• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.



Czy parkingi kubaturowe powinny powstać?

Wygląda na to, że budowa parkingów kubaturowych w centrum Gdańska szybko nie ruszy. Wciąż nie ma bowiem przełomu w szorstkich relacjach inwestora i konserwatora zabytków, który nie zgadza się na kształt zaproponowanej inwestycji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.

Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków. Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków.

Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu



Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.

- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.

- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów



Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.

Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:

W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?

Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.

- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.

Opinie (212) 4 zablokowane

  • ciekawe... w Rzymie, Paryżu czy Wiedniu (5)

    podziemne parkingi, metro, tunele
    a tu się nie da ?

    • 10 16

    • Spróbuj w Wenecji (4)

      Struktura gruntu podobna

      • 14 2

      • w Wenecji to się przystanie dla łodzi buduje, a nie parkingi (3)

        • 4 3

        • Gdańsk ma grunt podmokły, bagnisty. (2)

          Dlatego dla jaj napisałem o Wenecji. A ty wziąłeś to na poważnie?

          • 6 3

          • (1)

            Ty wszystko piszesz dla jaj ? Bo same głupoty z tego pisania wychodzą.

            • 3 4

            • Głupotą jest porównanie Gdańska do Rzymu czy Wiednia

              Inny grunt, inna infrastruktura, fundamenty zabytków na dębowych kłodach. Tak się kiedyś budowało na bagniskach. Sam przedrostek gd oznaczał miejsce podmokłe. Porównanie kulą w płot.

              • 2 0

  • (1)

    Kubaturowe naziemne na obrzeżach miasta, podziemne w centrach. Przecież to jest logiczne. Co do budowy na Głównym Mieście to również parkingi powinny być pod ziemią. Konsultacje z fachowcami, jeśli budowa w danym miejscu po zbadaniu gruntu będzie możliwa to w czym widzi problem konserwator?

    • 8 14

    • W punkt.

      • 2 4

  • ja bym tam postawił jakiegoś klotzka

    Tak sie właśnie stawia klotzki od podstaw, najpierw parking podziemny potem reszta.

    • 4 6

  • Czy budować? Tak i tylko pod ziemią (1)

    Od początku sprawy miałem jeszcze jedną obawę(w tym artykule jest to opisane trochę "niewyraźnie" albo wcale) - planowane parkingi podziemne będą za małe. O ile pamiętam planowane są 3 i 4 poziomy. Po co kopać trzy małe dziury jeśli można wykopać jeden głęboki dół? Dzisiejsza technologia na to pozwala, a argumenty o delikatnych zabytkach uważam za absurdalne i nie jest tak, że nasze zabytki są mi obojętne. Pomysł naziemnego parkingu na Długich ogrodach uważam za mocno nietrafiony. Chowajcie to pod ziemię a na dachu parkingu siejcie trawę, sadźcie drzewa, budujcie kafejki i restauracje.

    • 7 13

    • Tak, ale nie pod Targiem Węglowym.

      Dalej od centrum.

      • 0 0

  • Ten konserwator zatrzymuje wszystkie ważne inwestycje na pomorzu. Te inwestycję są dla ludzi, jak i zabytki. Sztuka dla sztuki to żadna sztuka. Coś co się sypie i może być wyremontowane zostaje wstrzymane, coś co ma usprawnić ruch jest wstrzymane, coś co spowoduje, że będzie ładniej w okolicy jest wstrzymane. Dla niego najlepiej by było jak zabytki by sypały się, drogi były wyłączone z ruchu, a miasto z ruinami.

    • 6 14

  • Pokażcie w końcu

    mapę geologiczną Gdańska opisaną przez specjalistów od gruntów i wód powierzchniowych i niech wskażą na miejsca gdzie można kopać i jak głęboko...

    Tereny postoczniowe wybrukować i zrobić parking.

    • 9 3

  • Policzyć obecne miejsca postojowe i

    przypisać jedno na 1 lokal mieszkalny wg. daty zameldowania (+daty zakupu auta) a nowi niech się bujają...

    • 1 4

  • 95% gdańszczan nie zdaje sobie sprawy, z tego że transport publiczny może być sprawny i wygodny. Tyleż samo nie wie, że odkorkowanie miasta poprzez wpuszczanie większej ilości aut nie ma szansy się udać.

    Proponuję jakąś ankietę poruszającą tematy fizyki jądrowej to może będą trochę lepsze rezultaty.

    • 10 3

  • Ankieta miasta w stylu "czy chcesz zarabiać więcej?"

    Mogli w ankiecie dodać taki zwrot: "czy jesteś za budową tych parkingów, nawet gdyby to wiązało się z dużym prawdopodobieństwem zawalenia się historycznych budowli Głównego Miasta?". Odpowiedzi byłyby, gwarantuje, zupełnie inne.

    • 14 3

  • parking podziemny to bezsensowny pomysł

    na Podwalu. tam płynie potok Siedlecki (pod ziemią), nie wolno ruszać tego terenu, bo wszystko poleci. podejrzewam, że właściciel pobliskiego hotelu naciska na parking podziemny, bo dla niego jest to opłacalne, ale dla Gdańska to bardzo szkodliwy pomysł.

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane