• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • Słaby artykuł

    Już nawet nie mówię o tym, że: teraz jest 70 do 80 tys /dobę. Ruch ma wzrosnąć do 20%. Co łącznie ma dać ponad 100 tys aut /dobę. Cieszę się że matematyka jest teraz obowiązkowa na maturze..
    Trasa Kaszubska odciąży spory fragment Gdyni i całe małe trójmiasto...
    Natomiast to że zaczyna się tam gdzie się zaczyna a nie w Osowej, to już nie wina ani polityków ani drogowców jak wszyscy dobrze pamiętamy....

    • 5 1

  • Trzeci pas obwodnicy (1)

    Budować trzeci pas obwodnicy.

    • 9 3

    • Nie umieją jeździć na dwóch, a co dopiero na trzech.

      • 4 1

  • A można się było z tymi 5 mieszkańcami Straszyna dogadać (3)

    Zaproponować im godziwą rekompensatę. Ale nie, na siłę trzeba było przepychać inwestycję nie patrząc na ludzi. Przejeżdżając przez Lipce przyjrzycie się tym domom które stoją praktycznie pod zjazdem z estakady na POG - to jest dowód na bezduszność państwa, które w imię zdobywania głosów kierowców ma gdzieś los zwykłych obywateli.

    • 5 3

    • Pogada

      • 0 0

    • O to wam właśnie chodzi: o godziwą rekompensatę

      za drogę w pobliżu....

      • 2 1

    • Jeśli ich działki nie znajdują się w przyszłym pasie drogowym, czyli nie muszą zostać wykupione do wybudowania drogi, to zgodnie z obowiązującym prawem nie należy im się rekompensata i nie można się z nimi dogadać, chyba ze urzędnicy z GDDKiA chcą mieć później CBA i prokuratora na głowie.

      • 0 0

  • (1)

    Wydaje mi sie ze obecna sytuacja, gdy sprawa utknela w sadzie z powodu roszczen kilku osob (co jest przeciez kuriozalne), jest bardzo korzystna dla rzadu, ktoremu brakuje pieniedzy na wszystkie inwestycje drogowe. To swietna wymowka. Dlatego obawiam sie ze nikomu nie bedzie zalezalo aby sad wogole zajmowal sie ta sprawa.

    • 6 0

    • Na pewno panu Patoce on juz zaciera rączki ile to kasy przytuli zaraz

      • 2 0

  • Pociagnac do odpowiedzialności karnej tych ludzi

    W głowach sie przewraca panie Patoka . Mam nadzieję ze te pana skład budowlany w Lublewie plajtnie . Bo kto by chciał wspierać człowieka co blokuje potrzebną dla mieszkańców obwodnicę. Panu tylko chodzi o pieniądze i jak widać jest pan zaopatrzony tak w siebie ze nie widzi co sie dzieję obecnie na drogach .

    • 9 3

  • do tych którzy mówią o 3 pasie na obwodnicy - przeciez jest planowany (3)

    o co wam chodzi?

    tam gdzie się da ma być budowany (i chyba nawet już jest)

    obwodnica metropolitarna to cos innego i ma spełnić inne zadanie

    poza tym chciałbym przypomniec, że jedynie Trójmiasto w całejpolsce (jako duży organizm miejski) ma jedynie 2 drogi, którymi mozna się przemiescić z Gdanska do Gdyni

    w kazdym innym miescie istnieja rózne alternatywne szlaki - u na NIE

    • 5 4

    • te dwa minusy mogłyby wyszczekac o co im chodzi (1)

      • 0 2

      • ty od jednego minusa tez- chyba że jesteś analfabetą

        • 0 0

    • Ale OM nie jest żadną alternatywną trasą z Gdańska do Gdyni..chyba, że ktoś lubi jeździć 40 km na około.

      • 0 0

  • Ja tam widzę 1 pozytyw jakby obwodnica się przytkała (1)

    Może wtedy władze zmobilizują się i w końcu przymuszą kolej do rozbudowy linii aglomeracyjnej na południe od Gdańska. Co do samej OM: rozumiem, że skoro na nią nie będzie kasy, to poroniony pomysł przekopu mierzei też upadnie?

    • 3 1

    • Mierzeja ma zapewnione finansowanie i specustawę więc nie upadnie.

      • 0 0

  • Sprawa utknęła w sądzie od pół roku. Tego sądu broni PO, PSL, KOD i Współczesna (1)

    Pięciu geszefciarzy z PO i LSD zatrzymało budowę przy pomocy paru kolegów w sądzie????
    Na to wygląda.

    • 5 6

    • i bardzo dobrze.

      Geszeft to wy robicie promując poronioną OM

      • 0 1

  • Trasa kaszubska nie odciąży ruchu................Droga do nikąd (2)

    Trasa kaszubska nie odkorkuje rumi Redy podczas wakacji.

    jak się spojrzy na pomiary natężenia to 30 tys pojazdów jedzie w kierunku północy a tylko 10 tys pojazdów jedzie w strone Szczecina

    10 tys pojazdów (pomiar dobowy) w stronę słupska to naprawdę niewiele .

    budowa drogi o przekroju 2 x 2 to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    z punktu widzenia rozwoju portu w Gdyni i chęci rozwiązania problemu korków lepszym rozwiązaniem będzie budowanie drogi opat

    • 5 10

    • Jest koncepcja budowy Via Maris - przedłużenie dzisiejszej obwodnicy po śladzie OPAT ale później nie skręca na zachód tylko idzie na północ do Władysławowa.

      • 0 0

    • Trasa Kaszubska się na całe szczęście wybuduje. Wbrew malkontentom.

      • 1 0

  • (2)

    przerywana niebieska kreska na pierwszym rysunku to nie jest planowana Droga Zielona tylko Nowa Kielnieńska i Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem. Proponuję rzetelniej przygotowywać materiały do artykułu i nie wprowadzać ludzi w błąd.

    • 0 1

    • to droga zielona ,etap lesny

      • 0 0

    • Tylko, że Nowa Kielnieńska, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem to części składowe Drogi Zielonej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane