• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężki chleb budowniczych portów lotniczych. Ale nie wszystkich

Michał Stąporek
7 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Choć początek roku to przede wszystkim czas podsumowań, ostatnie tygodnie przyniosły lawinę nowych informacji dotyczących biznesu lotniczego. Także takich, które każą inaczej spojrzeć na zakończoną w pierwszej połowie 2012 roku rozbudowę lotniska w Rębiechowie.



Modlin: najpierw mgły, potem posypał się nowy pas

Końcówka roku nie była udana dla nowo otwartego portu lotniczego w Modlinie. Najpierw jesienne mgły sprawiły, że lotnisko pozbawione systemu wspomagania lądowania ILS nie mogło przyjmować kolejnych lotów. Rozeźlony tym Wizzair (największa linia operująca z Modlina) przeniósł się do Warszawy, bo zbyt wiele wydawał na dowożenie swoich pasażerów na lotniska, gdzie lądowały jego samoloty po zamknięciu Modlina.

Tuż przed świętami okazało się, że trzeba zamknąć betonową część pasa startowego (ok. 1000 m), ponieważ pojawiły się na nim wykruszenia, które uniemożliwiały bezpieczne użytkowanie drogi startowej. Skrócony do 1,5 km pas nie pozwalał na przyjmowanie dużych rejsowych Boeingów i Airbusów. Lotnisko, przez które wcześniej przewijało się ok. 5 tys. pasażerów dziennie, zamknięto na dwa tygodnie, by je wyremontować. Straty: od kilkuset tysięcy do 1 mln zł.

Kielce: wniosek o upadłość

Pod koniec grudnia prezes zarządu lotniska w podkieleckim Masłowie przesłał do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości spółki. Powód? Urząd skarbowy zajął konta, bo na lotnisku ciążą wieloletnie zaległości podatkowe na kwotę 800 tys zł.

Właściciele spółki (samorząd województwa świętokrzyskiego, gmina Masłów i Aeroklub Kielecki) zdecydowali, że nie przekażą dodatkowych pieniędzy na funkcjonowanie spółki.

Kosakowo: pół roku oczekiwania

Terminów uruchomienia lotniska cywilnego w Gdyni było już kilka: przed Euro 2012, na początku 2013 roku. Z czego wynikają opóźnienia? Przedstawiciele lotniska tłumaczą je festiwalem Open'er oraz niesprzyjającą pogodą.

Choć w powstającym kosztem 100 mln zł porcie lotniczym w Kosakowie zostało do zrobienia stosunkowo niewiele (system kontroli bezpieczeństwa i informacji, transport bagaży oraz dokończenie budowy ogrodzenia), to dokładnej daty otwarcia drugiego lotniska dla Trójmiasta wciąż nie poznaliśmy. Nieoficjalnie mówi się o lecie 2013 r.

Berlin: trzy lata opóźnienia

Ale problemy mają nie tylko polskie porty lotnicze. Od 2006 roku pod Berlinem powstaje gigantyczne lotnisko Berlin Brandenburg International, które po Frankfurcie i Monachium będzie największym portem lotniczym w Niemczech: trzy lata po otwarciu ma odprawiać 27 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 45 mln.

By wyobrazić sobie ogrom nowego portu lotniczego, wystarczy zaznaczyć, że działania związane z ochroną środowiska w ramach tej inwestycji kosztowały 140 mln euro, czyli nieco więcej niż kosztowała cała rozbudowa portu lotniczego w Rębiechowie.

Problem w tym, że termin zakończenia budowy BBI przekładano już wielokrotnie, w tym pięciokrotnie w ciągu trzech ostatnich lat. Pod koniec roku dziennikarze ujawnili, że także najnowszy termin, czyli październik 2013 r. jest nie do utrzymania. Do tego lawinowo rosną koszty budowy: najpierw mówiono o 2 mld euro, do dziś wydano 4,3 mld, a do ukończenia trzeba jeszcze 1,2 mld.

Rębiechowo: bez emocji

W tym kontekście warto przypomnieć, jak wyglądała rozbudowa lotniska w Rębiechowie. Projekt nowego terminalu powstał już w 2007 roku, ale na rozpoczęcie budowy przyszło nam poczekać dwa i pół roku. Kontrakt na budowę nowego terminalu pasażerskiego podpisano 24 lutego 2010 roku z konsorcjum firm Budimex i Doraco. Na prace zarezerwowano 24 miesiące. W międzyczasie trwało 10 innych inwestycji na lotnisku, z czego trzy duże - drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania, które zbudowała Skanska - zakończono w grudniu 2011 roku. Sam terminal pasażerski T2 był gotowy w marcu 2012 r., choć oficjalnie otwarto go 1 kwietnia.

Oczywiście nie wszystko podczas budowy przebiegało idealnie. Problemy ze zmontowaniem finansowania tej inwestycji sprawiły, że nowy terminal jest nieco mniejszy niż pierwotnie planowano, nie wyposażono go też w rękawy, które ułatwiają wchodzenie bezpośrednio do samolotu.

Jednak porównując przebieg wartych grubo ponad 400 mln zł inwestycji w Rębiechowie, dzięki którym przepustowość lotniska wzrosła do 5 mln pasażerów rocznie, z podobnymi inwestycjami nie tylko w Polsce, mamy powody do dumy.

Zobacz wnętrze Terminalu T2.

Miejsca

Opinie (129) 4 zablokowane

  • a w tym roku - rozbudowa przylotów (10)

    powiem setny raz - JESTEM DUMNY Z GDAŃSKA

    • 142 20

    • powiem setny raz (9)

      lotnisko należy do Sopotu, Gdyni i Gdańska, spółka taka jest

      • 16 9

      • (3)

        To ciekawe co Gdynia zrobi jak zechce konkurować z Rębiechowem, pozbędzie sie udziałów czy będzie odpowiadać przed prokuratorem za działalność na szkodę spółki, której jest współudziałowcem?

        • 17 11

        • Twój komentarz jest z serii

          "Nie znam się, ale się wypowiem"

          • 13 12

        • Dodam do poprzednika (1)

          Nikt nie zabrania posiadania udziałów w dwóch konkurujących ze sobą spółkach. To nie jest działalność na szkodę spółki.

          • 5 2

          • argument jak w sprawie

            Józefa Bąka. Czyli moooocno naciągany.

            • 2 3

      • (1)

        no i przede wszystkim należy do województwa

        • 6 0

        • doch tak ! i tesz do naszych kartuz ! JO DOCH !

          • 0 4

      • Te 3 miasta mają niewiele ponad 30% udziałów z czego ponad 29% jest w Gdańsku (1)

        Struktura własności: woj. pomorskie (31,45%), Gdańsk (29,45%), Gdynia (1,14%), Sopot (0,35%) oraz Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (37,61%).

        • 7 0

        • 1,14% niepowodzenia wiadomo czemu

          • 1 0

      • buhahahahahahahahahahahahaaaa

        moze odrazu do gydynii?

        • 2 0

  • no i dobrze

    • 68 1

  • wiadomo GDANSK szyk i elegancja (4)

    • 84 26

    • NIE MIESZAJ Gdańska do PO (3)

      Dla mnie najważniejsze, ze nie buduje się tu bzdet typu infoboxy, a modernizuje infrastrukturę (drogi, mosty, wiadukty, lotnisko, etc)
      Nawet szkoła w Kokoszkach będzie wybudowana z gustem i wyprzedzeniem na dobrych kilkanaście lat.

      • 22 7

      • a NCS to niby co jest??? rzeczywiscie potrzebne szaremu mieszkancowi jak dziabli (2)

        • 16 9

        • anty betonie (1)

          miales na mysli Narodowe Centrum Sportu (NCS) czy moze jednak Europejskie Centrum Solidarnosci (ECS)- okres sie bo nie jarze -))

          • 5 1

          • zacofane to

            nie wie co mowi olac trola :)

            • 0 0

  • lotnisko w Kosakowie (15)

    bezsnsowne marzenia szczurka za pieniądze Gdynian

    • 154 36

    • Szkoda mi was szczerze, (12)

      bo za te pieniądze moglibyście mieć(właściwie my w koncu prawie jak jedno miasto) wiele przydatnych i potrzebnych inwestycji !

      • 20 7

      • szkoda mi dużego dzieciaka (11)

        że nie wie, że jest to rewitalizacja istniejącego lotniska wojskowego do potrzeb pasażerskich. Dla Trójmiasta, Zatoki Gdańskiej i UE ma duże znaczenie strategiczne.

        • 9 42

        • szczególnie Zatoki Gdańskiej (1)

          • 32 0

          • Gdynia to ważny punkt na mapie UE

            i mekka dla turystów z całego świata, dlatego musi mieć swoje lotnisko im. Prezydenta Szczurka

            100 mln zł to nic dla tak dynamicznie rozwijającego się miasta

            • 17 6

        • No i co z tego, że rewitalizacja? To te sto kilkadziesiąt baniek wywalone na lotnisko dla awionetek jakoś mniej uszczupla kieszeń przez to?

          • 14 1

        • No był gotowy pas startowy i ..... (3)

          ... i to w zasadzie na tyle. Budowa od zera kosztowałaby coś koło 110-120mln, więc różnica nieduża raczej. A to i tak sporo jak za lotnisko dla prywatnych samolotów (czy to awionetek, czy małych odrzutowców).

          • 6 1

          • 110-120mln?

            Razem z wykupem gruntów, planem zagospodarowania, odszkodowaniami i pracami ziemnymi? Dobre sobie.

            • 4 0

          • (1)

            Była oprócz pasa startowego też wieża kontroli lotów. Zbudowana parę lat temu ale jeszcze za czasów wojskowych. Cała reszta musi być nowa.

            • 0 0

            • Ale wieża też poszła do przebudowy.

              Znajdujący się tam sprzęt nie spełniał warunków niezbędnych do kierowania ruchem cywilnym (nie licząc awionetek itp.). Tyle, że buda stoi.

              • 0 0

        • gadaj z d*pą to cie osra (2)

          tracisz czas. Jak budują terminal kontenerowy w Gdańsku to nikt nie mówi zeby nie budować, ponieważ w Gdyni są dwa?? Tam ludzie są głusi na argumenty .Jesli w Gdyni odnawiają istniejące lotnisko to fachowiec twierdzi ze je budują. Wyspa Spichrzów to muzeum drugiej wojny światowej, czy ktos ma pretensje ze budują sobie drugie na podmokłym terenie co generuje gigantyczne koszty, chocby te związane z budową wanny?? Czy zawsze musimy wytykać sąsiadowi wady zapominając o swoich??

          • 2 8

          • Ale terminala w Gdańsku nie budowało miasto, drobna różnica!
            "Odnawiają istniejące lotnisko" - dobre :)

            • 8 0

          • Primo, terminal jest prywatną inwestycją, a osoba prywatna, tudzież firma może robić z swoją kasą co chce.

            Co innego miasto, które rozporządza naszymi pieniędzmi.

            Co do lotniska, 90% infrastruktury jest budowane od zera, ciężko w takim wypadku mówić o odnowie.

            A, że w Gdańsku mają swoje problemy? co z tego, to znaczy, że jak sąsiada boli ząb to ja mam sobie jeden złamać by mnie też bolał? Warto uczyć się na czyiś błędach (np. serii porażek "odnowionych" lotnisk wojskowych na potrzeby cywilne) a nie je powielać.

            • 0 0

        • co za pajac

          • 0 0

    • (1)

      A moim zdaniem może się to przyjąć,miejsca pracy i połączenie z Gdynią,na Gdańskim nie ma połączenia z Gdynią.PODKREŚLAM NIE MA POŁĄCZENIA

      • 0 4

      • jakie połączenie ?

        Przeróbka też nie ma lotniska. to kossakowo skończy jak masłowo. oczywiście prezydęta szczurka też wtedy już nie będzie. będzie na zasłużonej emeryturze, albo w europarlamencie. :)))))))

        • 5 0

  • A MY W Sopocie tez chcemy miec swoje lotnisko (8)

    • 132 3

    • I ja to rozumiem!

      I popieram! Sopocianie jestem z Wami! Jak zbudujecie to przylece do Was z Gdanska.

      • 64 1

    • przedluzcie sobie molo

      i pas startowy gotowy

      • 57 0

    • A ja w Gdyni chcę mieć szadółki, he he. (2)

      • 9 5

      • (1)

        Mowisz i masz .......................Chylonia !!!!

        • 21 4

        • to wysypisko

          ale smieci genetycznych

          • 1 0

    • Najpierw to stwórzcie swoją komunikacje

      a nie zabieracie autobusy Gdyni i Gdanskowi : )

      • 3 2

    • Orunia żąda dostępu do morza !

      Natychmiast !

      • 7 0

    • lotnisko

      Pas startowy na molo

      • 0 0

  • moja opinia

    Kosakowo: wyrzucone pieniądze publiczne. Kiedy te 100 milionów się zwróci i dlaczego nigdy?

    • 96 21

  • dobrego gospodarza macie w Gdansku (3)

    • 46 39

    • Kiedy aneksja... (1)

      Do Gdynii, największe miasto, nie będące powiatem :P

      • 3 0

      • Rumia jest dumna z swoich rejestracji GWE!!!!!

        • 5 1

    • lotnisko

      W Rumii też było lotnisko.

      • 3 0

  • Następne zbudujemy metro (3)

    z tym, że zamiast pociągów będą w tunelach jeździć trolejbusy

    • 65 8

    • pomysł wcale nie głupi, tańszy i szybszy

      • 7 2

    • Nie śmiej się, w centrum Antwperii i paru innych miast pod ziemią jeżdżą tramwaje. (1)

      Poza centrum jeżdżą na powierzchni. Z punktu widzenia np. Gdańska może to być dość ciekawe rozwiązanie, właściwe dla miasta około półmilionowego. By opłacało się budować prawdziwe metro musi być grubo ponad milion mieszkańców.

      • 5 0

      • ale żeby to zobaczyć to trzeba by chyba z 3miasta wkońcu wyjechać??

        • 0 0

  • doraco (3)

    ale o zajechanych przez doraco podwykonawcach nikt głośno nie mówi...

    • 46 10

    • sami podpisali z nimi te umowy (2)

      nikt ich nie zmuszał

      • 9 14

      • Sami podpisali... (1)

        Szkoda tylko, że nikt nie zauważył przesuwanych terminów odbiorów, nieścisłości projektowych itd.
        Doraco nie dostało kar, m.in. dlatego, że Inwestor nie uchylał się od terminowych odbiorów i wypłat...

        • 3 0

        • oraj pole, a nie buduj Gdańsk

          • 0 2

  • Polska jakość to bylejakość i na dodatek przekręty... (3)

    Tyle w temacie... Niestety nic się nie zmieni. Czy za rządów PO czy PiS. Nie jestem za jednymi ani za drugimi, ale faktem pozostanie ze w PL nie ma "inteligencji" tak samo jak w polityce jak w społeczeństwie... Jakby była to Polska by inaczej stała na tle europejskim.

    • 20 23

    • ale o co Ci ka`man? :/

      • 4 2

    • A ten cały Berlin to już Polska?

      Czy tam rządzi koalicja PO-PIS?

      • 4 2

    • czas pokaże Berlin czy Gdańsk

      które lotnisko jest wybudowane lepiej. Normalnie buduje się tak że płaci się ludziom za czas pracy z uwzględnieniem pracy w dni wolne od pracy i w nadgodzinach oraz płaci się za materiały i dba żeby było wszystko zgodnie projektem. U nas jest 140 mln i robi się wszystko żeby starczyło a dzieciaki podwykonawców nie maja na podręczniki! Jeszcze z 30 lat potrzebujemy żeby ich kulturowo dogonić. Komuna zrobiła swoje

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane