• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwarznieńska: remont potrzebny, ale budzi obawy

Patryk Szczerba
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (193)
Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną. Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną.

Nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia remontu ul. ChwarznieńskiejMapka na Witominie, ale inwestycja, choć potrzebna, budzi niepokój wśród mieszkańców. Obawiają się zablokowania dzielnicy i zniszczeń, gdy cały ruch zostanie skierowany na niedawno remontowaną ul. HodowlanąMapka.



Przypomnijmy, że koperty z ofertami na remont Chwarznieńskiej otwarto na początku grudnia. Gdynia zaplanowała na kolejny etap przebudowy tej ulicy nieco ponad 62 mln zł brutto.

Złożone oferty:

  • Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 53,9 mln zł,
  • Firma Kruszywo sp. z o.o. - 66,6 mln zł.


Oferta MTM mieści się w planowanym budżecie, ale decyzja o jej przyjęciu jeszcze nie zapadła. Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni wciąż analizuje obie oferty.

Jeśli wykonawca zostanie wybrany, prace ruszą w tym roku, a zakończą się w roku 2024.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej, zakres prac:

  • budowa ulicy Chwarznieńskiej od ulicy MałokackiejMapka do ulicy SłonecznejMapka,
  • przebudowa ulicy SosnowejMapka,
  • budowa skrzyżowania Chwarznieńska/Rolnicza/Małokokacka/WielkokackaMapka,
  • budowa drogi rowerowej w ulicy Chwarznieńskiej oraz odcinka drogi rowerowej w ulicy RolniczejMapka,
  • budowa odcinka ulicy Promiennej do ul. Słonecznej wraz ze skrzyżowaniem,
  • budowa odcinka ulicy HodowlanejMapka (od wyniesionego skrzyżowania z ulicą Słoneczną do ulicy Chwarznieńskiej),
  • budowa i przebudowa infrastruktury technicznej oraz usunięcie kolizji,
  • budowa małej architektury - ławki, kosze, przysiadaki, stojaki na rowery oraz nasadzenie zieleni.


MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł? MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł?

Remont zakorkuje Witomino?



Równolegle do wyboru wykonawcy toczy się dyskusja na temat organizacji ruchu podczas remontu. Mieszkańcy obawiają się zakorkowania dzielnicy, gdy robotnicy wejdą na ul. Chwarznieńską - najważniejszą arterię Witomina.

Wielu obawia się, że przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną zablokuje dzielnicę. To bowiem jedyna alternatywa w momencie rozpoczęcia prac.

O tym, że może być trudno mówią też radni z PiS.

- Nie ma zapowiadanej obwodnicy Witomina, więc nie będzie możliwości odciążenia komunikacyjnego dzielnicy. Przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną może spowodować gigantyczne korki. Nie wiemy, jak będzie wyglądała obsługa komunikacyjna mieszkańców Witomina - mówi Paweł Stolarczyk, który zorganizował konferencję prasową w tej sprawie.
I przypomina, że miasto wcześniej miało inne plany dotyczące przebudowy Chwarznieńskiej.

Przed laty była inna wizja przebudowy Chwarznieńskiej



Przypomnijmy, że chodziło o remont Chwarznieńskiej, ale w innym od obecnego zakresie. Spółka MTM złożyła wówczas ofertę na 79 mln zł , a Strabag na 103 mln zł.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację tej inwestycji 69 mln zł, a więc 10 mln zł mniej, od tańszej oferty.

- Koncepcja nie zawierała błędów projektowych i była możliwa do realizacji, jednakże kwoty oferentów w przetargu okazały się wyższe niż środki zarezerwowane na to zadanie - mówił wówczas Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, przyznając jednocześnie, że gdyby oferta była tańsza, doszłoby do realizacji.
Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej

Projekt trafił do szuflady, a w międzyczasie udało się wyremontować sąsiednią ul. Hodowlaną. Inwestycja, w ramach której powstał także zbiornik retencyjny, w zdecydowanej większości była finansowana ze środków Unii Europejskiej.

Zbiornik retencyjny upiększył Witomino Zbiornik retencyjny upiększył Witomino

Remont Hodowlanej i Chwarznieńskiej z dofinansowaniem



Gdynia, by wykorzystać dofinansowanie, musiała przebudować Hodowlaną przed remontem ul. Chwarznieńskiej. Zwiększony ruch, który pojawi się na wyremontowanej na ulicy, nie martwi jednak radnych Samorządności.

- Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej została poprzedzona przebudową ul. Hodowlanej, co pozwala na wyznaczenie objazdu na czas prac na jej najbardziej newralgicznym fragmencie. Inwestycja o wartości powyżej 50 mln, a dodatkowo tak kompleksowa w centralnej części dzielnicy, to wielkie wyzwanie, które w okresie prac będzie powodowało lokalne utrudnienia. Zmiana, która nastąpi na Witominie będzie wpływała na życie mieszkańców przez wiele lat! - zaznacza Jakub Ubych, przewodniczący rady miasta.
Warto zaznaczyć, że planowany remont ul. Chwarznieńskiej też prawdopodobnie nie byłby możliwy, gdyby nie środki zewnętrzne - tym razem z rządowego programu Polski Ład.

Obwodnica Witomina: co z inwestycją?



Większość mieszkańców Witomina i zachodnich dzielnic Gdyni czeka i podkreśla, że zmiany na lepsze przyjdą dopiero po wybudowaniu obwodnicy Witomina, która powinna być realizowana w pierwszej kolejności.

Sęk w tym, że inwestycja wciąż jest tylko w planach, choć jest już uzgodniona dokumentacja branżowa. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową. Pół roku temu usłyszeliśmy w magistracie, że nie ma ostatecznej decyzji w sprawie uzgodnień środowiskowych z powodu odwołania.

W 2019 r., gdy ogłaszano początek inwestycji, władze Gdyni zakładały, że na obwodnicę Witomina potrzeba 70 mln zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje trzeci etap parku Centralnego z podziemnym parkingiem na 270 miejsc.

Według zapowiedzi z początku budowy parku Centralnego ta część miała kosztować 20 mln zł. Bardzo prawdopodobne jest więc, że także za obwodnicę Witomina trzeba będzie zapłacić dużo więcej, niż szacowano początkowo.

Pozostaje też pytanie, czy ta inwestycja otrzyma zewnętrzne dofinansowanie. Według gdyńskich urzędników prace mają potrwać 1,5 roku.

Obwodnica Witomina: plany, terminy, daty



Miejsca

Opinie (193) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nawsajmprzód obwodnica potem remont (3)

    • 48 4

    • (1)

      To wyłóż kasę. Czekanie na Obwodnicę? Ile lat? Każdy remont to obawa. Przebudowa Chwarznieńskiej to konieczność.

      • 4 7

      • No właśnie w tym problem

        ze to nie przebudowa a po prostu remont. Dalej będzie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku wiec płynności ruchu to nie poprawi zupełnie wiec ten remont nie jest żadna koniecznością. Koniecznością jest wyniesienie ruchu poza Witomino.

        • 2 0

    • Najpierwej na Witaminie zakaz dla dyzli i bęzyniaków. Tylko elektryki, autobusy na baterie, chulajnogi, rowery. Ewentualnie z powodu dużej ilości domków - szambiarki, mogą być na dyzel.

      • 0 7

  • (2)

    Planowana obwodnica Witomina :) Ta losowo narysowana przerywana linia od rana poprawia mi humor. Będzie, będzie, przecież nie trzeba władzy co 4 lata przypominać.

    • 42 5

    • Najważniejsze to zacząć, zanim na karwinach nie skończą!

      • 5 1

    • Ciekawe - czy będzie szybciej niż Nowaka-Jeziorańskiego

      którą jaśnie oświecona władza obiecuje od 20 lat

      • 2 0

  • reasumując (7)

    Nikt na tym etapie tego remontu nie chce ( brak obwodnicy ) ale miasto bardzo chętnie ten niechciany remont zrobi a firma budowlana zarobi? I do tego cała gdynia zachód zamiast dojeżdżać 40 minut do centrum przez półtorej roku będzie dojeżdżać 1.5 godziny po czym... nic się nie zmieni?

    • 141 9

    • (3)

      Owszem zmieni się. Będzie dodatkowy pas i tych wahadłowy jak na odcinku leśnym. Będą nowe chodniki i ścieżka rowerowa. Mają pretensje do włodarzy a jak już coś chcą wybudować to jak zwykle pretensje.

      • 7 33

      • na tym przecież polega trolling :)

        Narzekaj na brak remontów, a jak zacznie się remont to narzekaj na remonty :)

        • 4 13

      • Sprostowanie (1)

        Człowieku ,zastanów się najpierw i pomyśl zanim cokolwiek wrzucisz w komentarzu
        Ta inwestycja gó.o zmieni mówiąc brzydko
        Spowoduje totalny paraliż,wręcz niewyobrazalny całego Witomina i w konsekwencji Chwarzna-Wiczlina.
        W efekcie powstaną po wielkich 1,5 rocznych męczarniach bus-pas ,ścieżka rowerowa,pare ławek i fancy kosze na śmieci
        Droga jak była tak będzie jednopasmowa w obu kierunkach co jak wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę -nie zmieni zupełnie nic i korki jak były tak będą nadalza 70 baniek będzie zrobiona tzw przypudrowanie pryszczatej twarzy a nie rozwiązanie faktycznego problemu komunikacyjnego-taka prawda

        • 18 2

        • Nie tylko fancy kosze, ale moze czerwone latarnie jak na 3 maja ;-)

          Ach zarobią firmy na tym remoncie...

          • 1 1

    • (1)

      Remontować!!!! Ile lat można czekać.

      • 4 5

      • jeszcze kilka

        • 0 1

    • Najpierw powinna powstać obwodnica Witomina

      Niestety mam tak słabe władze miasta które nie są w stanie przeprowadzić takiej inwestycji

      • 24 1

  • Chyba to nie jedyna rzecz w Gdyni która budzi obawy

    Miasto wizualizacji i planowania?

    • 52 4

  • Na nic nie ma pieniędzy (1)

    Po co łożymy podatki? Żeby usłyszeć, że nie ma pieniędzy. Wniosek? Nie płaćmy podatków. Usłyszymy w końcu to o samo

    • 46 3

    • po co jesz skoro i tak będziesz głodny, nie jedz

      • 2 12

  • Brak slow (6)

    Na osiedlu na Chwarznie przy Patio Rozy płyty Jumbo od 10 lat,a od niedawna płyty na Krauzego...Nowoczesna Gdynia ,drogi extra .
    Zenada z remontami dróg i z władza.

    • 61 9

    • (2)

      A może drogę powinien zrobić deweloper?
      A nie wróć ...wtedy mieszkania by były tam droższe lepiej jak wszyscy się zrzucą na ulice pod moim mieszkaniem

      • 15 10

      • (1)

        Znowu nam się "Bezdomny" odezwał. Pytanie mieszkasz w szałasie?

        • 3 2

        • Nie mieszkam w szałasie tylko w mieszkaniu kupionym blisko centrum żeby nie narzekać na dojazdy

          • 4 0

    • A co mnie interesuje droga na wiejskiej części miasta ? Kupiłeś dom czy mieszkanie na wsi i masz pretensje że tylko płyty ? Macie i tak dużo więcej niż mieszkańcy innych dzielnic biorąc pod uwagę czas powstania osiedla. Są miejsca w Gdyni gdzie nawet płyt nie ma i wszyscy brodzą w błocie.

      • 10 10

    • No widzisz a jak chcą przeprowadzić remont to też źle. Malkontenctwo to cecha narodowa Polaków.

      • 3 6

    • no bo szufuncio ZDiZ musiał mieć nową nawierzchnię pod drzwiami nowego bloczku, to jest prio , a wy czekajcie ;)

      • 0 1

  • (9)

    Miasto realizuje plan z góry założony wiele lat temu, a Obwodnica Witomina była i jest jedynie na papierze i tak zostanie na wiele lat. Gdyni na to po prostu nie stać, a powodów jest sporo, w tym również nieudolność w zarządzaniu. Panowie Prezydenci zatrzymali się na poziomie chodników, schodów i delfinków a to trochę za mało jak na Wlodarzy sporego miasta.

    • 175 7

    • miasto prowadzi obecnie inwestycje Węzeł Karwiny

      dziecko byłoby w stanie zrozumieć, że drugiej tak dużej inwestycji budżet nie wytrzyma

      • 8 6

    • Wniosek jest jeden. Szybko przystąpić do remontu Chwarznieńskiej, odwlekanej latami.

      • 7 3

    • Okłamali nas q poprzedniej kampanii wyborczej (2)

      Mówili, że wybudują obwodnicę Witomina. Nigdy już na nich nie zagłosuję

      • 11 1

      • Dopiero zauważyłeś że nas okłamują? (1)

        Taras ogólnodostępny, lodowisko, stsadion lekkoatletyczny, hotel w Banku Polskim.....

        • 19 1

        • Basen olimpijski

          • 7 0

    • No tak, bo dla homo sovieticusa liczą się tylko jezdnie, a chodniki i schody nikomu niepotrzebne

      Obawiam się, że "dobrze zarządzane" w Twoim rozumieniu miasta są obecnie tylko za naszą wschodnią granicą

      • 3 4

    • zadłużenie to jedno, ale trudno faktycznie nie zauważyć jak od paru lat ktoś w Warszawie chce rozbić samorządy i raz po raz zmniejsza im dochody. Zaraz na nic miast nie będzie stać, igrzyska idą w pierwszej kolejności do obcięcia, ale co dalej?

      • 4 2

    • Zapomniałeś o farbie wszędzie używanej ! (1)

      • 1 1

      • Na końcu ul.Jana z Kolna gdzie się łączy z ul.Wiśniewskiego już zabrakło farby?!

        • 3 0

  • Potrzebny mieszkancom ale budzi obawy urzedników:)

    Bo może nie da się wtedy wpuscić w okolice deweloperki więc sa obawy o kaskę:)

    • 23 1

  • 69mln w błoto (2)

    Po to aby zrobić ścieżki rowerowe. A korki będą jak były. Po co te bzdurne buspasy skoro autobus jedzie co 0.5h a w nim 5 osób. W samochodach w korkach 100 czy 200os traci codziennie kilka godzin. Gdzie tu logika? "Bo niby trzeba" "bo na zachodzie w Londynie też są buspasy" durna argumentacja.

    • 80 25

    • no wlasnie, zapytajmy sie tych siedzacych w korkach samotnie w autach gdzie ich logika?

      jestes biedny, kupujesz najtansze mieszkanie daleko od centrum. Wiec wydajesz duzy procent swojej pensji, by przejechac samochodem trase, ktora mozesz zrobic szybciej autobusem. Nie, nie wszyscy pracuja w odleglych dzielnicach, wedlug zatrudnienia, masa w centralnych dzielnicach

      • 12 13

    • Ludzie naprawdę wciąż mają taką mentalność?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane