Fakty i opinie

stat

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska

18%

Obwodnica Metropolitalna

36%

Via Maris z Gdyni do Władysławowa

7%

poszerzenie Obwodnicy Trójmiasta

29%

budowa ekspresówki do Elbląga

10%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 2352
Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. graf. Trojmiasto.pl
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. graf. Trojmiasto.pl
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (321)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.