• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężki chleb budowniczych portów lotniczych. Ale nie wszystkich

Michał Stąporek
7 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Choć początek roku to przede wszystkim czas podsumowań, ostatnie tygodnie przyniosły lawinę nowych informacji dotyczących biznesu lotniczego. Także takich, które każą inaczej spojrzeć na zakończoną w pierwszej połowie 2012 roku rozbudowę lotniska w Rębiechowie.



Modlin: najpierw mgły, potem posypał się nowy pas

Końcówka roku nie była udana dla nowo otwartego portu lotniczego w Modlinie. Najpierw jesienne mgły sprawiły, że lotnisko pozbawione systemu wspomagania lądowania ILS nie mogło przyjmować kolejnych lotów. Rozeźlony tym Wizzair (największa linia operująca z Modlina) przeniósł się do Warszawy, bo zbyt wiele wydawał na dowożenie swoich pasażerów na lotniska, gdzie lądowały jego samoloty po zamknięciu Modlina.

Tuż przed świętami okazało się, że trzeba zamknąć betonową część pasa startowego (ok. 1000 m), ponieważ pojawiły się na nim wykruszenia, które uniemożliwiały bezpieczne użytkowanie drogi startowej. Skrócony do 1,5 km pas nie pozwalał na przyjmowanie dużych rejsowych Boeingów i Airbusów. Lotnisko, przez które wcześniej przewijało się ok. 5 tys. pasażerów dziennie, zamknięto na dwa tygodnie, by je wyremontować. Straty: od kilkuset tysięcy do 1 mln zł.

Kielce: wniosek o upadłość

Pod koniec grudnia prezes zarządu lotniska w podkieleckim Masłowie przesłał do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości spółki. Powód? Urząd skarbowy zajął konta, bo na lotnisku ciążą wieloletnie zaległości podatkowe na kwotę 800 tys zł.

Właściciele spółki (samorząd województwa świętokrzyskiego, gmina Masłów i Aeroklub Kielecki) zdecydowali, że nie przekażą dodatkowych pieniędzy na funkcjonowanie spółki.

Kosakowo: pół roku oczekiwania

Terminów uruchomienia lotniska cywilnego w Gdyni było już kilka: przed Euro 2012, na początku 2013 roku. Z czego wynikają opóźnienia? Przedstawiciele lotniska tłumaczą je festiwalem Open'er oraz niesprzyjającą pogodą.

Choć w powstającym kosztem 100 mln zł porcie lotniczym w Kosakowie zostało do zrobienia stosunkowo niewiele (system kontroli bezpieczeństwa i informacji, transport bagaży oraz dokończenie budowy ogrodzenia), to dokładnej daty otwarcia drugiego lotniska dla Trójmiasta wciąż nie poznaliśmy. Nieoficjalnie mówi się o lecie 2013 r.

Berlin: trzy lata opóźnienia

Ale problemy mają nie tylko polskie porty lotnicze. Od 2006 roku pod Berlinem powstaje gigantyczne lotnisko Berlin Brandenburg International, które po Frankfurcie i Monachium będzie największym portem lotniczym w Niemczech: trzy lata po otwarciu ma odprawiać 27 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 45 mln.

By wyobrazić sobie ogrom nowego portu lotniczego, wystarczy zaznaczyć, że działania związane z ochroną środowiska w ramach tej inwestycji kosztowały 140 mln euro, czyli nieco więcej niż kosztowała cała rozbudowa portu lotniczego w Rębiechowie.

Problem w tym, że termin zakończenia budowy BBI przekładano już wielokrotnie, w tym pięciokrotnie w ciągu trzech ostatnich lat. Pod koniec roku dziennikarze ujawnili, że także najnowszy termin, czyli październik 2013 r. jest nie do utrzymania. Do tego lawinowo rosną koszty budowy: najpierw mówiono o 2 mld euro, do dziś wydano 4,3 mld, a do ukończenia trzeba jeszcze 1,2 mld.

Rębiechowo: bez emocji

W tym kontekście warto przypomnieć, jak wyglądała rozbudowa lotniska w Rębiechowie. Projekt nowego terminalu powstał już w 2007 roku, ale na rozpoczęcie budowy przyszło nam poczekać dwa i pół roku. Kontrakt na budowę nowego terminalu pasażerskiego podpisano 24 lutego 2010 roku z konsorcjum firm Budimex i Doraco. Na prace zarezerwowano 24 miesiące. W międzyczasie trwało 10 innych inwestycji na lotnisku, z czego trzy duże - drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania, które zbudowała Skanska - zakończono w grudniu 2011 roku. Sam terminal pasażerski T2 był gotowy w marcu 2012 r., choć oficjalnie otwarto go 1 kwietnia.

Oczywiście nie wszystko podczas budowy przebiegało idealnie. Problemy ze zmontowaniem finansowania tej inwestycji sprawiły, że nowy terminal jest nieco mniejszy niż pierwotnie planowano, nie wyposażono go też w rękawy, które ułatwiają wchodzenie bezpośrednio do samolotu.

Jednak porównując przebieg wartych grubo ponad 400 mln zł inwestycji w Rębiechowie, dzięki którym przepustowość lotniska wzrosła do 5 mln pasażerów rocznie, z podobnymi inwestycjami nie tylko w Polsce, mamy powody do dumy.

Zobacz wnętrze Terminalu T2.

Miejsca

Opinie (129) 4 zablokowane

  • Popieram plan budowy lotniska w Osowej.

    • 4 1

  • Gdynia też będzie miała przystojnego pana rzecznika? ;)

    • 5 2

  • Lotnisko Kosakowo - pomnik pychy Wojciecha Szczurka!

    • 5 2

  • co tu porównywac lotnisko w Berlinie a lotnisko w Gańsku. ludzie . (1)

    w Berlinie mają wiekszy magazyn bagażowy niż to całe śmieszne lotnisko w Rębiechowie.

    • 2 4

    • mieszkańców też mają większych

      • 0 0

  • Kosakowo też będzie fajne.

    • 1 4

  • GHdański terminal jest jak na poziomie jakiegos wiejskiego lotniska zagranica czy w USA (3)

    Nawet mydła nie maja w ubikacji !!Od momentu jak za gierka wybudowali lotnisko to niewiele tam sie zmieniło !!Wychodzisz do autobusu i tam czekasz marznac i wdychajac opary śmierdzacego paliwa lotniczego bo kierowca drzwi nie zamknie !!!
    Poziom jest naprawde marny.Gdańsk to epoka lodowcowa w porównianiu do zachodu!!!!

    • 0 16

    • Ale są światowe ceny parkingów (2)

      i to dla tylko spalinowych samochodów.

      • 1 2

      • całkowicie sie zgadzam ceny biletów i parkingów oraz wszystkie inne oplaty zato mamy swiatowe:)

        • 0 2

      • ja zapłaciłem 50 zł za 5 dni parkingu - to chyba nie dużo.... Tylko trzeba wiedzieć gdzie i jak parkować

        • 2 1

  • To jak sie buduje w Rajskiej wyspie Tuska własnie jest przykład zamknietego Warszawie

    Tak sie buduje własnie taki jest poziom oddaje sie cos co niepowinno byc nigdy oddane by Tusk mugł przyjechac pamachac raczka i sie pochwalic a potem remont generalny!! To nie jest wina Polskich pracowników bo wielu Polaków buduje najlepsze na świecie Autostrady w Niemczech podobnie jak dworce i lotniska!Polacy udowodnili ze potrafia pracować świetnie .Ale zagranica!!W normalnym kraju!!A nie takim w którym korupcja jest mega ropowszechniona i pilnowana przez polityków by czasem niezostala oganiczona bo kolesie musza zarabiac.Najlepszym przykładem była minister Pitera od likwidacji korupcji która miała zadanie nic nie robic i jako jedyny minister wywiazała sie z tego zadnia w 100%!!

    • 1 4

  • żąd POiPSL też jako pierwszy

    uchwalił ustawę o przejezdności niedokończonych autostrad. trzeba koniecznie podkreślić ze jako pierwszy

    • 0 1

  • bagaże

    Co z tego że pieknę lotnisko jak obsługa daje ciała z bagażami oczekiwanie do 40min na bagaż lub nagminne zmienianie taśm,jak by zlatywało się więcej samolotów to pewnie bedzie jeszcze dłuzej

    • 0 3

  • z Chyloni szybciej dojade do Rębiechowa niż Kosakowa - dla kogo to lotnisko ??? (1)

    jeśłi Rębiechowo było by zapchane i miało za dużo pracy i małe już możłiwości przerobowe - ale jest wykorzystywane nawet nie w 50 % to po co drugie lotnisko ????

    • 7 2

    • Bo Gryzoń musi się popisać

      że ma lądowisko dla awionetek. To nic, że na Chylonii, Leszczynkach, Grabówku nie ma kasy na asfalt na ulicach osiedlowych. To nie ważne, ze zmniejszamy liczbę kursów autobusów, SKM, przedszkola coraz droższe, złobków brak, miasto nie inwestuje w edukację... Drugie LOTNISKO jest najpotrzebniejszą rzeczą wg El Presidente! Berlin z 3 przenosi się na 1 lotnisko a my musimy mieć 2! Stać nas!

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane