• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cisowa: "inteligentne" przejście, które nie blokuje ruchu

Patryk Szczerba
5 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Dodatkowe elementy na przejściu dla pieszych na ul. Morskiej w Gdyni.
  • Dodatkowe elementy na przejściu dla pieszych na ul. Morskiej w Gdyni.
  • Dodatkowe elementy na przejściu dla pieszych na ul. Morskiej w Gdyni.
  • Dodatkowe elementy na przejściu dla pieszych na ul. Morskiej w Gdyni.
  • Dodatkowe elementy na przejściu dla pieszych na ul. Morskiej w Gdyni.

Detektory ruchu wykrywają pieszych zbliżających się do przejścia przez ul. Morską w Gdyni przy granicy z RumiąMapka. Nie zainstalowano tam tradycyjnego sygnalizatora, ale pulsujące lampy ostrzegawcze skierowane w stronę kierowców, które włączają się, gdy pieszy chce przejść.



Czy kierowcy chętnie zatrzymują się przed "zebrą", gdy czekasz na przejście przez jezdnię?

Przejście dla pieszych w okolicach hotelu Faltom znajduje się na wyjeździe z Gdyni. Nie ma tu sygnalizatora świetlnego, a jeszcze do niedawna nie było też oświetlenia.

Były za to niebezpieczne zdarzenia z udziałem mieszkańców, którzy nie czuli się na "zebrze" bezpiecznie. Zwłaszcza że kierowcy często przekraczają tu dozwoloną prędkość, także po zmroku. Często można tu więc spotkać patrol drogówki mierzący prędkość, ale - siłą rzeczy - policjanci nie mogą tam być 24 godziny na dobę.

Lampy dla kierowców, latarnie dla pieszych



Za sprawą budżetu obywatelskiego i wniosku z edycji z 2019 r. udało się jednak poprawić bezpieczeństwo, jednocześnie nie blokując ruchu osobnym sygnalizatorem. Rozwiązaniem okazało się wykonanie punktowych elementów świetlnych oraz zainstalowanie lamp ostrzegawczych nad znakami informującymi o przejściu dla pieszych. Przy "zebrze" pojawiły się także energooszczędne latarnie doświetlające przejście po zmroku.

Specjalne detektory ruchu, umieszczone w rejonie przejścia, umożliwiają wykrycie pieszego, zamierzającego przekroczyć jezdnię ul. Morskiej. Gdy pieszy zbliża się do krawędzi, następuje aktywacja elementów świetlnych, które zaczynają pulsować i w tym momencie przejście także zostaje doświetlone.

Koncepcję opracowali inżynierowie z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Ten rejon ulicy Morskiej użytkują nie tylko mieszkańcy Cisowej, ale również osoby dojeżdżające do Gdyni do pracy. W sezonie letnim odnotowujemy tu bardzo natężony ruch. Tak więc każda tego typu inwestycja bezwzględnie poprawia standardy komunikacji pieszej, jak i kołowej - mówi prof. Marcin Wołek, radny Gdyni.

Podobną technologię zastosowano m.in. na skrzyżowaniu przy biurowcu Transatlantyk. Film z 2016 roku.



Coraz więcej "inteligentnych" przejść



To nie pierwsze podobne rozwiązanie w Gdyni. "Inteligentne" zebry zrealizowano już m.in. w 2019 r. na skrzyżowaniu ulic płk. Dąbka - StaniewiczaMapka na Pogórzu, gdzie sygnalizatory działają w oparciu o kamery termowizyjne.

Koszt realizacji przejścia na Cisowej to ok. 71 tys. zł.

Miejsca

Opinie (107) ponad 10 zablokowanych

  • Zawsze to jakaś inwestycja.

    I można się wykazać...

    • 4 2

  • (1)

    Zakład, że kierowcy nadal będą łamać prawo i przekraczać dozwoloną prędkość? 10x taniej i skuteczniej wyszłyby progi zwalniające.

    • 4 4

    • Raczej fotoradar

      Inwestycja zwróciłaby się po tygodniu

      • 2 0

  • (1)

    W Rumi na ul. Ceynowy powstały takie trzy w zeszłym roku.

    • 8 1

    • Gdzie jest ta ulica?

      Bo nie znam Rumi. Opisz dokładniej.

      • 0 0

  • Tam powinny być

    Światła, z fotoradarem wykroczeń. Tam nikt tego nie będzie respektował, a zatrzymujący się kierowca stwarza realne zagrożenie dla życia i zdrowia pieszych, ponieważ wyprzedzanie na przejściu dla pieszych w tym i wielu innych miejscach jest nagminne

    • 7 3

  • Na naszych kierofczyków to tylko mur będzie skuteczny.

    90% z nich nie spodziewa się pieszego na przejściu i grzeje ile mu się podoba

    • 5 3

  • W trójmieście jest cała masa takich miejsc. Warto również ponownie rozpatrzyć przejścia 3D.

    Piesi z pewnością byliby bezpieczniejsi. Kiedyś widziałem jak na moich oczach zginął pieszy i ten widok prześladuje mnie do dziś.

    • 1 1

  • na krótką metę to dobre rozwiązanie

    W momencie wprowadzenia przepisów, gdzie pieszy będzie miał pierwszeństwo przed przejściem tego typu przejść bez sygnalizacji w ogóle nie powinno być na drogach dwujezdniowych. Wzorowanie się na innych krajach cywilizowanych nie powinno być tylko fragmentaryczne ale całościowe.

    • 1 1

  • O, fajne.
    Jak się ociepli, pójdę sobie tam postać...

    • 1 1

  • 35% tak zawsza hahaha a w ankiecie zagłosowało 70% kierowców .Nie tylko sie nie zatrzymują

    ale jeszcze wymuszają pierwszeństwo na zielonym na przejściu dla pieszych!!!!

    • 1 2

  • Bardzo zły pomysł (1)

    Czy kierowcy mają na przejściu dla pieszych uważać wyłącznie gdy migają jakieś dodatkowe lampy?

    Widzę jakąś chorą ewolucję oznakowania przejść - znaki z odblaskowymi obwódkami, jakieś odblaski, migające kocie oczy, dodatkowe potężne oświetlenie, teraz jakieś inteligentne lampy.

    Oczywiście wszystko dlatego że rzekomo kierowcy "nie zauważają" przejścia dla pieszych.
    No jacy oni biedni - nie zauważają ograniczeń prędkości, początków terenów zabudowanych, przejść dla pieszych, zakrętów i drzew.

    Okazuje się że lampy nie pomagają w ich zauważaniu, za to gdyby tak wykroczenia wyceniane były 10x wyżej, to wtedy zapewniam że zaczęliby je zauważać.
    Do tego w obrębie samego przejścia dla pieszych każde wykroczenie powinno być wycenione minimum dwukrotnie wyżej niż poza.

    Wtedy nagle by się pojawiła uwaga i zauważanie przejść dla pieszych.

    Te "inteligentne" lampy mają jeszcze taką wadę że przyzwyczajają do powszechnego wśród kierowców przekonania że przepisy na przejściu można łamać jak nikt przez niego nie przechodzi.
    Ile to razy w programach dokumentujących pracę policji, gdy łapią wyprzedzających na przejściu dla pieszych pada argument "ale nikt nie przechodził".
    Teraz kierowca dostaje dodatkową informację że nikt nie przechodzi i że można pędzić, wyprzedzać itp.
    Potem ktoś zginie na innym przejściu i kierowca się wytłumaczy że nie było wielkich, pomarańczowych migających lamp, więc założył że nikt nie idzie. A sądy zawsze stające po stronie blachosmrodziarzy staną po jego stronie.

    • 4 1

    • Do tego bym dodał z moich obserwacji,

      że nieustępowanie pierszeństwa na przejsciach nie wynika w większości z tego, że kierowca nie zauważył, ale po prostu z ignorowania pierwszeństwa dla pieszych, bo mu 'się spieszy', bo 'pieszy może poczekać', lub 'cmentarze są pełne tych co mieli pierszeństwo'... A światła tego problemu nie rozwiązują....

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane