• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • Władze PG sa nieugiete bo to jest stado baranów!! To była by najlepsza trasa!! (8)

    Studenci by pod samą uczelnia wysiadali!! Projekt tego od Tristara sam za siebie mówi to totalna porażka!!Miasto Powinno budować i to jak najszybciej !! Gdyby słuchać moherowych dziadków to by nawet molo w Brzeźnie nie powstało!!Bo na początku są przeciwni wszystkiemu a potem sami korzystają najwięcej!!Wyburzanie budynków likwidacja miejsc postojowych czy wąski chodnik czyli tracą na tym wszyscy!!

    • 25 19

    • PG

      Władze wyaneliowane...?
      wpierw zamkneli przejazd....
      a czym oni i studenci jeżdżą?
      łaskę robią?

      • 4 5

    • Hola,hola.Jak zaczynasz od takiej oceny-stado baranów-to zaprezentuj swoje referencje.Bo jak nie masz odwagi to znaczy ,że hejtujesz a więc nie tu twoje miejsce.

      • 7 3

    • Zgadzam się. (3)

      Politechnika strasznie mnie rozczarowała swoją postawą.

      • 11 6

      • coś dziwnego (2)

        W tym ze chcą integralności campusu ?

        • 2 2

        • i co może jeszcze pozamykają bramy? (1)

          przejścia tylko z przepustką? To teren publiczny, a nie osiedle od developera

          • 4 2

          • zachowują się jak ci melele z rafinerii, którzy odcięli przejazd Kępną
            i zmusili mieszańcow Górek Zachodnich i Stoczni Wisla do jazdy dookoła

            i to było za "Tej Złej Komuny"

            miasto powinno mieć prawo opodatkować specjalnie, karnie, wysoko, takie aspołeczne zawalidrogi

            • 3 0

    • "Panstwo w panstwie" powoli zawlaszcza Gorny Wrzeszcz. Stawianie kolejnych gmachow uczelni odbywa sie cala dobe! Prace trwaja nawet w nocy, co jest niezgodne z prawem. Nie da sie spac w sasiedztwie tego uczelnianego miasteczka.

      • 1 0

    • Jeden kierunek

      Od dawna uwazam,ze ul Do Studzienki powinna byc jednokierunkowa, wowczas mozna by pusc rowniez w jednym kierunku tramwaj.Powrot moglby sie odbywac tej jednokierunkowo - dla aut przez Politechnniczna, dla tramwaju przez Boh.Getta.

      • 1 2

  • Najpierw niech się zajmą tymi istniejącymi. Co chwila awaria i trzeba iść pieszo, tramwaje na liniach 3 i 8 to złomy na kwadratowych kołach.

    • 25 2

  • (4)

    Chore żeby puszczać tramwaj pod oknami. Budynki będą wpadać w drgania, okna otworzyć nie można. Coś potwornego chcą zafundować mieszkancom

    • 25 16

    • I krowy przestana mleko dawac (1)

      • 10 11

      • Idz sie leczyc na glowe mega baranie

        A nie sorry-na glowe jest juz za pozno.Baranie -chcialbys miec 3 metry od okna tramwaj ? Wiec pomysl co piszesz-no ale ty nie masz mozgu wiec nie myslisz.

        • 4 2

    • (1)

      W wielu miejscach tak jest. To jest miasto, nie wieś i pod oknami jeżdżą tramwaje, a nie krowy siem pasom.

      • 6 10

      • Nie rozumiem takiego myslenia - czyli wg. ciebie miasto to ma byc syf, halas i niszczenie jednej dzielnicy, zeby z drugiej mogli sobie zjechac wygodnie??
        Jakies idiotyczny sposob myslenia.

        • 12 5

  • Jacy jesteśmy ?

    Za wdarciem w zwartą zabudowę Wrzeszcza optuje V-ce Bojanowski a znając też jego pogląd na Park Oliwski / komercjalizować Park i najbliższe otoczenie też/ z pewnością nie jest to rozwiązanie co przysłuży się Miastu-jako tkance społecznej a nie wyłącznie sumie biznesowym pomysłów.

    • 15 3

  • Zła decyzja Politechniki Gdańskiej. (3)

    Tramwaj powinien przebiegać przez ul. Siedlicką, a następnie przez ul. Bohaterów Getta. Politechnika by na tym skorzystała, miałaby super przystanek w centrum kampusu. W całej Europie tramwaje przebiegają przez deptaki i dobrze się to sprawdza (np. Berlin, Sevilla). No, ale trudno, będziemy za to płacić korkami i dużymi nakładami na inwestycje. Dziwi mnie tylko brak sensownego myślenia po stronie PG.

    • 26 18

    • (1)

      Pokaż mi chociaż jedną uczelnie na świecie gdzie po kampusie jeździ tramwaj.

      • 5 5

      • No to bylibyśmy pierwsi :)

        I moglibyśmy się tym chwalić.

        • 0 1

    • Akurat PG myśli tutaj bardzo sensownie. Jest oczywista rezerwa pod tramwaj i tam trzeba go budować.

      • 1 0

  • Pierwotna koncepcja była najlepiej przemyślana (1)

    Tramwaj lawirujący wąskimi uliczkami, może i wygląda malowniczo, ale nie stanowi żadnej alternatywy transportowej. Lepiej będzie zjechac autobusem Jaśkową. O przesiadce z samochodów na KM, w ogóle nie może być mowy.

    Tramwaj powinien iśc ulicą Do Studzienki i następnie starą rezerwą koło sądu na Piekarniczej. Przez wiele lat układ dróg i lokalizacja pewnych obiektów (sąd, GPNT + sporo osiedli i prywatnych firm) były podporzadkowane planom budowy Nowej Politechnicznej. Miasto wywracając ten proejkt do góry nogami, niweczy mozliwość sprawnego zaplanowania komunikacji w mieście i będzie kontynuowało budowę protez zamiast kompleksowych rozwiązań.

    Argument żeby zmienić trasę tramwaju dla zachowania trzech ruder jest po prostu śmieszny. Te budybki nie przedstwiają żadnej wartości, nie wszystko co jest stare to jest warte zachowania. Ul. Do Studzienki powinna stać się miejską aleją jak np. Nowe Ogrody/Kartuska.

    • 42 8

    • lawirujący?

      Naliczyłem trzy zakręty...

      • 0 1

  • Problem nowej linii tramwajowej można rozwiązać inaczej.Mianowicie puscić linie jednotorowo w relacji do Grunwaldzkiej przez Bohaterów Getta,a powrót też jednotorowy przez ul Do Studzienki,dalej od ul Traugutta linia bylaby juz dwutorowa.W ten sposób na ulicy Bohaterów Getta natęzenie ruchu tramwajów byloby o polowe mniejsze,niz przy trasie dwutorowej.W takim wariancie tory moglyby być polozone w jezdni bez potrzeby wyburzeń.Chyba,ze tzw trasa Nowa Politechniczna ma byc replika Alei Żołnierzy Wyklętych,wtedy taki uklad torowy jest niemozliwy.

    • 9 12

  • Jestem za tramwajem przez BGW (3)

    Bo będzie wspólny przystanek dla wszystkich tramwajów przy ul. Miszewskiego i dalej będzie można pojechać do galerii i na dworzec kolejowy. A na skrzyżowaniu Do Studzienki będzie bezpieczniej.

    • 13 18

    • a co to jest BGW? (1)

      • 1 2

      • Bohaterów Getta Warszawskiego

        • 4 0

    • Czy ja dobrze widzę, że Jamroz zaprojektował trzeci tor na Grunwaldzkiej?

      Jak to ma się zmieścić?

      • 5 1

  • TRAMWAJ PO NASYPIE PKM !!!! (4)

    Zamiast funkcjonowania zupełnie bezsensownej komunikacyjnie PKM należy wykorzystać korpus nasypu od Brętowa i poprowadzić nim tramwaj do włączania w Strzyży.
    Załatwiłoby to połączenie Południa z Wrzeszczem i Oliwą.
    PKM może kursować rzadziej - na dalszych trasach i korzystać wspólnie z torowiska (ten sam rozstaw).

    Jeszcze jest szansa uratowania "sensu" istnienia PKM bez krojenia Wrzeszcza głupotami w stylu chodników po 1.75m :-)

    • 28 5

    • Tak, ja też właśnie tak widzę rolę nasypów po byłej PKM.

      • 13 0

    • Nasyp spłynął z pierwszym deszczem....

      • 6 0

    • takie było założenie

      tramwaj i kolejka miały mieć wspólne tory od Brętowa do Strzyża (tramwaj za grunwaldzką miał odbijać w stronę pętli na Zaspie)

      • 4 0

    • W rajchu jezdza tramwaje dwusystemowe ktore wjezdzaja na normalne tory kolejowe i po nich kursuja tak jak w Karlsruhe.PKM to bzdura roku...zrobic odnoge we Wrzeszczu na tory PKM kolo Braci Lewoniewskich i puscic tram do Osowy a w Osowie zrobic wezel przesiadkowy z pociagami z Kartuz Sierakowic Bytowa i Koscierzyny.Mysle ze tram trase do Osowy pokonal by szybciej niz szynobusy i moglby jezdzic czesciej np co 10min

      • 1 2

  • obawiam się pomysłów Jamroza.

    jeśli dobrze czytam mapę to oni maja taki pomysł:
    Tramwaj przecina jedną z jezdni ulicy Do studzienki i wpada w skrzyżowanie Do studzienki, Fiszera i Matejki.
    Pomiędzy Oliwą a Żabianką (Pomorska i Subisława) jest bardzo podobna organizacja skrzyżowania. Jest to jedno z bardziej irytujących skrzyżowań, bardzo nieefektywne - wszyscy stoją, nikt nie jedzie. Ilość faz jest duża. Stawiam, że tu będzie podobnie.

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane