• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.



Czy parkingi kubaturowe powinny powstać?

Wygląda na to, że budowa parkingów kubaturowych w centrum Gdańska szybko nie ruszy. Wciąż nie ma bowiem przełomu w szorstkich relacjach inwestora i konserwatora zabytków, który nie zgadza się na kształt zaproponowanej inwestycji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.

Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków. Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków.

Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu



Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.

- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.

- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów



Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.

Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:

W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?

Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.

- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.

Opinie (212) 4 zablokowane

  • w tym kraju nic sie nie da (11)

    w Amsterdamie, gdzie domy sa na palach, przez centrum i cale miasto robia metro. da sie? da. tylko trzeba chciec. a u nas jak zwykle szukanie wymowek.

    • 95 77

    • (4)

      a Amsterdamie nie buduje sie parkingów w centrum miasta a ogranicza ruch samochodów tam i likwiduje dotychczasowe parkingi

      • 23 7

      • Ale daje się w zamian pewną, czestotliwą komunikację (3)

        U nas dodatkowe opłaty i podatki

        • 13 1

        • byłeś kiedyś za granicą? .,.. nie mówiąc już o Holandii (2)

          w mało którym mieście na zach.EU - masz komunikację z dużą częstotliwością... szczególnie do podmiejskich dzielnic.

          • 1 2

          • XD (1)

            To chyba na wschodzie byles za ta granica bo w anglii z dzielnic podmiejskich w takim miescie jak np coventry masz autobusy do centrum co 15 minut kazdego dnia tygodnia

            • 0 1

            • w Gdańsku jest więcej dzielnic niż w Coventry mające połączenia autobusowe co 15 minut

              • 0 0

    • buahaha jeszcze to robiæ heehe

      Mieszkalem na DePijp jak to robili w 2010 juz 10 lat i dalej robiæ,

      Co za łajzy

      • 0 1

    • Bo tam plywajom w metru łodzie podwodne

      • 2 2

    • ile już trwa ta budowa w A. i jakie ma problemy? (2)

      u nas już próbowano, po budowie MIIWŚ wszystkie piwnicy w okolicy Wałowej zalane, zapadnięta ulica którą naprawiali 3 lata, wreszcie zaczęły iść zabytki.

      • 20 5

      • (1)

        Dzięki wodzie te zabytki jeszcze stoją! Trochę wiedzy by się przydało.

        • 12 6

        • dzięki wodzie, ale nie dzięki jej flukuacjom

          Trochę wiedzy by się przydało!

          • 17 3

    • Dokładnie

      Chcemy metra.

      • 17 5

  • czy konserwator ?.....

    to może inaczej. kto go może zwolnić ?

    • 0 1

  • Mafia

    Parking przy w rzędzie wojewódzkim kompletnie zasłania urząd .Ręce opadają.Co na to architekt miejski,gdzie wojewoda

    • 1 0

  • (2)

    A w takim Nowym Jorku pobudowali metro oraz parkingi podziemne i ani jeden stary budynek się nie ostał. Przypadek?

    • 4 2

    • Technologia. To zależy od tego jakie jest podłoże (czy jest skalne, piasek a może glina) do tego technologia w jakiej są zabytki budowane. W Gdańsku są budowle które można było nazwać zabytkami w czasie gdy Nowy Jork budowano. To tak z grubsza te najważniejsze różnice.

      • 0 0

    • Bo tam ani jeden stary budynek nie powstał

      • 2 0

  • (1)

    76% bzdura totalna żaden z mieszkańców nie chce parkingów w tych miejscach,ankietowani to turyści i wynajmowacze

    • 3 2

    • Jak to żaden ? Ja chcę

      Mów za siebie, nie potrzebuję adwokata
      samochody pod ziemię, a na górze skwery, piękna trawa, kwiaty, ławeczki

      mieszkaniec GM od 60 lat

      • 1 0

  • to jawne nadużycie - wprowadzanie ankietowanych w błąd w przypadku Podwala Staromiejskiego

    to jawne nadużycie " Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego." podwale staromiejskie już pełni tą funkcję od lat , a miejsc parkingowych jest tam zaledwie kilka...

    • 3 1

  • a parking w Muzeum II WS nadal będzie stał pusty...

    Obecnie już brakuje informacji i zakazu wjazdu na Starówkę dla turystów i wyłącznie na identyfikatory i pojazdy uprzywilejowane itp..

    Najpierw przez 1 lub 2 sezony udostępnijmy zwykłe parkingi na obrzeżach i zobaczmy jak podziałają zakazy oraz jak zapełnią się parkingi naziemne i obecne ( madison, jana z Kolna, miiws, forum, rajska itd.)

    • 0 0

  • Użyć ustawy Covidowej i Budować :)

    Przecież teraz można budować w imię wyższej konieczności na podstawie Ustawki Covidowej :)

    • 1 0

  • (17)

    Hmm np w Monachium pod calym starym miastem jest metro i jakos dali rade bez uszkadzania czegokolwiek co ważne ciagle cos tam rozbudowuja pod spodem i nic sie nie dzieje a ci tu sie szczypia z parkingami podziemnymi. Skoro takie problemy sobie sami robia to moze naziemne pietrowe? Zamiast kolejny hektar developerce oddawac wybudować coś dla mieszkańców i turystów.

    • 49 59

    • (2)

      A w Monachium masz tereny podmokle, kanaly w obrębie starego miasta? Bylem i nie widzialem tam takiego terenu jak mamy w Gdansku. Kiepskie porównanie

      • 31 4

      • to porównaj Amsterdam (1)

        • 2 3

        • To porównaj doświadczeniem projektantów i urbanistów, poziom stosowanych rozwiązań i narzędzi i budżety oraz 'dobre' praktyki wykonawców u nas, a dowiesz się czemu bardzo łatwo mieć wątpliwości co do tego projektu

          • 1 0

    • (1)

      Gdańsk jest Polski i tu są nasze rozwiązania urbanistyczne.

      • 8 2

      • ale mozna by budowac biurowce i zakładać że pierwsze 5 kondygnacji to parking dla pracowników ...proste ?

        • 0 1

    • Metro jest dużo głębiej niż parking.

      • 1 0

    • dlaczego mamy budować coś dla turystów w swoim mieście? (2)

      chodzi ci chyba o to, że mieszkasz w Kolbudach, ale masz kawiarnie na Piwnej.

      • 17 3

      • (1)

        Choćby po że turyści zostawiają mnóstwo kasy w mieście. Dzięki temu można m. in. rekonstruować zabytki!

        • 0 9

        • bzdura

          jacy turyści? Gdzie bilans? AirBnB nawet klimatycznej nie płaci, a przez turystów wzrost cen mieszkań, najmu, znaczy wzrost cen w knajpach, a w konsekwencji innych usług.

          • 2 0

    • Poruszyłeś ważną kwestię (2)

      Monachium wykopało ziemię, aby mieć wygodny transport zbiorowy. Żeby nie stać w korkach. Tam nie ma w centrum autostrad typu Wały Jagiellońskie, a przecież mogli je zbudować, jak zbudowali metro. W Gdańsku też chcemy kopać w ziemi, ale żeby sobie jeszcze bardziej zakorkować śródmieście :D. Oto i całe nasze wsteczniackie podejście do transportu.

      • 13 4

      • tylko reformacja moze tu cos zmienic

        • 0 1

      • w latach 90 zanim budyń oddał deweloperce dużą cześć miasta

        były propozycje z PG jak mają być odbudowywane ciągi komunikacyjne - i co z tym zrobili ? Wywalili do kosza gotowe propozycje nad którymi wielu ogarniętych ludzi siedziało przez kilka lat (prace trwały od lat 60.) Masz odpowiedź dlaczego tak to wygląda w Gdańsku. Widziałem to i nie było by w obecnej formie Podwala Przedmiejskiego, Alei Zwycięstwa a nawet części Elbląskiej

        • 12 4

    • Pomijajać zasobność miasta to na pewno wysokość n.p.m ma znaczenie przy takich robotach ziemnych (1)

      • 11 2

      • a lody topnieja

        • 1 0

    • Monachium to słaby przykład - zupełnie inne warunki gruntowe niż Gdańsk....

      • 8 0

    • A Monachium zostało zbudowane na bagnach!

      Domy są posadowione na palach?

      • 9 1

    • tyle ze u nas nawet torowiska na stogi nie sa w stanie wykonani ani w terminie ani poprawnie

      Albo kwestia palmiarni w parku oliwskim .
      wiec naprawdę u nas dadzą rade zrobić parkingi bez uszkadzania czegokolwiek?
      Ja wiem ze jak sie chce to sie da, ale planując grube inwestycje warto jednak nieco poskromić zbytni optymizm.

      • 28 2

  • Konserwator

    Którego teraz mamy jest chyba pierwszym urzędnikiem, który robi swoją robotę. Te parkingi są potrzebne, ale niekoniecznie powinno się generować zwiększone potoki ruchu do zabytkowego centrum a i ukrócenie samowładztwa deweloperów bardzo się w Gdańsku przyda. Takie i inne parkingi to bardzo dobra rzecz, ale w każdym rozsądnym projekcie, zanim zaczną w nim grzebać opłaceni przez deweloperke politycy, umieszcza się je poza centrum czy zabytkowymi dzielnicami, na ich obrzeżach tak by ruch kończył się przed a nie był do nich

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane