• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki w Oliwie już tylko z wjazdówką

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Aby nowe oznakowanie było bardziej skuteczne, drogowcy zainstalowali też rejestrator wykroczeń.
  • Nowe znaki, m.in. na wjeździe na ul. Opata Jacka Rybińskiego, już stoją.
  • Ciężarówki do Oliwy już nie wjadą. Chyba że ich waga nie przekroczy 8 ton.

Gdańscy drogowcy robią kolejny krok w celu wyeliminowania z zabytkowej części Oliwy ruchu dużych pojazdów ciężarowych. Właśnie ruszyła wymiana znaków ograniczających poruszanie się po dzielnicy ciężarówek z dotychczasowych 24 ton na 8 ton. O zmiany zabiegali mieszkańcy i Rada Dzielnicy. Powodem ich wprowadzenia jest rosnąca liczba inwestycji w dzielnicy, a wraz z nią poruszających się po niej ciężarówek.



Czy ciężarówki są problemem w dzielnicy, w której mieszkasz?

Z problemem nadmiernego ruchu samochodów ciężarowych mamy w Trójmieście do czynienia w kilku miejscach. Utrudnienia powodują przede wszystkim na obwodnicy (głównie zimą, gdy blokują ruch na wzniesieniach). Od lat roztargnieni kierowcy sprawiają też kłopot pod wiaduktem kolejowym na Hallera, gdzie zrywają sieć trakcyjną. Ciężarówki uprzykrzają też życie mieszkańcom Nowego Portu, Letnicy czy Oliwy.

W tej ostatniej pierwsze zmiany ograniczające ruch ciężarówek wprowadzono w 2013 roku. Wówczas o znaki zmuszające kierowców samochodów ciężarowych do omijania zabytkowej dzielnicy także walczyli mieszkańcy, wsparci głosami miejscowych radnych. Po analizie przeprowadzonej przez drogowców z działu inżynierii ruchu wypracowano kompromis - mieszkańcy chcieli ograniczenia do 16 t, ostatecznie na wjeździe do dzielnicy stanęły znaki dopuszczające ruch pojazdów do 24 t.

W 2016 r. pod wiaduktem na Hallera wprowadzono zakaz ruchu dla ciężarówek.


Po pięciu latach potrzebne są dalsze zmiany. Głównym powodem zaostrzenia zakazu jest rosnąca liczba prowadzonych inwestycji i ciężkiego sprzętu, jaki codziennie wjeżdża i wyjeżdża z Oliwy.

W środę drogowcy zaczęli wymianę dotychczasowych znaków z 24 t na 8 t.

- W ostatnim czasie rozpoczęło się w dzielnicy kilka budów, a to spowodowało nasilenie ruchu pojazdów ciężarowych. Inwestycje te obsługiwane są między innymi pojazdami o ciężarze dopuszczalnym nieprzekraczającym 24 ton, czyli takim, jaki dotychczas obowiązywał na wszystkich ulicach Oliwy. Stoimy na stanowisku, że po rozbudowie układu drogowego miasta (m.in. Trasa Słowackiego) Oliwa ze swoim parkiem, katedrą powinna być dzielnicą, w której ruch ciężki należy ograniczać do minimum - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Jak dodaje, urzędnicy zdają sobie sprawę, że incydentalnie może wystąpić konieczność wjazdu pojazdu o masie przekraczającej tę dopuszczalną, np. w trakcie transportu ładunków cięższych niż dopuszczona masa.

- W takich sytuacjach Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie wydawał identyfikatory wjazdowe na podstawie wniosku określającego potrzebę wjazdu ze wskazaniem dokładnego terminu - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Strefa objęta zakazem wjazdu pojazdów ciężarowych będzie analogiczna z obecną i z najważniejszych ulic obejmuje: Opata Jacka Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerową (do ul. Karwieńskiej), Czyżewskiego, Opacką, Polanki (odc. od Obrońców Westerplatte do Stary Rynek Oliwski) wraz z przyległymi uliczkami. Strefa objęta zakazem wjazdu pojazdów ciężarowych będzie analogiczna z obecną i z najważniejszych ulic obejmuje: Opata Jacka Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerową (do ul. Karwieńskiej), Czyżewskiego, Opacką, Polanki (odc. od Obrońców Westerplatte do Stary Rynek Oliwski) wraz z przyległymi uliczkami.
Na czym w praktyce polegać będą wprowadzone zmiany? Wkrótce pojazdy ciężarowe o masie dopuszczalnej przekraczającej 8 ton będą musiały omijać tę dzielnicę (z wyłączeniem pojazdów posiadających identyfikatory).

- Zwracamy także uwagę, że na podstawie umów drogowych wkrótce w Oliwie wybudowane zostaną nowe ulice, w tym tzw. ul. Nowa Opacka, tzw. ul. Nowa Górskiego oraz tzw. ul. Nowa Sudecka. Przebudowana zostanie ul. Opacka, skrzyżowanie ul. Opackiej z ul. Czyżewskiego, ul. Czyżewskiego, a także al. Grunwaldzka w rejonie skrzyżowania z ul. Opacką. Inwestycje te znacznie przyczynią się do usprawnienia obsługi komunikacyjnej dzielnicy i poprawią bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego - przypomina Kiljan.
15:03 10 STYCZNIA 19

Od dziś nowa organizacja ruchu w Oliwie (9 opinii)

Zaczynamy popołudniowy Raport z dróg w Trójmieście.

Na drogach na razie względny spokój. Korkują się dojazdy do obwodnicy w Gdańsku, ciaśniej też na Małomiejskiej, Czarnym Dworze i w Oliwie na Opata Jacka Rybińskiego.

Przypominamy, że od dziś w Oliwie obowiązuje nowa organizacja ruchu, która dotyczy samochodów ciężarowych. Od dziś mogą wjeżdżać do dzielnicy tylko pojazdy, których waga nie przekracza 8 t. Więcej informacji w naszym artykule.
Zaczynamy popołudniowy Raport z dróg w Trójmieście.

Na drogach na razie względny spokój. Korkują się dojazdy do obwodnicy w Gdańsku, ciaśniej też na Małomiejskiej, Czarnym Dworze i w Oliwie na Opata Jacka Rybińskiego.

Przypominamy, że od dziś w Oliwie obowiązuje nowa organizacja ruchu, która dotyczy samochodów ciężarowych. Od dziś mogą wjeżdżać do dzielnicy tylko pojazdy, których waga nie przekracza 8 t. Więcej informacji w naszym artykule.
Zobacz więcej

Opinie (152) 5 zablokowanych

  • Mogliby ten zakaz również zrobić na obwodnicy trójmiasta (16)

    w końcu tiry zniknęły by z obwodnicy

    • 48 111

    • I po tygodniu umarła byś z głodu i smrodu

      • 0 0

    • p.Iwona bredzi

      • 1 0

    • iwonka musisz mieć na głowie bujne blond włosy

      • 8 1

    • Grubo poszłaś...
      A jak tam święta? Wszyscy zdrowi?

      • 8 0

    • Do szkoły z powrotem, a nie tu bzdury wypisywać

      • 6 0

    • (6)

      ... i towary ze sklepów, zamknięte tez będą wszystkie porty morskie. genialny pomysł :) jestem za a nawet przeciw

      • 40 7

      • (5)

        No właśnie tak się zastanawiam, ile tych tirów wozi towar do Gdańska, Sopotu czy Gdynii a ile po prostu przejeżdża przez obwodnicę i Trójmiasto ani trójmiejski obywatel nic z tego nie ma za wyjątkiem zwiększonego ruchu na tej trasie.

        • 11 33

        • Dlatego właśnie miała być budowana obwodnica metropolitalna wraz z trasą kaszubska

          • 10 0

        • (2)

          Przecież to cześć międzynarodowego szlaku, a i dla krajowego transportu bardzo ważny odcinek. Którędy niby miałoby to jechać?

          • 35 5

          • (1)

            a po co ma jechać jak może płynąć albo lecieć?

            • 10 21

            • Gdyby głupota umiała latać...

              • 24 2

        • Łatwo się przekonać

          Węzeł Kwiatkowskiego zjazd od strony Gdańska i A1: większość ciężkiego transportu zjeżdża do portu, dalej do Cisowej jedzie garstka.

          • 9 1

    • Wyłaczyć interent d**ilom (1)

      • 24 2

      • Będziesz pierwszy...

        • 4 7

    • Popieram. I dla pieszych zakaz chodzenia po chodnikach. Żeby w końcu było gdzie parkować.

      • 41 3

    • #ciezarowkidomiasta

      Chociaz troche przemyslalas co napisalas?

      • 58 8

  • kon i furmanka (1)

    w to zainwestuje

    • 0 0

    • co ty masz inwestować skoro ty już masz kunie i krowy na podwórku?

      • 0 0

  • (1)

    Lepiej puścić do biedronki 1 tira z 33 paletami całego asortymentu jak ma to miejsce teraz czy 33 dostawcze z 1 paleta. Co wyprodukuje więcej spalin ?

    • 8 4

    • aleś ty tepy.

      8 klas skończyłeś? Może sie poucz jak pan Du.a, który twierdzi że "były różne klimaty" ;)

      • 0 0

  • Zakaz Wjazdu. (1)

    Całe miasto Gdańsk powinno być w zakazie dla ciężarówek od 3,5t.

    • 18 6

    • to kórędy kaszubownia pojedzie?

      :)

      • 0 0

  • !

    W Oliwie już jest SPP i tak nikt tego nie respektuje. Stoją bez abonamentów na trawnikach Straż Miejska nie reaguje na telefony mieszkańców, dają jakieś żółte kartki, które nie dyscyplinują. Więc nie wiem jak ten zakaz będzie egzekwowany - policja na rogatkach?

    • 1 0

  • Szkoda patrzeć na Oliwę duszoną tranzytem samochodowym. (11)

    To by była taka piękna dzielnica, gdyby móc do niej wyłącznie wchodzić pieszo, bryczką lub ewentualnie rowerem. Parki, brukowane ulice, kawiarenki, galerie. Byłoby mega.

    • 105 29

    • Już ćwierć wieku temu słyszałem o takim pomyśle (2)

      Żeby ze Starego Rynku i Rybińskiego zrobić deptak. Chyba wszystko zależy od tunelu pod Pachołkiem...

      • 30 3

      • Wystarczy przebudować Czyżewskiego (1)

        I węzeł Opackiej z Spacerową przerobic na rondo. Wtedy samochody moglyby pojechać Nową Opacką a Rybińskiego możnaby zamknąć

        • 4 1

        • nie nie, zadnego ruchu nowa opacka

          jako mieszkaniec, absolutnie sie nie zgodze na to nigdy. Nie obchodzi mnie wygoda ludzi zza obwodnicy, ja wam po osowej nie jezdze pod oknami

          • 2 0

    • nic tak nie utrudnia chodzenia i jeżdżenia rowerem jak brukowane ulice

      za to dla resorowanych samochodów jest to właściwie nieodczuwalne. dodatkowo fundujesz mieszkańcom hałas a niepełnosprawnym horror (zapraszam na przejażdżkę wózkiem po bruku, piszę niestety z własnego doświadczenia)

      • 2 0

    • "Byłoby mega." (1)

      Byłoby ładnie

      • 6 1

      • Byłoby masno.

        • 1 0

    • (1)

      Najlepiej nic nie mieć. Rodziny, pracy, samochodu i tylko sobie chodzić po parku z flaszeczką.

      • 23 24

      • O, suweren przemówił

        dzieli się swoimi aspiracjami XD

        • 5 3

    • Bryczki... między biurowcami (1)

      bujasz w obłokach

      • 11 7

      • e, biurowce to w sumie przymorze

        Tak jak awf to żabianka (nawet jeśli administracyjnie przypisane do oliwy) Dla mnie oliwa to stara oliwa z kamieniczkami, każdy wie o które fragmenty chodzi

        • 5 0

    • Jak się wchodzi bryczką lub ewentualnie rowerem?

      • 6 0

  • ul. Spacerowa (3)

    Pewnie spadnie tym samy ruch ciężarówek na Spacerowej, ale bez zmiany organizacji ruchu na tym obszarze i wyprowadzeniu ruchu z Osowej z ulicy Opata Jacka Rybińskiego to wiele się nie zmieni.

    W tamtym obszarze potrzebne jest bezkolizyjne połączenie drogowe wyprowadzające ruch na obwodnicę, samo ograniczenie ruchu ciężarówek to tylko zabieg kosmetyczny.

    • 54 16

    • jeśli ludzie będą chcieli codziennie do pracy dojeżdżać w standardzie 1 samochód : 1 osoba

      to można pobudować setki kilometrów i ostatecznie korki będą i tak.

      Albo miasto się na tyle wyludni, że nie będzie korków, bo nie będzie i po co przyjeżdżać do miasta.

      Niestety rozwiązanie tyle proste, co niepopularne - praca nad sprawną komunikacją w mieście, a nie tylko nad usprawnieniami dla samochodów. Pociągi, autobusy, rowery, a nawet ścieżki / chodniki dla pieszych i przyjazne otoczenie.

      Niestety, u nas tylko się do tego zagadnienia podchodzi objawowo - są korki = szersza droga. Zamiast przyczynowo - dlaczego są korki? Co można zrobić, aby np. 20-30% kierowców jednak zrezygnowało z samochodu.

      • 4 0

    • Szczególnie, że nie ciężarówki są problemem a stały, nasilony ruch osobówek

      Ruch samochodów osobowych w szczytach porannym i popołudniowym.
      Koło mnie jest Biedronka i jak obserwuję to dostawy towarów są wcześnie rano koło 6:00, kiedy jeszcze misie pracownicze smacznie śpią jak i ich samochodziki. Armageddon na ulicach się tworzy wraz z jednoczesnym wyjazdem do/z pracy...

      • 8 0

    • strasznie dużo ciężarówek jeździ po Spacerowej....

      • 9 0

  • (14)

    Wszędzie tylko zakazy, a potem będzie lament, że masła w sklepie zabrakło

    • 62 58

    • (10)

      tirem? maslo do sklepu?... tu se pomaluj...

      • 23 11

      • (8)

        A lidl,tesco i biedronka to czym wozi maslo?Pewnie samo pojawia sie na półce co?

        • 20 16

        • w bolandzie wozi tirem (7)

          W cywilizowanym świecie tiry zwalają to w centrum logistycznym pod miastem, a do docelowej lokalizacji dowozi mały dostawczak. I zanim usłyszę o kosztach - w Niemczech towary supermarketowe są tańsze.

          • 30 6

          • (5)

            To przywoz do każdej biedronki 33 palety 1 tirem albo 33 dostawczakami po 1 palecie.

            • 6 10

            • Spaliny wieksze im wiecej samochodów (1)

              • 1 7

              • czy chcesz zakazać samochodów?

                Jeśli sikanie do basenu jest szkodliwe, należy tego zakazać, a nie ograniczać możliwość sikania - od dziś tylko najgrubsi mogą sikać.

                • 1 0

            • to niech biedronki wyzdychają
              lidle aldi netto i inne takie je wykupia
              i będą towary dostarczać tak jak w rajchu
              małymi dostawczakami

              w rajchu w niedziele tirom nie wolno wjechac na autostrade:-)
              i jakoś to tam dziala
              lepiej niż tu
              cud

              • 5 1

            • i te 33 palety masła do 1 sklepu niby trafiają?

              czy jednak tir zostawia jedną tu i z pozostałymi jedzie do dalszych 32 sklepów? No raczej to drugie.

              • 9 7

            • jak do twojego dostawczaka wchodzi 1 paleta masła

              no to słabo, koleżko

              • 12 4

          • Dokladnie tak. U nas tirem jezdza po strefach zamieszkania bo moga.

            • 19 0

      • Nie tirem tylko np 12 tonowa ciezarowka i juz problem tzw solowka, albo sluzby komunalne np hakowce i hds na worki big bag pomyslales o tym? Myslisz ze sklepy typu zabka itp zmienia tabor z solowek 12t na dostawczaki zeby jezdzic na oliwe 4 razy zamiast raz ?
        Tu se namaluj

        • 4 6

    • Do dowozu masełka wystarczą 8 tonowe ciężarówki. (2)

      • 9 1

      • (1)

        Dał tylko przykład, ale widzę, że wy tylko masło żrecie?

        • 5 5

        • Trzeba pisać jak krowie na rowie bo najwięcej szczekają ci co nie mają pojęcia o niczym. 33 palety przywozi 1 tir do biedronki i jest tam cały asortyment sklepu A tak musiały by 33 dostawczaki po 1 palecie i do tego 33 kierowców A nie jeden

          • 5 8

  • ludzie

    ludzie! wyp** z miast bo już się zderzamy ze sobą na chodniku, za dużo nas XD

    • 1 0

  • No to teraz wszystkie tiry przerzucimy do Wrzeszcza

    Niech się teraz oni martwią. brawo!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane