• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • Tylko! (12)

    Tramwaj tylko przez ul. Bohaterów Getta. Nie wyburzajmy zabytków! Tak niewiele ich w Gdańsku zostało.

    • 163 96

    • To nie są zabytki tylko ruiny

      • 0 0

    • Nie zgadzam sie (1)

      Widział Pan/Pani kamienice na ul. Bohaterow?? To są budynki o które należałoby zadbać ale, co widać po elewacji i stanie klatek,miasto woli chyba żeby same rozpadły sie ze starości i zrobiły miejsca na kosmicznie drogie "nowe budownictwo" bez gustu i smaku. Temu pierwszemu na pewno pomoże tramwaj, co będzie w smak zwolennikom tego drugiego a dodatkowo pojawi sie jeszcze trzeci wątek - wypadki i kolizje z udziałem tramwaju i pieszych w slalomie.

      • 5 3

      • A to teraz ludzie wpadaja tam masowo pod tramwaje?

        Czy ludzie na Nowym Porcie gina liczbie pod kolami tramwajow?

        Ludzie, czy Wy samych siebie tak nisko oceniacie, czy uwazacie, ze wszyscy inni to skonczeni debile, czy moze po prostu szukacie "racjonalnych" argumentow?

        Ludzie maja odrobine mozgi, nawet ci mniej ogarnieci. Tramwaje jezdza po wielu miastach na swiecie, jeszcze blizej domow, po drogach wspolnych dla pieszych, rowerzystow i tramwajow i nikt nie ginie.

        Czy w Gdansku wysyp skonczonych imbecyli czy moze samobojcow?

        • 4 1

    • to co zabytki na getta przy linii tramwajowej same się wybużą .tramwaj do wrzeszcza puscić koło akademi medycznej ul smoluchowskiego do aleji zwycięstwa i po kłopocie

      • 2 2

    • (5)

      Oczywiście,że tramwaj przez ulice bohaterow getta ,popieram w 100% . Mieszkańcy np.ulic : Mickiewicza ,Hallera, Katuskiej itd nie mają takich problemòw jak mieszkańcy ul Bohaterow Getta . Na wymienionych ulicach tramwaj jeździ też blisko budynkow!!!Może tu chodzi o pieniądze a nie o budynki???

      • 30 14

      • (1)

        Mimo ze cie nie lubie to tym razem madrze gadasz.

        • 3 0

        • Dlaczegi mnie nie lubisz?

          • 1 4

      • Hallera i kartuska jest przynajmniej 2x szersza ! (2)

        tu nie chodzi o tramwaj jako taki, tylko o wąską kameralną uliczkę. BGW to nie przelotowa Kartuska

        • 19 20

        • (1)

          To zròbmy tak nie chcą mieszkańcy BGW tramwaju to wprowadzić im zakaz korzystania z komunikacji miejskiej? Co ty na to? kiedyś tramwaj jeździł po Długiej ,Łąkowej i było ok. Ja obstaje ,przy tym ,że chodzi o geld!

          • 17 14

          • Jezdza Mickiewicza

            A 30m od BGW tez sa tramwaje na tych bagnach i mulach, ktore nie pozawalaja rzekomo na budowe infratruktury pod tramwaj.

            • 8 2

    • Ja proponuje sprawdzić; opcje zapłaty za zmiane zdania jakiejś części ul bohateròw getta...

      • 10 4

    • budy nie zabytki

      • 25 27

  • zamiast tramwaju autobusy o napędzie elektrycznym

    Po co ten tramwaj? Wygodniej i szybciej podróżuje się autobusami - o napędzie ekologicznym.

    • 0 1

  • Miasto póki co nie ma podstaw, aby preferować jeden wariant

    Wpis na mapie mówiący, że Miasto preferuje wariant przez BGW jest manipulacją. W wycofanym przez DRMG z Wydziału Środowiska wniosku miasto przedstawiło dwa warianty, w tym wariant z trasą tramwaju w całości ul. Do Studzienki (Fioletowy 2). Nie został opisany na dołączonej mapce.

    • 0 0

  • A może tak z PKMki zrobić szybki tramwaj? (1)

    Gdyby dojść do skutku z tramwajem na Klonowej, to można by było go wpiąć w osobne torowisko i pociągnąć trasą PKMki. Gdański Szybki Tramwaj? Marzyć można!

    • 0 0

    • przypomnę, ze wystarczy opad deszczu i cała PKM`ka zostaje wstrzymana na 2-3 miesiące

      ponieważ podmywane są elementy infrastruktury

      • 0 0

  • coraz bardziej (6)

    bez sensu te gdańskie tramwaje, wloką się jak ślimaki.... z 60 minut jazdy z "6" z pętli na Świętokrzyskiej do Oliwy całe 20 minut to straty na staniu przed światłami; byłby sens takiej komunikacji zbiorowej jeśliby tramwaj miał priorytet na skrzyżowaniach ze światłami, a nie stać w kolejce jak samochody i czekać na swoją kolej żeby pokonać skrzyżowanie; i nie krzyczeć że się nie da, w końcu to nie technologia NASA; jeśli jadę samochodem w korku to zajmuje mi ten odcinek dokładnie tyle samo czasu.

    • 164 16

    • (2)

      Dlatego w najbardziej ruchliwych miejscach powinny jechać tunelami

      • 1 4

      • nie, dlatego wjazd do miasta samochodem powinien kosztowac np. 1zl za wjazd (1)

        i nagle by sie okazalo, ze polowa ludzi wcale nie musi tam jechac samochodem.

        Tak, to jest tak proste. Sa przyklady ze swiata, gdzie po wprowadzeniu niewielkich oplat za wjazd do jakiejs czesci miasta korki nagle znikaly.

        Nie kazdy, bo sa ludzie ktorzy musza (ale to zaplaca 1zl, szczegolnie ze bez korkow spala mniej paliwa), ale bardzo wiele osob wcale nie musi codziennie uzywac samochodow.

        Skad wyliczenia "specjalistow" PG, ze w 2030 roku bedzie N samochodow? Ludzie ma byc coraz mniej, coraz wiecej rowerzystow, coraz wiecej z roku na rok przejazdow komunikacja publiczna, a mimo to samochdowo ma byc 2x wiecej!?

        Skad?! Czy na zasadzie - 10 lat temu bylo polowe mniej, to za 10 lat bedzie polowe wiecej. Jesli naprawde tak powstaja te wyliczenia to pozabieralbym tytuly, bo naukowcy musza byc sceptyczni i zadac zrodel.

        • 1 1

        • tak ale za to obwodnica jest dla was za szybka bo co chwila tam wypadki ;/

          • 0 0

    • Absolutna zgoda - szczególnie boli brak priorytetu tam gdzie koków by to nie spowodowało (1)

      Np na Hallera gdzie samochody i tak lądują w korku na Jana z Kolna lub przy Operze więc jaki problem żeby postały trochę wcześniej. Albo Przymorze - rozwalenie zielonej fali dla aut przyspieszyło by tramwaje do 3 minut na 6 przystanków a korku by raczej nie zrobiło bo ta cała zielona fala jest na jakieś 45km/h więc i tak wszyscy jadą szybciej żeby na kolejnym czerwonym stanąć i tak od światła do światła. A tam często kilka sekund brakuje żeby się tramwaj zmieścił. O Chełmie czy alei Havla to nawet wspominać nie będę bo tam światła dla tramwaju to kompletna porażka.

      • 25 1

      • ale przeciez przepustowosc!

        to jedyny wskaznik dobrego miasta :(

        • 13 1

    • Bzdura

      • 2 27

  • Ela (2)

    Te stare budynki powinny zostac rozebrane...a tramwaj pod samymi domami to juz przegiecie. Jak ci ludzie beda mieszkac? Bo juz teraz sie na Studzienki mieszkac nie da.

    • 9 6

    • Tramwaj nie taki straszny

      Mieszkam na Wita Stwosza przy samym tramwaju i jakoś mi on nie przeszkadza. A torowisko nie było wymieniane od wielu lat. Przy nowym sposobie kładzenia torów nie będzie nic słychać.

      • 1 0

    • a jak mieszkają w Nowym Porcie

      albo w centrum Krakowa czy Wrocławia?

      • 3 1

  • Wątpliwa renoma PG

    Analizę wykonał kazimierz jamroz, który zapewne jako tezę postawił założenie: zrobić wszystko, by wstrętny tramwaj nie ograniczył przepustowości! Natomiast opcja z linią przez ulicę bgw umożliwiłaby wspólny przystanek miszewskiego dla wszystkich relacji, podobnie jak zaprojektowano przystanek w centrum łodzi. Opinia pg nie jest dla mnie żadnym wyznacznikiem działania.

    • 1 0

  • wrzeszcz i gdańsk jest dobrze stramwajowane - teraz czas na inne lokalizacje (20)

    np. Borkowo, gdzie jest tylko jeden autobus który jezdzi do pętli na swiętokrzyskiej, a potem dopiero można wsiąść w tramwaj. Albo trzeba gdzies z buta iść.

    • 42 130

    • Rozsądniej byłoby raczej monitować o dodatkową linię autobusową lub zwiększenie ilości kursów linii istniejącej. (6)

      Tramwaj byłby tam inwestycją bardzo drogą w wykonaniu i nieefektywną w wykorzystaniu. Wątpię, żeby miasto zdecydowało się na taki wydatek poza Gdańskiem, dla innych gmin, skoro zrezygnowało z tramwaju w obrębie miasta na rzecz buspasów (Nowa Jabłoniowa).

      • 11 3

      • (5)

        No to zapraszam w godzinach porannego lub popoludniowego szczytu na al. Havla lub przejazdzke ul. Świetokrzyska. Pan nasz najjaśniej nam panujący na poludniu Gdańska sprzedaje ziemię developerom na potęgę, ale żeby pomyśleć o tym, że mieszkańcy południowych dzielnic maja problemy komunikacyjne to eee co tam planowanie z głową. Miała powstać ul. Nowa świętokrzyska z linia tramwajową do pętli Świętokrzyska, no ale po co. Przecież Gdańsk nie rozbudowuje się głównie w kierunku południowym. Z kolejnym dniem coraz bardziej umacniam się w przeświadczeniu, ze obecny samorząd i mr President nie potrafia budować z myślą o najbliższych kilkunastu/kilkudziesięciu latach, lecz tylko z myślą o jutrze. Nie mówiąc już o wtopionej kasie - naszej kasie w zrobione na odp***dol i bez sensu projekty typu PKM.
        Dziękuję, miłego dnia.

        • 2 2

        • Znam z autopsji;) Pytanie - ile z osób przejeżdżających Havla i Świętokrzyską to mieszkańcy Gdańska? (3)

          Podpowiem - dla co najmniej 1/3 użytkowników wymienione drogi to tranzytówki do Kowal, Borkowa, itp. Korki w godzinach szczytu są dziś normą wszędzie, natomiast poza nimi jest luz, tak samo jak w tramwajach. Jeżdżę nimi codziennie w różnych godzinach - poza szczytem przeważnie wożą powietrze do i z pętli, co przypuszczalnie też ma wpływ na decyzje UM (choćby nt. Nowej Świętokrzyskiej z tramwajem).

          • 1 1

          • Tu się nie zgodzę (2)

            Sam mieszkam w tych rejonach i wkurza mnie, że od skrzyżowania z Niepołomicką to Świętokrzyska jest przelotówką dla kowal i innych Gmin.
            Jednakże dobrze widać, że gro mieszkańców skręca w niepołomicką i to oni korkują głównie całą świętokrzyską.
            Błędem było położenie pętli w tym miejscu, zamiast poprowadzić linię tramwajową 500m dalej i pętle zrobić na niepołomickiej. W obecnym miejscu zrobić trzeba było tylko przystanek z parkingiem P&R. Tereny były jak najbardziej gotowe i przedłużenie o 500m nie podrożało znacznie tej inwestycji.

            A takie rozwiązanie znacznie odciążyłoby świętokrzyską. Ponadto wiele osiedli z okolic Niepołomickiej miałoby znacznie bliżej do pętli i nie musiałoby korzystać z autobusów.
            Mi to rozwiązanie znacznie nie poprawiło, bo mieszkam na Zakoniczynie, ale z życia codziennego widać, że innym by to poprawiło i to znacznie.

            • 1 0

            • Niepołomicka to też w dużej mierze... tranzytówka;) (1)

              - zjazd w Przebiśniegową przechodzącą potem w Wielkopolską i OG70 - Borkowo (oś. Nowy Horyzont) i Kowale (oś. Cytrusowe) i dalej w głąb Kowale - wielu kierowców wykorzystuje jako alternatywę dla Świętokrzyskiej.
              - przejście w Starogardzką - Borkowo, a dalej Straszyn i Rotmanka.

              Tramwaj ma pewną wadę - wystarczy 1 awaria (niemal codzienność w Gd.) i wszystkie jego zalety oraz przewagę na autobusami diabli biorą. Niestety. Stwierdzone organoleptycznie;)

              • 0 0

              • Tyle, że to skrzyżowanie ma jeszcze większą wadę niż tramwaj ;)

                Ponadto wtedy by także i drogę wydłużono i cały ruch samochodowy poleciałby tamtędy.

                • 0 0

        • wszystko prawda, ale akurat nikt nie zmusza do kupowania mieszkan w slabo skomunikowanych dzielnicach

          sadze, ze fakt, iz Gdansk sie nie skurczyl (zgodnie z przewidywaniami GUS sprzed kilkunastu lat mial miec dzisiaj < 400k mieszkancow) wynika w duzej mierze z tanich mieszkan "niby w Gdansku" z koszmarnym dojazdem.

          Zle prowadzana proaktywna polityka mieszkaniowa do tego doprowadzila.

          • 0 0

    • Borkowo, czy inne pipidówy to nie Gdańsk (9)

      Niech wam wasze gminy Kolbudy czy Pruszcz buduja linie tramwajowe, a nie mieszkańcy Gdańska ze swoich podatków będą sponsorowac słoiki. Zachciało sie mieszkać na wsi, to nie żądac teraz budowy linii tramwajowych

      • 50 8

      • odezwał się mieszkanieć gdańska, z partyzanów, wallenroda czy innej gościnnej (8)

        hehe, na spacer zakładasz kalosze, aby nie wdepnąć w psie g.no? no i pewnie spacerujesz ulicami, bo na chodnikach stoją samochody :)

        • 7 41

        • zgadłeś. z Partyzantów (6)

          Ale mieszkanie we Wrzeszczu to był mój świadomy wybór. Zakładam, że kupno mieszkania w Borkowie czy innych Kiełpinkach to tez był twoj swiadomy wybor i liczyles sie z jego knosekwencjami - miedzy innymi taką ze nie bedziesz Gdanszczaniniem.
          Skoro przeszkadza ci psie g.no samochody na chodnikach w Gdańsku to po jasna cholerę Ci tramwaj czy jakikolwiek pobyt w Gdańsku. Siedz sobie w tym swoim Borkowie i rozkoszuj sie pustką i swieżym powietrzem. Nikt Cie do Gdańska nie zapraszał, sam sie tu wprosiłeś

          • 43 6

          • (4)

            Kiełpinek to część Gdańska. Dziwne że o tym nie wiesz

            • 3 6

            • formalnie (3)

              Prosze panstaw, badzmy powazni. Miasto to miasto.

              Nie mowimy tylko o pewnych granicach administracyjnych, ale o mozliwosciach, stylu zycia, kulturze, zyciu spolecznym itp.

              Zycie w Kielpinku (ktore moze wielu bardzo odpowiadac i miec niezwykle wiele uroku) nie jest zyciem miejskim. A juz na pewnie nie wielkomiejskim (a do miana duzego miasta Gdansk/Trojmiasto pretenduje).

              • 3 1

              • (2)

                masz racje Miasto to miasto - więc nie rób podziału na lepsze i gorsze dzielnice. Mieszkaniec Kiełpinka jeśli tam jest zameldowany to płaci podatki które idą do kasy miejskiej. Niby jakie warunki musi spełniać aby było to życie miejskie?

                • 0 0

              • jedna z zalet zycia w miescie jest mozliwosc nieuzywania samochodu (1)

                W przypadku bardzo duzych miast to praktycznie wychodzi na niemozliwosc uzywania samochodu.

                Jak wyglada sprawa skomunikowania Kielpinka?

                Ile spraw mozna zalatwic na miejscu, a do ilu trzeba jechac - uwaga - "do miasta"? Poczta, fryzjer, praca, szkola, kino, teatr, jakis urzad tam jest?

                Czy ludzie tylko spia w Kiepinku, a ok 8 rano wszyscy jada na Dolny Taras, czy istnieje tam jakies zycie? Jakis bar, restauracja, park? Czy ktokolwiek z mieszkancow pracuje tez tam, czy jest to tylko osiedle zdala od miasta, bo taniej (ale wmawiajmy sobie, ze chodzilo o cisze, spokoj i przestrzen).

                • 4 0

              • masz autobusy i PKM za mało? Jest duże centrum handlowe w którym można załatwić dużo spraw. Park Krajobrazowy. Urzędy są w większości w centrum więc nie jest tak źle. Szkoły są niemal na każdej dzielnicy. Praca nie zawsze znajduje się w miejscu zamieszkania. Możliwość nieużywania samochodu? Popatrz na Grunwaldzką - jeżdżą sobie mimo iż mają SKM, tramwaje i autobusy

                • 0 0

          • hehe, a sasiedzi, czytaj rdzenni mieszkancy szcz@ja ci na drzwi

            W twojej pięknej kamiennicy z obskurną klatka schodowa

            • 2 15

        • a ty do miasta udajesz się boso z butami na kiju.

          • 33 1

    • A co to jest Borkowo?

      Gdzie to? W którym powiacie? Szuwarskim?

      • 19 5

    • to może niech samorząd Borkowa wybuduje tę linię?

      • 67 7

    • po co wam tramwaj na wsi?

      • 48 7

  • Pytanie zasadnicze: komu jest potrzebna ta linia??? (12)

    Jak dla mnie to ta linia tramwajowa nie ma najmniejszego sensu. Niewiele osób będzie z niej korzystać. Miasto się chyba trochę rozpędziło w budowie infrastruktury tramwajowej. I jeszcze ta budowa tunelu, żeby tramwaj miał jak sie wspiąć na Wileńską. Połączenie Jasienia czy Ujeściska i tak odbywać się będzie przez istniejącą już nitkę na Bulońskiej (do której ma dociagnąć planowana linia). To bedą pieniądze wyrzucone w błoto.

    • 42 19

    • Kto bedzie korzystać z tej linii? (2)

      Proszę wskażcie mi logiczne przykłady. Studenci PG z Moreny? i kto jeszcze?

      • 5 3

      • Np mieszkańcy południa jeżdzący na Morenę i do wrzeszcza

        Jechałeś kiedyś z okolicy świętokrzyskiej np do wrzeszcza czy oliwy ???
        JA właśnie tak jeździłem długi czas. Przejazd tędy umożliwi skrócenie czasu przejazdy o 20min.
        Do tego wielokrotnie pisano, że Dworzec główny ma problemy z nadmiarem tramwajów i dalsza rozbudowa linii mogłaby skończyć się paraliżem tego miejsca.
        Ponadto może wreszcie pracownicy Trzy-Lipy będą mieli możliwość przesiądnięcia się na tramwaj, bo jeżdżenie autobusem w te rejony to jakaś kpina.

        • 0 1

      • Nikt więcej

        • 5 1

    • Jak uruchomia Tramwaj to zlikwiduja autobusy do Wrzeszcza z Moreny (1)

      i czy chcesz czy nie bedziesz z niego korzystał albo piechotą szedł...

      • 1 0

      • no to chyba normalne

        Czy między Zaspa a Przymorze jeździe autobus?

        • 0 0

    • zapytaj o to na Jasieniu (3)

      albo na Ujeścisku

      • 2 7

      • Jasien - Wrzeszcz - PKM (1)

        Ujescisko Wrzeszcz- szóstka

        • 3 3

        • obie trasy naokoło

          a można szybciej :)

          • 2 2

      • Jasień ma autobusy i swoją wymarzoną pkm. Ujescisko ma autobusy i tramwaje, które są świetnie skomunikowane z autobusami.

        • 5 3

    • Unia rozdaje teraz na tramwaje. To trzeba brać. Tak jak się wzięło na kolej metropolitalna miliard. Szwagry Janusz pobudowaly za pół ceny,reszta zasilila kabzy prominentow. A to ze pkmka nie dział bo splynela z pierwszym deszczem to już nikogo nie obchodzi. Odpowiedzialny za to jest przecież sam deszcz...ha,ha

      • 4 1

    • kto będzie korzystał

      W tej wersji - mało ludzi.
      Trasa byłaby sensowna przy GUMed

      • 6 1

    • Popieram Twoje zdanie kolego. Są ważniejsze inwestycje w tym mieście.

      • 6 1

  • Przeciez na tej ulicy nie sa budynki lecz wiekszosc to 'slumsy ' ktore juz dawno nalezalo wyburzyc. (7)

    To nie zadne zabytki lecz stare rozpadajce sie . Bodaj tam dlugo stal jakis budynek juz dawno opuszczony i zalegali tam menele a byl do wyburzenia. Po co komu taki budowlany szrot ? ani to ladne a i odnowienie tam nic nie da . To sa zwykle dawne czworaki budowane dla robotnikow a nie jakies wille czy palace. Ta ulica dzis wyglada jak zakamarki slumsu a nie Wrzeszcz.. Burzyc i tramwaj tam pusic bo utoniemy w urojeniach zamiast miec rozwijajace sie metropolie. Chiny burza wszystko co stare i buduja nowe bo jakby sie kisili to by nie stworzyli potegi gospodarczej.

    • 115 99

    • Wyburzyć Starówkę!!!!!!!!! (3)

      To może wyburzmy stare miasto? i zróbmy tam autostradę z tramwajem...? Te budynki o których piszesz że są slamsami wyglądaj tak tylko i wyłącznie dlatego że ich właścicielem jest szacowne miasto Gdańsk.... A nota bene są one starsze niż tzw Stare miasto....

      • 21 13

      • Starówkę w Gdańsku można burzyć bez litości, bo w Gdańsku nie ma nigdzie żadnej Starówki (1)

        • 14 3

        • Starówki może nie ma,

          ale jest za to starówka, którą tworzą główne miasto, częściowo stare i dolne. sprawdx słownik języka polskiego. a swoja drogą ta krucjata antystarówkowa jest śmieszna, a większość jej wyznawców nie odróżnia ferberów od uphagenów. ale za to są taaaaakimi znawcami. żałosne.

          • 1 0

      • Wrzeszcz nie ma tam zadnej starowki wiec nie przesadzaj ze slumsy to atrakcja.

        Jakby nigdzie nic nie mozna burzyc to bys dzis na koniu jezdzil miedzy chatami krytymi sloma. Dlaczego zasypano dawne jaskinie mieszkalne i zburzono chaty kryte sloma ? przeciez tez to byly zabytki Wrzeszcza . Wiesz ze kiedys na trasie dzisiejszego tramwaju i jezdni z Gdanska do Wrzeszcza przez Sopot az do Gdyni tez kiedys byly stare budynki ? i co ? zburzyli je i jakos o tym nie pamietasz . Nie jecz chlopie.

        • 15 12

    • dokładnie. (1)

      to się sypie wszystko. z cegły powstało i w cegłę się obróci. Bez ocieplenia, itp.
      wyburzyć, zrobić nowy fajny zakątek z tramwajem, kawairnekami, wywalić stamtąd samochody gdzieś na Kartuzy. ożywić to miejsce, bo i tak na razie to jest przselotówka, tylko że wąska ze slumsami.

      • 10 6

      • Problem polega na tym, ze jak sie wyburzy, to albo bedzie autostrada

        albo bedzie to, co teraz w miejscu kazdej wyburzonej kamienicy wokol PG - dziki, parking o podlozu blotnisto-wodnym.

        • 3 0

    • Jak dla mnie te konkretne budynki mozna wyburzyc, aby w ich miejscu zbudowac lepsze

      Chodzi o rozwiazania urbanistyczne, a nie architekture.

      Wprowadzenie kolejnej szerokiej drogi we Wrzeszczu po raz kolejny pogarsza warunki zycia mieszkancow.

      Wszystko postawione na glowie. Budowany tramwaj, aby zwiekszyc ruch samochodow. Chore!

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane