• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • Wójt Gminy Kolbudy blokuje budowę (3)

    Przecież budowę obwodnicy metropolitalnej blokuje tylko i wyłącznie wójt gminy Kolbudy. Z obwodnicą południową Gdańska też tylko on robił problemy. Lepiej zróbcie wywiad z wójtem niech powie w czym ma problem.

    • 14 2

    • polecam strionę stowarzyszenia gmina nasz dom. Wójt obłowił się w tereny I teraz mógłby mniej zarobić przy odsprzedaży działek. Oczywiście właścicielem działek jest zięć/syn/córka/żona etc a w "rzetelnym" sprawozdaniu majątkowym wójt jest biedniutki I pracuje prawie charytatywnie

      • 7 1

    • Blokuje Patoka i jego pseudo ekolodzy (1)

      Wszystko chodzi o pieniądze . Wójt sam powiedział ze tak nie moze być ze paru mieszkańców terroryzuje inwestycje bo maja w tym swój własny interes a inni ich nie obchodzą

      • 2 1

      • I dlatego zaskarżył decyzję środowiskową do WSA. Brawo za logikę.

        • 1 0

  • dość tej dewastacji kaszub drogami z nikąd do nikąd

    • 11 8

  • trzeci pas na obwodnicy by sie zdał! (2)

    może w końcu trzeci pas!!!

    • 20 5

    • Też uważam że to bardziej sensowne, i tak każdy będzie skracal drogę przez starą obwodnicę do a1 a nawet do Elbląga

      • 3 1

    • Żeby zbudować trzeci pas należy zająć jeden obecny....

      • 5 0

  • Cytat z artykułu ...... (2)

    Ten cytat należy brać jak najpoważniej pod uwagę:
    Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta !!!

    Panie Dyrektorze Gdańskiego Oddziału GDDKiA: proszę spróbować wywiesić ten cytat Panu Ministrowi (i Vice-) Infrastruktury i Budownictwa nad łóżkiem !!!

    • 7 4

    • I Patoce, Grombali, Mejerowej, Radko I Zasadzie

      • 3 0

    • Chyba bardziej prezesowi NSA żeby popchnął sprawę w sądzie, bo to na razie NSA blokuje a nie ministerstwo.

      • 1 0

  • obwodica Gdanska

    a nie żadna metropolitalna.

    • 5 9

  • kompetentny pisowski minister?

    Był w 7 czy 8 partiach, dwa razy zabrane prawo jazdy, zarabiał w skokach. Reszta na wiki.

    • 8 3

  • (6)

    Znowu inwestycja "pod turystów"? A nie mogą oni dojechać pociągami? Turystyka w naszych warunkach to nie przemysł, to problem. A przemysł w regionie skasował kumpel katarskiego inwestora. Gdyby Polska była waszą prywatną własnością, która miałaby się rozwijać, to czy włożylibyście cokolwiek w trasę w tym regionie? Poza tym, drodzy redaktorzy, skoro ludzie mogą tracić czas w komunikacji miejskiej, to dlaczego mamy się rozczulać nad tymi, co będą stali w korku gdzieś na Kaszubach? Zaproponujcie im uspokojenie ruchu, rower i płatne miejsca parkingowe.

    • 8 8

    • (3)

      Inwestycja dla rozwoju regionu. Także dzięki turystyce. Ale nie tylko - wystarczy popatrzyć na rozwój okolic obecnej obwodnicy - kilkanaście lat temu były wokół pola i puste działki. A teraz?

      • 3 1

      • (2)

        A teraz blokowiska bez centrów handlowych, śladową ilością szkół, ośrodków zdrowia, beznadziejnie skomunikowane z centrum, bez którego nie mogą żyć. Coś pominąłem?

        • 0 1

        • Bez centrów handlowych?? Fashion House i Park Morski, dwa Auchan-y, Tesco w Gdyni, CH Matarnia. Mało?

          • 2 0

        • Jasne - chyba nie bywasz dzielnicach za obwodnicą. Są tam i szkoły i handel i ośrodki zdrowia.

          • 1 0

    • Zmusisz turystów, żeby przyjechali pociągami? Nie, a nie budując OM zrobisz na złość mieszkańcom a nie turystom.

      • 1 0

    • Cóż tęsknota za PRLem wiecznie żywa.
      Dziś często podróżuje się samolotami i później wynajmując sobie samochód. Ale do tego trzeba zmienić mentalność.

      Turystyka jest u nas nie problemem, a znaczącym źródłem dochodu dla wielu osób.

      • 0 0

  • Śnicie o trójmiejskiej metropolii... (19)

    ...o wielkim centrum z milionami mieszkańców? Popatrzcie na mapę. Mamy trzy opcje: zabetonować każdy metr obecnie wolnej przestrzeni, budować na zatoce lub budować w lesie. Druga opcja odpada, na trzecią nie zgodzą sie "ekolodzy" (i tu ich popieram), zaś pierwsza uczyni z trójmiasta miejsce nie do życia (którym już powoli się staje). Kolejne obwodnice przyśpieszą proces "zagęszczania" miasta. Co z tego będziemy mieli my? Poza płatnymi parkingami? Nawet nie przyjedzie zbyt wiele miejsc pracy dla mieszkańców.

    • 6 12

    • (15)

      Pierwszy problem, iż w Trójmieście jest więcej miejsc pracy niż pracowników.
      A drugi problem to oczywisty rozwój miast poza obecna obwodnicę, która już dziś jest praktycznie ulicą miejską.

      • 5 0

      • (9)

        To znaczy, że miejsca pracy należy budować poza miastem. Co jest takiego s Gdańsku, że biurowce z Oliwy nie mogły stanąć w Elblągu?

        • 2 4

        • ja wiem że jst socjalistyczny PIS u władzy, ale nawet oni nie zmuszą (6)

          inwestorów do budowania zakładów pracy w Słupsku

          a tak przy okazji - dlaczego udupia się Słupsk i cały ten region?

          właśnie dlatego jeden z producentów samochodów zrezygnował z tej lokalizacji - bo nie mógłby tych samochodów wywieźć

          • 4 1

          • (2)

            Dobre pytanie - dlaczego od 25 lat PIS udupia prowincję w całej Polsce.

            • 1 0

            • PIS udupiało A1 jakbyś nie wiedział, bo sr*łes w pieluchy wtedy (1)

              • 3 1

              • Senior sie nie denerwuje, senior weźmie pigułkę. Nie mam pewności o czym piszesz, ale oidp chodziło o absurdy w gdace, nie o samą A1.

                • 0 0

          • (2)

            Powinniśmy zbudować inwestorowi od montowni drogę za ca. 5mld zł, następnie zwolnić go z podatków. On zatrudni 1000 tubylców i będzie płacić im szklanymi paciorkami. To byłby biznes...

            • 0 2

            • a ty wolisz to robić na ślasku? (1)

              • 2 0

              • Wolę to robić z sensem.

                • 0 1

        • (1)

          Miejsca pracy buduje się tam, gdzie jest infrastruktura i pracownicy.

          Nikt o zdrowych zmysłach nie wybuduje fabryki w miejscu, gdzie nie ma jak dowieść surowców i wywieść gotowych produktów.

          • 1 0

          • A kto wybuduje drogę...

            ...dla inwestora, którego podatki nie pokryją nawet jej remontów?

            • 0 0

      • (4)

        Brakuje pracowników? Za 1/5 tego, co zarobią w UK? Dziwne.

        • 0 0

        • (3)

          Skoro ludzie godzą się pracować w Polsce za takie stawki....

          • 0 0

          • (1)

            W Polsce? Nie mają raczej wyboru.

            • 0 0

            • Zawsze masz wybór

              • 0 0

          • godzą a co mają się nie godzić w razie czego cwany prywaciarz weźmie sobie ukraińca za połowę tego co chce Polak

            • 1 1

    • Kiedyś był na ten temat artykuł (2)

      Że obecne tereny pod zabudowę mieszkaniową pozwoliłyby na osiedlenie się w Trójmieście i okolicach 4 mln ludzi (województwo pomorskie nie ma nawet 2,5 mln).

      • 1 2

      • Inspiracją miejskich urbanistów jest Kowlon Walled City, więc i 10 mln jest możliwe.

        • 1 0

      • Zakładając jedynie iż takie osoby nie wyjeżdżałyby z miasta. Bo gdyby chciały wyjechać poza Gdańsk, to dróg by zabrakło.

        • 1 0

  • Ruch na obwodnicy nie wzrośnie. (2)

    Bo nie może już wzrosnąć. Nie ma takiej możliwości bo przepustowość obwodnicy wyczerpała się. Obwodnica była projektowana na 60 tys pojazdów dobrowolnie w każdą stronę. Jest prawie 100 tys. Gorzej już nie będzie, więc nie ma problemu.

    • 4 7

    • Ruch wzrośnie, bo pojemność jest nieograniczona, tylko że kierowcy nie będą jechać a stać w gigantycznych korkach, bo właśnie przepustowość jest wyczerpana prawie w całości.

      • 0 0

    • Ruch wzrośnie, wzrosną też korki, a rozładowanie ich będzie następowało przez Gdańsk.
      I taki będzie efekt budowy Trasy Kaszubskiej bez OM.

      • 0 0

  • Podajcie mi jeden argument, że nowa metropolitalna będzie korzystniejsza (7)

    ekonomicznie dla regionu od poszerzenia o 2 pasy istniejącej obwodnicy.
    Zaznaczę tylko, że koszt wybudowania metropolitalnej jest około 10 razy większy od kosztu poszerzenia obwodnicy

    • 8 7

    • (6)

      Oto argumenty. Obwodnica metropolitalna wyprowadzi ruch tranzytowy dalej poza trojmiasto. Obwodnica staje sie droga wewnetrzna do przemieszczania ludzi miedzy dzielnicami Trojmiasta. Drugi argument. Obwodnica metropolitalna przebiega przez nowe niezalesione tereny, co umozliwia inwestycje na Kaszubach. Kaszuby sa blisko trojmiasta, ale obecnie nie ma dobrych drog zeby na nie moc dojechac np. tirami.

      • 5 4

      • Dzieci, którędy będziecie jeździć w czasie rozbudowy obwodnicy?

        Napiszcie.

        • 4 0

      • a może na kaszubach nie chcą rozbudowy ? Może chca spokoju, przyrody ?
        Może turysci w sezonie chcą tego samego ?

        • 1 1

      • Inwestycje.. tiry na Kaszubach? Myślisz, że Kaszubi tego chcą?

        Turystyka? Z każdego węzła metropolitalnej rozleje się potok samochodów na lokalne drogi. Też tego chcą?
        Ruch tranzytowy poza Trójmiasto? Ile tirów korzysta z obwodnicy w tranzycie? 5% 3% Reszta albo zaczyna, albo kończy trasę gdzieś w Trójmieście.

        • 1 2

      • (2)

        aha czyli klasyczne przesunięcie korków w inne miejsce i wypuszczenie tysięcy samochodów na lokalne wąskie i niebezpieczne drogi

        • 2 1

        • (1)

          Po których zapewne dziś nikt nie jeździ?
          Fakt, dziś na tych drogach często się stoi, bo są zatkane.

          • 2 0

          • po wielu z nich mało się jeździ a wypuszczenie tysięcy samochodów sprawi że i na nich ruch wzrośnie bardzo mocno a są to lokalne drogi bez chodników poboczy całe dziesięciolecia zaniedbywane

            • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane