki złom i kolejny który

          bajkli opowiada niemiecki złom był kupowany kilka lat temu!!

          • 1 0

        • Dowiedz się ile złomu elektro kupili ostatnio. Bodajże za 20 mln. W jednym drzwi odpadły po paru dniach, a w zimie będą je na lawetach ściągać. Tam nie ma myślenia. Jest zasada im gorzej tym lepiej.

          • 0 0

    • ile kosztuje odpowiednik 1 litra wodoru? (1)

      • 4 2

      • Bardziej Kilograma wodoru.

        • 1 0

    • gdzie są te polskie wodorowce? (6)

      gdzie są te polskie wodorowce? bo autobusy wodorowe dostępne na rynku UE w zakupie są droższe 2 razy niż wypasiony trolejbus z baterią. Jedyne wodorowce produkowane w Polsce to pojazdy firmy Solaris Bus & Coach. Od kilku lat firma przejęta przez hiszpański CAF, ok, produkcja w Polsce, ale właściciel zagraniczny.

      • 11 2

      • (5)

        Proponuję poszerzyć horyzonty i doczytać o NesoBusach. Zostały zaprojektowane i stworzone przez polskich inżynierów. Pojazd ma 12 metrów i już trwają prace nad dłuższą wersją. Jego seryjna produkcja rozpocznie się na początku 2023 r. w Świdniku.

        Zabudowa NesoBusa jest modułowa, czyli elementy całego układu wodorowego mogą być zastąpione innymi o lepszych parametrach. Już teraz są takie plany w stosunku do zbiorników, które na tę chwilę są w stanie przyjąć 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Takie parametry pozwalają na minimalny zasięg wynoszący 450 km, a ich tankowanie trwa około 13 minut. Konstruktorzy pracują już jednak nad zbiornikiem, który magazynowałby wodór pod ciśnieniem 700 barów, dzięki czemu zasięg mógłby z łatwością skoczyć nawet do 700 km.

        • 3 4

        • (4)

          Autobus został zaprojektowany przez biuro Torino Design z Włoch. Pojazd jest zbudowany z wysokiej jakości komponentów. Na prezentacji pierwszego egzemplarza fotele były wykonane ze skóry ekologicznej, a podłoga wyłożona imitacją drewna. Jak przystało na nowoczesny autobus, znalazły się w nim także ładowarki do telefonów, w tym indukcyjne, a także ekrany wyświetlające m.in. wiadomości i pogodę.

          Ten 12-metrowy pojazd jest w stanie wziąć na pokład do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Twórcy zapewniają jednak, że w zależności od potrzeb ilość miejsc siedzących może zostać powiększona.

          Dodam, że są znacznie tańsze od elektryków. Jakieś pytania?

          • 4 5

          • Co jaki okres musi nastąpić wymiana zbiornika, (1)

            którego cena, to 50% ceny pojazdu? Toyota Muray, to 10 lat i zbiornik musi być utylizowany.

            • 2 1

            • To nie są Toyoty, inne zasady, inna konstrukcja. Ultranowoczesne zbiorniki Hexagon, bodajże kompozytowe, a nie stalowe. Na pewno nie kosztują tyle co wymiana baterii co 5 lat w elektrozłomie (jedna sztuka kosztuje ok. miliona złotych dla jednego z modeli Mercedesów).

              • 0 0

          • o ile wiem to prototyp i produkcja ma dopiero ruszyć, być może w przyszłym roku (1)

            o ile pamiętam tu artykuł , to problemem jest po pierwsze brak paliwa oraz jego wysoka cena

            Dokładnie pamiętam, ze Gdańsk czy Gdynia wyraziły zainteresowanie, ale jeśli paliwo będzie w jakis sposób dotowane, bo eksploatacja bez tego wychodzi o wile drożej

            Wszystko można sprawdzić w artykule o tym autobusie i jego prezentacji w Trójmiescie

            • 3 0

            • Jaki prototyp? Ma już homologację i wszystko jest dopięte do masowej produkcji na początku 2023. Czyje interesy reprezentujesz? Helou?

              • 0 0

    • LTO (1)

      Baterie LTO mają żywotność ok 10 tys cykli. 10 lat posłużą spokojnie.

      • 2 2

      • Albo spłoną po paru latach jak to się dzieje na zachodzie.

        • 0 0

    • Wodór?? (1)

      Trzy razy więcej energii zużyjesz na produkcję wodoru, niż ładowanie akumulatora

      • 4 1

      • Doedukuj się bo bredzisz.

        • 0 0

    • popieram... skończmy te szopkę z ekologią na pokaz.... (2)

      niech najbogatsi tego świata zaczną dbać o środowisko tak jak każą robić to nam, plebsowi - to najbogatsi ludzie na świecie generują większość CO2, latają prywatnymi samolotami podczas gdy nam każą poruszać się elektrykami, tymczasem ekonomia jest nieubłagana:

      https://www.auto-swiat.pl/ev/wiadomosci/lublin-autobusy-z-dieslami-tansze-od-elektrycznych-trolejbusow-spora-roznica/kn45ckz

      • 9 1

      • Nie, nie kończmy tej ekologii (1)

        • 1 5

        • Masz chociaż pojęcie jak bardzo szkodzi środowisku przemysł i transport drogowy albo te wszystkie samoloty nad naszymi głowami? Masz pojęcie ile tego jest? Tym niech się zajmą, a nie dyskusja o eko 2 autobusów na krzyż. Komunikacja miejska ma być ekonomiczna i niezawodna przede wszystkim.

          • 0 0

    • Bo nie modne.

      • 0 0

    • dlatego ze to o czym piszesz to wlasnie wszystko brednie nie sa tansze nie sa eko i nie sa niezawodne nie maja duzegio zasiegu bo to zalezy ile sie zatankuje tak jak z bateria . baterie moga byc tez wieksze i nie nie wymienia sie baterii co 5 7 lat tylko ...konczy sie gwarancja na baterie , zebys wiedzial o czym piszesz to bys to wiedzial,zalosne ze popiera cie w plusowaniu komenta tylu nieukow ale to tez masz odp, dlacego jest jak jest w tym kraju wodor jest ok ale jest w, h.::! DROGI !!!!!! po prostu Drogi a jego eko jest tak samo pewne jak twoje niuctwo

      • 1 1

  • tia, drogi prąd, na dodatek z węgła czyli nieekologiczny a ci dalej brna w te elektrobusy....

    halo, czy leci z nami pilot? po co te elektrobusy skoro ich eksploatacja bedzie nieoplacalna?

    • 25 5

  • Prąd z węgla który jest za 3000zł za tonę ,i to jest Nasza Polska ekonomia. (2)

    Nie doliczając za jakiś czas wymianę akumulatorów .Czy ktoś z mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej wie jaki z naszych pseudo ekologicznych pojazdów wytwarza ślad węglowy jaka droga jest utylizacja akumulatorów .Żeby nie było nie jestem z tzw Greenpisów jestem normalnym codziennym użytkownikiem pojazdu elektrycznego , ale energię trzeba czerpać z naturalnych źródeł energii ,z wiatru z wody ze słońca itp. na pewno nie z węgla to nie jest ekologiczne jak i ekonomiczne.

    • 25 3

    • Skwituję to tak .

      To jest jakaś szara i śmieszna u t o p i a . ekologiczny pojazd na prąd z węgla który osiąga astronomiczne ceny. I tyle w temacie . Pozdrawiam myślących.

      • 4 1

    • Obecnie już działają firmy,

      które regenerują poszczególne ogniwa w bateriach. Z uszkodzonych ogniw odzyskuje się drogie surowce. Odzysk z ogniw, to 50 do 70 %.

      • 0 0

  • Ladowarki sa duzych mocy (1)

    Strasznie energozerne. Przy tych cenach energii mija sie to z celem.

    • 23 3

    • trolejbus nie potrzebuje ładowarki

      trolejbus nie potrzebuje ładowarki. Ładuje się podczas jazdy z sieci, a po odłączeniu od sieci jedzie nadal napędzany energią zmagazynowaną w bateriach. Po powrocie pod sieć jednocześnie kontynuuje jazdę i ładuje baterie. To de facto autobus elektryczny częsciowo jeżdżący pod siecią. ma swoje zalety (więcej) i wady (mniej).

      • 6 0

  • Masakra

    Masakra a gdzie podwyżki dla kierowców komunikacji kto będzie jeździł tymi pojazdami to tylko ma być wizytówka miasta

    • 36 3

  • gdynia robi sie drugim gdanskiem (4)

    logiki w zarzadzaniu nie ma. panie szczurek od oli sie tym zaraziles?

    • 28 5

    • Ciekawe jaką drogą doszło do zakażenia (1)

      Czyżby spółkowali? W spółkach miejskich oczywiście a wy co za brudne myśli mieliście...

      • 3 1

      • A pudel świecę trzymał. Miejską oczywiście, ekologiczną.

        • 0 0

    • ojtam oj tam

      wsystko co dla was nie wygodne nazywcie hejtem czy nienawiscią a moze ludzie w bardziej oczywisty sposób chca co nieco przekazac- powiedziec zeby cos w koncu dotarło do tych zakutych łbów

      • 1 0

    • A Ty z której szkoły korzystałeś?

      Bo z pisownią jesteś daleko za najsłabszymi.

      • 1 1

  • Monty Pythoon nie mialby oglądalnosci w Gdyni

    Tu cyrk trwa bez przerwy

    • 32 3

  • Opinia wyróżniona

    Mamy już: (5)

    Trolejbusy, trolejbusy na baterie, autobusu na olej napędowy, autobusy na gaz ziemny, autobusy na prąd. Czy nie taniej było by skupić się na jednej wersji zamiast utrzymywać do każdego rodzaju pojazdu inną infrastrukturę?

    • 103 13

    • każda opcja ma swoje wady i zalety w danym momencie - jeśli rolnik stawia tylko na jedną roślinę, to (1)

      może zostać milionerem lub nędzarzem...

      • 21 1

      • Jak by każdą roślinę miał obrabiać innym traktorem

        To już by tak wesoło nie było. A z tymi pojazdami tak jest. Do każdego inny serwis

        • 15 3

    • Nie

      • 1 1

    • ale to jest inna firma obsługuje tylko trolejbusy, sprawdź nazwę

      • 0 0

    • Kiedyś pewnie tak będzie

      Trzeba poczekać. Koszt przejechania 100 km elektrykiem jest dużo dużo tańszy niż spalinowy, jego serwis też. Tyle że ta technologia ma swoje ograniczenia, na dziś jeszcze nie może w stu procentach na te technologię przejść

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane