Fakty i opinie

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim.
Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim. fot. Małgorzata Zimnoch

Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.



Czy parkingi kubaturowe powinny powstać?

tak, konserwator niepotrzebnie się upiera przy swoich racjach 41%
tak, ale w innych lokalizacjach 25%
nie, to jest zbędna inwestycja, aut z centrum można pozbyć się w inny sposób 34%
zakończona Łącznie głosów: 1698
Wygląda na to, że budowa parkingów kubaturowych w centrum Gdańska szybko nie ruszy. Wciąż nie ma bowiem przełomu w szorstkich relacjach inwestora i konserwatora zabytków, który nie zgadza się na kształt zaproponowanej inwestycji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.

Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków.
Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków. fot. mat. prasowe

Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu



Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.

- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.

- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów



Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.

Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:

W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?

Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.

- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.

Opinie (211) 4 zablokowane

  • zakazać na amen. to jest straszne paskudztwo - ten koło zieleniaka i ten koło urzedu wojewódzkiego (8)

    powinno się budować tam gdzie się da podziemne.

    • 170 47

    • przecież jest napisane (1)

      że podziemne

      • 30 6

      • Mogą być i naziemne, byle komunikacja miejska, która obecnie jest pod psem, była sprawna. Oczywiście wszystko poza centrum. No i może jakieś profity dla tych co tam zostawiają auta, zamiast pchać się nimi na miasto, np. zniżka na komunikację za okazaniem biletu parkingowego, czy coś podobnego.

        • 4 0

    • Proponuję czytać ze zrozumieniem

      • 14 1

    • Naucz się czytać za zrozumieniem - właśnie chodzi o podziemne !!!

      • 9 1

    • Albo budować ładniejsze. Kapitalna decyzja z twojej strony. "Źle to wygląda to zakazać". Dla mnie źle wyglądają biurowce na Przymorzu, więc zakażmy budować biurowców w Gdańsku. Bloki a zwłaszcza falowiec też paskudnie wygląda więc budowy bloków też należy zakazać. Słyszałem, że lodowisko Olivia źle wygląda. Żadnych więcej lodowisk. Ma to sens? Może po prostu zrobić te parkingi tak, żeby ładnie wyglądały? Może na ścianach nasadzić zieleni żeby powstały żywe ściany? A może zamiast stawiania wszędzie nowych bloków postawmy właśnie parkingi z estetyczną elewacją? Jak to jest, że w centrum Gdańska można postawić nowe osiedla z blokami, a nie można postawić parkingu z taką samą elewacją?

      • 11 2

    • (2)

      Generalne problemas
      1. Nie da się
      2. Nie dla psa kiełbasa
      3. ZaPytki i Moda w kabel
      4. Musi być a się nie da wienc 190 dizel benz
      5. Niepoto żeby
      6. A jakiej wiary?
      7. POPiS
      8. Cekiny cy Bauma?
      9. A że musi być i to oraz choć zmienimy tam iloraz a że Ziemia jest tam płaska wienc 0.5. Ale nie przed 2032!
      10. Nonszalancje zostanął uciente.

      • 0 14

      • Co bierzesz, bierz połowę (1)

        • 9 1

        • Tylko zazdrościsz!

          • 0 4

  • w tym kraju nic sie nie da (10)

    w Amsterdamie, gdzie domy sa na palach, przez centrum i cale miasto robia metro. da sie? da. tylko trzeba chciec. a u nas jak zwykle szukanie wymowek.

    • 93 75

    • Dokładnie

      Chcemy metra.

      • 17 4

    • ile już trwa ta budowa w A. i jakie ma problemy? (2)

      u nas już próbowano, po budowie MIIWŚ wszystkie piwnicy w okolicy Wałowej zalane, zapadnięta ulica którą naprawiali 3 lata, wreszcie zaczęły iść zabytki.

      • 19 5

      • (1)

        Dzięki wodzie te zabytki jeszcze stoją! Trochę wiedzy by się przydało.

        • 12 5

        • dzięki wodzie, ale nie dzięki jej flukuacjom

          Trochę wiedzy by się przydało!

          • 16 3

    • (3)

      a Amsterdamie nie buduje sie parkingów w centrum miasta a ogranicza ruch samochodów tam i likwiduje dotychczasowe parkingi

      • 22 7

      • Ale daje się w zamian pewną, czestotliwą komunikację (2)

        U nas dodatkowe opłaty i podatki

        • 13 0

        • byłeś kiedyś za granicą? .,.. nie mówiąc już o Holandii (1)

          w mało którym mieście na zach.EU - masz komunikację z dużą częstotliwością... szczególnie do podmiejskich dzielnic.

          • 0 2

          • XD

            To chyba na wschodzie byles za ta granica bo w anglii z dzielnic podmiejskich w takim miescie jak np coventry masz autobusy do centrum co 15 minut kazdego dnia tygodnia

            • 0 0

    • Bo tam plywajom w metru łodzie podwodne

      • 2 1

    • buahaha jeszcze to robiæ heehe

      Mieszkalem na DePijp jak to robili w 2010 juz 10 lat i dalej robiæ,

      Co za łajzy

      • 0 1

  • Na obrzeżach centrum parkingi tak (oczywiście płatne ), w centrum np. na podwalu staromiejskim nie (7)

    proste

    • 138 28

    • opłaty w centurm dla mieszkańców Gdańska niskie, dla mieszkańców śródmieście b. niskie (2)

      (chyba że ma cwaniak airbnb, ale to inny problem). Tak to powinno wyglądać. Z tym że ilość miejsc mocno ograniczona, w ten sposób że to nie portfel, a ograniczona ilość placu decyduje o parkowaniu.

      • 6 5

      • (1)

        na jedno mieszkanie jeden samochod, czy jak?

        • 0 0

        • tak, na jeden numer / jeden samochód.

          • 0 0

    • (3)

      Proste. Szkoda, że 80% 'ankiety' tego nie rozumie. Tworzenie tak wielkich parkingów w centrum miasta to zgubna droga, centrum zapcha się niemiłosiernie. Są puste parkingi w Forum Gdańsk i na Jana Z kolna- po co dokładać kolejnych?! Dziwna wybiórczość miasta ws. ankiet- jeśli mieszkańcy są przeciwko rozkopywaniu dzielnicy i tworzeniu chorych nowych ciągów (np. koło OBC)- miasto wyniki ignoruje, jeśli są za ich myślą- wszystko super

      • 24 2

      • fajna konstrukcja pytania (1)

        Jednocześnie pytamy o:
        - opinię na temat budowy nowych parkingów
        - opinię na temat likwidacji cześci miejsc naziemnych
        - opinię o utworzeniu nowej zieleni
        - opinię o usprawnieniu ruchu na Głównym Mieście (kto by nie chciał?)
        - opinię o wprowadzeniu ulic jednokierunkowych
        Czy odpowiadając TAK popieramy wszytko czy wystarczy jeden punkt? Jeśli jestem na usprawnieniem ruchu poprzez ograniczenie ilości samochodów to odpowiadam TAK czy NIE?
        I w szerzyszm kontekście: czy tylko mi się wydaje że zadawanie takich pytań ma umolżliwić wyyciąganie dowolnych wniosków?

        • 23 0

        • mi się bardziej koszt tej ankiety spodobał... kogo trzeba zabrać na wódkę zeby dostawać takie zlecenia?? sam bym pochodził i popytał za 50kola...

          • 5 0

      • A czego się spodziewasz. To jest Gdańsk.

        • 6 0

  • Bzdura. (9)

    Wykopcie ogromne doły na starym mieście, bijcie kafarem pale a później płaczcie że zabytki pękają lub się walą.
    A i jeszcze przy okazji wyjdą pozapadane ulice.

    • 186 29

    • (4)

      Masz na to dowody? Dlaczego w Londynie może być metro parkingi, wieżowce, obok starszej zabudowy niż w Gdańsku!

      • 8 14

      • Ponieważ Londyn nie jest pod wodą (1)

        przynajmniej jego centrum jak u nas.

        • 18 6

        • A Tamiza płynie w Polsce?

          • 3 7

      • (1)

        W londynie przetargi nie wygrywają najtańsze oferty.

        • 10 2

        • to po co sa przetargi?

          • 1 1

    • Te zabytki powstały po II wojnie. :) (1)

      j.w.

      • 8 5

      • pekajacy mikolaja, po wojnie?

        • 2 0

    • (1)

      Typowy polski ignorant, który zna się na wszystkim

      • 1 1

      • Nie jestem ignorantem tylko widze jak to wygląda na starym mieście. Mieszkam tu od ponad 40 lat i niestety nowe technologie budowy mają ogromny wpływ na to jak grunt się zachowuje w tej części miasta. Pozdrawiam

        • 1 1

  • Przecież to się nie opłaca nikomu ... (4)

    Lepiej walić mandaty za strefę parkowania po 250 niż dać kierowcy wybór ile chce zapłacić za parkowanie. Im bliżej centrum i wzmożonego zainteresowania miejscem tym większa opłata za godzinę. Ale po co myśleć jak wystarczyło powołać straż miejska. Bo oni tylko do tego się nadają.... I z przekąsem czym różni się kanar od strażnika miejskiego? Tym że pierwszy nie nosi munduru :)

    • 42 29

    • (1)

      nie ma obowiązku przywożenia 4 liter do samego centrum

      także tego....

      • 10 11

      • zwłaszcza że Adamowicz z bandą (w tym Województowo) wyprowadzili ze śródmieścia przynajmniej 50% funkcji publicznych

        Przychodnie, urzędy, kina. Został tylko wyszynk dla Norwega, Kozikupski i Cricoland. Także, rzeczywiście nie ma obowiązku, bo to nie centrum, nie dla gdańszczan.

        • 4 5

    • Sm

      nie nakłada dodatkowych opłat za niepopłacenie parkowania, tylko mandaty za nieprawidłowe parkowanie.

      • 3 2

    • Ty dzbanie przecież to nie straż miejska kontroluje, czy płacisz za postój

      • 1 0

  • co to za pytanie w ankiecie? (2)

    No litości. Tu nawet nie chodzi przecież o to czy sa potrzebne ale o negatywne ich efekty.
    A na ten temat wprowadzenie w ankiecie milczy.

    • 114 14

    • Ale my w tej kwestii mamy ogromne doświadczenie! (1)

      Przecież na pytanie "Czy chce Pan/Pani mieć możliwość szybszego przejścia na emeryturę" również 80% odpowie pozytywnie.

      Ale, że emerytura będzie wtedy niższa... Tego przecież pytanie nie dotyczy.

      Sposób zadania pytania z artykułu to piękny przykład chamskiej, ordynarnej manipulacji.

      • 15 1

      • W tym się specjalizujemy.

        • 7 0

  • (1)

    co z parkingiem wielopoziomowym przy UMC ??????

    • 34 9

    • Kup dzialke zbuduj i zarabiaj

      • 4 0

  • (8)

    80procent chce parkingow ale jak zbuduja to beda staly puste jak ten na Jana z Kolna bo trzeba 3zl zaplacic

    • 141 15

    • Dokładnie. Ci sami ludzie krzyczą też 'no jakby była dobra komunikacja, to bym jeździł, najpierw zajmijcie się tym, później ograniczajcie miejsca parkingowe'- oczywiście nawet jakby tramwaje, autobusy jeździły co 3 minuty, to te osoby byłby zbyt leniwe, wygodne, żeby takowych używać i zostałyby przy autach

      • 21 5

    • Kacper - a ile dostane od pisu na parkowanie w Gdańsku ? - wszystkim na wszystko dajecie, na niepotrzebne klarty do głosowania , na lipne maseczki , respiratory widmo , czarny marmur do skromnej świątyni szamana , drzewa do parku wdzięczności ....a ja chcę na parkowanie !!

      • 11 9

    • 80% tendencyjny sondaż- naciągane.

      • 14 1

    • A kiedy był pusty ? (2)

      Mnie się nie udało wjechać !!!

      • 5 6

      • (1)

        zobacz następnym razem tam gdzie napisane"Wjazd" a nie "Wyjazd" to ci się uda

        • 14 2

        • Inteligentna odpowiedź

          • 3 1

    • Janusz nie żałuje 100 000 na suva, ale parę złotych wydać na parking to już wielki ból

      • 8 0

    • A po co tam parkować - żeby do ECsu iść? Jeśli tak daleko od historycznego centrum to spod tego parkingu powinny busiki co 5 minut kursować

      • 1 0

  • Tylko podziemne (3)

    Juz wystarczy tych naziemnych koszmarkow przy Błędniku, Forum Gdansk i przy urzedzie wojewodzkim

    • 78 16

    • główne Miasto - stoi na wodzie (2)

      tam nie ma szans na podziemne parkingi, chyba, że chcemy zniszczyć Główne Miasto

      • 15 5

      • (1)

        Większość miast na północy Europy jest nad wodą!

        • 6 2

        • ale nie na bagnach, zbudowac grod mialo sens, ale potem poszlo dalej i teraz klopot

          • 3 1

  • (17)

    Hmm np w Monachium pod calym starym miastem jest metro i jakos dali rade bez uszkadzania czegokolwiek co ważne ciagle cos tam rozbudowuja pod spodem i nic sie nie dzieje a ci tu sie szczypia z parkingami podziemnymi. Skoro takie problemy sobie sami robia to moze naziemne pietrowe? Zamiast kolejny hektar developerce oddawac wybudować coś dla mieszkańców i turystów.

    • 49 58

    • tyle ze u nas nawet torowiska na stogi nie sa w stanie wykonani ani w terminie ani poprawnie

      Albo kwestia palmiarni w parku oliwskim .
      wiec naprawdę u nas dadzą rade zrobić parkingi bez uszkadzania czegokolwiek?
      Ja wiem ze jak sie chce to sie da, ale planując grube inwestycje warto jednak nieco poskromić zbytni optymizm.

      • 28 1

    • (1)

      Gdańsk jest Polski i tu są nasze rozwiązania urbanistyczne.

      • 8 1

      • ale mozna by budowac biurowce i zakładać że pierwsze 5 kondygnacji to parking dla pracowników ...proste ?

        • 0 0

    • (2)

      A w Monachium masz tereny podmokle, kanaly w obrębie starego miasta? Bylem i nie widzialem tam takiego terenu jak mamy w Gdansku. Kiepskie porównanie

      • 30 4

      • to porównaj Amsterdam (1)

        • 2 2

        • To porównaj doświadczeniem projektantów i urbanistów, poziom stosowanych rozwiązań i narzędzi i budżety oraz 'dobre' praktyki wykonawców u nas, a dowiesz się czemu bardzo łatwo mieć wątpliwości co do tego projektu

          • 1 0

    • Pomijajać zasobność miasta to na pewno wysokość n.p.m ma znaczenie przy takich robotach ziemnych (1)

      • 10 2

      • a lody topnieja

        • 0 0

    • dlaczego mamy budować coś dla turystów w swoim mieście? (2)

      chodzi ci chyba o to, że mieszkasz w Kolbudach, ale masz kawiarnie na Piwnej.

      • 17 3

      • (1)

        Choćby po że turyści zostawiają mnóstwo kasy w mieście. Dzięki temu można m. in. rekonstruować zabytki!

        • 0 9

        • bzdura

          jacy turyści? Gdzie bilans? AirBnB nawet klimatycznej nie płaci, a przez turystów wzrost cen mieszkań, najmu, znaczy wzrost cen w knajpach, a w konsekwencji innych usług.

          • 2 0

    • Poruszyłeś ważną kwestię (2)

      Monachium wykopało ziemię, aby mieć wygodny transport zbiorowy. Żeby nie stać w korkach. Tam nie ma w centrum autostrad typu Wały Jagiellońskie, a przecież mogli je zbudować, jak zbudowali metro. W Gdańsku też chcemy kopać w ziemi, ale żeby sobie jeszcze bardziej zakorkować śródmieście :D. Oto i całe nasze wsteczniackie podejście do transportu.

      • 13 4

      • w latach 90 zanim budyń oddał deweloperce dużą cześć miasta

        były propozycje z PG jak mają być odbudowywane ciągi komunikacyjne - i co z tym zrobili ? Wywalili do kosza gotowe propozycje nad którymi wielu ogarniętych ludzi siedziało przez kilka lat (prace trwały od lat 60.) Masz odpowiedź dlaczego tak to wygląda w Gdańsku. Widziałem to i nie było by w obecnej formie Podwala Przedmiejskiego, Alei Zwycięstwa a nawet części Elbląskiej

        • 12 3

      • tylko reformacja moze tu cos zmienic

        • 0 0

    • A Monachium zostało zbudowane na bagnach!

      Domy są posadowione na palach?

      • 8 1

    • Monachium to słaby przykład - zupełnie inne warunki gruntowe niż Gdańsk....

      • 7 0

    • Metro jest dużo głębiej niż parking.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.