Fakty i opinie

Ciężarówki z piaskiem wjechały na wiadukt Biskupia Górka

W czwartek na budowany wiadukt Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska wjechały pierwsze pojazdy. Nie były to jednak auta mieszkańców, lecz budowniczych. Rozpoczęły się bowiem pierwsze próby obciążeniowe na pierwszej nitce wiaduktu. Jeśli testy przebiegną pomyślnie i nie nastąpią nieprzewidziane opóźnienia, kierowcy z nowego obiektu będą mogli korzystać jesienią.



Czy nowy wiadukt Biskupia Górka usprawni ruch między Traktem św. Wojciecha a centrum Gdańska?

tak, korki przy Zaroślaku będą mniejsze 33%
trudno powiedzieć, trzeba poczekać do otwarcia obiektu 40%
nie, nic się nie zmieni poza poprawieniem komfortu kierowców 27%
zakończona Łącznie głosów: 2287
Próby obciążeniowe na obiektach mostowych to symboliczny koniec pierwszego etapu budowy i ostatnia prosta przed udostępnieniem wiaduktu kierowcom. Ten moment w przypadku wiaduktu Biskupia Górka zbliża się dużymi krokami. W czwartek rano na pierwszą gotową nitkę wjechało siedem czteroosiowych ciężarówek z piaskiem o łącznym ciężarze ponad 220 ton. Pojazdy wjeżdżały i stawały na wiadukcie w trzech kolumnach.

- Akcja polega na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych - wyjaśnia Włodzimierz Ziółkowski, koordynator zadania z ramienia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - W trakcie próbnego obciążenia wykonane zostały m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach ruchomych wiaduktu. Zbadana została także stabilność podpór - dodaje Ziółkowski.
Ostatecznie wyniki z próbnych obciążeń obiektów zostaną porównane z założeniami projektowymi dotyczącymi nośności i dopuszczalnych przemieszczeń elementów nośnych obiektów mostowych. Jeśli testy przebiegną prawidłowo, wkrótce ruch zostanie przełożony na nową nitkę. Jak zapowiedzieli podczas jednej z wizyt na placu budowy urzędnicy, może to nastąpić po wakacjach.

Po przełożeniu ruchu na nową nitkę rozpocznie się kilkumiesięczna i skomplikowana operacja wyburzenia starego obiektu. W jego miejscu powstanie druga nitka wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha i nad Podwalem Grodzkim.


Przypomnijmy, że budowa wiaduktu rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Głównym wykonawcą jest spółka Budimex. Koszt inwestycji to prawie 147 mln zł, z czego 114 mln zł pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty jest na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których zostały podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni). Zadanie obejmuje również budowę mostu nad kanałem Raduni. Powstanie też nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany będzie parking kubaturowy.

Budowa ma się zakończyć w październiku 2020 r.

Zobacz, jak wyglądały próby obciążeniowe na nowym moście w Sobieszewie (wideo archiwalne)

Opinie (158) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Dlaczego ten wiadukt wygląda (31)

    jakby miał stać gdzieś w polu na autostradzie?

    • 185 137

    • (1)

      no właśnie dlaczego nie wygląda jak np. długopis na biurku?

      • 53 17

      • ja bym wolał jak słomka w napoju albo jak lądujący samolot, mógłby być też w kształcicie wielkiej fali co nawiązywało by do morza

        • 8 0

    • Dlaczego wiecznie coś nie pasuje. (13)

      Jakby wyglądał jak most z Lwami w Budapeszcie to byłoby że kopia, że Budapeszt - choć most piękny.
      Jakby wyglądał jak GoldenGate to że drogi, mały kiczowaty.
      Jak AkashiKaikiyo to że zbyt nowowczesny.

      Trzeba było iść na architekturę i rysować lepsze. Sami fachowcy od dmuchania owcy.

      • 116 23

      • Przywołujesz tu mosty, które są nieporównywalne co do długości do tego liliputa (5)

        tutaj chodziło o przeprawę nie nad szeroką rzeką czy zatakoą tylko nad torami kolejowymi o szerokości kilkudziesieciu metrów. Pytanie czy można było zaprojektować rozwiązanie lub obiekt znacznie mniej kontrastowe w porównaniu z panoramą Głównego Miasta.
        Chociaż w zasadzie po budowie Forum to faktycznie trudno już dyskotować o tym czy coś tu jeszcze pasuje czy nie.

        • 62 24

        • Oczywiście, że można. Poprzedni wiadukt taki był, neutralny wizualnie. (1)

          To "coś" co teraz budują to kompletnie nie pasujące do otoczenia monstrum.

          • 39 20

          • tak jak pomnik hańby smoleńskiej przed pałacem - nie pasuje a stoi !

            • 9 3

        • (2)

          kacper przestań sapać

          • 15 10

          • (1)

            właśnie a kiedy otworzą geotermy w Toruniu na które dostali dotacje z budżetu państwa ? - powinny być bezpłatne skoro są budowane za pieniądze podatników ... czy jak to jest ?

            • 5 4

            • tylko dla biskupow i ich partnerow

              • 4 2

      • Pewnie wziął projekt z gotowca w autokadzie, (3)

        tu zmniejszył, tam przeskalował i wyszło. Syf w architekturze bierze się z tego, że mamy jakby niemieckich architektów, ktorzy potrafią projektować technicznie. Nie ma tak jak w niektórych krajach, że architekt robi wizję, szkic, rysunek a resztę czyli projekt techniczny i obliczenia goście z uprawnieniami. Dlatego Niemcom nadwozia projektują np. Włosi tak jak to było z golfem 1 i itd...

        • 12 21

        • Nie, mamy miasto w którym nikt nie zajmuje się jakością powstającej przestrzeni.

          • 10 5

        • ahahaha (1)

          projektowałeś kiedyś cokolwiek?

          • 8 5

          • taaa miasto w sim city

            • 3 1

      • (1)

        nie pasuje, bo to jest głos smierdzacego ttrolla~!

        • 14 6

        • Celna odpowiedz

          Zawsze jakaś pała sie znajdzie która zrobiłaby lepiej.

          • 6 1

      • Uczmy się w końcu estetyki

        Każdy ma prawo oceniać przestrzeń i architekturę! Najwyższy czas żebyśmy jako społeczeństwo mieli oczekiwania co do jej jakości, a architekci o inwestorzy nie są świętością

        • 6 2

    • Gdzie ? (1)

      • 13 12

      • tam gdzie odleciał złodziej ogrodnik z pissu

        • 13 5

    • Inżynierowie, architekci, nadzór budowlany, inspektorzy, inwestorzy, wykonawcy, pomiary, analizy, wyliczenia, kosztorysy

      Teraz wszystko trzeba zburzyć przez jednego internaute

      • 30 12

    • Dlaczego kiedy piszesz to te wymiociny wygla1da1ja tak jakbys z pisu pochodzil? (2)

      • 16 22

      • Bo leming z wypranym mózgiem zamiast rzeczywistości widzi to, do czego go wyresowali? (1)

        Zamiast mnożacych się chaosu i brzydoty w mieście zaświeci mu się lampka: pisowiec. Znany schemat poznawczy opisany przez Pawłowa.

        • 7 8

        • pis jest brzydki

          • 2 2

    • Bo tak (4)

      jest najtaniej, ale i tak nie robi wielkiej konkurencji "wybitnemu osiągnięciu architektonicznym" jakim jest pobliskie centrum handlowe

      • 25 8

      • (1)

        centrum latwo wyburzyc z mostem gorzej

        • 6 6

        • nie mostem

          a wiaduktem

          • 2 0

      • ładniejsze to niż dwie wieże kulawego dewelopera

        • 9 5

      • fajniej było z gildią i parkingiem... yhm

        • 10 0

    • bo to polna metropolia z wieśniakami (1)

      • 4 12

      • fakt troche pisiorow siedzi tu pod kamieniami

        • 7 4

    • Portowa architektura

      Taki sam jest na trasie kolejowej do gdańskiego portu

      • 5 0

    • Za dużo oglądasz celebrytów

      Masz skrzywiony obraz

      • 2 1

  • (8)

    Strasznie szybko im z tym poszło. Brawo Gdańsk!

    • 164 45

    • Zazdroszczę wam. (5)

      • 22 6

      • (1)

        Wojtek?

        • 3 3

        • myszka

          • 4 0

      • kłamiesz, (1)

        będąc mieszkańcem wiedziałbyś, że pisze się Gdyni (jedno "i")

        • 14 4

        • co tam zbedne "i" wazne ze ogrodnik kaput!

          • 3 1

      • nie ma takiego miasta Gdynii

        pewnie mieszkanie Pryszcza Gduńskiego

        • 2 8

    • "Nic nie zmieni poza poprawieniem komfortu kierowców"

      a my pasażerowie autobusów to ku... gorsi??? to nam ma być lepiej. Po dziurach to niech sobie pis.maki jeżdżą.
      Jaki de...bil wymyśla te ankiety?!?!?!?!

      • 5 9

    • strasznie

      rzeczywiście strasznie

      • 1 1

  • No i udało się - koreczki powoli znikną! (8)

    • 91 69

    • (6)

      zmartwię Cię, koreczki nie znikną tylko przeniosą się na kolejne skrzyżowanie ... ot tajemnica

      • 34 8

      • (4)

        czym się w takim razie martwić?

        • 5 3

        • (3)

          Tym, że problem nie zniknie.

          • 10 2

          • (1)

            ale przecież korki się przeniosą

            • 4 3

            • ale nadal będą.

              A pieniędzy z budowy nie będzie. A mając określone zasoby należy dbać o ich odpowiednie wykorzystanie

              • 9 6

          • skąd wiesz - jeszcze nie otworzyli a ty już wszystko wiesz !!! a jaka będzie pogoda w p[przyszłe wakacje ?

            • 7 1

      • Poszerzymy kolejne skrzyzowanie.

        • 2 0

    • przd myslnikiem - zgadzam sie.

      po myslniku - nie masz racji.

      Po prostu ruch leci do centrum. Czyli korki jak byly tak i pozostana. Mozna ew. wywalic stamtad kierowcow albo wrzucic ich w jakis tunel, dziure czy cos takiego, ale podobno to duzo kasy.

      • 6 1

  • Od samego początku zastanawiam się (20)

    Dlaczego zamist budować tego ohydnego kolosa ze stalowym pałąkiem nie można było przykryć całosci płytami tak jak pod Forum Gdańsk. Dzieki temu zachowano by estetyczny walor wjazdu do Głównego Miata od strony Pruszcza, schowano by linię kolejową, a koszty takiego rozwiazanie pewnie nie różniłyby się znacząco od budowy podwójnego wiaduktu (prosże pamietać, że tereaz bedzie budowana druga przeprawa nad torami),
    Zrównano by takim sposobem cała przeprawę przez tory w sposób bardziej naturalny i nie rażący, pasujący do przebiegu wzniesień pomiędzy Zaroślakiem a Okopową.
    Czy jacyś kompetentni iżynierowie mogą potwierdzić lub zdementowac moje przemyślenia?

    • 183 60

    • Jestę expertę iżynierę i odpowiadam na zadane pytania

      Bo tak.

      • 24 7

    • (3)

      Bo dzięki temu rozwiązaniu zachowano przejezdność drogi krajowej nr 1. Po starym odbywa się ciągły ruch w tym czasie wybudowano nowy. Teraz przerzucą ruch na nowy a stary rozbiorą i wybudują drugi dla kierunku na Łódź.

      • 17 13

      • Wydaje mi się, że odpowiadasz na pytanie , którego nie zadałem :-D (2)

        • 34 8

        • Wydaje Ci się. :)

          • 11 13

        • polityk pełną gębą

          • 3 0

    • Proszę (8)

      1. W tym miejscu niedługo dobudowane będą kolejne tory, wiec długość przeprawy wzrasta. Dodać trzeba też, że w tym miejscu PKP nie wyraża zgody na filary miedzy torami. Rezultat jest taki, że nie można zastosować takiego wiaduktu jak był (czy też tunelu). Po prostu przez długość pomostu zapadł by się do środka pod ciężarem własnym i pojazdów. Stąd trzeba wiadukt "przytrzymać" z góry (stąd liny i konieczny łuk).
      2. Jak budowali stary obiekt to nie było tak jak dzisiaj sprecyzowanych przepisów odnośnie kolei. Jest on za niski i trakcja kolejowa prawie styka się z konstrukcją. Bezwzględnie należało go podnieść żeby zachować wymaganą skrajnie (dlatego jest wyżej do starego). Tu chodzi też o bezpieczeństwo.

      Fakt, piękny to on nie jest, ale żeby przy zachowaniu wydanych warunków wybudować ładniejszy nowy wiadukt np. w stylu Tower Bridge to kwota poszła by w góre minimum x2. A ponad 300 baniek na wiadukt dla samorządu to lekkie przegięcie.

      • 88 3

      • no i to jest odpowiedź, dzięki.

        • 46 0

      • (2)

        a pod forum mozna bylo zbudowac filary?

        • 3 4

        • Szybki ruch pociągów pod forum już nie jest taki szybki. Mają tam ograniczenia prędkości. Nie znam szczegółów, ale zakładam, że ze względu na bliskość stacji w tamtym miejscu to było akceptowalne. Pociągi i tak już zwalniały / jeszcze nie osiągały pełnej prędkości.

          • 8 0

        • Forum budował prywatny inwestor z kasą. Chciał mieć więcej m2, to położył płytę nad torami.
          Masz jakąś zbędna kasę na wypaśny wiadukt?

          • 9 1

      • Świetna odpowiedź.

        • 6 0

      • mariusz (1)

        Nie zgadzam się z taką opinią, jest ona wynikiem szablonowego myślenia typu "nie da się". Owszem, zadanie jest trudne, ale czasami trzeba zaprojektować coś innego niż most z katalogu obiektów zbudowanych. Być może droższego i niekowencjonalnego, ale przecież to jest obiekt na długie lata. Myśląc w ten sposób i powielając szablony świat stałby w miejscu.

        • 3 9

        • niestety - żyjemy w kraju w którym kasa się nie przelewa

          • 2 0

      • No w końcu

        ktoś marudom merytorycznie wytłumaczył, ale myślę że i tak to nic nie da

        • 0 0

    • Dementuję

      • 4 2

    • estetyczny walor

      co tutaj jest estetyczne w wjeździe od strony pruszcza? stare budynki z których powoli sypią się cegły czy straszny wiadukt który prowadzi na elbląską?

      • 4 1

    • Błędne myślenie (2)

      Z tego co wiem, stary wiadukt, w wyniku błędów konstrukcyjnych, marnego wykonania i zastosowania niewłaściwych materiałów i technologii, groził katastrofą budowlaną i nie nadawał się do remontu. Zastosowanie takiego rozwiązania (pokrycia płytami wąwozu kolejowego) wymagałoby zburzenia starego wiaduktu i postawienia w jego miejscu innego. A co z komunikacją z dzielnicami południowymi i wylotem z Gdańska na południe w czasie takiej inwestycji? Czyżby można to zamknąć w cholerę na więcej niż dwa lata?. Bo takie rozwiązanie nie pozwalało by na jednoczesnne wyburzanie, budowę i normalny ruch komunikacyjny. To co powstaje wręcz przeciwnie - daje taką możliwość. Projektanci wybrali i zastosowli jedynie słuszne, optymalne rozwiązanie. Chwała im za to!

      • 9 1

      • mieszkaniec południa

        OK, zostawmy następnym pokoleniom takiego maszkarona z tabliczką info, że nie dalibyśmy rady znieść tak strasznych utrudnień komunikacyjnych.
        Poza tym Gdańszczanie powinni dbać o wygląd swojego miasta, i guzik mnie obchodzą w tym przypadku mieszkańcy Pruszcza których to utrudnienie dotyczy, niech wożą rano dzieci w przeciwnym kierunku. A mieszkańcy Południa i tak już tędy nie jeżdżą.

        • 4 7

      • mozna bylo w dwu etapach tak jak teraz

        • 0 4

    • inż

      Nie można było postawić podpory w obrębie torów to raz, a dwa to duży skos obiektu. Na forum belki przebiegają prostopadle

      • 1 0

  • Strah sie bać (1)

    Żeby tylko nie spadło

    • 18 46

    • Co ma wisieć...

      się nie sp.....li. Znaczy ten, nie spadnie.

      • 2 0

  • sprawna inwestycja, szkoda że z budów autostrad i ekspresówek (16)

    prowadzonych przez PiS uciekają kolejni wykonawcy. Drogi S5, S3, A1 nie są budowane, a przetargi rozstrzygnięte jeszcze w 2015 roku!

    • 89 60

    • No cos za cos. (1)

      albo kupujez piwo i telewizory, albo budujesz autostrady, lotniska, itp.
      Moga ew. dodrukowac, co podobno juz zamierzaja. To jest taka Pisia ekonomia.

      • 21 16

      • powodem nie jest brak funduszy ale brak fachowcow w gddakia, pis przejmujac wladze jak pamietamy wyrzucal wszystkich i wprowadzal swoich misiewiczow, potem przez dwa lata byl zastoj bo misiewicze rozeznawali temat, niestety nie udalo im sie do dzis, niestety aptekarze, perukarze, ogrodnicy nie najlepiej radza sobie z problemem

        • 17 8

    • (2)

      Albo Air Kuchciński (samoloty kupione bez przetargu za cenę wielekroć wyższą od rynkowej) albo autostrady i ekspresówki.

      • 26 15

      • (1)

        jakie autostrady jakie ekspresówki - rząd pis przez 8 lat niczego nie zakontraktował ... tylko gadał o tym i na gadaniu się skończyło jak zwykle u nich

        • 5 4

        • slynne ich "skierowane do realizacji"! i na tym koniec a ciemny lud ma przekonanie ze pis buduje tysiace kilometrow drog

          • 4 2

    • Słaba manipulacja.

      • 13 12

    • Nie ma kasy kasy na drogi i autostrady za obecnej kadencji.
      Za to w Gdańsku jest i realizuje się ekspresowo.
      Eh ten znienawidzony niedobry Gdańsk. Nieładnie, nieładnie tak budować.

      • 20 7

    • A S6 przez 4 lata to nawet nie ma pozwolenia na te marne 40km

      • 13 1

    • a moraw otwierajac kolo czestochowy autostrade do nikad probowal z tego zrobic sukces, suweren jako ten "ciemny lud" pewnie to "kupil"

      • 14 4

    • Mylisz się w przypadku A1... jest cały czas budowana

      • 3 1

    • (4)

      Druga Wojna Światowa trwała pięć lat. W tym czasie naziści zbudowali w Polsce "berlinkę" , kompleks w Gierłoży, kompleksy we Włodarzu, Walimiu, Peenemünde, Międzyrzecki Rejon Umocnień, Kompletnie przebudowali zamek w Książu, A to tylko niektóre inwestycje. Nie wspomnę już o pracach dalece zaawansowanych jak autostrada północna którą po dziś dzień widać na zdjęciach satelitarnych. Tylko w Polsce można wymieniać dziesiątki jak nie setki projektów w różnej fazie zaawansowania. A przecież nie mniejsze inwestycje realizowali również we wszystkich państwach okupowanych. Tymczasem my remont kilka kilometrów marnej ścieżyny (np. droga 211) remontujemy latami.

      • 3 7

      • (2)

        Mieli do tego setki polskich niewolników..

        • 12 0

        • A poza tym wojna trwała 6 lat, a nie 5. (1)

          • 9 0

          • Zauważ, ze Peenemunde, Książ itd były na terenach niemieckich od lat, dopiero po wojnie trafiły do Polski. Część tych inwestycji rozpoczęła się wcześniej.

            • 5 0

      • naziści zbudowali " , co to za naziści , chyba po prostu niemcy , wyrażaj się jasno

        • 2 0

    • Bo PiS jest sprawny tylko

      W demagogii. Wstrzymał inwestycje żeby rozdawać w nadziei, że pierwszy sort będzie ich popierał. I tylko Pinokio slajdy pokazuje.

      • 5 5

  • Ludziom dobrej roboty CZEŚĆ !!! (3)

    Kolektyw :)

    • 79 10

    • Cześć, cześć (2)

      i pocałuj mnie w...

      • 4 7

      • (1)

        Na przyjemność trzeba zasłużyć kmiotku :)

        • 5 1

        • zasluzyliscie towarzyszu i niniejszym przyznaje sie wam talon na jeden cmok d. py prezesa, spieszcie sie towarzyszu bo wybory niebawem

          • 6 2

  • Film pierwsza klasa.

    • 29 10

  • Tam się nie zmieszczą cztery pasy... (3)

    Czy wy zwezyliście jezdnię ,czy mi się wydaje tylko ?

    • 15 74

    • Czytanie ze zrozumieniem (1)

      Czytanie ze zrozumieniem sie kłania, przecież napisali, że obok po zburzeniu starego wiaduktu będą budować drugą nitkę

      • 31 0

      • to czepialski na siłę on nie czyta on się czepia

        • 8 0

    • Czytajcie ludzie tekst ze zrozumieniem - to jest "pierwsza nitka" wiaduktu. Dwa pasy do ruchu w jednym kierunku. Pozostałe dwa pasy do ruchu w przeciwnym kierunku powstaną w drugim etapie prac.

      • 21 0

  • Pytania zostawił bym po zakończeniu całej inwestycji?

    • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.