- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (215 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (272 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (149 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (139 opinii)
- 5 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (299 opinii)
- 6 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie (379) 8 zablokowanych
-
2021-06-18 07:31
Opinia wyróżniona
Niech pomyślą też o braku zielonego światła dla tramwaju gdy nie nadjeżdża tramwaj (24)
Obecnie często np. na nawrotce przy Locie czy przy Cebertowicza pali się zielone dla tramwaju gdy żaden tramwaj nie nadjeżdża. Skutek jest taki, że przejazd jest pusty, a kierowcy i tak stoją na czerwonym, i tworzą się bezsensowne korki
- 246 21
-
2021-06-18 12:26
Dokladnie j to samo jest wlasnie na Adamowicza, nie jedzie tramwaj a wszystko stoi (1)
I się głupio tłumaczą, że korkibo priorytet dla tramwaju, którego akurat nie ma.
W tym mieście nikt nie ogarnia i się nie stara by ruch był płynny j bez korków. Ale będą wybory to będzie rozliczenie.- 5 2
-
2021-06-18 12:45
O patrz - jak jest dokładnie tak samo, tylko stoi pieszy, to jest cacy.
Może zrobimy tunel z windą dla samochodów pod torami? Nie będą wtedy stały na czerwonym...
- 3 3
-
2021-06-18 08:18
(8)
To faktycznie brzmi dziwnie. Nie jest czasem tak, że samochody stoją bo inni mają zielone albo piesi a tramwaj tylko przy okazji? Serio pytam bo nie wiem.
- 0 4
-
2021-06-18 08:39
Nie (7)
Samochody stoją na czerwonym dla zasady nawet jak nie ma pieszych ani tramwajów. Taka jest polityka miasta żeby miasto było tylko dla turystów a nie dla mieszkańców.
- 11 7
-
2021-06-18 08:46
Do tej pory piesi stali nawet jak nie było samochodów. (6)
Patrz, nie podoba Ci się jak jesteś traktowany tak jak chciałeś żeby traktować innych?
Może przycisk damy przed światłami? Wciśniesz, to w następnej zmianie *może* zapali się zielone.
Co to w końcu jest 5 min czekania?- 7 4
-
2021-06-20 14:28
Ile emisji CO2 ma pieszy, a ile pojazd?
Bo to istotne, jak osobówka ważąca ponad tonę musi stanąć dla zasady i potem ruszyć z prędkości 0 km/h. I przypomnę, wsiadając do tramwaju do pełna jest mniej emisji CO2, niż jakby każdy miał pedałować. Człowiek też generuje ślad węglowy, a ruch to praca i proces wytwarzania energii przez spalanie.
- 0 0
-
2021-06-18 09:26
Widziałes pieszego stojącego jak samochody nie jadą ?? To musiał być 10-latek. (4)
Przyciski na rzadko uczęszczanych przejściach powinny być. Tylko powinny dawać zielone pieszym po kilku sekundach.
- 11 3
-
2021-06-18 11:00
Ja np widziałem funkcjonariuszy (2)
obserwujących w pewnym oddaleniu czy ktoś w takim przypadku nie przechodzi na czerwonym. I cyk mandacik jak się taki trafi.
- 1 3
-
2021-06-18 11:07
Durne prawo (1)
Niedługo bez zezwolenia nie będzie można ruszyć nogą...
- 4 1
-
2021-06-18 12:44
Och nie, nie pozwalają mi łamać prawa.
Jak jesteś wolnościowcem, to bądź na całego. Kierowca powinien móc Cię wtedy legalnie rozjechać, bo zagrażasz jego zdrowiu.
- 3 1
-
2021-06-18 10:18
Jeśli nielegalne staje się normą, to coś tu jest nie tak
- 3 1
-
2021-06-18 07:45
To samo jest na 3 Maja na przejeździe przy Forum
a często, tramwaj jadący tam raz na 10 min, stoi na czerwonym. A z drugiej strony samochody stoją, gdy na horyzoncie nie widać tramwaju. A jest to nowowybudowany przejazd i zaraz pójdzie kolejna kasa na przeróbki. Łatwo się wydaje nie swoja kasę.
- 32 0
-
2021-06-18 08:08
te samochody i tak się zatrzymają na najbliższym czerwonym
tak działa sieć
- 1 7
-
2021-06-18 07:50
(4)
a ile tracą autobusy na Trakcie Św Wojciecha przez bezsensowne wyłączenie przycisków na przejściach dla pieszych. Władze maja jakiś problem z tym, żeby takie światła zapaliły zielone pieszym jak nacisną guzik, np. w ciągu 5 sek, Zamiast tego fundują wszystkim korki, a pieszy jak się pojawi też musi czekać.
- 27 0
-
2021-06-18 08:35
To samo na Morenie (3)
Jak nie dociśniesz do 90-100 to nie przejedziesz Rakoczego bez postojów. I nie, rożnica nie jest kilka sekund a 5 postojow x 2 min = 10 min.
- 10 6
-
2021-06-18 08:44
Że co? (2)
Przecież jak jedziesz tam 50, to zatrzymasz się na światłach dopiero na pętli Łostowice...
- 1 8
-
2021-06-18 09:18
na łostowicach nie ma pętli... (1)
- 5 5
-
2021-06-18 09:23
Znalazł się nazista.
Jest w 1/3 w Łostowicach :D
- 2 3
-
2021-06-18 07:38
Jest to poświęcenie na które jestem gotów. (4)
Jak kierowcy nauczą się nie ładować w poprzek torów na czerwonym, będzie można myśleć o ich wygodzie.
- 26 14
-
2021-06-18 07:53
(3)
Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój"
To skutecznie rozwiąże problem tarasowania przejazdów samochodami XD- 16 6
-
2021-06-18 14:17
Na zakręcie tramwaj i tak musi zwolnić, czyste prawa fizyki.
wynikające z dotychczasowych projektów torów, zresztą i tak nie można tego zmienić bo nie możesz narzucić minimalnej prędkości na łuku.
- 2 0
-
2021-06-18 08:14
Rozumiem, że czujniki samochodów na torach nie będą częścią systemu? (1)
W sumie, słusznie, poziom januszerki przy torach jest kosmiczny.
Jak staniesz jak człowiek przed, to ktoś Cię zawsze objedzie i właduje się w poprzek torów.- 21 0
-
2021-06-18 10:02
Powinny być kamery na każdym przejeździe
I cyk mandacik za wjechanie na skrzyżowanie bez możliwości opuszczenia
- 8 3
-
2021-06-18 07:38
najważniejszy problem w zbyt wolno jeżdżących tramwajach to jest właśnie to, o czym piszesz
brawo!
- 24 3
-
2021-06-18 09:11
Opinia wyróżniona
To nie jest mało (15)
nie rozumiem kpin z 20 km/h. Pomijam już, że z taką prędkością średnią jezdza najszybsze tramwaje w Polsce (patrz zestawienie). Ale jeżeli chce się mieć dużo przystanków, żeby każdy miał na tramwaj blisko, to taki skład musi najpierw się rozpędzić, potem przy przystanku wyhamować.
A na "pace" ma przecież setki pasażerów i własną wagę. Jeżeli chcecie żeby trawmaj jeździł 80 km/h, to okej, tylko potem nie płaczcie, że przystanki są nie co 100 tylko co 1000 metrów.- 115 21
-
2021-06-19 11:53
Plebs nie zrozumie, że to jest znaczący wzrost prędkości.
- 1 1
-
2021-06-18 15:51
To proste obsmianie tematu...
... wynika z braku analitycznego myślenia... Ja np. po Gdańsku śmigam 70km/h, ale też jade 10km/h, średnio wydawało mi się że to jakieś 40-50 km/h, ale jak do znajomych jade 12 km, to schodzi z pół godziny, czasem dłużej -średnia to zawrotne 24 km/h.
- 5 1
-
2021-06-18 09:39
samochód jedzie ze średnią prędkością 40kmh (12)
- 8 20
-
2021-06-18 10:13
(1)
ganizon-> morena, godzina 15, średnia 14-15 km/h
- 4 0
-
2021-06-18 10:57
Skuter: ganizon -> morena, godzina 15, średnia 20 km/h
- 3 0
-
2021-06-18 10:01
Nie ta liga, tu jest mowa o tramwajach (1)
Najwyższą średnią prędkość mają tramwaje w Poznaniu 20,8 km/h
- 6 0
-
2021-06-18 11:01
W Poznaniu tramwaj robi częściowo za "metro"
Poznański Szybki Tramwaj
- 3 0
-
2021-06-18 09:41
gdzie? (7)
bo chyba nie w gdańsku
- 12 5
-
2021-06-18 09:57
nawet mniej, mi wychodziło zawsze 36-38 km/h po całym dniu jeżdżenia (6)
Chodzi o średnią prędkość. Przecież możesz to sobie w samochodzie sprawdzić. Większość ma coś takiego. No może nie starsze modele.
- 11 3
-
2021-06-18 20:27
Haha, u mnie wychodzi 23;) i zawsze mi się wydaje, że mnie oszukuje.
- 2 0
-
2021-06-18 11:01
Słowo - klucz. Cały dzień jeżdżenia. (1)
Pewdnie do tego obwodnicę zaliczałeś ;)
Jak jedziesz do pracy i z pracy rzadko udaje się wykręcić połowę tej prędkości.- 3 1
-
2021-06-18 11:04
Niestety-stety nie jeżdżę obwodnicą... właśnie po to by nie stać w korku;-)
I dlatego mam taką średnią...
- 0 3
-
2021-06-18 10:55
A mi wychodzi po Gdańsku średnia prędkość 67 kmh... (2)
Zależy gdzie w mieście się jeździ...
- 1 6
-
2021-06-18 12:28
no i jak tu dzieciakowi wytlumaczyc co to jest srednia predkosc z calego dnia (1)
ktory sie upiera ze po calym dniu jezdzenia po Gdansku, srednia predkosc to 67 km/h
- 6 0
-
2021-06-18 12:46
Może popyla obwodnicą w tą i z powrotem.
Poza szczytem oczywiście.
Jest też szansa, że licznik w jego samochodzie nie liczy jak stoi.- 5 0
-
2021-06-18 08:05
Opinia wyróżniona
ta średnia prędkość podróżowania (15)
nie uwzględnia czadu dojścia do przystanku , czasu oczekiwania, czasu przesiadek. Czas jazdy do pracy z Oruni do Wrzeszcza komunikacją to 40 - 50 minut drzwi - drzwi. mam 7,5 km do pokonania jedna przesiadka. Średnia prędkość podroży do pracy komunikacją to 10 km/h. Hulajnogą jadę 23 minuty - drzwi - drzwi. średnia 20 km/h. Rowerem pewnie wygodniej
nie uwzględnia czadu dojścia do przystanku , czasu oczekiwania, czasu przesiadek. Czas jazdy do pracy z Oruni do Wrzeszcza komunikacją to 40 - 50 minut drzwi - drzwi. mam 7,5 km do pokonania jedna przesiadka. Średnia prędkość podroży do pracy komunikacją to 10 km/h. Hulajnogą jadę 23 minuty - drzwi - drzwi. średnia 20 km/h. Rowerem pewnie wygodniej ale nie jeżdżę bo w mieszkaniu nie mam miejsca na rower. I wielu w tym mieście nie ma takiego. Mevo miało trochę pomóc ale nie wypaliło. Pomogły by moze osiedlowe komórki na rowery. Widziałem fajne projekty trójkątnych schowków do stawiania w pionie roweru. Monza je było zestawiać na przemian liniowo lub w okręgach. Fajny pomysł na BO.
- 77 9
-
2021-06-21 10:34
10 minut
Tyle zajmuje ten dystans pociągiem:)
- 0 0
-
2021-06-18 19:44
I co jeszcze?
I czas na poranny kibel jeszcze uwzględnij :D Wyjdzie Ci, że nie opłaca się z wyra wstawać!
- 0 3
-
2021-06-18 11:48
z którego miejsca na Oruniu, gdzie do Wrzeszcza? (1)
Tak z ciekawości. Pozdrowienia
- 1 1
-
2021-06-18 12:58
perłowa - traugutta 7,5 km
- 2 0
-
2021-06-18 10:38
(3)
Elektryczne hulajnogi (korzystam z wynajmowanych bo nie mam gdzie trzymać kolejnego nabytku - starczy ze mam rowery moje, synów, ich hulajnogi) to super wynalazek, szczególnie jeśli mamy po drodze ścieżki rowerowe. Jestem w szoku ze maja podobne prędkości jak tramwaj (20km z blokada dla początkującego i nawet do 30 normalnie).
- 3 2
-
2021-06-18 11:02
I znowu mieszasz maksymalną prędkość ze średnią.
- 5 0
-
2021-06-18 10:59
jak z każdą sporadycznie wykorzystywaną rzeczą (1)
Wygląda nieźle...
Na początku.
Zupełnie będzie inaczej, gdy więcej ludzi zacznie z tego korzystać...
Gdy sporadycznie rower jeździł autobusem lub pociągiem, było cool i europejsko... Gdy stało się to masowe, natychmiast pojawiły się konflikty...- 3 1
-
2021-06-18 11:04
Bo tak się rozwiązuje sprawy w Polsce. Upchać tam gdzie nie przeszkadza, albo zabronić.
Daliby wagon rowerowy, do tego bilet z miejscówką na wieszaku i sporo ludzi by z bananem na twarzy tego używało.
Ewentualnie zostaje liczyć na Mevo 2.0 w 2077...- 6 1
-
2021-06-18 09:41
Z Oruni do Wrzeszcza jedziesz koleją (5)
10 minut i jesteś. Nawet z dłuższym czasem dojścia się opłaca
- 13 1
-
2021-06-18 13:04
własnie sprawdziłem z domu do przystanku i z przystanku do pracy mam w sumie 3 km
połowę drogi do pracy. 3 km to 10 minut hulajnogą czekanie na pociąg może będzie (jeszcze musi jechać) potem ponoć 10 minut jazdy. No i jeszcze miesięczny bilet. Logiki w tym nie ma żadnej.
- 1 1
-
2021-06-18 09:49
(3)
a gdyby do tej kolei można było jeszcze wziąć rower, to bylo by ideolo
ale niestety z Oruni nie jedzie SKM, tylko PKM. a tam, nawet składak, nawet złożony i naprawdę nikomu nieprzeszkadzający, jak się trafi na końduktora "partyjnego", wychodzi drogo- 5 6
-
2021-06-18 13:55
Na składaka są torby podróżne
I rower magicznie staje się bagażem podręcznym
- 1 0
-
2021-06-18 11:03
PKM nigdzie nie jeździ
A z Oruni to jeździ Polregio.
- 8 0
-
2021-06-18 09:56
składany rower powinien być traktowany na kolei jako zwykły bagaż podręczny
- 4 2
-
2021-06-18 09:15
poważna walka ze złodziejami rowerów/hulajnóg
by naprawdę mogła pomóc...
- 13 2
Wszystkie opinie
-
2021-06-18 07:00
(8)
Czyli w sumie to dobra wiadomość.
- 18 9
-
2021-06-18 07:38
Tylko nie napisali (2)
Kiedy!!!
- 1 1
-
2021-06-18 08:02
(1)
Napisali ze w tym roku
- 1 1
-
2021-06-18 09:32
W zeszlym roku to miał być
Oddany czerwony wiadukt, także w tym roku to nie jest możliwe
- 0 0
-
2021-06-18 08:34
Jak tramwaje mają średnią 17km/h to jaką mają samochody ? (1)
- 1 0
-
2021-06-18 08:47
Mój na przykład 13.
A pracuję 7-15, więc jeszcze przed największymi korkami. Skuter mimo kagańca na 45, jest średnio 2x szybszy.
- 2 1
-
2021-06-18 09:01
tjaaaa +3km/h szybciej ... przy tym 20km/h woooow podmuch aż łeb urywa
szacun
- 2 0
-
2021-06-18 10:08
To mały krok dla człowieka ale wielki dla ludzkości. Chwała Wielkiej Aleksandrze
- 2 0
-
2021-06-19 23:59
Jesli on jest z tych tuskow
To nie wróżę nic dobrego. No ale jak sknoci, to może też ucieknie do brukseli lub do "liebes deutschland"
- 0 0
-
2021-06-18 07:01
(10)
Faktycznie kochani mega progres....3km/h co daje nam prawie 20%))
- 13 32
-
2021-06-18 07:52
Żeby u ciebie wzrosło tak IQ to byłoby coś.
- 16 4
-
2021-06-18 08:28
jeżdżę głównie po mieście (8)
średnia prędkość mojego samochodu na dystansie 4000 km to 35km/h. To jest chyba odpowiedź dlaczego kierowcy nie chcą się przesiąść do komunikacji miejskiej. Po prostu nie każdy ma tyle czasu. Działalność miasta blokująca kierowców oceniam jako zwykłą złośliwość. W Monachium czy Hanowerze komunikacja działa sprawnie, a to co jest w Trójmieście to katastrofa.
- 6 5
-
2021-06-18 08:48
Żeby wykręcić średnią 35, musiałbyś nigdy w życiu nie stanąć w żadnym korku. (2)
Ewentualnie komputer w Twoim samochodzie działa jak licznik w rowerze i nie liczy poniżej 10km/h.
- 3 3
-
2021-06-18 08:57
To niezły masz licznik w rowerze (1)
Mój liczy czas nawet jak stoje
- 2 2
-
2021-06-18 09:25
Czas tak - średnią prędkość zazwyczaj nie.
Taka magia, zwróć uwagę że za Chiny średnia nie wychodzi dystans/czas.
- 1 1
-
2021-06-18 08:57
A jaka jest srednia prędkość komunikacji w Monachium? (4)
Sprawdzałeś? Bo też waha sie w zakresie 20-25kmh. Sprawa nie jest taka prosta. Wbrew subiektywnym odczuciom kierowców to przede wszystkim bardzo dobre (mimo korków tu i ówdzie) warunki podróżowania autem w Gdańsku powodują odczucie, że komunikacja jest wolna. Gdańsk ma najwyższe średnie prędkości autem z dużych miast w PL, regularnie wychodzi to w rankingach serwisów mapowych.
- 6 5
-
2021-06-18 09:34
Tylko ze jak jedzie tramwaj (1)
To sygnalizacja jest dopasowana pod tramwaj. Taka różnica między Monachium, a danzig
- 3 0
-
2021-06-21 10:37
München
Jak już germanizujesz nazwy, to rób to konsekwentnie.
- 0 0
-
2021-06-18 10:31
każdy szwed ci to powie (1)
baaardzo zdziwiony - czemu w Gdańsku samochody tak pędzą?
w Szwecji jakoś nikt się nie odważy przekroczyć dozwolonej prędkości ... u nas Polsce przekraczają ją wszyscy i zawsze.- 4 2
-
2021-06-18 11:06
Szwecja to w ogóle inna mentalność.
Zgubiłem się jadąc rowerem, władowałem się na drogę po której nie wolno nim jechać.
Od razu pierwszy napotkany kierowca zatrzymał się i bez żadnej spiny powiedział mi żebym zjechał z tej drogi, bo zaraz wyrwę mandat...
U nas od razu byłyby bluzgi, i to z obu stron...- 3 1
-
2021-06-18 07:01
Zawrotna ta prędkość ;D (4)
- 26 16
-
2021-06-18 07:02
A widziałeś inne w Polsce? Najszybsze są właśnie te ze srednia ok 20kmh. Jak masz co chwile przystanek, to gdzie taki tramwaj ma się rozpędzić?
- 12 4
-
2021-06-18 08:29
Średnie prędkości poruszania się autem w mieście też są szokująco niskie (np. Wrocław w 2015 roku to 28 km/h). Więc tramwaj, który zatrzymuje się jak każde auto na światłach i dodatkowo staje na przystankach ma gorzej.
- 10 0
-
2021-06-18 16:41
(1)
Sprawdź jaka średnia wychodzi kiedy jeździsz swoim cudem po mieście
- 0 1
-
2021-06-19 20:44
sprawdziłem
35km/h.
- 0 0
-
2021-06-18 07:03
A na Hallera przy operze samochody nadal po torowisku (1)
Wyprzedzają przed przejściem dla pieszych po tych garbach az się kurzy
- 44 5
-
2021-06-18 08:30
Mają za karę potem do naprawy zawieszenia. Ale to naprawi kolejny właściciel takiego gruza.
- 5 1
-
2021-06-18 07:03
Może lepiej niech nie przyspieszają? (10)
Przy stanie technicznym taboru tramwajowego, aż strach pomyśleć co się stanie z pojazdem, gdy
osiągnie zawrotną prędkość 20 km/h.- 58 49
-
2021-06-18 07:10
Martw się o swoje Passeratti rocznik 97 (6)
- 13 13
-
2021-06-18 07:12
I po co ta zazdrość i zawiść? (5)
Jak zaczniesz pracować, zamiast funkcjonować tylko na zasiłkach to też będziesz mógł sobie
pozwolić na zakup luksusowego auta, jak golf III np.- 20 11
-
2021-06-18 07:43
Kolejny co myśli, że trzeba pracować żeby mieć pieniądze. (4)
Pewnie też głosujesz na PiS.
- 5 17
-
2021-06-18 07:48
Wystarczy być częścią układu.
I nawet jak zrobisz przekręt na 100 milionów, nikt nie mrugnie okiem.
- 6 4
-
2021-06-18 08:44
Tak to działa (2)
Pracujesz, wyciągasz zasiłki albo kradniesz.
Tylko rudy z Sopotu- 5 0
-
2021-06-18 09:37
to co opowiesz w temacie przekrętów w sp. srebrna i fundacji LK. (1)
zatrudniony tam członek zarządu ksiadz-exkomunikał przyjmujący kopertówe, ... itd.
- 0 1
-
2021-06-18 09:58
Podałem ci 3 kategorie, dorosły jesteś więc wysil się troszkę, jak pokombinujesz to uda się tobie przypisać to do odpowiedniej grupy. Trzymam kciuki
- 1 0
-
2021-06-18 07:10
(2)
Prędkość handlowa to 20 km/h, między przystankami tramwaj jedzie szybciej
- 11 3
-
2021-06-18 07:39
Gadasz z przyspawanymi do foteli. (1)
Dla nich 90 na liczniku znaczy że jadą szybko przez miasto.
A że średnia wychodzi 13km/h? Przecież było szybko!- 8 4
-
2021-06-18 08:22
No to jest taki błąd poznawczy. Często ludzie patrzą przez pryzmat najwyżej prędkości na całą podróż. A potem jest tak jak piszesz: średnia prędkość 13 ale jak na kawałku mają zmniejszyć z 70 do 50 to histeria.
- 7 2
-
2021-06-18 07:08
(1)
Nareszcie jakaś dobra wiadomość, oby to doszło do skutku
- 13 7
-
2021-06-18 12:50
Szkoda tylko że 3/4 artykułu zerżnięte od konkurencji
W tekście ani słowa
- 0 0
-
2021-06-18 07:09
Rydwanem bedzie szybciej! (12)
- 64 18
-
2021-06-18 07:32
(10)
Słaby ten twój komentarz. Mój dziadek mawiał , jak nie masz nic do powiedzenia to lepiej milcz bo możesz wyjść na głupca. Weź to proszę pod uwagę bo mój dziadek był mądrym człowiekiem
- 6 18
-
2021-06-18 07:41
Twój dziadek by nie kupił rydwanu za 150 tysięcy (4)
ani kozła ofiarnego za 60 tysięcy z miejskich pieniędzy. Taki przekaz jest w powyższym poście.
- 18 4
-
2021-06-18 07:49
Zrobiliście mu taką reklamę, że można go sprzedać za 2x więcej...
Szkoda tylko że pensje trolli opłacanych z naszych podatków ten potencjalny zysk zjadły...
- 5 4
-
2021-06-18 09:39
co to jest 150tysiecy? ... takie MiKRoSasiny
- 3 6
-
2021-06-18 10:36
(1)
Mój dziadek nie wybudowałby również elektrowni za 2 mld która trzeba teraz wyburzyć , nie wydałby 70 mln na wybory które nie miały prawa się odbyć , nie jeździłby zimą wyzłomowanym kabrioletem z Brukseli do Sanoka . nie kupiłby respiratorów od niewiadomo kogo nie przesyłałby waznych dokumentów z maila swojej żony... mam wymieniać dalej?
- 3 4
-
2021-06-19 14:28
A politycy potrafią.
Najlepiej się wydaje nie swoją kasę. I nie licytuj który lepszy bo to wszystkie partie robią od komuny włącznie.
- 2 0
-
2021-06-18 07:42
Sluchaj dziadka. Nie pisz
- 4 3
-
2021-06-18 08:31
(3)
Skąd mamy wiedzieć, że był mądry? Ja mogę napisać, że Ty też jesteś mądry a to może być kłamstwo.
- 4 1
-
2021-06-18 10:33
(2)
Masz rację , tyle ze ja znałem swojego dziadka
- 0 2
-
2021-06-18 10:40
(1)
Ale my nie, dlatego nie mamy jak tego sprawdzić
- 2 0
-
2021-06-18 16:44
Całe szczęście , po co stresować starszego człowieka
- 0 0
-
2021-06-18 08:37
Jednym z miliona samochodów elektrycznych jeszcze szybciej.
Promami nawet do Szwecji damy radę. Aaaa....... moment zapomniałem że samochodów nie ma a stępkę od promu ukradli . Za słabo Brudziński z Morawieckim młoteczkiem pukali.
- 3 0
-
2021-06-18 07:09
Zmiany według PO-wskiemu (5)
z 17 na 20km/h. Zupełnie jak z pindolino - zmiana ze 100km/h na 120km/h kosztem miliardów. Ciekawe ile tutaj ta zmiana będzie kosztować, hehehe
- 40 31
-
2021-06-18 07:40
Przypomnij mi, ile przyspieszył ruch pociągów za PiS? (3)
Wcale? A to niespodzianka...
- 13 7
-
2021-06-18 08:19
Przyspieszył np. na północy Polski - z Gdańska do Szczecina jedziesz szybciej, odczuwalnie. (2)
Do tego polepszyły się składy. I to nie kosztem publicznych miliardów i zegarków. No, może kosztem milionów. Ale nie miliardów (jak pindolino za PO). Poza tym nie rozumiem tego dyskursu - że "no, tamci kradli, ale co za PiSu zrobiono?". PiS też kradnie, tak! Oczywiście! Należy odsunąć dziadostwo PO, Pis, sld, psl od władzy. Tylko ja nie o Pisie teraz, ja piszę o PO-wskim Gdańsku i porównuję do rządów PO, gdzie za grube miliardy, na których całe rodziny się bogaciły (znajomych królika), a efekty były jako takie (pamiętamy jak słaby model pindolino dostaliśmy?). Oczywiście, jeśli będzie w Gdańsku rządził PiS, to będę porównywał do złodziejstwa pisowskiego. Ja nie daję sobą manipulować i polaryzować tak, jak Polacy dają od 1989 roku. Używam mózgu. Polecam.
- 11 6
-
2021-06-18 08:53
Pogubiłeś się
Decyzję o zakupie Pendolino podjął rząd PiS jeszcze przed katastrofą smoleńską.
- 5 2
-
2021-06-18 10:56
jaki zuch!
*nie daje się polaryzować
*używa mózgu
łał! prawdopodobnie jako jedyna osoba w kraju!
zapomniałeś dodać coś w stylu "wyłącz tv, włącz myślenie" xd - to jest też koronne hasło mistrzów przekonanych o swojej unikalności ;) bo przecież wszyscy dają się rolować przez tvny i tvpisy, a tylko on jeden spogląda z dystansem xd- 4 1
-
2021-06-18 08:51
Z jakiego 100km/h?
Do Elbląga z Gdańska przed remontem torów jechało się 2h...
A Pendolino może przecież jechać szybciej, tylko niespodzianka - nie ma gdzie.- 2 0
-
2021-06-18 07:09
20kmh to i tak mniej niż rower (47)
- 36 7
-
2021-06-18 07:26
Nie, 20km/h to maksymalna dozwolona prędkość na ścieżce rowerowej (13)
Jeśli jedziesz ścieżką więcej niż 20km/h, albo chodnikiem więcej niż 8km/h to łamiesz prawo
- 5 30
-
2021-06-18 07:31
po co się wypowiadasz? (9)
1. Jest droga dla rowerów a nie ścieżka
2. dozwolona prędkość po ddr jest taka sama jak na jezdni wzdłuż której jest poprowadzona
3. jazda rowerem po chodniku jest zabroniona- 27 1
-
2021-06-18 08:32
(8)
Ilu z was przestrzega punktu 3.?
- 4 14
-
2021-06-18 08:53
To czemu na mnie trąbisz i mnie spychasz samochodem z drogi jak go przestrzegam? (3)
- 15 0
-
2021-06-18 10:45
(2)
Nie spycham. Sam jeżdżę autem i rowerem, w obu przypadkach po jezdni, o ile jest to dopuszczone przepisami. A nic mnie bardziej nie wkurza jak roszczeniowy rowerzysta rozpychający się po chodniku jak idę tam piechotą.
- 1 2
-
2021-06-18 11:09
Dziękuj naszym ukochanym ustawodawcom. (1)
Wyobraź sobie teraz że całe miasto jest strefą zamieszkaną i piesi mogą chodzić po drodze.
Stwierdzisz że to i**otyzm i zagrożenie, nie?
A CPR jakoś jest w tym kraju używany...- 0 1
-
2021-06-18 14:56
Czemu zawsze rowerzysta udowadnia, że jak łamie przepisy to inni łamią więcej albo źli kierowcy? Jeździsz rowerem źle, nieprzepisowo, to się walnij w pierś a nie wykrecaj sianem.
- 1 4
-
2021-06-18 09:05
Po którym chodniku jest zabroniona?
W Gdańsku niemal wszystkie chodniki są dopuszczone do jazdy po nich rowerem, a na części są nawet nakazy poruszania się po nich rowerem.
- 9 2
-
2021-06-18 09:52
(2)
To po co miasto stawia na chodnioach znaki ze dopuszczony jest ruch rowerowy?
- 6 0
-
2021-06-18 10:00
po to, by osobom nie mającym doświadczenia w jeździe rowerem po jezdni (1)
stworzyć możliwość legalnego docierania rowerem z punktu A do punktu B
- 3 2
-
2021-06-18 11:01
zupełnie ma na to wylane...
...ale już metry zaliczone do ruchu rowerowego załatwiają zadanie premiowe...
- 1 0
-
2021-06-18 07:35
Nie jest to prawda
Rowerów te limity nie obowiązują. Więc ogólny limit w terenie zabudowanym to 50km/h, chyba że jest strefa spowolnionego ruchu wtedy 30km/h.
- 18 1
-
2021-06-18 09:04
mam pełne prawo jechać nawet 50kmh
- 9 1
-
2021-06-18 10:10
Jakaś podstawa prawna?
Bo ja znam tylko limit dla hulajnóg elektrycznych (20 km/h) i rowerów elektrycznych (25 km/h), po których silnik ma się wyłączać. Ale to nie jest limit prędkości, jak ktoś ma parę w nogach albo jest z górki to może szybciej.
- 7 0
-
2021-06-18 07:32
(18)
Ale więcej ludzi przewiezie niż rower
- 4 5
-
2021-06-18 08:58
(17)
Ale zajmuje 50x więcej miejsca (długość tramwaju + odległość do następnego tramwaju - bo przecież pomiędzy nimi nie wciśniesz innych użytkowników dróg)
- 7 1
-
2021-06-18 09:01
Tu bym się zastanawiał. (14)
200 rowerów to też całkiem konkretna zajęta powierzchnia.
- 2 4
-
2021-06-18 09:07
(13)
Problem polega na tym, że przynajmniej w teorii rowerzyści zajmują powierzchnię, którą mogą spożytkować inni uczestnicy ruchu. W przypadku tramwaju to niemożliwe. Poza tym koszt budowy i utrzymania torowiska.
- 5 2
-
2021-06-18 09:27
Torowisko na Rakoczego śmie się z Tobą nie zgodzić. (7)
I to jest najlepsza opcja - tory + buspas.
- 2 1
-
2021-06-18 10:39
(6)
Ile tego jest? Kilometr? A ile mamy kilometrów torowisk łącznie? Jakieś 60. Poza tym i tak to polega na tym samym - wydzielamy z jezdni pewien kawałek na rzecz zbiorkomu. Tyle lepiej, że i bus tam też pojedzie. Sprawy jednak nie rozwiązuje, bo chociażby układ świateł z Bulońską i Jaśkową jeszcze bardziej został skomplikowany.
- 1 0
-
2021-06-18 11:12
Poprzednie torowiska były z czasów kiedy miejsca w mieście nie brakowało. (5)
Więc nikt sie nie przejmował że zajmują ile zajmują.
O to właśnie chodzi żeby wydzielić kawałek miasta na rzecz zbiorkomu. Patrz jak to ślicznie działa w Londynie, gdzie komunikacja ustawiona jest tak, że do sklepu jechałem po fajki jeden przystanek pociągiem, bo tak najwygodniej...- 0 0
-
2021-06-18 12:02
(4)
Zgadzam się, kiedyś tej przestrzeni wolnej było dużo więcej. Niestety czasy się zmieniły, samochodów będzie przybywać, bo mają jednak pewną przewagę względem zbiorkomu. I dlatego trzeba to wziąć pod uwagę. Niestety, nasi włodarze dalej myślą w kategoriach jakie obowiązywały wiele lat temu. Wszystkich do podróżowania samochodami nie zniechęcimy nigdy
- 1 0
-
2021-06-18 12:22
(3)
Więcej samochodów się w mieście nie zmieści i coraz więcej osób będzie konkurowało o ograniczoną ilość miejsca. Faktycznie, trzeba do brać pod uwagę decydując się na jeżdżenie samochodem. Daję plusa jak nic!
- 1 1
-
2021-06-18 14:13
(2)
Dlatego należy stawiać na równowagę, a nie forsować jeden środek transportu przeciwko innemu
- 1 0
-
2021-06-18 15:15
(1)
Masz rację, czas powoli kończyć z forsowaniem rozwiązań dla samochodów
- 0 2
-
2021-06-18 15:16
Jest dokładnie na odwrót.
- 1 0
-
2021-06-18 11:12
Problem polega na tym (3)
że powierzchnia pod drogi rowerowe to najmniej efektywnie wykorzystana powierzchnia. Weź kanapki i spędź cały dzień w miejscu gdzie jest droga dla samochodów, rowerów i tramwaj. Policz ilu dziennie użytkowników przejeżdża danym środkiem transport. Podziel to przez przekrój danej trasy i założe się, że najniższą wartość dostaniesz dla drogi rowerowej.
- 1 4
-
2021-06-18 12:00
Już teraz mogę Ci odpowiedzieć, że najlepiej wykorzystana jest jezdnia. Drogi dla rowerów owszem, najgorzej, sam nigdy nie byłem zwolennikiem robienia DDRów gdzie popadnie. Tyle, że ruch rowerowy to ułamek tego co daje zbiorkom - i jego ewentualna "szkodliwość" nijak się ma do komplikowania ulic, skrzyżowań, bo trzeba tory puścić, aby 50 osób na 5 minut mogło przejechać...
- 1 0
-
2021-06-18 16:12
Pewnie i tak ale efektywność to nie wszystko
dolicz do tego: smród hałas parkingi, szkody .. samochód jednak milion razy bardziej "ingeruje" żeby nie napisać "rozwala" okolice niż rower. Nikt nie chce mieszkać w okolicy ruchliwej drogi.
- 0 0
-
2021-06-18 18:52
Bo infrastruktura rowerowa jest w żenującym standardzie
i nie jest konkurencyjna do jezdni. Jak by infrastruktura rowerowa w Polsce w standardzie mini jezdni mogłoby to wyglądać inaczej.
Zobacz jaki jest potencjał. Na 3m mogłoby 10-20tys rowerów przejechać każdego dnia.
Przez podwale przejeżdża 50tys samochodów każdego dnia wykorzystując do tego 3m x6 pasów ( z pasami do skrętu to nawet i 8) i to jest maks lub prawie maks.
Dlatego lepiej inwestować w rowery, tylko z prawdziwą infrastrukturą rowerową, a nie z pudrowanymi chodnikami które są dla komunikacyjnych rowerzystów przeszkodą a nie ułatwieniem w poruszaniu się po mieście rowerem.
Chętni wtedy na przesiadkę z samochodu na rower będą.- 1 0
-
2021-06-18 18:46
co ci po 2.5m współdzielonym chodniku rowerowym?
jak można spożytkować taką przestrzeń?
- 0 0
-
2021-06-18 11:03
mylisz ię (1)
Polecam archiwalne zdjęcia z Chin, gdy tam na rowerach jeżdżono masowo...
- 1 0
-
2021-06-18 19:06
Albo obecne z Kopenhagi
- 0 0
-
2021-06-18 07:42
Rowerowy licznik zatrzymuje się jak nie jedziesz. (6)
Utrzymać średnią 20km/h, wliczając w to postoje na światłach wcale nie jest tak łatwo...
- 8 5
-
2021-06-18 09:12
(4)
Te postoje tak dużo nie zabierają. Jadąc wzdłuż pasa nadmorskiego średnia na poziomie 20-25km/h nie jest wielkim wyczynem. Trasa Brzeźno-Orłowo i z powrotem. Tam nie stoisz na światłach + musisz zejść z roweru przy molo (licznik się nie zatrzymuje bo prowadzisz rower 5km/h). Jadąc przez miasto biorę czas ze stopera + kilometry z licznika i po wyliczeniu mam bardzo podobny wynik (zależny od przewyższeń i siły wiatru)
- 7 0
-
2021-06-18 09:28
A na obwodnicy samochodem nie masz problemu z utrzymaniem średniej 100km/h. (3)
Mówimy o jeździe w mieście, tam gdzie są skrzyżowania i światła.
- 4 3
-
2021-06-18 09:36
(2)
Tak jak mówię, te postoje dużo nie zabierają. Jeżdżąc regularnie dodatkowo wyrobisz kondycję, wiesz kiedy warto przyspieszyć aby zdążyć na danych światłach, a jeśli nawet się to nie uda - masz chwilę odpoczynku.
Parę razy "ścigałem" się z tramwajem z Jelitkowa na pętlę w Łostowicach (w tę stronę, aby było trudniej) - zawsze byłem na mecie jakieś 10-15 minut przed nim.- 5 0
-
2021-06-18 19:33
W niektórych miejscach postoje bardzo dużo zabierają. (1)
Czasem czas oczekiwania na światłach jest większy niż czas przejazdu między kolejnymi skrzyżowaniami, wszystko zależy od miejsca.
- 0 1
-
2021-06-18 23:28
I tym bardziej przystanki nawalone co 300 metrów dają się wtedy we znaki.
- 0 0
-
2021-06-18 11:56
ale to chyba dl wszsytkich logiczne, że patrzy się na odległość
podzieloną na czas brutto a nie netto? ;)
- 1 0
-
2021-06-18 08:09
(3)
Tak to fakt. Średnia prędkość z uwzlędnieniem przystanków na poziomie 17km/h jest niższa niż prędkość roweru w trakcie jazdy bez uwzględnienia postojów. Poraziłeś nas logiką i wygrywasz gumową kaczkę do wanny.
- 7 4
-
2021-06-18 09:08
nie prawda (2)
z żabianki do centrum z postojami na światłach jadę średnio 21-23kmh.
wiec się da- 3 0
-
2021-06-18 10:20
Dolicz przystanki, nie tylko światła (1)
- 0 0
-
2021-06-18 11:58
ale po co na, na oko, 12km trasie przystanki
poza wymuszonymi przez światła? ;) na prowiant? na selfie? ;)
- 1 0
-
2021-06-18 10:18
A rowerem ile masz przystanków po drodze? (1)
- 0 0
-
2021-06-18 11:28
2.
- 2 0
-
2021-06-18 10:34
ograniczyć rowerom do 20 i będzie ok
- 0 2
-
2021-06-18 07:10
Plany planami a rzeczywistość pokaże swoje. (4)
Naukowiec komputerem oblicza średnią prędkość a życie pokaże swoje.
- 29 3
-
2021-06-18 08:35
Jak jeszcze ustawią to na TriStar to już rzeczywistość się rozejdzie z teorią. Wszyscy staniemy w korku łącznie z tymi tramwajami.
- 4 1
-
2021-06-18 08:47
Rzeczywistość nie będzie zaskoczeniem (2)
Na facebookowej grupie 'Gdzie w Gdańsku wykoleił sie tramwaj' bedzie wiecej wiadomości.
- 4 2
-
2021-06-18 08:57
Ostatnie wykolejenie tramwaju w Gdańsku było w 2019, po tym jak przyładował w niego autokar. (1)
To nie Wrocław ;p
- 1 2
-
2021-06-19 10:01
parę dni temu na Placu Komorowskiego,
więc nie kłam
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.