• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężki samolot transportowy wyląduje w Rębiechowie

Maciej Naskręt
28 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Boeing C-17 Globemaster. Taka maszyna lądowała już w Gdańsku w ramach przygotowań do wizyty prezydenta USA George'a W. Busha w czerwcu 2007 r. Boeing C-17 Globemaster. Taka maszyna lądowała już w Gdańsku w ramach przygotowań do wizyty prezydenta USA George'a W. Busha w czerwcu 2007 r.

Gratka dla miłośników lotnictwa. W piątek przed południem na lotnisku w Rębiechowie wyląduje ciężki wojskowy samolot transportowy - Boeing C-17 Globemaster, należący do sił zbrojnych NATO. Zabierze z Gdańska 30 żołnierzy i dwa śmigłowce.



Czy odwiedzasz lotniska, by uwiecznić lądujące na nich samoloty?

"Planespotterzy", czyli miłośnicy robienia zdjęć samolotom, powinni szybko formatować karty pamięci w swoich aparatach, by już w piątek zapełnić je zdjęciami wyjątkowej maszyny. Ciężki odrzutowy samolot transportowy Boeing C-17 Globemaster pojawi się na trójmiejskim niebie w piątek, między godz. 11:30 a 12.

Maszyna najpierw miała wylądować w Babich Dołach, ale ponieważ jest to lotnisko wojskowe, to nie sposób ustalić szczegółów tej operacji. Wiadomo jedynie, że ostatecznie samolot przyleci do Rębiechowa.

Po co? Okazuje się, że wymagają tego procedury bezpieczeństwa.

- Mamy zimową aurę, która mogłaby unieruchomić maszynę. W Babich Dołach nie ma instalacji do odlodzenia samolotów, którą my w Gdańsku dysponujemy. Dlatego też to na naszym lotnisku, a nie - jak planowano - w jednostce w Babich Dołach, na pokład samolotu wejdzie 30 żołnierzy - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk.

W ładowni transportowca zostaną także umieszczone dwa śmigłowce wielozadaniowe Bell. Lądowanie tych maszyn na lotnisku w Rębiechowie będzie można zobaczyć nieco wcześniej - ok. godz. 8 w piątek.

Nieznana jest dokładna godzina odlotu maszyny. Wiadomo tylko tyle, że opuści gdańskie lotnisko jeszcze tego samego dnia.

Boeingi C-17 Globemaster wchodzą w skład m.in. sił lotniczych USAF, RAF, Royal Australian Air Force oraz NATO. Maszyna, która przyleci, będzie należała właśnie do tych ostatnich sił.

Boeing C-17 Globemaster najczęściej wykorzystywany jest podczas działań militarnych. Boeing C-17 Globemaster najczęściej wykorzystywany jest podczas działań militarnych.
Podstawowe parametry Boeinga C-17 Globemaster:
- masa własna: 128 t,
- masa użyteczna: 77,5 t,
- masa startowa: 265 t,
- prędkość maks.: 0,825 Ma,
- prędkość przelotowa: 0,77 Ma,
- pułap: 13 716 m,
- zasięg: 4 442 km (z ładunkiem 72 t),
- rozpiętość: 51,74 m,
- długość: 53,04 m,
- wysokość: 16,79 m,
- powierzchnia nośna: 353 m kw.

Opinie (239) 7 zablokowanych

  • Aż nie możliwe że podano wcześniej info

    bo przeważnie takie niusy podawane są dnia następnego ;)

    • 17 2

  • Przecież on już lądował na Babich Dołach :) (2)

    I to nie raz :P

    • 8 2

    • Był juz :D (1)

      A na gdańskim lotniku był już 14 razy przy okazji wizyty Busha.

      • 5 2

      • Re: Był juz :D

        Był, czy nie był - i tak nie lada gratka ;)

        • 5 0

  • Kolejna dotacja w kosakowie na zakup odlodziarki hahahaha (1)

    to jest wałek to lotnisko w kosakowo - po co komu :)

    • 10 3

    • oni wynajmuja od nas razem z załogą do odlodzenia..

      • 1 1

  • No jakieś niedomówienia, albo celowe posunięcie (10)

    Skoro lotnisko należące do NATO jakim są Babie Doły i miały być nie może przyjąć własnego samolotu?

    Czegoś tu nie rozumiem, a nawet wieli kwestii. Może mi ktoś klarownie wyjaśnić?

    Czy przypadkiem Władze PO nie chcą dać pstryczka jako wchodzący w koalicje większościową Parlamentu Europejskiemu zdominowanego przez amerykanów NATO. Tyle się ostatnio mówiło o budowie własnej armii tzw.europejskiegoNATO??

    Czy jest to słowami Michała Dargacza, rzecznika prasowego Portu Lotniczego Gdańsk zwykły PiaR, celem poprzez Babie Doły pognębienia zwłaszcza ambitnego projektu Gdyna-Kosakowo?
    A w tym nawet umożliwienie dla Boeing'a C-17 Globemaster darmowej obsługi i inny sponsoring?
    Bo dotychczas w Babich Dołach siadały najcięższe maszyny i do tebo wielozadaniowe i jakoś z nimi nie było problemy, zresztą podejrzewam, że Boeing C-17 Globemaster ma własny system od lodowacenia. Do tego gdyńskie lotnisko wyposażone jest jako nieliczne w Polsce w system certyfikowany NATO i założony przez Amerykanów TACAN to jest wojskowy odpowiednik VOR/DME czyli jest radiolatarnią kierunkową. Zresztą często łączy się te dwa systemy i wtedy masz VORTAC. I z tego co wiem to albo już jest, albo w zaawansowanym projektowaniu w BD system satelitarny. Nie ma on nic wspólnego z systemami wspomagającymi lądowanie takimi jak ILS, choć i ten tam jest adaptowany dla celów cywilnych.
    Zazwyczaj takie misje odbywają się bez fleszy i raczej cicho, więc nie wiem po co ta cała gdańska hucpa? Chyba, że chodzi o zmylenie Al-kaidy, a to i owszem jest jakieś wytłumaczenie i mogę zrozumieć;))

    • 11 17

    • No jakieś niedomówienia, albo celowe posunięcie (3)

      ostatnio nie ma o czym pisać i chodzi o utrzymanie klikalności na portalu

      • 1 1

      • no tak (2)

        a co na to służby bezpieczeństwa wojska?? Ja jestem co prawda tylko (m.in.)certyf. kierownikiem bezpieczeństwa dużych imprez, więc trochę musiałem liznąć różnych taktyk, zabezpieczeń, dezinformacji,.... całego tego teatru działań takich czy innych, wiec wiem co piszę. A na dodatek praktycznie się także tym interesuję.

        • 1 6

        • (1)

          Jezu, chłopie, jak ty pier...

          • 4 2

          • Pewnie byłabyś idealnym przewodnikiem

            dla ś.p. L.K. , ale niech się tym zajmuje Maciarewicz to nie mój cyrk ....moja bajka.

            Tacy mUndrzy jak Ty najwięcej doprowadzają przez swoją pychę i nieuctwo do katastrof.

            • 2 2

    • ILS w Kosakowie nie ma cywilnej certyfikacji, to po pierwsze, jeżeli twierdzisz inaczej to podaj nr. certyfikacji ULC systemu ILS w Gdyni. Po drugie TACAN nie jest pomocą nawigacyjną do precyzyjnego podejścia. Po trzecie w Gdyni nie ma i nigdy nie był projektowany system GLS, więc skończ pociskać te bzdury.

      • 4 2

    • (4)

      Mylisz, Bezstronny, dwie rzeczy: instalację przeciwoblodzeniową samolotu i urządzenia do odladzania przed startem, znajdujące się na lotnisku. W tym przypadku konkretnie, NIE znajdujące się, bo Gdynia ich nie ma.
      Na resztę odpowiedział Ci mój poprzednik. Gadasz bzdury i nie wiesz o co w tym chodzi, trudno z Tobą dyskutować.

      • 5 2

      • A co na to służby bezpieczeństwa wojska??
        A nic. Wystarczy czujna czarna żmija

        • 1 0

      • Przestań wciskać ciemnotę (2)

        nie raz latałem samolotami po Syberii gdzie temperatura sięgała na dole ponad "-" 40 st. i nikt o jakiś hangarach do obladzania samolotów nawet nie wspominał. Kiedyś w Omsku na Uralu o tej porze było ok.50 gradusów więc przewiezienie z postoju na czas tankowania samolotu do terminala nastręczało naprawdę kłopot w drzwiach wejściowych, które się nie zamykały stał sopel lodu na całej ich wysokości i 1/3 szerokości.

        A tu "samolot wojskowy" :))) no nie pewnie dla grzecznych panienek typu "CzŻ", jak mamy takie wojsko i sprzęt to nic dziwnego.. aż szkoda komentować tej zabawy w samolociki

        • 1 3

        • *triple facepalm* (1)

          To tyle.

          • 0 0

          • bezstronny miał racje

            w TV Gdańsk pokazywali i mówili, że najpierw lądował w Babich Dołach a następnie po przeleceniu ca 30 km w Rębiechowie

            • 0 0

  • W czasach gdy Polacy rządzili w Polsce nie zhańbiliśmy się

    mordowaniem cywilnej ludności innych krajów (Polski też). Jako ciekawostkę podam fakty - w czasach ruskiej okupacji Afganistanu ichnia produkcja heroiny stanowiła 50% światowej, po dojściu talibów do władzy spadła do ZERA, dzisiaj pod rządami USA&Izrael Afganistan produkuje ponad 90% światowej heroiny...

    • 3 5

  • w Babich Dołach nie ma czym MY w Gdansku dysponujemy (1)

    cóż za mocarstwowo wyrazony pogląd

    • 8 5

    • wypowiadał się rzecznik GDN - czego się spodziewać

      jakie miasto, tacy "fachowcy" od promocji i marketingu - same słoiki i kolbudziarze.

      • 3 2

  • Zabrakło najważniejszej informacji - co to za misja? (3)

    Taką fortecą nie lata się na ćwiczenia. Czy maszyna będzie zgłaszać FPL na TWR?

    • 6 2

    • podobno raczej CBA na XYZ (2)

      • 4 4

      • średnio rozgarnięci czytelnicy (1)

        z podstawową znajomością tematu na pewno skumali. Mam nadzieję, że jutro ktoś podzieli się informacją.

        • 4 1

        • Tak, bedzie zglaszac flp na cywilnej czestotliwosci

          • 0 0

  • ILS EPOK (1)

    Bezstronny, polecam dokładnie poczytać na temat ILS-a w AIP zakładka EPOK.

    • 3 1

    • Brak zakładki EPOK :( Może masz jakiś AIS spod lady albo dla wojskowych?

      • 0 1

  • ale od ktorej strony bedzie lądował? (4)

    Od strony Gdańska czy Kartuz ?

    • 5 0

    • sprawdź sobie jutro rano METAR

      to będziesz wiedział

      • 3 0

    • od zawietrznej

      czyli jak będzie wiało bardziej z zachodu to podejście od strony miasta

      • 2 0

    • to raczej będzie zależało od aktualnego kierunku wiatru. Najlepiej upewnij się na flightradar24.com jak od rana będą lądowały "pasażery". Dla tych, co nie mogą na miejscu oglądać byłoby dobrze, aby działały kamery lotniskowe, bo od wczoraj coś słabo.

      • 4 0

    • Jutro wiatr z zachodu wiec od miasta.

      • 1 0

  • :) (1)

    zabierają chłopaków z SBS ostatnio ćwiczyli w porcie

    • 6 0

    • no to zdradziles secret

      juz masz pieknie ;)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane