- 1 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (196 opinii)
- 2 Ugaszono pożar na budowie osiedla (172 opinie)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (62 opinie)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (161 opinii)
- 5 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (14 opinii)
- 6 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (101 opinii)
Chcą ładować auta prądem z trolejbusów
Jest przenośna, można ją podłączyć praktycznie w każdym miejscu trolejbusowej sieci trakcyjnej i ładować z niej auta elektryczne. Gdynia testuje pierwszą w Polsce mobilną ładowarkę samochodową, która wykorzystuje prąd oddany do sieci podczas hamowania trolejbusów.
- Liczymy jednak na to, że po testach każdy będzie mógł z niego korzystać. To dość niezwykłe urządzenie, które pozwala zamontować ładowarkę mobilną do pojazdów elektrycznych. Ładowarkę niezwiązaną trwale z gruntem, możliwą do przemieszczenia wszędzie tam, gdzie mamy sieć trakcyjną, i cechującą się tym, że korzysta z energii, która została zgromadzona w procesie rekuperacji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Mobilną stację do ładowania zbudowano w Gdyni w ramach unijnego projektu Creating Automotive Renewal. Pozwala ona na ładowanie aut z różną mocą i różnym prądem. W fazie testów będzie stała na parkingu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Jeśli będą udane, może stanąć w każdym miejscu, w którym jest sieć trolejbusowa. Na razie jej wydajność i wpływ na stabilność sieci będzie testowana na trzech autach. To skoda citigo-e, opel ampera-e i nissan leaf.
Zużyte baterie jako magazyn energii
Co ciekawe, w planach jest także wykorzystywanie jej w sieci tramwajowej, więc będzie mogła działać m.in. w Gdańsku.
- Przekształtnik przede wszystkim daje możliwość zagospodarowania niespożytkowanej zielonej energii z rekuperacji, pozyskiwanej z hamujących trolejbusów oraz zastosowania zużytych baterii jako magazynów energii. Wykorzystanie sieci trakcyjnej do ładowania samochodów elektrycznych otwiera potencjał na dodatkowe funkcje dla istniejącej trolejbusowej infrastruktury sieciowej. Jeżeli rozwiązanie się sprawdzi, w kolejnym kroku należałoby ocenić najbardziej predysponowane lokalizacje na sieci trolejbusowej, gdzie odzysk energii z hamowania byłby największy - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes PKT.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-06-11 05:54
Trolejbusy odchodzą do lamusa (7)
Trolejbusy nie mają przyszłości. Gdynia jest krajowym liderem w rozwoju trakcji trolejbusowej ale już teraz autobusy elektryczne spokojnie mogą je zastąpić. Wymagają tylko stacji ładowania na pętli a nie drogiej i rozległej trakcji. Gdynia powinna działać w temacie PKM do dzielnic północnych ( Oksywie, Obluze) i zachodnich (Chwaszczyno, Wiczlino) albo podobnie jak ostatnio Olsztyn wprowadzić tramwaje. No ale oni mają władze, które myślą, działają i potrafią korzystać ze środków unijnych.
- 16 39
-
2021-06-18 14:57
Trolejbusy to nadal przyszłość!
Praga rozwija od nowa sieć trolejbusową, Berlin planuje budowę od podstaw nowych sieci a Londyn odbudowę w nowej futurystycznej formule.
Autobusy beteryjne na ten moment to ślepa uliczka rozwoju elektromobilności. Obiecujące są autobusy na wodorowe ogniwa paliwowe.- 0 0
-
2021-06-11 18:14
Tramwaje nie w Gdyni
Osobiście wolę bardziej tramwaje niż trolejbusy, ale ilość i nachylenie wielu górek w Gdyni je eliminuje. Po za tym przy planowaniu miasta nie było przewidzianej rezerwy terenowej pod tramwaje. Fakt UM Gdynia skupia sięna farbie zamiast na torach kolejowych... które mogą zapewnić sprawne osie komunikacji, od których idealnie promieniście odeszłyby linie trolejbusowe. Po za tym im mniej akumulatorów tym lepiej.
- 1 0
-
2021-06-11 09:39
w Zurychu
siec trolejbusowa jest caly czas rozwijana.
- 1 0
-
2021-06-11 08:26
a gdzie te autobusy elektryczne będą się ładować?
Mamy sieć trolejbusową, to można ładować pojazdy w ruchu. Gdyby ją zlikwidować, każdy elektrobus musiałby stać i ładować się po każdej pętli...
- 5 0
-
2021-06-11 07:26
Tramwaje?
A gdzie miałyby biec tory? żeby zachować taką siatkę połączeń, jaką mają w tej chwili trolejbusy?
(podpowiem: nie, nie ma na to miejsca)- 6 0
-
2021-06-11 06:57
a wiesz, że nie masz racji? (1)
że bateria to zawsze większa strata energetyczna niż sieć kabli?
- 11 0
-
2021-06-11 10:02
a skąd on ma to wiedzieć?
Wychowany w zacofanym kraju opartym na wynglu
- 2 1
-
2021-06-11 09:30
Pytanie do pana Labudy
Czy aby Na pewno zużyte baterie można użyć jako banku energii. Z tego co mi wiadomo to zużyte baterie nadają się do recyklingu, A nie dalszego używania. Chyba że się wymienia dobre na nowe.
- 5 3
-
2021-06-11 07:49
Chore pomysły rodzą się z nudów (1)
Zamiast zajmować się jakimiś futurystycznymi cudami niech lepiej urzędnicy z UM wezmą się za analizę beznadziejnej po zmianach infrastruktury drogowej w Gdyni i celowość wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na Świętojańskiej, buspasów i ścieżek rowerowych prowadzonych pod prąd i stanem nawierzchni ulic w dzielnicach.
- 27 5
-
2021-06-11 08:43
Ludzie tygodniami ciepłej wody nie mają, a oni o takich cudach rozmyślają. Chyba w pierwszej kolejności powinny być rozwiązywane podstawowe problemy, a nie wyimaginowane?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.