• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą ładować auta prądem z trolejbusów

Michał Sielski
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W testach wezmą udział samochody elektryczne miejskich spółek. W testach wezmą udział samochody elektryczne miejskich spółek.

Jest przenośna, można ją podłączyć praktycznie w każdym miejscu trolejbusowej sieci trakcyjnej i ładować z niej auta elektryczne. Gdynia testuje pierwszą w Polsce mobilną ładowarkę samochodową, która wykorzystuje prąd oddany do sieci podczas hamowania trolejbusów.



Myślisz o zakupie samochodu elektrycznego?

W pierwszej fazie testów urządzenie nie będzie jeszcze dostępne dla mieszkańców.

- Liczymy jednak na to, że po testach każdy będzie mógł z niego korzystać. To dość niezwykłe urządzenie, które pozwala zamontować ładowarkę mobilną do pojazdów elektrycznych. Ładowarkę niezwiązaną trwale z gruntem, możliwą do przemieszczenia wszędzie tam, gdzie mamy sieć trakcyjną, i cechującą się tym, że korzysta z energii, która została zgromadzona w procesie rekuperacji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Mobilną stację do ładowania zbudowano w Gdyni w ramach unijnego projektu Creating Automotive Renewal. Pozwala ona na ładowanie aut z różną mocą i różnym prądem. W fazie testów będzie stała na parkingu Przedsiębiorstwa Komunikacji TrolejbusowejMapka. Jeśli będą udane, może stanąć w każdym miejscu, w którym jest sieć trolejbusowa. Na razie jej wydajność i wpływ na stabilność sieci będzie testowana na trzech autach. To skoda citigo-e, opel ampera-e i nissan leaf.

Zużyte baterie jako magazyn energii



Co ciekawe, w planach jest także wykorzystywanie jej w sieci tramwajowej, więc będzie mogła działać m.in. w Gdańsku.

- Przekształtnik przede wszystkim daje możliwość zagospodarowania niespożytkowanej zielonej energii z rekuperacji, pozyskiwanej z hamujących trolejbusów oraz zastosowania zużytych baterii jako magazynów energii. Wykorzystanie sieci trakcyjnej do ładowania samochodów elektrycznych otwiera potencjał na dodatkowe funkcje dla istniejącej trolejbusowej infrastruktury sieciowej. Jeżeli rozwiązanie się sprawdzi, w kolejnym kroku należałoby ocenić najbardziej predysponowane lokalizacje na sieci trolejbusowej, gdzie odzysk energii z hamowania byłby największy - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes PKT.

Miejsca

Opinie (122) 3 zablokowane

  • smiech mnie bierze jak słucham tych co propagują auta elektryczne bo....

    sa drogie jak cholera, ile wytrzymuja akumulatory> i czy wiedza te ludziska ze do wyprodukowania czegos takiego zuzywa sie mase energii z elektrowni weglowej??:))) hipokryci ekolodzy

    • 8 0

  • To teraz czekajmy

    na podwyżki cen biletów.

    • 2 0

  • hehe...

    kolejna słomiana inwestycja , czy wy tego nie widzicie że chodzi tylko o wyciągnięcie szmalu z funduszy UE.rowerki ścieżki ,strefa prestiżu xd a tym czasem towarzystwo ma się dobrze , a nawet lepiej ;)

    • 5 0

  • elektryczne tak...ale za 20 lat

    Jak się Nowobogaccy wytrzepią. :))))

    • 1 0

  • A może tak włodarze zajmą się czymś prostszym, łatwiejszym z którego skorzysta np większość mieszkańców? Podpowiadam: jezdnia między dworcem a sądem....

    • 3 0

  • ...w

    ...magistracie jednak da się jednak wyżyć z tych dotacji UE, co nie ? może głupie i durne ekonomicznie bez sensu ale kasa leci i jeszcze można się polansować ;)

    • 0 0

  • Trolejbusy odchodzą do lamusa (7)

    Trolejbusy nie mają przyszłości. Gdynia jest krajowym liderem w rozwoju trakcji trolejbusowej ale już teraz autobusy elektryczne spokojnie mogą je zastąpić. Wymagają tylko stacji ładowania na pętli a nie drogiej i rozległej trakcji. Gdynia powinna działać w temacie PKM do dzielnic północnych ( Oksywie, Obluze) i zachodnich (Chwaszczyno, Wiczlino) albo podobnie jak ostatnio Olsztyn wprowadzić tramwaje. No ale oni mają władze, które myślą, działają i potrafią korzystać ze środków unijnych.

    • 16 39

    • a wiesz, że nie masz racji? (1)

      że bateria to zawsze większa strata energetyczna niż sieć kabli?

      • 11 0

      • a skąd on ma to wiedzieć?

        Wychowany w zacofanym kraju opartym na wynglu

        • 2 1

    • Tramwaje?

      A gdzie miałyby biec tory? żeby zachować taką siatkę połączeń, jaką mają w tej chwili trolejbusy?
      (podpowiem: nie, nie ma na to miejsca)

      • 6 0

    • a gdzie te autobusy elektryczne będą się ładować?

      Mamy sieć trolejbusową, to można ładować pojazdy w ruchu. Gdyby ją zlikwidować, każdy elektrobus musiałby stać i ładować się po każdej pętli...

      • 5 0

    • w Zurychu

      siec trolejbusowa jest caly czas rozwijana.

      • 1 0

    • Tramwaje nie w Gdyni

      Osobiście wolę bardziej tramwaje niż trolejbusy, ale ilość i nachylenie wielu górek w Gdyni je eliminuje. Po za tym przy planowaniu miasta nie było przewidzianej rezerwy terenowej pod tramwaje. Fakt UM Gdynia skupia sięna farbie zamiast na torach kolejowych... które mogą zapewnić sprawne osie komunikacji, od których idealnie promieniście odeszłyby linie trolejbusowe. Po za tym im mniej akumulatorów tym lepiej.

      • 1 0

    • Trolejbusy to nadal przyszłość!

      Praga rozwija od nowa sieć trolejbusową, Berlin planuje budowę od podstaw nowych sieci a Londyn odbudowę w nowej futurystycznej formule.
      Autobusy beteryjne na ten moment to ślepa uliczka rozwoju elektromobilności. Obiecujące są autobusy na wodorowe ogniwa paliwowe.

      • 0 0

  • Fabryka elektrośmieci

    • 3 0

  • wesole miasteczko

    • 0 0

  • Chore pomysły rodzą się z nudów (1)

    Zamiast zajmować się jakimiś futurystycznymi cudami niech lepiej urzędnicy z UM wezmą się za analizę beznadziejnej po zmianach infrastruktury drogowej w Gdyni i celowość wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na Świętojańskiej, buspasów i ścieżek rowerowych prowadzonych pod prąd i stanem nawierzchni ulic w dzielnicach.

    • 27 5

    • Ludzie tygodniami ciepłej wody nie mają, a oni o takich cudach rozmyślają. Chyba w pierwszej kolejności powinny być rozwiązywane podstawowe problemy, a nie wyimaginowane?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane