• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki z piaskiem wjechały na wiadukt Biskupia Górka

Maciej Korolczuk
8 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W czwartek na budowany wiadukt Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska wjechały pierwsze pojazdy. Nie były to jednak auta mieszkańców, lecz budowniczych. Rozpoczęły się bowiem pierwsze próby obciążeniowe na pierwszej nitce wiaduktu. Jeśli testy przebiegną pomyślnie i nie nastąpią nieprzewidziane opóźnienia, kierowcy z nowego obiektu będą mogli korzystać jesienią.



Czy nowy wiadukt Biskupia Górka usprawni ruch między Traktem św. Wojciecha a centrum Gdańska?

Próby obciążeniowe na obiektach mostowych to symboliczny koniec pierwszego etapu budowy i ostatnia prosta przed udostępnieniem wiaduktu kierowcom. Ten moment w przypadku wiaduktu Biskupia Górka zbliża się dużymi krokami. W czwartek rano na pierwszą gotową nitkę wjechało siedem czteroosiowych ciężarówek z piaskiem o łącznym ciężarze ponad 220 ton. Pojazdy wjeżdżały i stawały na wiadukcie w trzech kolumnach.

- Akcja polega na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych - wyjaśnia Włodzimierz Ziółkowski, koordynator zadania z ramienia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - W trakcie próbnego obciążenia wykonane zostały m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach ruchomych wiaduktu. Zbadana została także stabilność podpór - dodaje Ziółkowski.
Ostatecznie wyniki z próbnych obciążeń obiektów zostaną porównane z założeniami projektowymi dotyczącymi nośności i dopuszczalnych przemieszczeń elementów nośnych obiektów mostowych. Jeśli testy przebiegną prawidłowo, wkrótce ruch zostanie przełożony na nową nitkę. Jak zapowiedzieli podczas jednej z wizyt na placu budowy urzędnicy, może to nastąpić po wakacjach.

Po przełożeniu ruchu na nową nitkę rozpocznie się kilkumiesięczna i skomplikowana operacja wyburzenia starego obiektu. W jego miejscu powstanie druga nitka wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha i nad Podwalem Grodzkim.

  • Nowy wiadukt Biskupia Górka będzie gotowy jesienią 2020 r., ale pierwsi kierowcy po jednej z nitek pojadą już za kilka tygodni.
  • Otwarcie nowej nitki zaplanowano po wakacjach.
  • Czwartkowe testy trwały kilka godzin. Na ich wyniki musimy poczekać.

Przypomnijmy, że budowa wiaduktu rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Głównym wykonawcą jest spółka Budimex. Koszt inwestycji to prawie 147 mln zł, z czego 114 mln zł pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty jest na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których zostały podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni). Zadanie obejmuje również budowę mostu nad kanałem Raduni. Powstanie też nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany będzie parking kubaturowy.

Budowa ma się zakończyć w październiku 2020 r.

Zobacz, jak wyglądały próby obciążeniowe na nowym moście w Sobieszewie (wideo archiwalne)

Opinie (158) 6 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    makabryła w samym centrum Śródmieścia :/ Zabytkowe budynki wokół wyglądają przy tym Gigancie jak domki dla dzieci... (7)

    Pracownicy urzędów i szkoły będą mieć ruchliwą 4-pasmową jezdnię zaraz za oknami, w odległości kilkunastu metrów!!! bowiem wiadukty zostały przesunięte względem wcześniejszej drogi!
    UM Gdańska za wszelką cenę chce wprowadzić do miasta jeszcze więcej samochodów, jeszcze większe korki, jeszcze więcej spalin, hałasu, zanieczyszczeń. Czy to jest normalne?? Czy nie jest to mentalność z lat 70-tych??
    Ponadto wielkość konstrukcji tego Giganta całkowicie nie pasuje do skali zabudowy wokół. Ten wiadukt widać już z Olszynki, zaczyna górować ponad budynkami urzędu i szkoły, to jest chore!

    A będzie jeszcze jeden taki Gigant, zaraz obok...
    Gdzie ja żyję? Czy my musimy zawsze powielać błędy tzw. Zachodu? Przecież już od kilkudziesięciu lat wiadomo, że wprowadzanie do centrów miast niezliczonej ilości samochodów prowadzi tylko do większych korków i większych zanieczyszczeń, że przekłada się także na zdrowie psychiczne mieszkańców (ciągły hałas = ciągły stres! to nie jest naturalne środowisko człowieka).

    • 47 63

    • (1)

      Idź płakać gdzie indziej.

      • 13 5

      • Do miasta powinna prowadzić jedna droga i to przez most zwodzony, a na rogatkach powinni pobierać myto, jak to zawsze bywało ;)

        • 4 0

    • Te bloki z PRLu na Zaroślaku przynajmniej

      nie będą tak szpecić.

      • 11 1

    • Przestań jęczeć, leć do Rzeszowa, tam jest ładniej, żona wróci gratis... (1)

      • 13 0

      • a zebys wiedział, ze jest ładniej

        • 0 0

    • Halas to stres? Ciekawe dla kogo...

      • 0 2

    • ooo, frag się obudził do trolowania

      • 3 0

  • (1)

    Chciałabym faceta budowlańca. Taki mgr inż co by mi dom zbudował...

    • 22 2

    • a ukrajinic co cegle podaji nie wystarczy?

      • 10 2

  • Co dalej? (2)

    Po dwa pasy na wiadukcie a dalej zwężenie do jednego. Przydałoby się połączyć to dwoma pasami w każdym kierunku aż do obwodnicy południowej.

    • 9 11

    • jeden pas do Pruszcza drugi pas do Kolbud

      i masz 2 szybkie arterie do obwodnicy

      • 2 0

    • Kiedyś były

      • 0 0

  • koniec świata...

    p.Popiołek ...

    • 3 3

  • Nie tak się rozwiązuje transport w mieście

    • 8 10

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Próby obciążeniowe na Wiadukcie Biskupia Górka

    Próba zerowa.

    Jak dla mnie to próby nie było.

    • 4 8

  • Kiedyś jak inżynieria nie była poparta obliczeniami

    główny budowniczy statku wsiadał i robił test czy zatonie. Mogliby stanąć tam wszyscy co poczynili ten most łącznie z urzędnikami, którzy dali pozwolenie. Wiem, że obecne BHP nie pozwoli.

    • 9 2

  • Przecierz premier mówił że Unia daje tylko na chodniki... (2)

    A tu niespodzianka : "Koszt inwestycji to prawie 147 mln zł, z czego 114 mln zł pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko."

    • 18 4

    • Premier Matołusz mówił, ale czy chociaż raz powiedział prawdę? :D

      • 4 3

    • Pinokio ma dłuższy nos

      niż wszystkie mosty w PL

      • 1 1

  • takiego badziewia to jeszcze ludzkość nie widziała

    • 10 18

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Próby obciążeniowe na Wiadukcie Biskupia Górka

    To teraz się nie dziwię, że nie chcą budować wiaduktu nad torami, albo tunelu pod torami na Oruni koło peronu kolejowego- tam jest stanowczo za mało miejsca, bo w końcu jak inwestycje w Gdańsku to z pełnym rozmachem.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane