Fakty i opinie

Ciężarówki z piaskiem wjechały na wiadukt Biskupia Górka

Najnowszy artukuł na ten temat

Nocne zamknięcie wiaduktu Biskupia Górka

W czwartek na budowany wiadukt Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska wjechały pierwsze pojazdy. Nie były to jednak auta mieszkańców, lecz budowniczych. Rozpoczęły się bowiem pierwsze próby obciążeniowe na pierwszej nitce wiaduktu. Jeśli testy przebiegną pomyślnie i nie nastąpią nieprzewidziane opóźnienia, kierowcy z nowego obiektu będą mogli korzystać jesienią.



Czy nowy wiadukt Biskupia Górka usprawni ruch między Traktem św. Wojciecha a centrum Gdańska?

tak, korki przy Zaroślaku będą mniejsze 33%
trudno powiedzieć, trzeba poczekać do otwarcia obiektu 40%
nie, nic się nie zmieni poza poprawieniem komfortu kierowców 27%
zakończona Łącznie głosów: 2287
Próby obciążeniowe na obiektach mostowych to symboliczny koniec pierwszego etapu budowy i ostatnia prosta przed udostępnieniem wiaduktu kierowcom. Ten moment w przypadku wiaduktu Biskupia Górka zbliża się dużymi krokami. W czwartek rano na pierwszą gotową nitkę wjechało siedem czteroosiowych ciężarówek z piaskiem o łącznym ciężarze ponad 220 ton. Pojazdy wjeżdżały i stawały na wiadukcie w trzech kolumnach.

- Akcja polega na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych - wyjaśnia Włodzimierz Ziółkowski, koordynator zadania z ramienia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - W trakcie próbnego obciążenia wykonane zostały m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach ruchomych wiaduktu. Zbadana została także stabilność podpór - dodaje Ziółkowski.
Ostatecznie wyniki z próbnych obciążeń obiektów zostaną porównane z założeniami projektowymi dotyczącymi nośności i dopuszczalnych przemieszczeń elementów nośnych obiektów mostowych. Jeśli testy przebiegną prawidłowo, wkrótce ruch zostanie przełożony na nową nitkę. Jak zapowiedzieli podczas jednej z wizyt na placu budowy urzędnicy, może to nastąpić po wakacjach.

Po przełożeniu ruchu na nową nitkę rozpocznie się kilkumiesięczna i skomplikowana operacja wyburzenia starego obiektu. W jego miejscu powstanie druga nitka wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha i nad Podwalem Grodzkim.


Przypomnijmy, że budowa wiaduktu rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Głównym wykonawcą jest spółka Budimex. Koszt inwestycji to prawie 147 mln zł, z czego 114 mln zł pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty jest na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których zostały podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni). Zadanie obejmuje również budowę mostu nad kanałem Raduni. Powstanie też nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany będzie parking kubaturowy.

Budowa ma się zakończyć w październiku 2020 r.

Zobacz, jak wyglądały próby obciążeniowe na nowym moście w Sobieszewie (wideo archiwalne)

Opinie (158) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    makabryła w samym centrum Śródmieścia :/ Zabytkowe budynki wokół wyglądają przy tym Gigancie jak domki dla dzieci... (7)

    Pracownicy urzędów i szkoły będą mieć ruchliwą 4-pasmową jezdnię zaraz za oknami, w odległości kilkunastu metrów!!! bowiem wiadukty zostały przesunięte względem wcześniejszej drogi!
    UM Gdańska za wszelką cenę chce wprowadzić do miasta jeszcze więcej samochodów, jeszcze większe korki, jeszcze więcej spalin, hałasu, zanieczyszczeń. Czy to jest normalne?? Czy nie jest to mentalność z lat 70-tych??
    Ponadto wielkość konstrukcji tego Giganta całkowicie nie pasuje do skali zabudowy wokół. Ten wiadukt widać już z Olszynki, zaczyna górować ponad budynkami urzędu i szkoły, to jest chore!

    A będzie jeszcze jeden taki Gigant, zaraz obok...
    Gdzie ja żyję? Czy my musimy zawsze powielać błędy tzw. Zachodu? Przecież już od kilkudziesięciu lat wiadomo, że wprowadzanie do centrów miast niezliczonej ilości samochodów prowadzi tylko do większych korków i większych zanieczyszczeń, że przekłada się także na zdrowie psychiczne mieszkańców (ciągły hałas = ciągły stres! to nie jest naturalne środowisko człowieka).

    • 47 63

    • Przestań jęczeć, leć do Rzeszowa, tam jest ładniej, żona wróci gratis... (1)

      • 13 0

      • a zebys wiedział, ze jest ładniej

        • 0 0

    • (1)

      Idź płakać gdzie indziej.

      • 13 5

      • Do miasta powinna prowadzić jedna droga i to przez most zwodzony, a na rogatkach powinni pobierać myto, jak to zawsze bywało ;)

        • 4 0

    • ooo, frag się obudził do trolowania

      • 3 0

    • Halas to stres? Ciekawe dla kogo...

      • 0 2

    • Te bloki z PRLu na Zaroślaku przynajmniej

      nie będą tak szpecić.

      • 11 1

  • Czy poprawi się przepustowość tego miejsca - chyba nie?

    Niech mi ktoś powie. Wydaje mi się że po tym starym moście są po 2 pasy ruchy ruchu w każdzym kierunku - czyli razem 4 pasy.
    Jak skończy się inwestycja też będą 4 pasy ruchu. Tak? Po dwa pasy w każdym kierunku. 2 pasy po tym wiadukcie, który właśnie udostępniają do ruchu, a kolejne dwa pasy po tym nowym wiadukcie, który wybudują w miejscu tego starego, który zaczną wkrótce wyburzać.
    Czyli docelowo korki się nie zmniejszą???

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    konstrukcja tego wiaduktu (11)

    jest tak toporna i całkowicie niedopasowana do miejsca, w którym się znajduje, że nie trzeba być specjalnym estetą, by to zauważyć. Dla takiej inwestycji powinno być porozumienie pomiędzy wszystkimi spółkami, władzami i właścicielami terenu, a przede wszystkim decydować powinna otaczająca obiekt architektura i historyczny charakter miejsca. Badziew powstał niesamowity. Najpierw zniszczono oś widokową z al. Armii Krajowej na Główne Miasto budując Forum Radunia, a teraz doszusował swoją makabryczną bryłą ten wiadukt "wsadzając" wieżę Mariacką między te dźwigary od strony Traktu Św. Wojciecha. Czy w Gdańsku jest architekt i urbanista zajmujący się przestrzenią miejską, czy to jacyś dyletanci?

    • 123 74

    • Można było nowy wybudować w tym samym schemacie co stary

      Bez tych gigantycznych dzwigarow lukowych, one są tak ogromne że nie muszą być poprzecznie stężane

      • 0 0

    • Prawdopodobnie twórcami tego maszkarona są ludzie zafascynowani betonem, stalą i szkłem...

      Całkowita ignorancja wobec mieszkańców, istniejącej architektury, po prostu brak rozumu i logiki (co z tego, że konstrukcja została świetnie obliczona, dla kogo w końcu ma być ten obiekt? Dla projektanta czy innego ignoranta z UM Gdańska, zafascynowanego obrzydliwymi miastami z Juesej??). To tak jakby wejść z brudnymi butami do czyjegoś domu... Urbanistyczny Trzeci Świat : (

      • 0 0

    • a co tam takiego estetycznego w tej okolicy? Bloki z PRL na zaroslaku i okoliczni menele. Ten wiadukt to najładniejsze co tam je (1)

      • 6 2

      • stare miasto widoczne z bram miasta

        wynikające z średniowiecznych założeń urbanistycznych, PRL wkroczył tam znacznie później

        • 1 0

    • (1)

      Ty masz jechać autem a nie poeprzyc o osi widokowej i czy wiadukt jest w kolorze białym, czy czerwonym!

      • 8 5

      • zwykły zjadacz cebuli może sobie jechać i nad niczym się nie zastanawiać

        ale miasta mają zawsze założenia urbanistyczne i to jeszcze sprzed wieków i o ile w sprawie tego mostu zgodzę się tylko połowicznie z przedmówcą, to forum Radunia jak najbardziej zniszczyło oś widokową. Jest w jego wypowiedzi logika, a w twojej za to brak refleksji.

        • 6 2

    • Przecież jest bielawski, czego chcesz? (1)

      • 8 2

      • no i co z tego, że jest ? masz jakąś fake opowieść przygotowaną do szerzenia zamętu ?

        • 2 0

    • CCep

      Zawsze się znajdzie taki, sam nic nie potrafi zrobić tylko pisać co mu karzą, ale nic mu się nie podoba

      • 6 8

    • maruda maruda od rana na mnie wołają , ble wszystko źle , świat jest zły bleeee

      • 13 16

    • Kolejny nawiedzony aktywista...

      • 13 24

  • To teraz jeszcze Błędnik zburzyć i postawić dwa mosty (1)

    Był wiadukt, będą dwa mosty, tylko kto taką bzdurę wymyślił ? i kto na to pozwolił ? to jest chore, nielogiczne, nieekonomiczne i przede wszystkim ohydne wizualnie. Albo żyjemy w zabytkowym mieście i o nie dbamy i chuchamy albo betoniada na całego i zero konsekwencji.

    • 5 4

    • dla ścisłości

      Most biegnie nad wodą, wiadukty nad innymi szlakami komunikacyjnymi, więc dalej to będą wiadukty, tyle że tym razem jazdą dołem z dźwigarami nad jezdnią.

      • 0 0

  • Ciekawe, czy tradycyjnie podczas próby pod wiaduktem stali projektant i kierbud. (1)

    • 3 1

    • raczej nie

      teraz pod wiaduktem powinien stawac agent ubezpieczeniowy !

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Próby obciążeniowe na Wiadukcie Biskupia Górka

    swietna wiadomosc

    tylko dotrzymajcie terminu bo srodmiescie rozryte jak kretowisko

    • 0 0

  • Ja tu czegoś nie rozumiem... (2)

    Albo jestem tak Durną Pałą, że chyba przestanę używać tej ksywki.
    Wielka walka władz miasta żeby kładka na Motławie była zgrabna i nie psuła krajobrazu.
    Osobista walka byłego vice Bielawskiego z wiatrakami żeby nie psuły widoku miasta wjeżdżając do Gdańska od strony Warszawy (miały być usytuowane na oczyszczalni ścieków więc jedynie zasłaniały by widok na zbiorniki Lotosu- jedno i drugie brzydkie).
    W Gdańsku ogólnie walczy się z mostami.
    A tu nagle wywalili takie szkaradztwo rozwalający cały widok na miasto wjeżdżających od strony Oruni. W dodatku kształt tych wiaduktów będzie łudząco podobny do tych Gdyńskich z Janka Wiśniewskiego.
    Czy naprawdę nie można było wykonać wiaduktu płaskiego ? Przecież nie jest to trudne, most na Wiśle w Kiezmarku ma pół kilometra i jest płaski, zresztą jeden i drugi. Tak nawiasem myślałem, że ten na Wiśle będzie ciekawszy, doda jakiś ciekawy element w monotonii żuławskiej depresji.

    • 14 7

    • Nie, nie można było. (1)

      Odpowiedź masz kilkanaście postów wyżej.

      • 4 2

      • A konkretnie?

        Który konkretnie post, bo jest ich wiele...

        • 0 0

  • Od samego początku zastanawiam się (20)

    Dlaczego zamist budować tego ohydnego kolosa ze stalowym pałąkiem nie można było przykryć całosci płytami tak jak pod Forum Gdańsk. Dzieki temu zachowano by estetyczny walor wjazdu do Głównego Miata od strony Pruszcza, schowano by linię kolejową, a koszty takiego rozwiazanie pewnie nie różniłyby się znacząco od budowy podwójnego wiaduktu (prosże pamietać, że tereaz bedzie budowana druga przeprawa nad torami),
    Zrównano by takim sposobem cała przeprawę przez tory w sposób bardziej naturalny i nie rażący, pasujący do przebiegu wzniesień pomiędzy Zaroślakiem a Okopową.
    Czy jacyś kompetentni iżynierowie mogą potwierdzić lub zdementowac moje przemyślenia?

    • 183 60

    • Proszę (8)

      1. W tym miejscu niedługo dobudowane będą kolejne tory, wiec długość przeprawy wzrasta. Dodać trzeba też, że w tym miejscu PKP nie wyraża zgody na filary miedzy torami. Rezultat jest taki, że nie można zastosować takiego wiaduktu jak był (czy też tunelu). Po prostu przez długość pomostu zapadł by się do środka pod ciężarem własnym i pojazdów. Stąd trzeba wiadukt "przytrzymać" z góry (stąd liny i konieczny łuk).
      2. Jak budowali stary obiekt to nie było tak jak dzisiaj sprecyzowanych przepisów odnośnie kolei. Jest on za niski i trakcja kolejowa prawie styka się z konstrukcją. Bezwzględnie należało go podnieść żeby zachować wymaganą skrajnie (dlatego jest wyżej do starego). Tu chodzi też o bezpieczeństwo.

      Fakt, piękny to on nie jest, ale żeby przy zachowaniu wydanych warunków wybudować ładniejszy nowy wiadukt np. w stylu Tower Bridge to kwota poszła by w góre minimum x2. A ponad 300 baniek na wiadukt dla samorządu to lekkie przegięcie.

      • 88 3

      • No w końcu

        ktoś marudom merytorycznie wytłumaczył, ale myślę że i tak to nic nie da

        • 0 0

      • mariusz (1)

        Nie zgadzam się z taką opinią, jest ona wynikiem szablonowego myślenia typu "nie da się". Owszem, zadanie jest trudne, ale czasami trzeba zaprojektować coś innego niż most z katalogu obiektów zbudowanych. Być może droższego i niekowencjonalnego, ale przecież to jest obiekt na długie lata. Myśląc w ten sposób i powielając szablony świat stałby w miejscu.

        • 3 9

        • niestety - żyjemy w kraju w którym kasa się nie przelewa

          • 2 0

      • Świetna odpowiedź.

        • 6 0

      • (2)

        a pod forum mozna bylo zbudowac filary?

        • 3 4

        • Forum budował prywatny inwestor z kasą. Chciał mieć więcej m2, to położył płytę nad torami.
          Masz jakąś zbędna kasę na wypaśny wiadukt?

          • 9 1

        • Szybki ruch pociągów pod forum już nie jest taki szybki. Mają tam ograniczenia prędkości. Nie znam szczegółów, ale zakładam, że ze względu na bliskość stacji w tamtym miejscu to było akceptowalne. Pociągi i tak już zwalniały / jeszcze nie osiągały pełnej prędkości.

          • 8 0

      • no i to jest odpowiedź, dzięki.

        • 46 0

    • inż

      Nie można było postawić podpory w obrębie torów to raz, a dwa to duży skos obiektu. Na forum belki przebiegają prostopadle

      • 1 0

    • Błędne myślenie (2)

      Z tego co wiem, stary wiadukt, w wyniku błędów konstrukcyjnych, marnego wykonania i zastosowania niewłaściwych materiałów i technologii, groził katastrofą budowlaną i nie nadawał się do remontu. Zastosowanie takiego rozwiązania (pokrycia płytami wąwozu kolejowego) wymagałoby zburzenia starego wiaduktu i postawienia w jego miejscu innego. A co z komunikacją z dzielnicami południowymi i wylotem z Gdańska na południe w czasie takiej inwestycji? Czyżby można to zamknąć w cholerę na więcej niż dwa lata?. Bo takie rozwiązanie nie pozwalało by na jednoczesnne wyburzanie, budowę i normalny ruch komunikacyjny. To co powstaje wręcz przeciwnie - daje taką możliwość. Projektanci wybrali i zastosowli jedynie słuszne, optymalne rozwiązanie. Chwała im za to!

      • 9 1

      • mozna bylo w dwu etapach tak jak teraz

        • 0 4

      • mieszkaniec południa

        OK, zostawmy następnym pokoleniom takiego maszkarona z tabliczką info, że nie dalibyśmy rady znieść tak strasznych utrudnień komunikacyjnych.
        Poza tym Gdańszczanie powinni dbać o wygląd swojego miasta, i guzik mnie obchodzą w tym przypadku mieszkańcy Pruszcza których to utrudnienie dotyczy, niech wożą rano dzieci w przeciwnym kierunku. A mieszkańcy Południa i tak już tędy nie jeżdżą.

        • 4 7

    • estetyczny walor

      co tutaj jest estetyczne w wjeździe od strony pruszcza? stare budynki z których powoli sypią się cegły czy straszny wiadukt który prowadzi na elbląską?

      • 4 1

    • (3)

      Bo dzięki temu rozwiązaniu zachowano przejezdność drogi krajowej nr 1. Po starym odbywa się ciągły ruch w tym czasie wybudowano nowy. Teraz przerzucą ruch na nowy a stary rozbiorą i wybudują drugi dla kierunku na Łódź.

      • 17 13

      • Wydaje mi się, że odpowiadasz na pytanie , którego nie zadałem :-D (2)

        • 34 8

        • polityk pełną gębą

          • 3 0

        • Wydaje Ci się. :)

          • 11 13

    • Dementuję

      • 4 2

    • Jestę expertę iżynierę i odpowiadam na zadane pytania

      Bo tak.

      • 24 7

  • Przełomowy moment filmu (1)

    między 30 a 33 sekundą filmu widać jak ciężko było to postawić. Polecam obejrzeć kilka razy żeby wczuć się w rolę

    • 4 0

    • Zwłaszcza to splunięcie.

      • 0 0

  • sprawna inwestycja, szkoda że z budów autostrad i ekspresówek (16)

    prowadzonych przez PiS uciekają kolejni wykonawcy. Drogi S5, S3, A1 nie są budowane, a przetargi rozstrzygnięte jeszcze w 2015 roku!

    • 89 60

    • (4)

      Druga Wojna Światowa trwała pięć lat. W tym czasie naziści zbudowali w Polsce "berlinkę" , kompleks w Gierłoży, kompleksy we Włodarzu, Walimiu, Peenemünde, Międzyrzecki Rejon Umocnień, Kompletnie przebudowali zamek w Książu, A to tylko niektóre inwestycje. Nie wspomnę już o pracach dalece zaawansowanych jak autostrada północna którą po dziś dzień widać na zdjęciach satelitarnych. Tylko w Polsce można wymieniać dziesiątki jak nie setki projektów w różnej fazie zaawansowania. A przecież nie mniejsze inwestycje realizowali również we wszystkich państwach okupowanych. Tymczasem my remont kilka kilometrów marnej ścieżyny (np. droga 211) remontujemy latami.

      • 3 7

      • naziści zbudowali " , co to za naziści , chyba po prostu niemcy , wyrażaj się jasno

        • 2 0

      • (2)

        Mieli do tego setki polskich niewolników..

        • 12 0

        • A poza tym wojna trwała 6 lat, a nie 5. (1)

          • 9 0

          • Zauważ, ze Peenemunde, Książ itd były na terenach niemieckich od lat, dopiero po wojnie trafiły do Polski. Część tych inwestycji rozpoczęła się wcześniej.

            • 5 0

    • (2)

      Albo Air Kuchciński (samoloty kupione bez przetargu za cenę wielekroć wyższą od rynkowej) albo autostrady i ekspresówki.

      • 26 15

      • (1)

        jakie autostrady jakie ekspresówki - rząd pis przez 8 lat niczego nie zakontraktował ... tylko gadał o tym i na gadaniu się skończyło jak zwykle u nich

        • 5 4

        • slynne ich "skierowane do realizacji"! i na tym koniec a ciemny lud ma przekonanie ze pis buduje tysiace kilometrow drog

          • 4 2

    • Bo PiS jest sprawny tylko

      W demagogii. Wstrzymał inwestycje żeby rozdawać w nadziei, że pierwszy sort będzie ich popierał. I tylko Pinokio slajdy pokazuje.

      • 5 5

    • Mylisz się w przypadku A1... jest cały czas budowana

      • 3 1

    • a moraw otwierajac kolo czestochowy autostrade do nikad probowal z tego zrobic sukces, suweren jako ten "ciemny lud" pewnie to "kupil"

      • 14 4

    • No cos za cos. (1)

      albo kupujez piwo i telewizory, albo budujesz autostrady, lotniska, itp.
      Moga ew. dodrukowac, co podobno juz zamierzaja. To jest taka Pisia ekonomia.

      • 21 16

      • powodem nie jest brak funduszy ale brak fachowcow w gddakia, pis przejmujac wladze jak pamietamy wyrzucal wszystkich i wprowadzal swoich misiewiczow, potem przez dwa lata byl zastoj bo misiewicze rozeznawali temat, niestety nie udalo im sie do dzis, niestety aptekarze, perukarze, ogrodnicy nie najlepiej radza sobie z problemem

        • 17 8

    • A S6 przez 4 lata to nawet nie ma pozwolenia na te marne 40km

      • 13 1

    • Nie ma kasy kasy na drogi i autostrady za obecnej kadencji.
      Za to w Gdańsku jest i realizuje się ekspresowo.
      Eh ten znienawidzony niedobry Gdańsk. Nieładnie, nieładnie tak budować.

      • 20 7

    • Słaba manipulacja.

      • 13 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.