• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • (4)

    Tam w ogole nie powinno byc tramwaju.
    Idiotyczny pomysl i nie rozumiem dlaczego urzednicy tak sie przy nim upieraja.

    • 25 7

    • Żeby przygarnąć jeszcze więcej $$$ pod stołem, zniszczyć miasto i utrudnić życie mieszkańcom

      • 8 3

    • Tam, to znaczy gdzie? (1)

      • 3 4

      • Tzn w tej części miasta

        • 4 2

    • Kasa Misiu, kasa.

      • 3 0

  • Grunwaldzka (2)

    Warto byłoby zrobić linię tramwajową przez głównę arterię Gdańska, czyli aleją grunwaldzką, aż do sopotu/Gdynii. Dołem zrobić przejścia na dwie strony ulicy. Bardzo przydałaby się taka inwestycja np. przy OBC

    • 8 9

    • Po co jak równolegle biegnie SKM? (1)

      • 6 1

      • co ma wspólnego SKM z tramwajami? inna lokalizacja inna częstotliwość przystanków...Równolegle do SKM biegnie linia tramwajowa z Gdańska Głównego do Klinicznej a po drugiej stronie torów aż do Wojska Polskiego - tu nie jest problem?

        • 2 0

  • Doktor... (1)

    Po skrócie dr nie stawia się kropek :)

    • 7 4

    • Ale po skrócie "doktora" już się stawia ;)

      • 7 1

  • Powiek krótko i na temat!

    Wypierda..,,.z tym tramwajem

    • 18 10

  • Po co burzyc

    Nie prosciej i trendy sie wysadzic?

    • 6 0

  • Jeden wariat nie pogorszy..drugi nie polepszy :D (2)

    Czyli? opcja PG poza utratą miejsc parkingowych, chodnika, wyburzeniu budynków i GIGANTYCZNYMI kosztami NIC nie POGORSZY a tańsza w wykonaniu opcja miasta NIC NIE POLEPSZY... i jeszcze trzeba się tłumaczyć która z tych opcji jest lepsza?

    Przy całym szacunku dla Pana inżyniera który brał udział w projektowaniu założeń systemu TRISTAR - czy ktoś odczuwa pozytywny wpływ TRISTARA na ruch uliczny? jeżdżę autem codziennie przez wrzeszcz i poza tym że korki jak były tak są - niewiele się zmieniło..

    i weź tu człowieku mądry bądź..

    • 22 1

    • ja odczuwam (1)

      poza godzinami szczytu.
      W godzinach szczytu pozytywny wpływ TRISTARA jest trudno zauważalny, ponieważ problemy ruchu wynikają z nadmiaru samochodów

      między innymi wynikający z nadopiekuńczości rodziców dowożących dzieci do szkół i przedszkoli.

      Jak się miasto projektuje z myślą głównie o samochodach, mamy to co mamy i żaden TRISTAR nie pomoże: samochód w mieście stał się ofiarą własnego sukcesu.

      • 2 1

      • w wakacje

        dobrze się jeździ. Pomimo rekordów w natężeniu na Obwodnicy - nawet na skrzyżowaniu Morska-Obwodnica jest lepiej niż w ostatnich latach...

        • 0 0

  • (1)

    Tristar to jest ten element co nie zadziałał podczas powodzi ? Czy to co w ogölenie działa jak powinno ?

    • 13 2

    • Tristar to dumne dzieło SPECJALISTÓW z PG.

      I przestroga przed słuchaniem tych FACHOWCÓW.

      • 6 1

  • Co znaczy że politechnika się nie zgadza ?!

    Wywłaszczyć ich. Odciąć dotacje. Zdechną z głodu.

    • 16 11

  • odpowiedź do ankiety: to zależy czy czas przejazdu będzie krótszy niż autem, (2)

    bo to nie zawsze jest takie oczywiste, nawet w czasie korków

    • 6 3

    • (1)

      No chyba żartujesz, czas przejazdu tramwajem ma być krótszy niż samochodem? Na Stogi tramwaj jedzie 57 minut, samochód 17.

      • 6 2

      • zależy w jakich godzinach

        • 0 0

  • Urzędnicy mądrzejsi od specjalistów z Politechniki.

    W końcu oni kończyli Uniwerek i już w czasie studiów zapisali się do PO.

    • 11 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane