• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki wrócą na autostradę A1

Maciej Naskręt
15 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek. W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek.

Do tej pory pojazdy o masie powyżej 12 ton omijały pomorski odcinek autostrady A1. Zmieni się to po 1 lipca. Wtedy na równoległej drodze krajowej nr 91 zostaną wprowadzone opłaty, które skłonią przewoźników do korzystania z autostrady.



Czy opłaty na krajowej "91" zmuszą przewoźników do korzystania z autostrady?

Na podpis premiera czeka rozporządzenie, które zezwoli na uruchomienie na drodze krajowej nr 91 (wcześniej droga krajowa nr 1) systemu elektronicznego poboru opłat viaTOLL - na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz. Przed powstaniem autostrady A1 droga stanowiła najszybsze połączenie Trójmiasta z Toruniem, bądź Bydgoszczą.

Rządowy projekt ma zacząć obowiązywać 1 lipca tego roku. Wprowadzenie opłat na drodze z Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz z pewnością spowoduje, że część przewoźników opuści ją i wybierze właśnie autostradę A1.

- Spodziewamy się wzrostu liczby pojazdów ciężarowych. Na czerwiec planujemy akcję informacyjno-promocyjną skierowaną właśnie do kierowców ciężarówek - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, zarządcy autostrady A1 z Rusocina do Torunia.

Nie tylko kilkadziesiąt minut, ale też niższe opłaty skłonią przewoźników do wyboru autostrady A1. Przejazd starą drogą na odcinku 105 km pojazdem ciężarowym wyposażonym w silnik o normie emisji spalin Euro 2 pochłonie z kasy przewoźnika prawie 45 zł. Ok. 22 zł w przypadku Euro 5. Jadąc krótszą o 12 km autostradą koszt ten wynosi 41,80 zł.

Według pomiarów przeprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, średnio każdej doby drogą krajową nr 91 w okolicy miejscowości Nowe przejeżdża ok. 700 ciężarówek. Ile pojazdów zjedzie na autostradę A1 pozostaje niewiadomą.

To nie wszystkie opłaty, jakie mogą dotknąć przewoźników z Trójmiasta. Kolejnym odcinkiem płatnym będzie nowa droga ekspresowa z Elbląga do Pasłęka w ciągu drogi krajowej nr 7. O jej otwarciu informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL. Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL.
Elektroniczny System Poboru Opłat - viaTOLL - wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł funkcjonować, nad wybranymi odcinkami sieci dróg włączonych do systemu nad jezdniami musiały stanąć specjalne bramownice. Są to lekkie, stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są zamontowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t. poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL.

Każdorazowo, gdy taki pojazd będzie mijał bramownicę, zostanie naliczona opłata za przejazd określonym odcinkiem drogi włączonej do systemu.

W Polsce system pracuje od 1 lipca 2011 r. Proces budowy bramownic, jak i cały proces budowy systemu viaTOLL przebiegał z opóźnieniami.

Zobacz jak funkcjonuje system poboru opłat - viaTOLL.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • kto tak trzyma kierownicę ?!

    • 0 0

  • obniżcie ceny to wszyscy na tym skorzystamy !!! (1)

    Ten co lata za nasze pieniądze ma dobrze. Niech i nam kierowcą zrobią "dobrze" i obniżą opłaty za A1 prawie 30 zł za odcinek Gdańsk Toruń -- WIELKA PIERNIKOWA POMYŁKA ???

    • 5 1

    • Pomyłka to wybranie ponowne tego samego rządu.

      • 1 1

  • Viatolle

    Tak szybko wprowadza się viatolle na DK1, a nie można zwolnić z nich komunikacji miejskiej czy też samochodów z przyczepą campingową! SKANDAL!

    • 2 0

  • Tiry nie wroca na A1 (1)

    Tylko wybiora bezplatna droge wojewodzka 222, rownolegla do A1 lecz po drugiej stronie. 91 i mieszkancy odetchna ale problem przeniesie sie gdzie indziej.

    • 6 0

    • Ale Donek opowie wszystkim o sukcesie.

      • 2 0

  • A1 i cała reszta

    Polskie drogi to jedno wielkie śmierdzące guano!

    • 3 0

  • mysle ze firmy poradza sobie i znajda jeszcze inny objazd

    • 1 0

  • I w jaki sposób Polska ma być konkurencyjna ????

    Koszty wszelakie (w tym autostrady) mamy jedne z najwyższych w Europie. A jak ktoś szuka tańszej drogi, żeby świadczyć taniej usługi przewozowe, TO MU SIĘ DOWALA KOLEJNE OPŁATY. POLSKA === PŁACZ i PŁAĆ. TO Anty-Gospodarka. Gdzie jest rząd ?!!!

    • 2 2

  • a może ktoś będzie jeszcza cwańszy i policzy (1)

    i okaże się że taniej będzie rozładować kontener w Hamburgu i przez niemcy przewieźć.... a wtedy cały misterny plan wyciągania kasy od nas padnie... tak jak padły plany akcyzy na samochody z USA czy Szwajcarii - w tej chwili są clone w niemczech i do nas przyjeżdżają jako wewnątrzunijne... ale co tam... zamiast owce golić to się je zarzyna...

    • 3 1

    • Głupi rząd, głupie przepisy = drożyzna i brak perspektyw na rozwój.

      • 1 0

  • Alternatywą dla A1 i 91 jest równoległa wojewódzka 222

    i tam się powinni udać kierowcy ciężarówek, póki jeszcze jest bezpłatna.

    • 2 0

  • Autostrady są drogie i tyle ....

    Są puste, a ludzie omijają taka drogę, bo wysoka cena benzyny plus wysoka opłata za przejazd autostradą daje takie sumy, że ludzie muszą zrezygnować z jazdy samochodem, albo przynajmniej z jazdy autostradą. Jestem pewny jak by koszty były 4 razy mniejsze, to przejazd samochodem stał by się powszechny i ruch 8 razy większy.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane