• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pokona 800 kilometrów na jednym kole w szczytnym celu

Arnold Szymczewski
22 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na początku kwietnia br. Sebastian Łaskowski odbył trzydniową wyprawę na Kaszuby i Kociewie - łącznie pokonał 339 km. Na zdjęciu ze znajomymi. Na początku kwietnia br. Sebastian Łaskowski odbył trzydniową wyprawę na Kaszuby i Kociewie - łącznie pokonał 339 km. Na zdjęciu ze znajomymi.

Chce przejechać z Gdańska do Czorsztyna przy granicy ze Słowacją na elektrycznym monocyklu. W sobotę gdańszczanin wyruszył sprzed fontanny Neptuna w trasę liczącą 800 kilometrów. Jedzie dla przygody, ale także dla chorej na zespół Retta córki przyjaciół.



Widujesz w mieście elektryczne monocykle?

Elektryczny monocykl to jednokołowy pojazd bez siodełka, który za pomocą silnika elektrycznego i żyroskopu umożliwia poruszanie się jednej osoby na krótkich i długich dystansach.

Sebastian Łastowski z zawodu jest informatykiem, jego zainteresowanie pojazdami elektrycznymi, a zwłaszcza dość wyjątkowym jak na polskie realia monocyklem, zaczęło się w 2017 roku.

- Stałem w korku w drodze z domu do pracy - codzienność mieszkańca południa Gdańska, który musi dotrzeć bliżej centrum. Dostrzegłem wówczas człowieka, który przydrożnym chodnikiem jechał na elektrycznym monocyklu. Moją uwagę zwróciło nie tylko urządzenie, które wcześniej widywałem jedynie w internecie, ale też sprawność i swoboda z jaką ten człowiek się poruszał. Zaświtała mi w głowie myśl, że to może być recepta na korki - opowiada Sebastian Łastowski. - Trudności w podjęciu decyzji - zbliżająca się jesień i perspektywa coraz krótszego dnia oraz gorszych warunków - sprawiły, że temat odłożyłem do wiosny. Gdy ta nadeszła, postanowiłem zaryzykować i kupić elektryczny monocykl.
Od zakupu elektrycznego monocykla przez pana Sebastiana minęło ponad półtora roku, w tym czasie przejechał on na nim ponad 11 tys. km.

- Okazało się, że już po tygodniu od rozpoczęcia nauki jeździłem monocyklem do pracy i z powrotem - mówi Sebastian Łastowski. - Szybko okazało się jednak, że elektryczny monocykl jest urządzeniem dużo bardziej uniwersalnym. Zacząłem więc jeździć nim na zakupy, na pocztę czy do urzędów. Później okazało się, że podróż z pracy do domu wcale nie musi prowadzić ciągle tą samą drogą. Z każdym dniem była dłuższa i wiodła innymi szlakami, a ja w ten sposób zacząłem lepiej poznawać własne miasto. W końcu wyjechałem poza jego granice, by zacząć poznawać swój region. Monocykl otworzył mi oczy, pozwolił dostrzec, że wolniejsze tempo jazdy i życia pozwala zauważyć rzeczy, miejsca i wartości, które wcześniej były dla mnie niedostrzegalne.
Sebastian Łaskowski udowadnia, że dobrym elektrycznym monocyklem można jeździć cały rok. Sebastian Łaskowski udowadnia, że dobrym elektrycznym monocyklem można jeździć cały rok.

Z Gdańska na Kaszuby i Kociewie



O tym, że elektrycznym monocyklem można poruszać się nie tylko do pracy, Sebastian Łastowski przekonał się dość szybko. Jego pierwszą dłuższą podróżą był przejazd z Gdańska w okolice Bytowa.

- W sumie około 100 km w ciągu jednego dnia. Pozytywne wrażenia z tej podróży zachęciły mnie do kolejnych. Z Gdańska wybrałem się do Elbląga, innym razem ze Słupska pojechałem do Gdańska. Takich wypraw było znacznie więcej. A już zupełnie niedawno odbyłem trzydniową wyprawę na Kaszuby i Kociewie, przejeżdżając w tym czasie prawie 340 km - opowiada Sebastian.

800 km spod fontanny Neptuna pod granicę ze Słowacją



Po pokonaniu kilku bardzo ciekawych i dość długich tras, przyszedł czas na przejechanie całej Polski. Sebastian Łastowski przygotowywał się do tej wyprawy przez dłuższy czas. Z Gdańska wystartował w sobotę o godz. 9 sprzed fontanny Neptuna.

- Cała trasa będzie miała nieco ponad 800 kilometrów i szacuję, że jej pokonanie zajmie mi tydzień. Zakończy się na przejściu granicznym ze Słowacją niedaleko Czorsztyna - zapowiadał przed wyjazdem Sebastian Łastowski. - Jazda w zdecydowanej większości odbywać się będzie poboczami mniej uczęszczanych dróg wojewódzkich i lokalnych. W miejscowościach i miastach będę także korzystał z chodników i różnych ścieżek. Część wytyczonej trasy wiedzie drogami polnymi i leśnymi, spodziewam się również całkowitych bezdroży. Wytyczając trasę przejazdu kładłem nacisk na bezpieczeństwo, ale także na walory krajobrazowe. Jedynie drugiego dnia, w czasie przejazdu przez Wisłę, zmuszony będę jechać drogami krajowymi. Będą to jednak dwa krótkie odcinki - jeden w okolicach Chełmna, a drugi w Toruniu.
Podczas dłuższych wypraw nie można zapomnieć o kasku i dobrze widocznej z daleka kurtce. Podczas dłuższych wypraw nie można zapomnieć o kasku i dobrze widocznej z daleka kurtce.
Od 90 do 135 km dziennie

Najkrótszy dzienny dystans wyniesie niewiele ponad 90 kilometrów. Najdłuższym oraz prawdopodobnie najtrudniejszym będzie szósty dzień wyprawy, w którym do przejechania będzie ponad 135 kilometrów.

- Ten dzień to przejazd malowniczym Szlakiem Orlich Gniazd, a to oznacza sporo dróg kiepskiej jakości lub bezdroży. W czasie jazdy, co kilkadziesiąt kilometrów będę zatrzymywał się w celu odpoczynku i doładowania akumulatora. Najczęściej miejscem na ładowanie i odpoczynek jest restauracja, zajazd czy stacja benzynowa. Nie planuję wcześniej konkretnych miejsc zatrzymania, bo praktycznie zawsze można znaleźć gościnne i przyjazne miejsce - opisuje swój plan podróży Sebastian Łastowski. - Nie zdarzyła mi się jeszcze sytuacja, aby ktoś odmówił możliwości doładowania akumulatora. Niezależnie od tego zawsze staram się zachować niezbędną rezerwę prądu w baterii.
Duży Plecak, ładowarka i elektryczny monocykl - tyle wystarczy do wyprawy. Duży Plecak, ładowarka i elektryczny monocykl - tyle wystarczy do wyprawy.
Monocyklista nie będzie podróżował sam.

- Moimi towarzyszami podróży będą serdeczni przyjaciele, Ola i Maciek, którzy pojadą na rowerach elektrycznych. Miałem także zgłoszenia od osób z całej Polski, które kibicując mojej wyprawie, chcą chociaż część trasy przejechać razem ze mną. Na rowerze, hulajnodze, monocyklu albo jeszcze czymś innym. Możliwe też, że przy wyjeździe z Gdańska będę miał "obstawę" członków trójmiejskiej grupy Elec3CITY, aktywnej na portalu społecznościowym Facebook - dodaje Sebastian.
800 kilometrów nie tylko dla siebie, ale także dla chorej córki przyjaciół

- Przy okazji mojej wyprawy liczę też na to, że uda mi się zwrócić uwagę ludzi dobrego serca na los małej Agatki Lewandowskiej, której tata także jeździ na elektrycznym monocyklu. Agatka cierpi na zespół Retta - jest "milczącym aniołem". Jak w przypadku wielu zaburzeń rozwoju neurologicznego, szansą dla Agatki jest stała rehabilitacja. Moje osiemset kilometrów jest prośbą o pomoc w momencie szczególnie ważnym dla dalszego rozwoju Agatki. I nie ma znaczenia to, czy będzie to darowizna pozwalająca dofinansować zabiegi rehabilitacyjne, pomoc w kontakcie ze specjalistami czy pomoc w organizacji zabiegów. Każda forma pomocy ma znaczenie - kończył Sebastian Łastowski.
Więcej o wyprawie Sebastiana Łastowskiego możecie przeczytać na jego blogu www.najednymkole.pl

Opinie (96) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Oszust

    Jaki wyczyn na elektryku jechać ja mam taki normalny monocykl na pedały niech na takim pojedzie ja chętnie mu podaruj ten swoj

    • 0 0

  • a ja mogę walnąć (7)

    200 browców w szczytnym celu:). 800km nie dałbym rady. Pozdrawiam Pana

    • 47 14

    • Przeraża (3)

      Mnie wysyp durnych i i**otycznych komentarzy pod artykułem z treścią gdzie gość chce po prostu pomóc komuś kto potrzebuje wsparcia w na prawdę rożnej formie czy to finansowej czy też rehabilitacji

      • 10 6

      • Pytanie czy nie więcej by zarobił na tą pomoc w tym czasie gdyby poszedł do normalnej pracy?

        Ogólnie to spoko pozytywna akcja tylko zawsze mnie zastanawia czy to się przekłada na jakąś rzeczywistą pomoc czy nie jest to podobnie jak dawanie lajków na fejsie.

        • 0 0

      • ja też potrzebuje wsparcia a nikt mnie nie wspiera (1)

        i z tego mam zaparcia

        • 1 8

        • Trzeci to ten pod grzywką?

          • 2 0

    • możesz iść porostu (2)

      • 1 2

      • możesz liść porostu (1)

        lub mchu
        sobie trochę zjeść

        • 2 2

        • sześć, nie szeleść

          • 0 0

  • (3)

    Kolejny wymysl obok hulajnog. Pedzi taki i to po drodze dla rowerow.

    • 27 32

    • Odezwał się król szos

      Rowerzysta któremu wszystko się należny, Pan i władca szos, król chodników, cesarz ścieżki rowerowej. Jest tylko ON wielki i potężny a piesi, rolkarze, motocykliści , kierowcy samochodów i wszyscy inny powinni słać mu pokłony.

      • 2 0

    • przestań jęczeć dziadu

      • 6 0

    • na drogach pojawiają się cyrkowi akrobaci

      czas na ludzi w płetworolkach

      • 4 2

  • ciekawe - ale w jaki sposób będzie jechał po drogach? (4)

    czy hulajnogą można poruszac się po drogach? bo to coś w rodzaju hulajnogi a nie roweru (chodzi mi o stabilność)

    • 5 0

    • Może poruszać się po drogach (3)

      tak jak pieszy, po lewej stronie jezdni, jeżeli nie ma chodnika wzdłuż trasy.

      • 1 1

      • na czym opierasz takie twierdzenie? (2)

        • 0 0

        • Ponieważ wedle przepisów (1)

          osoba poruszająca się na monocyklach, hulajnogach, rolkach, wrotkach itp jest (jeszcze) traktowana jako pieszy.
          Nieważne czy mają napęd mięśniowy, elektryczny czy rakietowy.

          • 1 0

          • i nie przekracza 5/6km/h

            • 0 0

  • (1)

    szczytny cel, czy szczyt głupoty?

    • 8 9

    • bez sensu

      • 0 0

  • Pytanie (14)

    Mam pytanie natury technicznej, jaki jest zasięg takiego monocykla, do ilu kg może mieć osoba na nim jeżdżące i na jakim monocyklu konkretnie Pan jedzie.

    • 8 2

    • Zasięg jest zależny od wagi osoby jadącej. (8)

      Ładować go można po drodze podłączając go do 12V w samochodzie, wystarczy prosta przetwornica napięcia.

      • 2 2

      • Prosta przetwornica hehe (5)

        Chyba z sinusem za 600zl

        • 1 1

        • Z cosinusem to i 2000 (4)

          • 3 0

          • a z tangensem? (3)

            • 0 0

            • A z kutangensem?

              • 0 0

            • z tegesem? (1)

              • 0 0

              • Jak tegesem i dynksem to bez kozery powiem 3000

                • 2 0

      • po drodze... w samochodzie ? (1)

        Panie Stef, chyba podłączyleś się pod zbyt duże napięcie.....

        • 2 2

        • wysokie jak juz niedouczony m....u

          • 1 0

    • (4)

      Te najdroższe po 9k-10k zł maja zasięg 80-90 km (jak ważysz 75 kg) i są przeznaczone nawet pod 150 kg.

      • 2 0

      • (1)

        A jak się waży 100 kg to jaki zasięg?

        • 1 0

        • to trzeba schudnac

          • 3 0

      • Ciekawe jak zasieg sie zmenia (1)

        Przy 130 kg ;)

        • 0 0

        • Wtedy się lata n oparach spalanego tłuszczu

          • 1 0

  • brawo tak trzymać (1)

    jechać w świat. Nie siedzieć w jednym miejscu jak robal.

    • 6 3

    • Fajne to określenie. Podoba mi się.

      Nie siedzieć w jednym miejscu jak robal. To ja, tak mam.

      • 1 0

  • na elektryku to nie 800 ale 2019 powinien zrobic

    gdyby pedałował to byłby szacun ale tak to jest HA ha ha Ha hA

    • 5 3

  • Opinia wyróżniona

    super wyczyn! (1)

    gratulacje kondycji, ja bym chyba nie dał rady.

    • 27 19

    • i to bez siodełka za to z włączoną wibracją!

      (ten monocykl jest elektryczny)

      • 2 0

  • To teraz proszę o artykuł o jego znajomych bo w końcu też przejadą 800 km

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane