- 1 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (140 opinii)
- 2 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (102 opinie)
- 3 Uziemił się przez skradziony miernik (52 opinie)
- 4 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (94 opinie)
- 5 Kim jest Aleksandra Kosiorek, nowa prezydent Gdyni? (742 opinie)
- 6 Cyberpolicjanci mają nową siedzibę (85 opinii)
Chcą wycofania sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach
Kierowcy i motorniczowie zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie zwrócili się do wiceprezydenta Piotra Borawskiego z wnioskiem o całkowite zaprzestanie sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ten odpowiada, że choć liczba transakcji w pojazdach znacznie spadła, to sprzedaż karnetów jest wciąż znacznym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń kierowców i motorniczych. Najpóźniej papierowe bilety znikną z pojazdów w czerwcu 2023 roku.
Zdaniem kierowców i motorniczych sprzedaż została przywrócona zbyt pochopnie, a czas pandemii pokazał, że pasażerowie szybko dostosowali się do nowych zasad i odzwyczaili się od kupowania biletów w pojazdach.
- Końca zakażeń koronawirusem niestety nie widać. W ostatnim czasie w naszym regionie odnotowuje się kolejne rekordy dobowego przyrostu nowych zakażeń. Dynamika przyrostu zakażeń oczywiście bardzo niepokoi naszych pracowników, wykonujących przewozy w komunikacji miejskiej w Gdańsku (...). W tej sytuacji nie możemy dalej ryzykować zdrowiem i życiem naszych kierowców i motorniczych i czekać na jakiś cud - żądamy w związku z pandemią podjęcia decyzji ws. całkowitego zaprzestania sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu pisma.
To już kolejny wniosek w tej sprawie skierowany do władz Gdańska. Teraz pismo trafiło na biurko prezesa GAiT Macieja Lisickiego i dyrektora ZTM Sebastiana Zomkowskiego. Do sprawy odniósł się wiceprezydent Borawski, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku.
Jak mówi, w 2019 roku motorniczowie i kierowcy GAiT sprzedawali przeciętnie 287 tys. biletów miesięcznie. Z kolei w okresie od czerwca do sierpnia 2020 roku kierujący pojazdami sprzedawali przeciętnie 45 tys. karnetów miesięcznie (karnety zastąpiły pojedyncze bilety wiosną br.).
- Przyjmując założenie, że każdy jeden bilet papierowy w 2019 roku i każdy jeden karnet obecnie to jedna operacja sprzedaży, można stwierdzić, że sprzedaż u kierującego pojazdem zmalała o 84 proc. Powodem wprowadzenia karnetów zamiast pojedynczych biletów było ograniczenie ich sprzedaży przez kierowców i motorniczych. I cel ten został osiągnięty - podkreśla Borawski.
Wiceprezydent Gdańska nie ukrywa, że środki pozyskane ze sprzedaży biletów i karnetów są istotnym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń pracowników komunikacji miejskiej.
- Obecnie, przeciętna miesięczna wartość sprzedanych karnetów wynosi 415 tys. zł. W ubiegłym roku przeciętna miesięczna wartość sprzedanych w pojazdach biletów wynosiła 891 tys. zł. Oznacza to, że mimo dużego spadku intensywności sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach nadal relatywnie duża część przychodu ze sprzedaży biletów papierowych generowana jest przez sprzedaż karnetów. Udało się więc zminimalizować liczbę operacji sprzedaży, zapewniając jednocześnie wysoki poziom przychodu - dodaje Borawski.
Wycofanie karnetów ze sprzedaży w pojazdach komplikuje też fakt, że ZTM wciąż ma spory zapas bloczków przewidzianych do sprzedaży. Tylko w tym roku ZTM zamówił druk 271 tys. sztuk ulgowych karnetów i 200 tys. sztuk normalnych. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.
Docelowo sprzedaż karnetów w pojazdach ma zostać zlikwidowana po wdrożeniu systemu i wspólnego biletu Fala. Obecnie sprawa toczy się w Krajowej Izbie Odwoławczej, ale urzędnicy liczą, że jeszcze w październiku uda się podpisać umowę z wykonawcą. Wówczas będzie można też wskazać wiążącą datę wycofania sprzedaży biletów w pojazdach. Na dziś data jest dość odległa, bo wyznaczona na czerwiec 2023 roku.
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-28 07:33
Zrobić jak w RFN automaty w autobusach
- 21 1
-
2020-09-28 07:34
(2)
W Krakowie jest 880 automatów , u nas 65
- 25 0
-
2020-09-28 07:46
(1)
To nie widze problemu, mozesz przeniesc sie do Krakowa, jezeli to dla ciebie taki wazny argument.
- 3 5
-
2020-09-28 08:03
Po prostu jesteśmy zacofani i tyle
- 4 0
-
2020-09-28 07:35
(12)
jak zwykle, nadąsani kierowcy którzy mają problem ze swoją pracą. Jak nie umiecie pracować z ludźmi to jest sporo pracy w transporcie towarowym, tam spełni się Wasze marzenie. Załadunek i rozładunek i nic poza tym. Do pracy kierowcy autobusu trzeba coś więcej jak prawo jazdy.
- 28 31
-
2020-09-28 07:37
szybciej " urzędnicy" kupią drugi rydwan niż zamontują biletomaty w transporcie (2)
- 8 0
-
2020-09-28 07:39
Ty pilnuj lepiej gdzie są respiratory widmo . Bo wkrótce mogą się przydać. (1)
Gdzie kasa jest dobrze wiemy . Szumowiny i bezkarność plus.
- 6 4
-
2020-09-28 07:40
a co? mają respiratora montować w środkach transportu w Gdansku?
po co?
- 7 0
-
2020-09-28 07:40
Następny znawca własnych praw i cudzych obowiązków,a to coś więcej to zapewne mentalność kamerdynera.
- 6 2
-
2020-09-28 07:41
Ty masz problemy ze sobą.
- 3 1
-
2020-09-28 07:45
masz rację trzeba coś więcej- to nie transport ziemniaków na targ, kierowca winien być skupiony (1)
na ludziach, których wiezie i na inne samochody i ulicę!
jeżeli ma jeszcze handlować... to zróbcie targ!- 8 1
-
2020-09-28 14:10
Skupiony?
To po co gadka o niebezpieczeństwie związanym z Covidem? Widać, jak się kierowcy bawicie się argumentami. A jeśli potrzebujecie być skupieni, to postulujcie też całkowity zakaz rozmów przez telefon i słuchania muzyki w trakcie prowadzenia pojazdów, co się teraz bardzo często zdarza.
- 1 0
-
2020-09-28 07:49
To samo powtarzam u lekarza , w urzędzie , itd
- 4 0
-
2020-09-28 08:01
(1)
Czyli czego ? Odporności na wysłuchiwanie obelg o mnie i mojej rodzinie ? 90 % pasażerów to tępe , ale oczywiście nieomylne bydlaki . Po 30 latach za kółkiem w komunikacji zdania nie zmienię.
- 9 1
-
2020-09-28 08:03
Dokładnie,w punkt.
- 5 0
-
2020-09-28 08:02
oni po prostu walcza o to co urzednicy dostali. urzednicy siedza w swoich twierdzach. odgrodzili sie od natretnych petentow. dzieki temu nikt im glowy nie zawraca. linie zajete, a listem odpowiedza ci po miesiacu
- 4 1
-
2020-09-28 11:58
nie chodzi o zmianę zawodu a poprawę warunków pracy
po co kierowca ma wykonywać dodatkową robotę?
może zepter-a jeszcze spod siedzenia ma wciskać kupującym bilety? Sprzedawca ma sprzedawać, kierowca kierować. pani z poczty - pocztować :)- 1 1
-
2020-09-28 07:39
Mam 3.5 % prowizji ze sprzedaży. A miałem 10 % . I wtedy nikt nie chciał rezygnować
- 20 1
-
2020-09-28 07:41
jak czytam że za 3 lata zamontują biletomaty... (1)
kto zarządza tutaj?
- 19 2
-
2020-09-28 08:25
Pamiętaj, że w 3mieście średnie opóźnienie to 2 lata.
- 3 1
-
2020-09-28 07:42
Jestem za automatami w autobusach/tramwajach. Nie zgadzam się na uzależnienie kupna biletu od posiadania smartfona, różne są sytuacje - kiedyś miałam sytuację, że smartfon mi w terenie spadł i się zepsuł i gdyby nie było możliwości kupna papierowego biletu, musiałabym wrócić do domu na gapę.
- 28 0
-
2020-09-28 07:55
gdańszczanka
Jakiś czas temu byłam w Szczecinie i tam w każdym autobusie i tramwaju na poręczach są zamontowane biletomaty i tam można kupić bilet, super rozwiązanie. Nie każdy ma możliwość kupić bilet w automacie, bo one nie są na każdym przystanku i na smartfonie.
- 13 0
-
2020-09-28 07:55
(1)
Jak zawsze w takich przypadkach - ankieta i jej "odpowiedzi" powalają; - nie każdy ma smartfona to pewne ale jest tyle innych możliwości że można sobie z tym poradzić. Wystarczy troszkę myśleć .
- 13 3
-
2020-09-28 07:57
I tu jest największy problem,myśleć.
- 4 0
-
2020-09-28 08:00
Jacy jesteśmy ?
tylko bilety elektroniczne
- 3 7
-
2020-09-28 08:01
Borawski - expert od komunikacji i środowiska - do dymisji albo do szkoły uzupełnić wykształcenie
- 18 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.