• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont trasy tramwajowej na Stogi pod znakiem zapytania. Oferty przekraczają budżet

Michał Brancewicz
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec remontu na Stogach dopiero po wakacjach

Zły stan trasy tramwajowej na Stogach. Nie wiadomo jednak czy jej remont leży w możliwościach finansowych miasta.


Osiem firm i konsorcjów złożyło swoje oferty w przetargu na remont 3,2 km trasy tramwajowej na Stogi. Oferenci mocno rozminęli się z założeniami miasta, żądając za wykonanie zadania od 110 do ponad 150 mln zł. Tymczasem Gdańsk zaplanował na tę inwestycję 70 mln zł.



Jak oceniasz oferty o tyle wyższe od oczekiwań?

Właśnie zostały otwarte koperty z ofertami w przetargu na remont trasy tramwajowej na odcinku od Trasy Sucharskiego do pętli Stogi Plaża. Wpłynęło osiem ofert - część od firm debiutujących na trójmiejskim rynku.

  • Najkorzystniejsza finansowo okazała się propozycja polsko-hiszpańskiego konsorcjum Aldesa ConstruccionesCoalvi, które za wykonanie zadania zażyczyło sobie 110,6 mln zł.
  • Drugi w kolejności był Strabag - firma wyceniła swoje usługi na 115,5 mln zł.
  • Oferta konsorcjum MTMRajbud opiewała na 116,7 mln zł.
  • Stawkę zamykał Budimex, który wyliczył, że za realizację takiej inwestycji miasto musi zapłacić ponad 152,2 mln zł (wszystkie oferty na końcu tekstu).


Tymczasem budżet inwestycji jest znacznie skromniejszy i wynosi 70,6 mln zł. Co teraz?

- Oferty będą analizowane. W tym momencie trudno powiedzieć, czy uda się znaleźć brakujące środki, bo różnica jest spora - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Przebudowę trasy tramwajowej na Stogach podzielono na trzy odcinki:
  1. Pierwszy z nich obejmuje ul. Budzysza od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby.
  2. Drugi odcinek dotyczy ul. Stryjewskiego od skrzyżowania z ul. Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą oraz pętli "Pasanil".
  3. Trzeci odcinek obejmuje ul. Nowotną od ul. Kruczej do pętli "Stogi Plaża".


Wykonawca będzie musiał przebudować istniejące torowisko, zbudować w nim nowy system odwodnienia, a także przebudować przystanki tramwajowe.

W ramach inwestycji zaplanowano również przebudowę dróg ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi.

Zmodernizowane zostaną sieć wodociągowa i kanalizacji deszczowej. Przebudowany zostanie rów melioracyjny "Kanał K", który zyska większą przepustowość. Przebudowane przystanki będą włączone do monitoringu wizyjnego sieci Tristar, a także zyskają tablice systemu informacji pasażerskiej.

Według założeń prace miały rozpocząć się jeszcze w pierwszym kwartale tego roku i potrwać do maja 2019 roku. Teraz ten termin może ulec przesunięciu.

Inwestycja jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IVa dofinansowanego przez Unię Europejską.

Oferty firm, które wzięły udział w przetargu:
  1. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones SA (Madryt)i Coalvi (Saragossa) - 110 651 108,18 zł
  2. STRABAG (Pruszków) - 115 501 490,56 zł
  3. Konsorcjum firm: MTM S.A. (Gdynia) i Rajbud (Szymbark) - 116 724 121,05 zł
  4. Konsorcjum firm: Tor-Kar-Sson (Warszawa) i WPRD Gravel (Gdańsk) - 119 991 101,91 zł
  5. Konsorcjum firm: Colas Rail Polska (Gdańsk) i Colas Rail S.A.S (Maisons-Laffitte) - 122 774 711,15 zł
  6. Konsorcjum firm: Balzola Polska (Warszawa) i Construcciones Y Promociones Balzola S.A. (Bilbao) - 125 438 674,97 zł
  7. ZUE S.A. (Kraków) - 138 813 504,84 zł
  8. BUDIMEX S.A. (Warszawa) - 152 246 293,45 zł

Opinie (182) 4 zablokowane

  • (17)

    Jak nie ma pieniędzy na wszystkie odcinki, to wyjście jest proste - wykonać te, które są najbardziej potrzebne.

    • 117 16

    • ee tam, poprostu wykonawcy boją się, że w gettcie meneli i dresów wyklętych wszystko im porozkradają;) (4)

      • 23 33

      • Sam jesteś menel i dres.

        • 18 8

      • wystarczy nie kraść (1)

        • 7 2

        • Wystarczyło w porę się za to zabrać A nie dopuszczać do takiego stanu.

          Budyń chwali się ile to ma kasy w budżecie to wykonawcy ceny windują. Szasta pieniędzmi na lewo i prawo, jakieś ECSy sresy buduje i tak ma. Dobrze mu tak. Nie będzie ccym się pochwalić przed wyborami.

          • 3 4

      • uważaj

        koleś uważaj trochę!!! z tymi menelami. żeby ciebie nikt tak nie nazwał.

        • 2 0

    • (3)

      Pytanie ile stogi wkladaja podatkow dla miasta. Dzielnica mieszkan socjalnych, komunalnych, rencistow, partycypantow mops i 500+ raczej slabo dozuca sie do budzetu

      • 20 50

      • (1)

        Mieszkasz tam i mierzysz wszystkich swoją miarą? Pamiętaj ze swiat ,rownież Stogi nie kończą sie na Twojej melinie i twoich sąsiadach... na pewno nie jest to dzielnica willowa ale pisanie ze wszyscy ze stogow ,wszyscy z bmw ,wszyscy z GKA,GWE ,świadczy o bardzo wąskim horyzoncie myślowym. Nie pozdrawiam Cebularzu

        • 41 11

        • Nie wierzę

          Pomyliłeś portale, czy coś?
          Masz hejtować kaszuby, albo narkomanów z gdańska, a nie pisać z sensem :/

          • 11 2

      • Gdanszczanin z Szadulek ty wez sie martw o siebie

        • 2 2

    • Budzet miasta to 70 mln (4)

      70 000 000 / 3200 metrow = 21 875 zl za metr biezacy torowiska... niechce mi sie wiezyc ze 5 metrow torow kosztuje ponad 100 tys zl...

      a ofery firm... 34 tys zl - 47 tys zl...za mb... to chyba przesada?

      • 9 10

      • (1)

        Zrób taniej ze szwagrem

        • 21 3

        • Ryba psuje się od głowy

          Mamy wszystko najdrożej łącznie z autostradami przy czym pracownicy zarabiają 3 razy mniej niż na zachodzie ...każdy kto brał udział w przetargach wie że wszystko jest obliczone na maxa + 30% do podziału...Polska jako kraj będzie zawsze biedna tylko nieliczni będą mieli wypchane kieszenie ...gdyż tak naprawdę okradają swoich współziomków ale to trzeba zrozumieć niestety na przykładzie śmieci w lasach twierdzę że dla Polaków to kilka wieków by nie starczyło na zrozumienie co to znaczy nie kraść

          • 0 0

      • (1)

        Takie właśnie ludzie mają pojęcie...mysla, że tory to tylko szyny i teksty przecież tory tyle nie kosztują...hmm a o reszcie nie pomyśli a to kosztuje

        • 12 2

        • Ale 150 mln?!

          za 3 km? no dajcie spokój...

          • 0 4

    • Tak miało byc

      Zawsze jak się nie chce czegoś zrobić można wpisać kwotę o wiele mniejsza i potem tłumaczyć że za drogo,tak jak z torowiskiem tak jak z przebudową Podwala Przedmiejskiego,niby się chce ale jednak nie

      • 10 2

    • Ja proponuje zabrać ECS i Stadionowi i wybudować torowisko. ECS i Stadion powinno juz zarabiać na siebie. A jak nie burzyć!

      • 12 4

    • Tylko potem nie wciskajcie ludziom kitu że lepiej się przesiąść z samochodu na tramwaj

      • 2 0

  • (5)

    Jest zgoda Pana Janka?

    • 48 25

    • Tak, proszę poprowadzić 7 linii tramwajowych

      każdą od mojej willi do różnych mieszkań Adamowicza

      • 21 9

    • nie ma i tak gawiedz za duzo dostala biedronki lidle basen chodniki porobili nie za duzo jak na raz ludzie maja byc biedni i maja kochac swojego oligarche

      • 8 4

    • na jakiś ecs

      Lub inne muzea to były pieniądze ale jak chodzi o poprawę komfortu Kowalskiemu to już brakuje funduszy.

      • 12 4

    • po takim pobojowisku jadą i jest ok, a pindolino rozpadłby się chyba cały

      • 3 0

    • Debil

      • 0 0

  • Wszystko teraz drożeje - skończył się czasy taniości (6)

    Nadeszły czasy gdzie w dużych aglomeracjach brakuje rąk do pracy a więc trzeba podbierać sobie pracowników od konkurencji czyli liczyć się z wyższymi wynagrodzeniami, dodatkowo drożeją materiały oraz trzeba doliczyć w kosztorysie sobie ewentualne kary za opóźnienia czy też "naprawy w ramach spartolonej pracy czyli gwarancji".

    • 106 6

    • Nigdy nie było tanio tylko był"bakszysz wliczony" a tu....jakby właśnie brakuje bakszyszu do podziału ,czyli te 30-40 baniek .Oferent prezentuje ofertę z nawiązką ,proszę nie robić zamieszania. Czyżby ktoś patrzy na ręce ?

      • 8 6

    • Z choinki sie urwałes jakie podbieranie facvhowców jakie wyzsze płace gdzie na której budowie jest tak bo ja akurat mam (1)

      I wszyscy ratuja sie wiesniakami przywozonymi autobusami i ukraincami!!

      • 13 2

      • Rozejrzyj się! Jak się teraz nie ogarniesz, to do końca życia będziesz robił za frajer.

        • 2 0

    • Macie swoje "umowy o prace" - teraz takie zapisy stosujecie w przetargach, wiec sie nie dziwcie

      • 3 4

    • presja inflacyjna (1)

      aktywność zawodowa młodych kobiet najniższa od 2003 ( 500+), wcześniejsze emerytury ( ucieczka doświadczonych fachowców)

      MACIE PIS!

      • 8 5

      • Ty byś pewnie jak doniek kazał ludziom pracować za darmo do 80tki

        • 1 4

  • (5)

    Skoro braknie środków, to remont należy przeprowadzić w zakresie I i II etapu, III etap musi poczekać.

    • 71 14

    • O ile jest to możliwe (1)

      Nie wiadomo do końca jak wygląda sprawa dofinansowania ze środków UE i czy nie obejmuje ona tylko całości prac wszystkich 3 etapów.

      • 7 2

      • W takim razie

        Znowu sprawa remontu odwlecze się w czasie, może i na długie lata. Brakująca kwota jest duża. Porażka.

        • 10 1

    • (2)

      Moze nalezy rzestac dokładać do biura tw bolka czyli ecs a zaoszczedzone pieniadze przeznaczyc na to co ważne

      • 10 10

      • A może lepiej zaorać stadion,przenieść dzielnych kopaczy na Traugutta (1)

        i 60 milionów rocznie jak na dłoni.

        • 9 4

        • Lepiej obie te sprawy naraz

          załatwić.

          • 3 1

  • (2)

    I szyny zostaną krzywe. Slalom gigant :)

    • 59 9

    • U nas w Gdyni takie tematy po długich analizach załatwia się

      przez obsadzenie drzewkami, nasadzenie kwiatów, zamalowanie białą farbą tudzież ławeczki się poustawia.

      • 11 2

    • "szyny były złe a podwozie tez było złe " ;)

      • 7 1

  • Kiedy? (3)

    A co z Nową Jabłoniową?

    • 12 52

    • I kiedy tramwaj na Nowej Jabłoniowej?

      Coraz więcej autobusów tam jeździ, zastąpienie ich tramwajami może się opłacić. Szkoda że z budowy tych torów miasto się wycofało

      • 7 3

    • Buspas jest i nie będzie tòròw

      • 5 3

    • Hitem jest kolejny raz odłożenie Nowej Świętokrzyskiej ale nic mieszkańcy Południa tacy cierpliwi ,nic im korki na Świętokrzyskiej

      • 3 0

  • Budimex najdroższy (2)

    buahahahha :D

    • 41 6

    • Jak masz za dużo roboty to ceny windujesz w górę.

      Prawo podaży i popytu.

      • 17 1

    • spóleczka POlityków i ich kolesiów

      • 2 17

  • Musza to zrobic!

    Te tory sie tak sypią, że lada moment i wszystkie tramwaje będą się tam wykolejać! Nie patrzeć na cene tylko roić, albo zamknąć i dać autobusy w zastępstwie i to zaraz!

    • 106 10

  • no to (15)

    zrezygnujcie z kilku głupot, np. nowa kładka na Motławie

    • 198 29

    • prywatny inwestor, który płaci za kładkę, ma się dorzucić do tramwaju? ;) (3)

      • 36 13

      • udziałowcem firmy która funduje kładkę jest miasto Gdańsk... (2)

        • 27 10

        • (1)

          Co ty zmyślasz lebiego.

          • 5 8

          • Sprawdź sobie strukturę spółki Granaria

            • 13 1

    • Kładki, nie finansuje miasto, tylko deweloper (1)

      • 15 24

      • nie deweloper tylko spółka Granaria, której udziałowcem jest miasto Gdańsk

        • 31 10

    • Popieram. Kładka niepotrzebna!!!!!

      • 40 8

    • tereny deweloperskie (4)

      Na Stogach nie ma inwestycji i deweloperów to o mieszkańców dbać nie trzeba. Ten wybieg z 70 mln jest super. Przecież chcieliśmy tylko ci wykonawcy chcieli nas okraść.

      • 31 5

      • ŚWIĘTA racja.

        Gdyby tramwaj był na Wyspie Spichrzów już dawno by znaleźli pieniądze. tak jak było przez lata z mostem na Wyspę Sobieszewską a na ECS były

        • 25 2

      • Zaorać działki które sa między Przeróbką a Stogami (1)

        tereny sprzedać deweloperowi i git.

        • 17 7

        • nikt tam nic nie postawi bo to tereny podmokle,a koszt wymiany gruntu i uzbrojenia

          nieoplacalny

          • 14 4

      • Stogowianin

        • 1 0

    • utrzymanie kładki co najmniej 0,5 mln rocznie z budżetu miasta

      • 16 2

    • (1)

      Nową kładkę na Motławie kmiotku finansuje deweloper Spółka Granaria, miasto nie wyda na to ani centa. Jak nie znasz tematu to nie zabieraj głosu farmazonie.

      • 6 24

      • Właśnie tego oczekuje inwestor, żeby tacy jak ty w to wierzyli że miasto nie zapłaci za tę inwestycję ani centa.

        • 17 2

  • lepiej drozej a porzadnie, a nie naprawiac za dwa lata (3)

    • 99 5

    • Taniej czy drożej i tak będą naprawiać partactwo!

      To już taka norma/bylejakość w inwestycjach.

      • 13 1

    • taa a jakby wybrali droższą ofertę to by bylo wielkie halo że znajomy itp.

      • 4 2

    • Chłopską remontowali chyba pół roku a studzienki już zapadnięte. Masakra

      • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane