• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki wrócą na autostradę A1

Maciej Naskręt
15 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek. W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek.

Do tej pory pojazdy o masie powyżej 12 ton omijały pomorski odcinek autostrady A1. Zmieni się to po 1 lipca. Wtedy na równoległej drodze krajowej nr 91 zostaną wprowadzone opłaty, które skłonią przewoźników do korzystania z autostrady.



Czy opłaty na krajowej "91" zmuszą przewoźników do korzystania z autostrady?

Na podpis premiera czeka rozporządzenie, które zezwoli na uruchomienie na drodze krajowej nr 91 (wcześniej droga krajowa nr 1) systemu elektronicznego poboru opłat viaTOLL - na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz. Przed powstaniem autostrady A1 droga stanowiła najszybsze połączenie Trójmiasta z Toruniem, bądź Bydgoszczą.

Rządowy projekt ma zacząć obowiązywać 1 lipca tego roku. Wprowadzenie opłat na drodze z Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz z pewnością spowoduje, że część przewoźników opuści ją i wybierze właśnie autostradę A1.

- Spodziewamy się wzrostu liczby pojazdów ciężarowych. Na czerwiec planujemy akcję informacyjno-promocyjną skierowaną właśnie do kierowców ciężarówek - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, zarządcy autostrady A1 z Rusocina do Torunia.

Nie tylko kilkadziesiąt minut, ale też niższe opłaty skłonią przewoźników do wyboru autostrady A1. Przejazd starą drogą na odcinku 105 km pojazdem ciężarowym wyposażonym w silnik o normie emisji spalin Euro 2 pochłonie z kasy przewoźnika prawie 45 zł. Ok. 22 zł w przypadku Euro 5. Jadąc krótszą o 12 km autostradą koszt ten wynosi 41,80 zł.

Według pomiarów przeprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, średnio każdej doby drogą krajową nr 91 w okolicy miejscowości Nowe przejeżdża ok. 700 ciężarówek. Ile pojazdów zjedzie na autostradę A1 pozostaje niewiadomą.

To nie wszystkie opłaty, jakie mogą dotknąć przewoźników z Trójmiasta. Kolejnym odcinkiem płatnym będzie nowa droga ekspresowa z Elbląga do Pasłęka w ciągu drogi krajowej nr 7. O jej otwarciu informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL. Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL.
Elektroniczny System Poboru Opłat - viaTOLL - wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł funkcjonować, nad wybranymi odcinkami sieci dróg włączonych do systemu nad jezdniami musiały stanąć specjalne bramownice. Są to lekkie, stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są zamontowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t. poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL.

Każdorazowo, gdy taki pojazd będzie mijał bramownicę, zostanie naliczona opłata za przejazd określonym odcinkiem drogi włączonej do systemu.

W Polsce system pracuje od 1 lipca 2011 r. Proces budowy bramownic, jak i cały proces budowy systemu viaTOLL przebiegał z opóźnieniami.

Zobacz jak funkcjonuje system poboru opłat - viaTOLL.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • To my podatnicy zbudowaliśmy te ,,autostrady" z naszych podatków.

    Państwo tylko pozwoliło okradać się przez wykonawców. A teraz będziemy spłacać państwu to co złodzieje ukrali.

    • 21 1

  • ostatnio wracałem z Mrągowa do Gdańska.Specjalnie omijam krajówki,bo na powiatowych ruch jest mniejszy (1)

    fakt osobówek niewiele, ale ciężarówek sporo.Nie pojadą a ani A1 ani 91 a będą jeździć powiatowymi, muszą mieć alternatywę względem płatnych dróg i na nic wprowadzanie ograniczeń tonażowych, bo z łatwością o ile nie ma bezpłatnej alternatywy, przewoźnik wygra każdą sprawę.Wprowadzenie viaToll-u tylko przekierowało ruch na powiatówki a tam naprawdę TIR niszczą drogi w oczach.

    • 19 0

    • W OCZACH TO MAM ŁZY, GDY KTOŚ KALECZY TAK MI DROGI JĘZYK OJCZYSTY

      "TIR niszczą drogi w oczach"

      • 0 1

  • Na co idzie podatek drogowy w paliwie? (3)

    Skoro:
    1) dróg jak nie było, tak nie ma (z podatku drogowego już dawno można by wybudować sieć autostrad na cały kraj)
    2) trzeba JESZCZE RAZ płacić za to samo?
    Złodziejskie państwo!!!

    • 36 1

    • A ŻYĆ TRZEBA ( chodzi o elity)

      • 6 0

    • gdzie tam złodziejskie

      po prostu pomysłowe.

      • 4 0

    • Czyżby Donek zminusował mój komentarz?

      To pozdrawiam Pana Płemieła!

      • 7 0

  • aaaaa

    wprowadzają reformę

    • 4 0

  • wiecej opłat dla cieżarówek = droższe jedzenie w BIEDRZE I TYLE (3)

    • 19 3

    • Nie prawda (2)

      Opłaty mają zmusić przeniesienie większości towarów na tory. Tylko w Polsce tak duży odsetek towarów transportuje się "tirami". Na zachodzie głównie to "tirami" wozi się na ostatnim odcinku. Jak byłem w stanach to w ogóle się zdziwiłem, bo na drogach międzystanowych (nie płatnych) nie spotkałem się prawie w ogóle z "tirami". Tam wszystko na dłuższych odcinkach wożą koleją, bo jest taniej i prościej. A tylko na odcinkach hurt - sklep idzie tir.

      • 6 4

      • to teraz pomyśl (1)

        dlaczego nie opłaca się korzystać z kolei i nie tylko o kasę chodzi

        • 1 0

        • A teraz pomyśl ty

          Wbrew pozorom w dłuższym okresie czasu się opłacają pod każdym względem. Jednak póki co u nas jest duży lobbing drogowy i dlatego tam mocno rozwinęła się u nas ta gałąź transportu. Problemem jest u nas brak inwestycji w kolej, ale to się nam ciągle odbija czkawką. Oczywiście zaraz powiesz, że przeładunek jest drogi i wydłuża czas, ale czy tak jest naprawdę. Jeżeli policzymy koszty transportu oraz ryzyko jakie ponoszą firmy w transporcie drogowym, to się okaże, że są na podobnym poziomie. A czas hmmm, dla towarów szybkiego obrotu ma znaczenie, ale to jest ok 15%, a reszta i tak jak dojedzie idzie na skład i tam leży. Ale u nas logistycy to są z nazwy, bo połowa z nich to magazynierzy przekształceni na logistyków.

          • 5 2

  • Donek musi odejść. (1)

    bez komentarza.

    • 15 3

    • Nie , jak już został wybrany niech dokończy dzieło.

      Społeczeństwo polskie ma dwie cechy tj; krótka pamięć i twarda ....... a do tego daje się wyciskać jak cytryna . Jednego się boję że ciężarówek dalej nie będą ważyć i nasze autostrady zmienią się wyrąbane torowiska.

      • 3 0

  • Państwo - Złodziej !!! (1)

    He he he ale sami musicie przyznać, że jeśli chodzi o ściąganie kasy nasze Państwo dochodzi o perfekcji nie??

    Jako obywatel czuje się trochę jak antylopa w Afryce wszędzie czyhają na kawałek mojego mięsa przy wodopoju, na wypasie i gdy śpię.

    W strasznych czasach żyjemy wszystko opiera się o kase......

    • 19 0

    • najgorszy horor , zombie u których nawet brak mózgu nie powoduje braku pożadania twoich pieniędzy

      • 0 2

  • no to teraz swoim przeciążonym zestawem

    pan Zdzisiu będzie jeździł przez Starogard i Skórcz. Drogi powiatowe i wojewódzkie czeka prawdziwy armaggedon. Chyba, że i tam wprowadzą system viaToll. A na koniec każdemu założą licznik na buta i będzie płatne 2 grosze od kroku.

    • 15 0

  • złodziejskie państwo

    • 12 0

  • chory kraj

    ...żygać sie chce ...dlaczego za odcinek 98km płaciłem 17zl ..wiecej tamtedy nie pojade złodziejstwo w biały dzien. Za 180km autostrady pomiedzy Dublinem a Limerick płace 1.70 euro a biedny naród polski zarabia trzy razy mniej niz irlandczycy

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane